Millaisia vaatimuksia luonteelle?

Luonne- ja käyttäytymiskeskustelua, myös luonnetestaamiseen liittyvät aiheet.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Millaisia vaatimuksia luonteelle?

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 18.09.2011 16:21

Otsikko voi nyt olla vähän harhaanjohtava, mutta se ajatus tässä nyt lähinnä mielessä, että millaista luonnetta sitä collielta oikein pitäisi vaatia, että tuolla tavallinen kaduntallaaja törmäisi mieluummin niihin hyvähermoisiin ja ystävällisiin koiriin, kuin arkoihin ja hermostuneisiin.

Olin tänään katsomassa match show'ta, jossa oli useampikin collie. Suurin osa taisi olla melko nuoria koiria, mikä ei kyllä mielestäni silti ole mikään selitys. Ainakin yksi koirista pelkäsi kehänauhaa, joka oli sitäpaitsi vielä köysi, joka ei siis edes mitenkään lepata ja pidä ääntä tuulessa, heilahti vain. Tässä nyt ei välttämättä ole nuoren koiran kohdalla vielä mikään kauhun paikka, jos koira tilanteesta palautuu, mutta se, mikä sai ainakin omat niskavillat nousemaan pystyyn, oli nuori koira, joka sai kammottavan pakokauhuraivarin, kun tuomari koitti tulla katsomaan. Hampaat irvessä koitti pakittaa, ja kun ei päässyt karkuun, minun silmieni mukaan nappasi rauhoittelevan omistajan takinhihasta ja muuta mukavaa. Kyseessä ei ollut enää ihan pieni pentu, mutta nuori koira kuitenkin. Koira vaikutti muuten reippaalta ja avoimelta, mutta reagoi todella vahvasti tuomariin, joka on tunnetusti ystävällinen, koirat hyvin huomioiva ja helläkätinen, ja varsinkin nuorien koirien kanssa huomaavainen. Tuomari ei päässyt tosiaan koiraan edes koskemaan, niin kammottava esitys siitä seurasi.

Omassa päässä alkoi juosta kaikenlaisia ajatuksia, ja mietin, että onko tämä nyt sitten sitä, että luonteissa ollaan ihan oikeasti menty jalostuksellisesti pahasti hakoteille, vai että kun ihmiset odottavat colliesta sitä perushelppoa ja kivaa pikku perhekoiraa, ja ongelmia ilmenee, niin ei osatakaan tehdä mitään (koska siltä juuri tilanne näytti), vai onko kenties kyseessä näiden molempien yhteenlaskettu summa?

Joku voisi sanoa, että tuo nyt on vain yksittäistapaus, mutta minä taas puolestani voisin toivoa pystyväni sanomaan, että voi kumpa olisikin.

Tässäpä vähän keskustelunjuurta.
Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan - mutta aina pitää olla varasuunnitelma!
Sari Saarenheimo

Re: Millaisia vaatimuksia luonteelle?

ViestiKirjoittaja TiinaNiemi » 19.09.2011 14:15

Olin eilen myös mätsärissä, missä oli isoissa pennuissa viisi collieta. Ikäjakauma, nuorin 5kk ja omani viikkoa vaille 1v.
Collisihmisenä tietysti seurasin, miten juuri näillä koirilla homma hoituu ja pitää sanoa, ettei koko pienessä porukassa ollut yhtään arkaa tai tuomaria pelkäävää pentua. Päinvastoin kaksi viidestä yritti jopa nuolla tuomarin naamaa :smt054
TiinaNiemi

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 19.09.2011 21:49

Musta on ehkä tullut henkisesti vanha, kun en jaksa enää vaivata päätäni moisella pohdinnalla. Silmät on toki aina auki, selvitän vaan nimet ja muistan ne ;-)
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Anna Sinerheimo » 19.09.2011 23:08

Noh, minä olin viikonloppuna mätsärissä myös ja oikein harmitti se, kuinka moni koira selvästi aristi tuomaria. Yksikään näistä väistelijöistä joita tapasin ei kuitenkaan ollut collie, kyseisessä tapahtumassa ei montaa collikkaa ollutkaan. Mutta tällainen ongelma on selvästi koko koirapopulaatiomme ongelma, onko se sitten seurausta liiasta inhimillistämisestä, jalostusvalinnoista vai kokemusten puutteesta, sitä en tiedä. Kun itsellä nyt sattuu olemaan kaksi koiraa jotka ovat "mutkattomia" vieraiden, lasten ja aikuisten kanssa, osaan tätä luonteenpiirrettä arvostaa. Muttamutta... pitäisikö sellainen luonne sitten olla jalostusvalinnoissa kriteerinä vai ei, ei olekaan enää niin yksiselitteinen juttu. Pidemmällä aikavälillä ja populaatiotasolla varmasti tärkeää mutta yksittäisissä parituksissa ehkä muutkin asiat voivat olla tärkeämpiä.
Anna Sinerheimo

ViestiKirjoittaja Sanna Laakso » 19.09.2011 23:18

Olen monet kerran toiminut mätsäreissä tuomarina ja kohdannut monissa roduissa todella arkoja ja sitten ujoja koiria. ja omistajat ovat sanoneet että ovat tulleet juuri sen takia harjoittelemaan mätsäreihin.
Käytän todella paljon aikaa juuri näihin koiriin. en ahdista koiraa ja opastan omistajaa miten koiraa voi tukea. Tuomarina lähestyn koiraa oikein, en hyökkää päälle tai ota suoraa katsekontaktia.
En pidä siitä että arkaa koiraa pidetään väkisin paikallaan vatsanalta yms. kokeillaan jotain muuta keinoa.
Että jos nyt ei tehtäs tästä mitään jalostuspoliittista ongelmaa :-D
Mikä olis parempi paikka harjoitella aran ja ujon koiran kanssa, jos haluaa edes yrittää sitä sosiaallisemmaksi ja mahdollisesti käydä näyttelyissä.
Sanna Laakso

ViestiKirjoittaja Sari Ulvinen » 20.09.2011 10:31

minä olen kiinnittänyt huomiota siihen kauheaan selittelyyn, miksi koira aristaa milloin mitäkin. minusta koiran nuoruus ei selitä arkuutta, jota tässä kerran tarjottiin syyksi erään nuoren collienartun aralle käytökselle. kokemuksien puutekaan ei välttämättä tee koirasta arkaa, ellei se ole sitä jo luonnostaan. omistajan väitetty epävarmuuskaan ei vakuuta, eikä uusi halli, eikä erilaiset agiesteet.
koiraenkeli pkcu Maple Yard Ancora 'Nemo' 26.12.2005 - 20.1.2012
pkcu Mopberweiler Peter 'Niki' s. 03.02.2008
Sari Ulvinen

Paluu Luonneaiheet