Luonnetesti ja luonnekeskustelua muutenkin

Luonne- ja käyttäytymiskeskustelua, myös luonnetestaamiseen liittyvät aiheet.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Re: Taisteluhalu luonnetestissä

ViestiKirjoittaja Hanna Lind » 20.04.2011 15:09

En ole millään tavalla loukkaantunut. Sakemanni on jalostettu työkoiraksi, jonka toiminalle hyvät vietit ja palvelunhalu on välttämätön. Collie, myös alunperin on ollut työkoira. Niin on ollut myös borzoi, jota siihen on ilmeisesti sotkettu. Missään nimessä en hae sitä takaa, että collien pitäisi olla sakemanni malikka.. tai edes bortsu, jonka kanssa varmasti omaa yhteistä perimää.

Leikkisästi voikin sanoa, että sakemanni on saapas ja collie älykkö. Olisihan se kiva, jos asia olisi niin yksinkertainen. Kuitenkin, mitä enemmän koiran viettien kanssa pelaa, niin sitä selvemmin tulee selväksi, kuinka luonneominaisuudet yhdessä puutteineen ja plussineen saa aikaan älykkään vaikutelman. Ajatellaan muunmuassa niin, että kun koira todellisuudessa lamaa, ei innostu, menee toiseen suuntaan, niin se on liian älykäs tehdäkseen mitä ihminen haluaa sen tekevän. Tai vaikka realistisemmin kun koira todellisuudesa lamaa ja vetää passiivisuuteen, niin se on hyvähermoinen.

Oli aika, jolloin itsekkin kuvittelin pehkostani kaikenlaista ylimaallista. Sieltä pilvilinnoista on kuitenkin pikkuhiljaa tiputtanut ne erirotuisten koirien aktiivitreenarit, jotka ovat selittäneet miksi koira tekee ja mitä. Koira on tietysti sopeutunut elämään ihmisen kanssa ja osa niistä kykenee hyväksikäyttämään ohjaajansa vikakohtia hyvinkin tehokkaasti. Siltikin jo pelkästään luonnossa ja luonnon selviämisen kannalta, missä kaikki perustuu hegissä selviämiseen.. siis syömiseen ja lisääntymiseen ja mm. reviirinsä pitämiseen, on kummallista ajatella, että se kehittäisi yksilöitä, jotka älykkäästi ajattelisi, että no.. tänäänpä syön, huomenna en. Luonnollisempi malli lienee, että jos ruokatarjontaa on runsaasti ympärillä, niin koira ehdollistuu siihen, että sitä ei tarvitse havitella... kun taas heitäppä yksi kyljys kymmenelle pari päivää nälässä olleelle koiralle.

Vaikka aihe on luonnetesti, niin siihen kuitenkin liittyen. Kirjoittaminen on ainakin mulle tässä ongelma, kun en pääse muokkaamaan kirjoitusvirheitä ja omituisia lauserakenteita ja tiettyjä ajatusrakenteita. Kun kirjallinen ilmaisu ei todellakaan ole vahvimpia puoliani. Joten ei todellakaan ole ihme, jos jonkun jutun tulkitsee myös eri tavoin, mitä sen olen tarkoittanut.

Sitä minä ihmettelen, että kun luonnetesti koetaan niin ongelmaksi (puuttensa siinäkin, sitä en kiellä), niin missä ne ihmiset palveluskoirakentältä on? Siellä oppii myös omistaja. :)
Hanna Lind

ViestiKirjoittaja Hanna Lind » 20.04.2011 15:30

Sitä tässä kanssa yritän sanoa, että mikäänhän ei estä ajattelemasta tai voida sanoa, että se olisi väärin ajatella, että koiralla on sielu tai puulla henki.

Kuitenkaan se ei muuta niitä perusmekanismeja, joiden varassa koira selviää hengissä ja oppii ja toimii. Eikä sitä, että minkälaisen maan, kosteuden, lämmön ja valonmäärän minkäkinlainen puu tarvitsee menestyäkseen ja kasvaakseen.
Hanna Lind

Re: Luonnetesti ja luonnekeskustelua muutenkin

ViestiKirjoittaja Mia Möller » 20.04.2011 15:38

Otsikko korjattu aihetta vastaavaksi.

Hanna, voit muokata viestejäsi 15 minuutin ajan niiden lähettämisestä. Kokeilin juuri muokkaustoiminnon ja se toimii niinkuin pitääkin.
Mia Möller

ViestiKirjoittaja Sari Ulvinen » 20.04.2011 15:43

en suinkaan koe luonnetestiä ongelmaksi, lähinnä pohdiskelin, miten hyvin luonnetesti kuvaa koiraa. luonnetestiin vien, koska se kuitenkin on virallinen näyte koiran luonteesta. koiraa on kyllä ihan koulutettukin ja agilitykoirana se toimii hyvin. sen luonne ei vain ole kovin miellyttämishaluinen, joten sille täytyy perustella enemmän kuin toiselle koirallemme, jonka miellyttämishalu on toista luokkaa.
pidän kyllä enemmän oman koirani kaltaisesta rauhallisesta koirasta kuin testissä olleesta toista palveluskoirarotua olevasta erittäin vietikkään tuntuisesta koirasta, jolla heitti lopulta täysin yli ja lopputuloksena oli hammas poikki ja hylätty testi.
koiraenkeli pkcu Maple Yard Ancora 'Nemo' 26.12.2005 - 20.1.2012
pkcu Mopberweiler Peter 'Niki' s. 03.02.2008
Sari Ulvinen

ViestiKirjoittaja Hanna Lind » 20.04.2011 16:28

Ah kiitos infosta Mia Möller! Emmä tajunnut et se toimii nykyisin noin. Ihmettelin vaan epätietoteknisenä blondina, kun kerran pystyin muokkaamaan, mutta muutoin en... :smt005

Sari: Mun pehkolla moottorina oli kanssa ruoka. Ei puhettakaan, että se olisi tehnyt töitä oikeastaan ikinä niinsanotusti minulle. Mun piti myö monesti koiralle kertoa, että tää nyt vaan tehdään halusit tai et. Olipa pikkusen outoa, kun viimeisin sakemanni palvoi kirjaimellisesti maata jalkojen edessä ja olisi voinut pahasta katseesta lähestulkoon heittää veivinsä :mrgreen: No ehkä vähän liioitten. Sitäpaitsi ylimenevä miellyttämisenhalu aiheuttaa omat ongelmansa. Niinkuin esimerkissäsi luonnetestissa liian vietikäs koira. Enhän nyt tiedä mistä oli siinä kysymys, mutta ei ole tavatonta, että sakemannilta löytyy liian suuri saalisvietti suhteessa sen muihin tärkeisiin palikoihin päässä. Ääripäihin meneminen ei ole koskaan hyvä asia. Kaikin tavoin luonteellisesti tasapainoinen koira on mitä miellyttävin kumppani harrastamiseen ja normielämään. Sääli vaan, että asioille viitataan kintaalla monella tavalla ja monessa rodussa. Tietenkin, olettaen, että Lassie ei kasvanut itsekseen lassieksi vaan sen eteen joutuu vähän tekemään töitäkin. :-)
Hanna Lind

ViestiKirjoittaja Sari Ulvinen » 21.04.2011 09:32

tuosta omalla lelulla leikkimisestä, ainakin 4 eri tuomaria on hyväksynyt oman lelun käytön. omalla lelulla leikkiminen ei välttämättä ole painoarvoltaan sama kuin tuomarin tarjoama, luulisin.
Sari Ulvinen

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 21.04.2011 18:57

Hanna Lindin kanssa samaa mieltä tässä asiassa. Luonnetestin taistelutahto-arvosanoilla tosin ei paljoa tekoa ole sen kanssa onko koirassa oikeasti vahva, syttyvä ja kantava saalisvietti/taisteluhalu vaiko ei. Kakkosen arvosanaan mahtuu sekä oikeasti hyviä että ihan lapasia. Mun mielestä se on ehdottomasti isoin ja oleellisin puute tässä rodussa jos ajattelee "keskiverto-collieta" harrastuskoirana; varsinkin kun ottaa huomioon että collieihmiset usein pitävät "hyvänä" sen osalta koiria jotka saa juuri jotenkuten roikkumaan mukana tai pitkän sytyttelyn jälkeen kiinnostuvat leikistä kun hikipäässä virpoo. Puruote ei ole se The Juttu, vaan koiran luontainen ja sähäkkä syttyminen, nautinto jonka se saa leikistä ja kyky/halu myös haastaa siinä. Vietin määrää mittaa TURHAUMAN MÄÄRÄ mitä koira kokee ennen viettipäämäärään pääsyä, kuinka paljon se on valmis tekemään saadakseen saaliin, ts se on se energiataso minkä kyseiseistä viettiä hyödyntämällä saa koirasta koulutuksessa irti. Koira joka ei ole leikissä syttyvä ja oma-aloitteinen, ei turhaudu(eikä patoa) juuri ollenkaan eikä sitä silloin voi juuri koulutuksessa käyttää. Taisteluhalu on muutaKIN kuin leikki, mutta mulle henk koht ei ole olemassa kunnon taisteluhalu/saalisvietti-yhtälöä ilman sitä täysillä leikkiin syyttymistä.

Vaatiiko määritelmä "hyvä luonne" hyvän taisteluhalun-saalisvietin? EI VAADI. Mutta mun ajatusmaailmassa hyvä harrastuskoira, semmoinen jonka itse vaivaudun kouluttamaan kisatähtäimellä, vaatii kyllä vähintään kohtuullisen. Ja se on oleellisin asia mitä täytyy jalostusksella yrittää vaikuttaa, jos collieita meinaa pelittäviksi harrastuskoiriksi yrittää tehdä - se "hyvä luonnehan" on kaiketi itsestään selvyys?
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 22.04.2011 23:44

Johanna Ruottinen kirjoitti:Ja se on oleellisin asia mitä täytyy jalostusksella yrittää vaikuttaa, jos collieita meinaa pelittäviksi harrastuskoiriksi yrittää tehdä - se "hyvä luonnehan" on kaiketi itsestään selvyys?

Pakko kommentoida, että se, kuinka moni kasvattaja tähän sitten omassa kasvatustyössään aktiivisesti pyrkii, on varmasti ihan kokonaan toinen tarina.
Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan - mutta aina pitää olla varasuunnitelma!
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Hanna Lind » 28.04.2011 18:05

Heh.. ""Hyvä luonne"" on terminä erittäin kiintoisa. Siihen voi ympätä ihan mitä vaan.

Olisi todella mukavaa, kun sellainen collieiden monipuolinen harrastus- ja testauskulttuuri yleistyisi räjähdysmäisesti. Kun ihmiset aktiivisesti vuosia kävisivät kentällä ja maailmalla testaamassa miten asia x, johtaa asiaan Y ja loppujen lopuksi ongelmaan Ö, niin ehkä ihan kaikkea ei pidettäisikään niin helposti "kivana" ja "hyvänä". :-) Jospa ymmärrettäisiin, että yleisesti niillä koirilla on monta kertaa parempi olla, ilman turhaa stressiä, pelkoa, agressiivisuutta ja kipua. Periytyminen ei kuitenkaan luonteenkaan suhteen ole hepreaa, mutta se vaatii ihmiselta yllättävän paljon oikeasti aktiivista perehtymistä asiaan.
Samoin omistajilla olisi parempi olla.. ja kaikella loogisuudella myös kokonaisvaltaisesti kasvattajilla, jos siis aidosti on mukana siinä miten kasvateilla sujuu.
Hanna Lind

ViestiKirjoittaja päivi ahola » 16.05.2011 12:38

Kirjoitin ensin jotain ihan muuta mutta laitetaan vähän vieteistä miten ne itse ajattelen/olen oppinut.
Vietit ovat sisäsyntyisiä (<-minusta tuo on hyvä ja asiaa kuvaava sana:) ) ja on hyvä ymmärtää että kaikille koirille on jollakin astialla annettu viettiä - eli vietti on sisäänrakennettu käyttäytymismalli tilanteeseen josta koiralla ei ole olemassa olevia eikä opittuja kokemuksia.

Viettiä ei koirasta voi saada enempää ulos kuin mitä siinä on olemassa, mutta koiran viettitilaa siihen koiralla olemassa olevan rajaan asti voidaan oikein tehdyillä harjoituksilla vahvistaa ja ottaa käyttöön täysmääräisenä koulutusta varten. Viettikäyttäymistä voidaan myös ”piilottaa” näkyvistä.. itse sanon sitä tolppaamiseksi.. eli tehdään koiralle harjoitusten (tarkoituksella tai vahingossa) kautta kannattavammaksi käyttäytyä toisin kuin sisäsyntyiset asiat houkuttavat:).. ja useimmiten asiat niin menevät ja sitten käy niin että koira kulkevat puolivaloilla.

Tietyntyyppiset koirat vaan sitten on vaikeampia laittaa kulkemaan puolivaloilla – eli ne nousevat helposti toiminta-alueen yläpuolelle jolloin oppiminen vaikeutuu ja koiran hallinta vaikeutuu. Puhtaalle käyttökoiralle kuitenkin arvokkaampi ominaisuus.Tälläisen koiran kera sitten ohjaaja helposti joutuu lapaseksi.. ja käy niinkuin usein sanotaan - hyvä koira mistäs saatais sille ohjaaja:)

Toisentyyppinen koira sitten taas herkemmin joutuu/saatellaan sinne toiminta-alueen alapuolelle jolloinka kaikki pienet vastoinkäymiset saavat koiran reagoimaan passivoitumalla.. mutta tälläinen koira on helpommin hallittavissa - ja mikäli sen luonteessa muut asiat ovat kunnossa ja ohjaaja kouluttaa positiivisella asenteella:).. Koirasta saadaan oiva harrastuskoira. Pitää muistaa että tälläisesta koirasta helposti rakentuu lapanen.. mutta tälläinen koira tietyntyyppisellä ohjaajalla on kaikkea muutakin kuin lapanen... ja tässä kohtaa sanotaan sitten usein että koiralla olisi ominaisuuksia.. mistäs saataisiin sille ohjaaja:)..

Pikaisesti siitä taisteluhalusta leikkien vielä:
Koira voidaan saada rakennettua taistelun kera niin eriavoin. Mahdollisuuksia on koirista jotka väistävät puruun .. tai sitten eivät pure lainkaan siihen täydelliseen mitä se sitten kenestäkin on.
Oikea taisteluhalu.. mitä se sitten on tai miten se ilmenee leikkiessä? kun sitä ei ole tolpattu:) kuten herkillä kotikoirilla usein on... Itse pidän koirasta joka ravistaa ja vetää – mutta pidän myös koirasta joka ottaa kiinni ja mulkoilee – eli ei välttämättä ole se aktiivinen puoli välittömästi vaan kyttää tilannetta... Toinen koira taas haastaa koko ajan eli tulee päin kaikkine esineineen ja sitoo leikkijän täysin jaloillaan.. sellaisesta pidän eniten.. ->leiki sitten sen kera:).
päxä
päivi ahola

ViestiKirjoittaja Maria Salovaara » 17.05.2011 11:21

Mä tässä juuri oman koirani kävin testauttamassa ja hyvin tuttu koira siellä käyttäytymisen suhteen vastaan tuli. Koiran kanssa harrastetaan hakua ja se on osoittautunut potentiaaliseksi hakukoiraksi ja minun käteeni sopivaksi sesseksi. Kiva koira harrastaa. Olen aina sanonut, että sillä tuo toimintakyky kyllä riittää metsään ja kentällekin. No testin mukaan se toimintakyky olikin -1, joka itselleni oli kyllä yllätys. Taistelutahto oli +2. Temperamentti vilkas +3. Minä en tiedä kompensoiko nuo mitenkään toisiaan, ts. tasapainottaako taistelutahto/vilkkaus testin mukaan pientä toimintakykyä vai miten. Yhtä kaikki, koira on kuitenkin tismalleen sama kuin se oli ennen testiä. Tuleeko testissä esille tullut toimintakyky sitten vastaan jossain taitteessa, jää nähtäväksi.

Testi oli mielenkiintoinen, osa-alueet toimintakykyä lukuunottamatta meni plussalle ja on ihannepisteissä (toimintakykyä lukuunottamatta), jos rodunomaisia keskiarvoja katselee.

Tärkeintähän on se, miten minä koiran koen, niin arjessa kuin harrastaessa. Että jos pelkän testin mukaan jotain koiraan toivoisin niin sitä toimintakykyä ripaus enemmän - toisaalta se on osoittanut toimintansa pk-puolelle erinomaisen hyvin joten puuttuuko sittenkään mitään. Sitä ei tarvitse vetää perässään, se syttyy nopeasti, sillä on hyvä fysiikka, se on nopea sähikäinen (henk.koht tykkään tuosta ominaisuudesta) ja ennenkaikkea sillä on into ja halu tehdä minun kanssani asioita. En voisi enempää toivoa :-) Kun kotona on myös yksi perässävedettävä tapaus, joka kahden vuoden jälkeenkin muistaa kuinka astuin eräkengällä tassun päälle niin....kyllä senkin kanssa harrastetaan, mutta kyllä se harrastaminen on ihan erilaista ja eri tasolla, valitettavasti. Tai sitten mun taitoni ei vaan riitä pehmeän (-2), pienellä taistelutahdolla (-1) ja ei niin loistavalla toimintakyvyllä (+1) varustetun koiran kanssa. Palikat ei riitä - ei koiralla eikä kyllä ohjaajallakaan. Pitäisikö sanoa, että MUN hermorakenne ei kestä :-D

Yhtä kaikki, niillä mennään mitä on. Ja olen onnellinen että edes on sellaisia koiria, joiden kanssa voi harrastaa, ettei esimerkiksi terveys estä harrastamista.
Nainen on aina normaalilla tuulella.
Maria Salovaara

ViestiKirjoittaja Hanna Lind » 17.05.2011 13:30

Marian kiva ja realistinen teksti omasta koirastaan teksti herätti kirjoittmaan. Juu, kyllä minusta myös juuri noin voi olla. Vahvat ominaisuudet yhdellä alueella mahdollisesti paikaavat toisen alueen puutoksia. Mitä on tullut seurattua muita palveluskoiria, etenkin sakemnneja, niin selkeästi taas painottuu toimintakyvyn, taistelutahdon ja vietin tärkeys paikkaajina.

Taannoin oli keskustelua toisella palstalla alusta- arkuudesta ja siitä miten mm. juuri pääsääntoisesti collieilla se hermorakenteen ongelma tosiaan niin usein muodostuu ongelmaksi ja miksi saksanpaimenkoirilla ei. Sakemanneilla on keskimääräisesti huomattavasti ja paljon parempi toimintakyky, taistelutahto ja saalisvietti. Myös sakemanneissa on koria, jotka ovat alkuun epävarmoja alustalla tai arkovat jotain, mutta koiran kyky suoriutua asian yli vie lähes aina voiton.
Collieilla taas yhdistelmä alusta- arkuus+ ei niin hyvä toimintakyky ja taistelutahto on se laumauttava tekijä.

Esimerkiksi omalla koirallani oli sekä toimintakyky, että taistelutahto plussalla. Mutta ei silti riittävä toimintakyky/taistelutahto yhdessä alusta- arkuuden kanssa, että se kykenisi selviytymään edes kohtuullisen kivuttomasti monista "liukkaista" paikoista. Hakuharrastuksessa silti mainio peli. Jälkikäteen olen myös miettinyt, että vaikka koira suoritti esteet ihan jees, niin jonkin hitusen siellä kyllä saattoi myös nuo puutokset näkyä. Omia kommervenkkejä oli myös arjessa silloin tällöin :-) Sakemanninartun taas saattoi löytää vaikka auton konehuoneesta ilmanputsarin päältä. En taasen yritä sanoa, että collien pitäisi olla sakemanni, mutta nuo erot huomaa erittäin selvästi, kun on saanut läheltä seurata erittäin toimintakykyistä/taistelutahtoista/saalisviettistä koiraa, joka ei koskaan "kysy", että voiko ja uskaltaako tästä mennä.

Toisaalta nopeus/vietti/tempperamentti yhdessä voivat hämäävästi antaa koirasta enempi hyvähermoisen kuvan, kun mitä se on. Variaatiot on monet. Hitsit, kyllä koirat on ihan übermielenkiintoisia elukoita. Kauhea hinku kentälle iskee aina tällaisten keskustelujen myötä. :mrgreen:

Tärkeintähän on se, miten minä koiran koen, niin arjessa kuin harrastaessa.

Niinpä :D Ja jos heitetään jalostus täysin hetkeksi syrjään, niin omasta koirasta tykkääminen on todella tärkeä asia oli se millainen tahansa.

Päxä:lta tosi hyvä pointti (kirjoitusta muutenkin) tuosta, että koira voi taistella muutenkin, kun vetämällä poispäin. Tekstin innoittamana pohdin pitkään viimeisen sakemannini voimakkaan saalisvietin tolppaamista ja tulin siihen tulokseen, että varmaan sitä ois voinut hillitä ainakin antamalla koiralle selkään joka kerta, kun lähtee saalistamaan. Ohjaajapehmeä, kun on. Ja selvennökseksi, että pohdinta oli teoreettista, en oikeasti piekse tai halua piestä koiria.
Hanna Lind

ViestiKirjoittaja Maria Salovaara » 17.05.2011 16:14

"Collieilla taas yhdistelmä alusta- arkuus+ ei niin hyvä toimintakyky ja taistelutahto on se laumauttava tekijä."

Voih, aivan kuten vanhempi koirani. Valitettavasti tuo alusta-arkuus on vielä hieman pahentunut ikää myöten. Eipä siihen ole auttanut siedätys eikä mikään mukaan "vippaskonsti", se ei vaan hanskaa liukkaita pintoja kovin hyvin tai ollenkaan. Ja sitten kun jännittää ja jäkittää esimerkiksi jäätikköä, niin käy kuten viime talvena: koira liukastuu satavarmasti, pahasti, ja tätä onnettomuutta onkin sitten korjailtu osteopaatilla siitä lähtien.

Mutta eihän sitä tokoa missään jäätiköllä harrasteta :-D Ja onhan koirassa paljon hyvää, muun muassa avoimuus ja ihmis/lapsirakkaus, arjessa ihana koira (helppo ja rauhallinen), kaikkeen tyytyväinen, sellainen pomminvarma koira joka ei vastaa rähinöihin eikä provosoi jne. Ainoastaan tuo alusta-arkuus voidaan lukea arkea välillä vaikeuttavaksi tekijäksi. Ja tässä taas päästään siihen kohtaan, että ei nyt vaan kaikkea voi saada samaan pakettiin. Mä olen saanut hyviä asioita kahteen pakettiin ja sekin on ihan hieno juttu :-D

Mutta toden totta, koirat on mielenkiintoisia. Jäin koko päiväksi seuraamaan testauksia koska oli hirmu mielenkiintoista katsoa, miten eri yksilöt eri tilanteissa toimi.
Maria Salovaara

ViestiKirjoittaja Sari Ulvinen » 17.05.2011 22:45

Minä olen katsellut oikein urakalla luonnetestivideoita ja vertaillut niitä toisiinsa. aika paljon eroja oli esimerkiksi seinässä uhkauksessa, mun teki aivan pahaa kun näin vasta videolta, miten kovin Nikiä painostettiin. yleensä hyökkäystä ei viedä noin pitkälle, jos koira ei puolustaudu. kyllähän Niki sen kesti, mutta näytti pahalta. Ampumisen jälkeen tuomari käski leikkiä Nikin kanssa, ilmeisesti katsoivat vielä sen toipumista. Niki oli jo unohtanut kaiken ja repi iloisena lelua :D .

kaikenkaikkiaan se oli testissä hyvin oma itsensä, se ei kauaa jaksa miettiä vastoinkäymisiä. tästä hyvä esimerkki on kun se kerran kielloista huolimatta lähti järven jäälle. näin, että jos se tippuu jäihin, se voi uida rantaan. Niki kipitti iloisena jään reunalle ja putosi jäihin. ajattelin, että nytpä opit olemaan menemättä. mitä vielä, se kapusi takaisin jäälle, kiisi rannalle riehumaan, littasi Nemo paran ohimennen ja juoksi uudelleen jäälle :roll:

Toimintakykyä sillä on, jos se tarvitsee sitä. eläinlääkärissä se ei aio jäädä alistuvan uhrin osaan vaan yrittää pelastautua ovia aukomalla. kun kerran jouduin jättämään sen klinikalle, vannotin pitämään sen lukkojen takana. kotona se aukaisee oven sekä itselleen että Nemolle. Pihassa se pysyy aidan takana, ellei sillä ole kylille asiaa :smt013 . se ei odota ihmisen apua ongelmiinsa vaan ratkaisee itse (mikä ei välttämättä ole aina hyvä asia).
Sari Ulvinen

ViestiKirjoittaja Maria Salovaara » 18.05.2011 10:40

Mun molemmilla koirilla on jätetty seinäuhkaus lyhyeen, vanhempi sai paniikin ja huusi hätäänsä ja nuorempi vaan ahdistui moisesta ihan hirveästi. Sitten oli jännä katsoa koiria, jotka vaan makasi paikoillaan ja kepin sai lyödä seinään asti. Tuon nuoremman kanssa lopputulema oli se, että kun se on minun kanssani, puolustaa hieman, mutta omilleen jäätyään loppuu se vähäkin rohkeus kesken.

Se harmittaa, ettei tullut videolla tuota testiä. Kelkka oli nimittäin sen verran koominen tilanne, että pitäis melkein jälkikäteen katsoa uudestaan. Näytti siltä, niinkuin koira olisi ollut Särkänniemessä juostessaan ympyrää kelkkaa ympäri :-D Toki muutenkin olisi kiva tuo video, mutta yksittäisenä tapauksena kelkan ympärijuoksu hieman nauratti :smt005
Maria Salovaara

ViestiKirjoittaja Hanna Lind » 18.05.2011 12:39

Mutta eihän sitä tokoa missään jäätiköllä harrasteta

Totta, eikä hakuakaan, mutta omastani ei olisi ollut raunioille ja arjessa tuo perinnöllinen tekijä tuottaa koiralle ihan turhaa stressiä (miksi minua niin suunnattomasti ärsyttää monien perinnöllisten asioiden yleinen vähättely ja dissaaminen). Ja niinkuin vaikkapa laukaus/ääniarkuus.. niin nuo hermojutut passaa pahenemaan vanhetessa. :( Tai aiheuttaa noita loukkantumisia, kun iskee sutimispaniikki.

Tuo luonnetestin Puollustushalu on mun mielestä koko testin ongelmallisin osio. Se ei välttämättä kerro kauheasti, koska toiset ihmiset kykenee paremmin tuottamaan uhkaa, jonka koira, kun koira kokee uhkana. Toiset taas ei. Oma koirani (collie) esimerkiksi seisoi häntä suorana hievahtamatta mun ja tuomarin välissä... mutta jos tuomari olisi vienyt koiran tiukemalle, niin..? En ole ihan varma kuinka tosissaan se edes otti homman. Seinässä ollessaan se myös näytti ihan siltä, että WTF?? Ookko tosissas? Mitä nyt videolta pystyi näkemään. Toisaalta myös nuorella koiralla ei mielestäni ole puollustuksen suhteen kaikki asiat vielä loksahtaneet niin paikalleen, että se kertoisi kovinkaan kaikkea.
Hitsit, kun ei ole videota erään tanskalais- ruotsalaisen pihakoiran testistä... Se alun hyökkäyksen jälkeen oli lopputestin sitä mieltä, että tuo hyökkäävä tuomari pitää tappaa välittömästi tavattaessa. Sivustakatsojista se oli huvittavaa.. tuomareista ei niinkään.

Toisaalta testissä on paljonkin lähes muuttumattomia kaikille samoja tekijöitä, kuten tynnyri, haalari/sateenvarjo, kelkka, ampuminen..

Mikä suuresti vaikuttaa esimerkiksi tuohon jäälle uudelleen menemiseen on myös koiran kovuus. Kovuuden määritelmä taitaa olla yksi monipiippuisimmista ja vaikeimmin määriteltävistä asioista mitä on koirassa on. Siis minun mielestäni Ihmiset näkee asian vähän eri tavoin ja tähänkin osa- alueeseen vaikuttaa hyvinkin koiran vietit. Kovuus kertoo siitä miten hyvin koira muistaa ikävät asiat. Armin Winkler muistaakseni kirjoitti aiheesta hyvinkin mielenkiintoisesti ja ehkä vähän erilaisesta näkövinkkelistä, kun perinteisesti, jossain artikkelissa. Kannattaa lukea.. löytyy jostain takavuosien palveluskoiralehdestä ainakin..ehkä vuosien 2002-2004 lehdistä.
Toisaalta se ei tarkoita automaattisesti sitä, että mitä kovempi koira, sitä hankalempi kouluttaa. Mun on ainakin hirmu vaikea edelleen päättää, että onko entinen sakemanninarttuni kohtuullisen kova, vai hieman pehmeä. Muut ominaisuudet , kun voivat antaa siitä todellisuutta kovemman vaikutelman tai päinvastoin. :mrgreen:

Suurin osa koiristahan saa vissiin luonnetestissä määritelmän hieman pehmeä. Siihen sakkiin varmasti mahtuu todellisuudessa variaatiota juuri noiden muiden ominaisuuksien takia.

Ja ettei nyt tule väärää kuvaa, niin tykkäsin puutteineen päivineen kovasti ex- koirastani ja ottaisin edelleen samanlaisen.. tietysti mielummin paremmalla toimintakyvyllä ilman spondyloosia ja alusta- arkuutta. :D
Ja siis kommervenkkeineen päivineen ainakin silloin jokunen vuosi sitten pk- porukalla oli kattavasti tosi kivoja, vaikkakin erilaisia lassikoiria ja ihan mukavia tuloksiakin syntyi :-) Enemmän se taitaa lähes poikkeuksetta olla ohjaajasta kiinni, kun koirasta, että mihin mennään ja siitä jääkö ongelmia tuijottamaan vai yrittääkö tarpeeksi aktiivisesti saada ne hallintaan tai mennä yli.
Hanna Lind

ViestiKirjoittaja Maria Salovaara » 18.05.2011 13:07

Mä lainaan tässä kohtaa Taija Salon loistavaa toteamusta:

Laji koiran mukaan. Koirankoulutus on ihan tarpeeksi vaikeaa muutenkin ilman pyöreän palikan tunkemista neliömäiseen koloon. :-D

Ja pakko kompata tuota asiaa, että tuo alusta-arkuus(kin) on valitettavasti enemmän arkea kuin valittua harrastusta hankaloittava juttu. Ja tuo on hyvä esimerkki tuo meidän loukkaantuminen siitä, mitä siitä ikävimmillään seuraa. Kun joskus nyt ei valitettavasti ole mahdollisuutta kevättalvella löytää sitä ei-liukasta kulkuväylää.

No sentään laukausvarmoja on molemmat sesset :-)

Harmillisen vähän kyllä lassikoiria näkee pk-puolella, meidän yhdistyksessä pk-puolella on tasan yksi pehko eli mä ja mun sesse. En usko että on materiaalista puutetta mutta (tämä siis oma arvioni) monesti ihminen, joka hakee pk-koiraa, ei ensimmäisenä ole ottamassa pehkolassieta. Kyllä se tuonne belgianpaimenkoiraan tai sakuun monesti taipuu. Nyt kun todella tiedän, mitä koiraltani haen ja haluan, voikin sen seuraavan koiran valinta osoittautua todella todella hankalaksi.......

Mä en ole kovin taitava ohjaaja, kehityskelpoinen kyllä mutta aikamoinen hossaaja. Eli nyt kun on sitä hyvää materiaalia käsissä niin tarvitsen ne monet treenikaverit ympärille kouluttamaan MINUA, jotta koirallakin olis mahdollisuus :D
Maria Salovaara

ViestiKirjoittaja Nenna Halvari » 18.05.2011 13:56

"Seinässä ollessaan se myös näytti ihan siltä, että WTF?? Ookko tosissas? "

Jos elämänsä ensimmäisen kerran joutuu tilanteeseen, jossa ihminen uhkaa, niin voihan se olla uskomaton tilanne, että "ootko nyt tosissas". Eli vaikka koira ei tajuaisikaan, ettei tuomari ole tosissaan, voi se silti olla tilanteesta tosi hämmentynyt.
Nenna Halvari

ViestiKirjoittaja Sari Ulvinen » 18.05.2011 15:19

Meidän Nemo ei uskonut ensin lainkaan hyökkäykseen, tuomarikin sanoi saman. Nemo oli hämillään, että onkohan tuo jotain äitin kavereita :-D . Meillä nimittäin koirat ovat tottuneet siihen, että voin jutella laitapuolten kulkijoidenkin kanssa, lassiet kun helposti houkuttavat juttusille. Nemo kyllä on muuten vähän sellainen tiukka tuijottelija, joskus nolottaa kun sen pitää oikein jäädä tuijottamaan jotain ihmistä. oikeassa tilanteessa se puolustaisi ihan varmasti. kai se on koiralle outo tilanne kun joku tulee kepin kanssa huitoen kohti ja omistaja on ihan tyyni.
Sari Ulvinen

ViestiKirjoittaja Hanna Lind » 18.05.2011 16:18

Laji koiran mukaan. Koirankoulutus on ihan tarpeeksi vaikeaa muutenkin ilman pyöreän palikan tunkemista neliömäiseen koloon.

Erittäin hyvin kyllä sanottu :-D

Nyt kun todella tiedän, mitä koiraltani haen ja haluan, voikin sen seuraavan koiran valinta osoittautua todella todella hankalaksi.......

Ihan totta, tämä on myös minun ongelmani. Collieilla on luonteensa puolesta niin monimuotoisia ongelmia. Riski saada laukausaltis koira kun ei tule pelkästään puhtaan näyttelykasvatuksen takaa. 8)

Onneksi me kaikki ohjaajat ollaan kehityskelpoisia. Asenne kouluttamiseen pitkälle ratkaisee.

Jos elämänsä ensimmäisen kerran joutuu tilanteeseen, jossa ihminen uhkaa, niin voihan se olla uskomaton tilanne, että "ootko nyt tosissas". Eli vaikka koira ei tajuaisikaan, ettei tuomari ole tosissaan, voi se silti olla tilanteesta tosi hämmentynyt.

Paljon mahdollista :-D Jos Tilli ois ihminen, niin se olisi varmaan sellainen yltiösosiaalinen hössö, joka ei voisi käsittää millään, ettei kaikki halua halailla sitä :)
Kaikilla korilla nyt ei muutenkaan puollustus herää niin herkästi.
Hanna Lind

ViestiKirjoittaja SINIKKA PURSIAINEN » 22.05.2011 13:44

Pistämpä minäkin lusikkani tähän soppaan. Kertokaapas mitä merkitystä luonnetestillä on jalostuksen ja harrastuksen kannalta tai yleensäkkään minkään kannalta jos tuomareilla on eri näkemykset pisteiden antamisessa :smt005 ? Minusta se ai anna oikeaa kuvaa. Olen katsonut luonnetesti videoita ja vertaillut esim.omaani, en voi kun ihmetellä :roll: . Anna on oikeassa että pisteet joutaa romukoppaan. Minä en ainakaan enää käytä yhtään koiraani luonnetestissä. (tosin näenköhän omani eri silmin, määättiiää) 8) .
Sandcastle`s Night Raider (AKSELI)
Sandcastle`s Inky Pink (MERI)
Taivaassa:
S. Sporting Pink (SUSU)
S. Naked Truth (SANI)
S. Walzing Matilda (SEENA)
S. Sister Sheena ( SIKKE) sekä Barro, Mano ja Essu
SINIKKA PURSIAINEN

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 22.05.2011 16:29

Kyllähän niissä pisteytyksissä tuntuu olevan eroja, ja on se laji ihan mikä tahansa, niin aina on niitä, joidenkan mielestä tuomari oli ihan täysi puusilmä. Minun mielestäni olisi siksi niin ehdottoman tärkeää, että luonnetestit saataisiin aina videoitua, ja koska se on niin oleellista, niin mielestäni sen pitäisi tapahtua aina luonnetestin järjestäjän puolesta. Olen varma, että kun hinnasta sovitaan, niin päiväksi löydetään kameran taakse joku osaava ja innokas, joka kuvaisi jokaisen suorituksen, ja ne sitten saisi jokainen automaattisesti mukaansa. Se, haluaako sitten laittaa sen videon koko kansan nähtäväksi jonnekin, olisi jokaisen oma päätös.
Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan - mutta aina pitää olla varasuunnitelma!
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja SINIKKA PURSIAINEN » 22.05.2011 18:15

Minä nyt en ymmärrä millä tavalla se videointi auttais asiaa? En ole haukkunut tuomaria puusilmäksi,vaan ihmetellyt piste eroja.
Eikös näillä pisteillä pitäisi olla merkitystä myös jalostusta ja harrastusta ajatellena? Jos piste erot on huomattavia, niin pentua hankittaessa sehän ei kerro totuutta.(jos halua valita pennut hyvistä luonnetestin saaneista vanhemmista).
Annetaanko muuten arvostelut rotukohtaisesti vai arvostellaanko saman skaalan mukaan kaikki?
Sandcastle`s Night Raider (AKSELI)
Sandcastle`s Inky Pink (MERI)
Taivaassa:
S. Sporting Pink (SUSU)
S. Naked Truth (SANI)
S. Walzing Matilda (SEENA)
S. Sister Sheena ( SIKKE) sekä Barro, Mano ja Essu
SINIKKA PURSIAINEN

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 23.05.2011 01:00

Höh. No enhän minä väittänytkään, että sinä olisit ketään puusilmäksi haukkunut. Tarkoitin ihan yleisellä tasolla, että aina on joku, jonka mielestä asia on niin. Minun mielestäni siitä videolta jokainen pystyy itse paremmin näkemään sen, miten koira on toiminut missäkin tilanteessa, ja sen perusteella vetämään johtopäätöksen siitä, mitä itse kustakin toiminnasta ajattelee, eikä silloin tarvitse luottaa siihen pelkkään pisteytykseen, jos ja kun niissä on kerran on niitä näkemyseroja.
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Anna-Reetta Kinnunen » 23.05.2011 12:08

Sari Saarenheimo kirjoitti: Minun mielestäni olisi siksi niin ehdottoman tärkeää, että luonnetestit saataisiin aina videoitua, ja koska se on niin oleellista, niin mielestäni sen pitäisi tapahtua aina luonnetestin järjestäjän puolesta. Olen varma, että kun hinnasta sovitaan, niin päiväksi löydetään kameran taakse joku osaava ja innokas, joka kuvaisi jokaisen suorituksen, ja ne sitten saisi jokainen automaattisesti mukaansa. Se, haluaako sitten laittaa sen videon koko kansan nähtäväksi jonnekin, olisi jokaisen oma päätös.

Ainakin näillä leveysasteilla alkaa testien järjestäminen olla jo sen hintaista, että ei ole varaa maksella mitään ylimääräisiä korvauksia kuvaajalle enää. Tai sitten testin osallistumishinta nousee entisestään, ja minusta se on jo nyt suht hintava ihan olosuhteiden pakosta. Ihan kiitettävästi ihmisillä on ollut kuvaajia omasta takaa, tai sitten ovat itse järjestäneet jonkun "ulkopuolisen" kuvaajan jos ovat ylipäätään halunneet testinsä videoitavaksi.
Videointi on minusta erinomaisen hyvä ja kannatettava asia jotta jokainen näkee testin myös itse, mutta vähän kritisoin sitä että tuomarien ammattitaito pisteyttämisessä kyseenalaistetaan aivan täysin. Ihan jokainen videonkatselija kun ei välttämättä kumminkaan näe paremmin tai oikeammin mitä siellä testissä tapahtuu. Puhumattakaan näistä tapauksista kun on koiria, jotka eivät oikein sovi jonkin osa-alueen tiettyyn pistekohtaan, mutta mitään muutakaan niille ei totuuden nimissä voisi antaa. Ei tosiaan yksinkertaisia juttuja nämä. Virheitä ja virhearvioita sattuu taatusti ihan kaikille joskus.
Mist Spinner's Love At First Feel, Stoorybook's Minerva McGonagall, Silverlady's Elegantica

muistoissa Sandcastle's Unique Shine, Sandcastle's Viva La Femme, tanskandoggi Ahoy
Anna-Reetta Kinnunen

EdellinenSeuraava

Paluu Luonneaiheet