Collie harrastuskoirana

Luonne- ja käyttäytymiskeskustelua, myös luonnetestaamiseen liittyvät aiheet.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Collie harrastuskoirana

ViestiKirjoittaja Pia Veikkolainen » 07.03.2006 02:42

...käykää lueskelemassa Lemmikkipalstalla belgipalstaa ja siellä otsikkoa
"jalostusuroslista" ja kahta kirjoitusta missä mainitaan collieista,eli Mia Skogster:in kirjoitus 5.3. ja "mertzi:n" kirjoitus 6.3.
Todella mairittelevaa,eikö olekkin...

En todellakaan tarkoita jatkaa jalostusuros keskustelua :-D enkä vertailla belgiä ja collieta rotuna vaan kuinka ikävää on se; millainen mielikuva ihmisillä on rodustamme(tarkoitan tällä harrastajia) :(
Pia Veikkolainen

ViestiKirjoittaja Hanna Lind » 07.03.2006 12:58

Joo, samaa jalostuskeskustelua tuntuu olevan monessa rodussa tällä hetkellä.
Enkä yhtään ihmettele, että miksi.

Muilla, nimenomaan pk- harrastajilla on edelleen se kuva, että pehko collie on surkean pehmeä, paukku- ja ääniarka ja täysin kelpaamaton harrastuskoira. Mielikuva pohjaa valitettavasti yleensä niinhin koiriin mitä on nähty kisakentillä. Ne muutamat hyvät suoritukset eivät jää mieleen vaan yleensä kaikki "rimanalitukset" vaikkakin surkeus olisi siinä, ettei ohjaaja ole osannut kouluttaa koiraansa.

Tuli mieleen yhden kasvattajan kommentti takavuosien koiralehdestä: "puollustushalu ja taistelutahto eivät ole collielle ominaisia" ja perässä vielä selitys siitä, kuin collie on paimenkoira eikä tarvitse niitä.

Jos tuollaisia kommentteja omistajien/ kasvattajien suusta tulee, niin se myös vaikuttaa siihen arvostukseen.

Pehkoja näkyy vähän kisakentillä ja kolmosluokassa kisaa vain kourallinen. Yksi huono suoritus ja taas saa mylly vettä jauhaakseen. Ikävää.. toivon todella, että pehkoillekkin saataisiin sille kuuluva harrastuskoiran arvo. Se varmasti vaatii aikaa ja työtä, hyvää koira- ainesta ja osaavia ohjaajia enemmän, kuin tänä päivänä.
Hanna Lind

ViestiKirjoittaja Oona Vainio » 07.03.2006 13:22

Olen hyvinkin tiiviisti lueskellut tuota belgipalstan jalostusuroslista-keskustelua. Ja tottahan toki pistin hieman suru puserossa merkille nuo jatkuvat letkautukset colliesta :( Tiukassa istuvat pk-harrastajien päänupissa "ainoana faktana" colliesta, ettei niistä ole muuksi kuin sohvan koristeiksi.

Ja totta on, mitä Hanna sanoi, että jos kasvattajat viljelevät kommentteja, joiden mukaan collien ei kuulu :roll: olla taistelutahtoinen, hiukkaakaan puolustushaluinen tai ( luoja paratkoon! ) kova niin ei liene ihme, miksi muiden rotujen harrastajat lähinnä naureskelevat collielle. Silti minulla on sellainen mielikuva, että nykyisin ihmisiä kiinnostaa ehkä aiempaa enemmän luonneasiat ja pyritään tuottamaan ja saamaan koiria, joista olisi muuhunkin kuin kiertämään näyttelykehää. Vai onko tämä pelkkää toiveajattelua? Harrastajien määrän soisi tietysti lisääntyvän. On varmaan hankalaa yrittää saada aikaan harrastukseen kelpaavia koiria, jos tarvittavia ominaisuuksia ei päästä koskaan testaamaan. Luonnetesti on toki parempi kuin ei mitään, mutta kyllä minusta vasta harrataminen antaa enemmän kuvaa koiran ominaisuuksista ( ja ohjaajan tietysti myös ). toivottavasti ns. "tavalliset" koiranomistajat kiinnostuisivat kouluttamisesta, niin saataisiin edes pohjaa luotua siihen, että joskus collieitakin olisi taas enemmän SM-tasolla jne. Joka tapauksessa ei nyt auta muu kuin tehdä sitä "pioneerityötä" ja osoittaa muille, että kyllä colliestakin poweria löytyy! :-)
" Collie is a bi`origin a Scottish dog and it has in it the courage and pertinacity o`Scotland "
Oona Vainio

ViestiKirjoittaja Tiina Hasu » 07.03.2006 13:46

Vaikeahan on jalostustyössä kasvattajien painottaa ominaisuuksiin joita vaaditaan kilpailukentillä, kun suurinosa kasvattajista ei varmaan ole koskaan edes käynyt katsomassa esim. voi-luokan PK-kisoja, EVl:n toko kisoja tai agilityn 3-luokan kisoja :smt018 . Ja jos onkin käynyt katsomassa kisoja esim. 10-vuotta sitten niin taso on noussut siitä ja kilpailu koventunut huomattavasti .
Kun vaivautuisi edes kisoja katsomaan niin siitä oppisi jo paljon , mitä ominaisuuksia ja luonteen piirteitä collieltakin vaadittaisiin jotta se menestyisi rotuna.
Ikävää kyllä mutta minulle on usein väitetty että menestyminen kilpailuissa ei kuulemma ole koirasta kiinni vaan narun päästä :smt005 . Itse olen vahvasti taas sitä mieltä että kyllä koiran pääkopalla on se suurin merkitys! :peukku:
Tiina Hasu

ViestiKirjoittaja Mari Morko » 07.03.2006 15:19

Mä en sinänsä ihmettele että aktiivisilla belgi-ihmisillä ei ole kovinkaan kummoinen käsitys collieista. Tosiasia kun on että hyväkin collie on harrastuskoirana mopo verrattuna keskivertoon käyttölinjaiseen belgiin. Ja rotuina belgien suurimmat puutteet on juuri päinvastaiset kuin mitä collieiden: belgeillä on ylenmääräistä terävyyttä ja vilkkautta, collieilla taas puutteita temperamentissa ja motivoitavuudessa.

Ainoa millä nuo käsitykset collieista karvalapasina muutetaan, on se että colliet valtaa harrastuskentät oikein urakalla. Toinen on se että arvostelun edessä ei collieihmiset saisi mennä puolustuskannalle "kyllä tästä olisi vaikka mihin, mutta kun ohjaajaa ei kiinnosta kilpaileminen/ei ehdi/tmv.", vaan pitää osata katsoa niitä omia kullannuppujaankin kriittisesti. Ei ne koirat loukkaannu jos niistä sanoo että "no tällä voisi olla parempi taistelutahto, mutta onneksi on ahne että on jokin millä motivoida", me ihmiset vaan ollaan niin herkkänahkaisia karvakavereidemme suhteen.
Mari Morko

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 07.03.2006 18:21

Kävin selailemassa, kunnolla asiaan perehtymättä. En mä löytänyt sieltä mitään kommenttia joka ei tietyllä tapaa pitäisi paikkaansa, tai olisi jo tullut kentiltä tutuksi. En osaa/viitsi siis suuremmin moisista harmistuakaan...

Mulle on henk koht ihan sama kuinka mopoina sattuvat koiriani rodun perusteella tai tai ihan suorituksia vertaamalla pitämään. Samaan treeniporukkaan me on mahduttu mecberger-pojan ja kumppanien kanssa toisiamme haukkumatta tähänkin asti, ja kivaa on ollut riiviöillä painiessa keskenään siitä huolimatta että toinen on käyttömali ja toinen vaivainen kaunokinpentu. Ei ne koirat "statustaan" tiedä, miksi meidän ihmisten tarvisi tehdä siitä numero?

Itse en ottaisi belgiä (käyttö enkä näyttö), koska en halua hypervilkasta ja terävää koiraa. Haluan rauhallisemman mutta palvelualttiin, ja jos ei semmoista saa collieista ostamalla niin sitten pitää ottaa härkää sarvista, opiskella asioita ja koittaa tehdä se toimiva peli itse. Ei siis voi syyttää huonosta laadusta kasvattajaa muuten kuin peiliin katsoen, jos ei koira satu miellyttämään :-D

Ei collieta (tai mitään muutakaan rotua) tule jalostaa epärodunomaiseen suuntaan sen takia jos näyttelyissä tai yhtä hyvin pk-kokeissa arvostelu suosii vain tietynlaista koiratyyppiä. Ihan liikaa ollaan menty niin pk- kuin tokokokeissa arvostelussa siihen suuntaan, että kaikilta odotetaan samanlaista suoritusta rodusta riippumatta. Jos et omista malia, käyttösakua tai bordercollieta, on melkein itsestäänselvyys että suoritukseen kaivataan lisää sähäkkyyttä. Ihan sama vaikka koira toimisi mielellään ja maksimiteholla oman temperamenttinsa ja fysiikkansa asettamissa rajoissa. Väärin! Varsinkin, kun se sähäkkyys sitten usein mielletään tarkoittamaan mahdollisimman korkeassa vietissä sinnepäin kohellusta, ei välttämättä ollenkaan ideaali tilanne ohjattavuuden ja koiran oikean koulutustason arvioinnille.

Se on ihan täyttä totta että collieihin kaipaisi isolla kauhalla lisää saalisviettiä, taisteluhalua, toimintakykyä (ja fysiikkaa vars. pitkikset). Mutta silti, collie joilla näitä ominaisuuksia ON, on suoritustyyliltään ja yleiseltä olemukseltaan hyvin erilainen palveluskoira kuin bpk-malinois. Ainakin sen PITÄISI olla. Niin ne ovat erilaisia myös perhekoirina, laumakoirina, kaupunkikoirina jne. Minun käteen ja elämäntilanteeseen sopii se collie ja tottavie toivon ettei kenenkään tarvitsisi potea niin suurta alemmuuskompleksia että alamme colliestakin tehdä/haluta malia vain siksi että toisten pk-rotujen harrastajat peruisivat vähättelevät puheensa: se ei meinaan tule tapahtumaan tällä turkilla ja ilmeellä kuitenkaan :-D Ja ainakin minulle on kyllä kävellyt vastaan ihan sellaisiakin luonnonoikkuja pk-harrastajiksi, jotka ovat hyvää colliemaista collieita osanneet korkealle arvostaa semmoiseen törmättyään, vaikka oma rotu olisi ihan joku muu.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 07.03.2006 18:36

Mari Morko kirjoitti:Ainoa millä nuo käsitykset collieista karvalapasina muutetaan, on se että colliet valtaa harrastuskentät oikein urakalla. Toinen on se että arvostelun edessä ei collieihmiset saisi mennä puolustuskannalle "kyllä tästä olisi vaikka mihin, mutta kun ohjaajaa ei kiinnosta kilpaileminen/ei ehdi/tmv.", vaan pitää osata katsoa niitä omia kullannuppujaankin kriittisesti. Ei ne koirat loukkaannu jos niistä sanoo että "no tällä voisi olla parempi taistelutahto, mutta onneksi on ahne että on jokin millä motivoida", me ihmiset vaan ollaan niin herkkänahkaisia karvakavereidemme suhteen.

Aivan. Ja varsinkin kasvattajille tämä on niin ominaista, kun siinä täytyisi myöntää oman työn tuloksessa ja jatkajassa kenties olevat puutteet. Been there, done that. Ja siltikin, vain ne koiran yksilölliset vahvuudet JA heikkoudet tunnustamalla koiria yleensä on mahdollista kouluttaa (ja jalostaa!). Helposti tulee vaan ajatelleeksi asioita negatiivisesti ja muiden kommentteja "haukkuina", kun tosiasiassa monet hankalana pidetyt ominaisuudet kuten (esim haussa) liialliselta tuntuva ohjaajasidonnaisuus voidaan myös hyödyntää toisaalla vahvuuksina, kun ne sopivat keinot löytyy. Kun ei pelkää kritiikkiä, ei myöskään tarvi nähdä omaa koiraa salaa negatiivisessa valossa ja keksiä selityksiä.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Mari Morko » 07.03.2006 19:00

Johanna Ruottinen kirjoitti:Ihan liikaa ollaan menty niin pk- kuin tokokokeissa arvostelussa siihen suuntaan, että kaikilta odotetaan samanlaista suoritusta rodusta riippumatta. Jos et omista malia, käyttösakua tai bordercollieta, on melkein itsestäänselvyys että suoritukseen kaivataan lisää sähäkkyyttä. Ihan sama vaikka koira toimisi mielellään ja maksimiteholla oman temperamenttinsa ja fysiikkansa asettamissa rajoissa. Väärin! Varsinkin, kun se sähäkkyys sitten usein mielletään tarkoittamaan mahdollisimman korkeassa vietissä sinnepäin kohellusta, ei välttämättä ollenkaan ideaali tilanne ohjattavuuden ja koiran oikean koulutustason arvioinnille. ..... Mutta silti, collie joilla näitä ominaisuuksia ON, on suoritustyyliltään ja yleiseltä olemukseltaan hyvin erilainen palveluskoira kuin bpk-malinois.

Nykypäivänä ei kyllä pk-puolellakaan kovin pitkälle pötkitä vietikkäillä sinnepäin-suorituksilla, kyllä siellä on alettu vaatia vietin ohella täsmällistä ja puhdasta teknistä suoritustakin.

Siinä mä olen vähän eri mieltä että collie olisi välttämättä suoritustyyliltään erilainen kuin belggari. Kyllä, jos koira on motivoitunut ja osaa tehtävänsä, sen suoritusta leimaa samanlaiset tunnuspiirteet oli rotu mikä tahansa. Tekemisenhalu ja -riemu sekä keskittyneisyys luo sen paketin, jota "vietikkyydeksi" yleensä sanotaan. Siinä on taiteellisessa vaikutelmassa sitten ihan sama liehuuko collien letti vai käyttömalin hörökorvat :-D
Mari Morko

ViestiKirjoittaja Seija Nurmi » 07.03.2006 19:10

:peukku: Mari Morkolta hyvä kirjoitus.

En ole siis käynyt lukemassa belgipalstaa vielä lainkaan. Minua eivät loukkaa letkautukset rodusta, ei ne kaikki belgitkään virheettömiä ole :)

Mutta samaa mieltä olen tuosta, että jos nettipalstoja on uskominen, niin joka toisessa torpassa_ vähintään_ on maailman loistavin collie, jolle kisat on lähinnä muodollisuus kohti kva-titteliä tai ava tai toko-valiota...jollei sitten niitä kaiken maailman esteitä ilmaantuisi ohjaajalle, koirahan olis hyvä jos joku vaan kouluttas.

Etukäteismelu on aivan hirveä, tuloksia vaan ei sitten odotuksista huolimatta kuulu edes niistä alemmista luokista.

Collieihmiset vähemmän melua, enemmän töitä :) --->tulokset puhukoot puolestaan.

:wink: :P
Seija Nurmi

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 07.03.2006 19:29

Tekemisenhalu ja -riemu sekä keskittyneisyys luo sen paketin, jota "vietikkyydeksi" yleensä sanotaan.

Ja niin usein rivien välistä kuultuna/luettuna, *reaktionopeus*. Käytännössä tarkoittaa suurta/erittäin suurta vilkkauden tasoa ja ainakin jonkun verran terävyyttä.

No, siitä on muutama vuosi aikaa kun voittajaluokan pk-kokeessa olen ollut katsomassa ja maalimiehenä, mutta kyllä tokoja olen seuraillut ja treenaillut ylintä luokkaa silmälläpitäen, ja mielestäni se teknisen osaamisen painotus on vähäisempää sielläkin kuin ennen. Alemmissa luokissa tuntuu kyllä olevan ihan sääntö eikä poikkeus, että enemmän vauhtia = enemmän pisteitä.

Ja vauhtihan sinällään on ihan kiva asia, mutta yliampuminen ei siinäkään suhteessa hyväksi ole varsinkin jos se on automaattisesti pois niiltä koirakoilta joilla on osaamista ja ominaisuuksia mutta pienemmät kierrokset ;)
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Seija Nurmi » 07.03.2006 19:52

Nooh. Käväisin lueskelemassa :roll:

Belgi-ihmisethän vain toivovat, ettei heidän belginsä ala muistuttamaan collieta :-D ...ja samaa toivon minäkin, ettei minun collieni ala muistuttamaan belgiä :-)

Siellä on muutama hmm..teräväkynäinen, lähes fanaattiselta vaikuttava kirjoittaja aiheesta kun aiheesta ja _joillain_ heistä saattaa olla jopa henkilökohtaisia antipatioita collienomistajiin....joten mitäpä me niistä.

Onneksi on rotuja.

Mä tykkään mopoista, niitäkin on muuten viritettyjä... 8)
Seija Nurmi

ViestiKirjoittaja Hanna Lind » 07.03.2006 20:16

Hitsi vieköön kun nää kaikki hianot ajatukset saataisiin tuonne käytäntöön.. :D

Oon vankasti sitä mieltä, että colliellekkin saadaan hyvä vietikäs tottis- suoritus kun ohjaaja osaa asiansa. Jokseenkin colliekoulutus tuntuu olevan hiukan jälkijunassa. Tai siis nyt tarkoitan collieiden ohjaajien koulutusta ja nimen omaan tottiksessa, maastosta moni tuntuu saavan hyvät pisteet. Kuitenkin sieltä peilistä löytyy lähes aina syy siihen miksi koira ei kentällä toimi. Ihan turha on selitellä, et kun tää nyt on collie niin ei tää toimi (itse myös olen moiseen sortunut).
Pehkoissa on kyllä toivomisen varaa luonnepuolella, siltikin peräänkuulutan ohjaajan vastuuta. Lukekaapa Antti- SM- pronssimitalistin haastattelu colliesanomista, jos ette ole lukeneet.
Kuinka moni ohjaaja oikeasti sisäistää sen, että kouluttaminen vaatii ohjaajalta tietynlaista sitoutumista ja itsekuria, jos tuloksia meinaa saada. :smt079

Pilasin oman pehkoni. Opetin tottisliikkeitä silloin tällöin ja miten sattuu. Korjasin asioita muutaman vuoden ja kun ne työllä ja vaivalla sain suurinpiirtein korjattua, maasto muodostui ongelmaksi. Maastossa oli tehty myös korvaamattomia virheitä, eikä meikäläisessä enää riittänyt intoa alkaa korjailemaan. Todella sääli, sillä koirassa oli sitä taistelutahtoa ja saalisviettiä. Vika todella oli tälläkin kertaa ohjaajassa. Koiraa ei minulla ole munaa syyttää, vaikka se omalla tavallaan oli kiero, kun korkkiruuvi. Se vaan teki, niin kuin oli opetettu.

Pk- toimikunnalle kiitoksia mm. viimevuotisesta FH- jälkipäivästä ja tuo intensiivi tottis koulutus systeemi colliekoirakoille vaikuttaa tosi hyvälle!! :smt060

Colliekin on hyvä pk- koira, eikä sen siinä muodossaan tarvitse olla malinoissi, sakemanni, rotikka tms. :smt027
Hanna Lind

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 07.03.2006 20:46

Johan tästä keskustelu sikisi :-D kohta menee jo varmaan OT:n puolelle, mutta jatkan silti vielä pikkuisen.

Hanna Lind kirjoitti:Oon vankasti sitä mieltä, että colliellekkin saadaan hyvä vietikäs tottis- suoritus kun ohjaaja osaa asiansa.

Joo, tottakai sitä viettitasoa voi nostaa, kun osaa ja löytää ne koirakohtaiset keinot. Mutta on se kyllä koiran pääkopasta kiinni kuinka helppoa tai vaikeaa nostaminen on, kuinka korkealle viettitasolle se nousee ja kuinka hyvin pysyy siellä. Ja anteeksi jos nyt puhun jo asioista joista en kauheestimittään tiedä, mutta näppituntuma on tämä enkä usko että kovin metsään menee ;)

Hanna Lind kirjoitti:Kuinka moni ohjaaja oikeasti sisäistää sen, että kouluttaminen vaatii ohjaajalta tietynlaista sitoutumista ja itsekuria, jos tuloksia meinaa saada. :smt079

Siinä vaiheessa sen tiedostaa kun harrastaa sen verran tavoitteellisesti että ne omat ja koiran puutteet on tulleet hyvin tutuiksi :) Toiset jatkaa ja tekee sen työn, toiset heittää hanskat tiskiin ja syyttää koiraa huonoksi, ja vielä osa selittää että kyllä se koira, mutku ei oma aika riitä tjsp...

Hanna Lind kirjoitti:Colliekin on hyvä pk- koira, eikä sen siinä muodossaan tarvitse olla malinoissi, sakemanni, rotikka tms. :smt027

Aamen :peukku:
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Oona Vainio » 07.03.2006 21:15

No tuskinpa kukaan nyt haluaakaan colliesta mitään belggaria tehdä, ei malia eikä mitään muutakaan. Collie on täysin eri koira, mutta se ei tarkoita silti sitä, että se olisi ilman muuta täysi lapanen. Monet täällä kehottavat collie-ihmisiä lakkaamaan puhumasta koiriensa erinomaisuudesta ja ryhtyvän hommiin: nimen omaan. Juuri tästä on kysymys, enemmän koiria kentille, niin nähdään konkreettisesti koirien vahvuudet ja heikkoudet. Mitä enemmän on materiaalia, sitä helpommin ne jyvätkin sieltä löytyvät.

Sen olen valmis allekirjoittamaan, että sakemannista, belggarista tai bortsusta tmv. löytää ihan tavis-harrastajakin varmasti helpommin kisakaverin, vaikka sinne huipullekin, kuin colliesta. Hyvän collien löytäminen ei kuitenkaan saisi/pitäisi olla mahdottomuus.
" Collie is a bi`origin a Scottish dog and it has in it the courage and pertinacity o`Scotland "
Oona Vainio

ViestiKirjoittaja Pia Veikkolainen » 08.03.2006 03:24

HYVÄ OONA!

Tarkoitukseni ei ollut nimenomaan vertailla belgiä ja collieta kuten aloituskirjoituksessani mainitsin,vaan herättää ajatuksia ja keskustelua aikaiseksi(ja senhän sain... :-D ).

Minäkin mahdun loistavasti kentälle malejen,sakemannien,rotikoiden,
boksereiden,dobbereiden,airisten,riiseneiden kanssa ja aina otettu lämpimästi vastaan.Viihdyn ehkäpä heidän kanssa hieman paremminkin kenties :smt017
Pia Veikkolainen

ViestiKirjoittaja Mari Morko » 08.03.2006 16:02

Johanna Ruottinen kirjoitti:Ja niin usein rivien välistä kuultuna/luettuna, *reaktionopeus*. Käytännössä tarkoittaa suurta/erittäin suurta vilkkauden tasoa ja ainakin jonkun verran terävyyttä.

Jos omia koiria (ja lainakoiria) mietin, niin kyllä siinä porukassa on viettikkyydestään kehuttu myös sitä kohtuullisen vilkasta, pienen terävyyden omaavaa tapausta. Minusta kriittisempi ominaisuus on taistelutahto/saalisvietti, ne tuo temperamentiltaan rauhallisemmankin koiran suoritukseen tsäpäkyyttä ja sitä nopeutta.
Mari Morko

ViestiKirjoittaja Tarja Martinpuro » 08.03.2006 21:48

"Collieihmiset vähemmän melua, enemmän töitä --->tulokset puhukoot puolestaan. "

Yes, hyvä ja paikkansa pitävä lausahdus!
Tarja Martinpuro

ViestiKirjoittaja Hanna Lind » 09.03.2006 23:43

Johanna: Totta, nupeissa on valtavia eroja. Ja valtava merkitys on myös sillä miten jo pienen pennun saalisviettiä lähdetään vahvistamaan. Tosin joillain se voimakas saalisvietti on hyvinkin sisäsyntyistä.

En ole minäkään mikään asiantuntija, mutta sitä vahvempaa saalisviettiä ja taistelutahtoa toivoisin collieisiin rutkasti lisää. Kaikesta lukemastani päätellen sitä ennen olikin. :smt106

Ehkäpä asiat muuttuvat.. niinhän ne aina johonkin suuntaan oli positiivista tai ei :smt028
Hanna Lind

ViestiKirjoittaja Jannica Joelsson » 10.03.2006 11:07

Nupeissa on varmasti valtavia eroja mutta oma mielipide on että kyllä ohjaajan osaaminen, rodun tuntemus, kokemus ja ennen kaikkea motivaatio kouluttaa, on ne tärkeimmät asiat. Varmasti moni hyvä koira on "pilattu" ohjaajan tietämättömyydellä ja vastaavaisesti "huonompia" koiria on saavuttanut vaikka mitä. Sekä belgejä että collieita :) Otetaan esimerkkinä viime vuoden haku sm-mitalistit; Patu ei varmaan ole sen kummoisempi collie kun suurin osa nahkoista mutta ohjaaja luultavasti erittäin taitava ja kunnianhimoinen ;) korjatkaa jos olen väärässä! Eikä voittajan, joka on belgi, haku-ura ole ollut ruusulla tanssimista. Ilmeiseti herkkä koira, ohjaaja kertoi lehtihaastattelussa kuinka hän oli viikon aikana syöttänyt koiralle ruuat metsässä roskiksen vieressä, oli treeneissä säikähtänyt sitä eikä enää halunnut mennä maalimiehen luo. Kuinka moni meistä olisi heittänyt hanskat tiskille ja sanonut että tästä ei hyvä hakukoira tulee?! Mutta joo, kaikki nämä vaikeudet voitetaan jos koiraa vaan pystyy palkkamaan jollain. Olipa se sitten ruokaa, rätti tai mikä sen intohimo on, ts. jonkinlaisia "viettejä".

Seijan ja muiden kanssa samaa mieltä: pulina pois ja kentälle treenaamaan!
"All knowledge, the totality of all questions and all answers is contained in the dog" Franz Kafka
Jannica Joelsson

ViestiKirjoittaja Aila-Maija Kunnari » 10.03.2006 11:33

Jannica ei voisi olla oikeammassa, tulokset vaativat työtä työtä ja työtä - kaiken rotuisilta koirilta. Aivan liian usein collien painolastina on se, että joko alunperinkään koulutustavoitteet eivät ole kovin korkealla tai sitten annetaan vaikeuksien edessä periksi - kuvitellen, että vaikeudet ovat voittamattomia, kun koirakin kerran on "vain collie".
En tällä tarkoita, etteikö rodussamme olisi luonteiden suhteen paljonkin tehtävää, mutta aivan merkityksettömiä eivät ole ohjaajan asenne ja valmius nähdä vaivaa tulosten eteen.

Olen usein myös itsekseni - ja kai ääneenkin - pohdiskellut sitä, kuinka itselläni oli onni aikoinaan aloittaa palveluskoiraharrastukseni yhdistyksessä, jossa colliella oli pitkät ja ansiokkaat perinteet. Koristivathan kyseisen yhdistyksen majan seiniä pitkät rivit KVA-collieiden kunniakirjoja. Niinpä tuossa ilmapiirissä oli luontevaa treenata collieta koirana muiden joukossa ja tuloksiakin syntyi sen mukaisesti. Tuossa treeniporukassa oli useampia voittajaluokassa kilpailevia collieta ja lyhyen ajan sisään saatiin majan seiniä koristamaan kahden uuden KVA-collien kunniataulut....sattuumaako?

Anu
Aila-Maija Kunnari

ViestiKirjoittaja Arja Heiskanen » 10.03.2006 18:41

Jannican ja Aila-Maijan kanssa samaa mieltä myös minä! Rodussa kuin rodussa menestyminen vaatii todella pitkäjänteistä ja tavoitteellista työtä sekä asennetta ohjaajalta. Mikään koira ei opi kirjekurssilla, vaikka ohjaajalle, hyvälle tai huonolle, se olisi tietysti huomattavasti helpompaa :D. Mikään tulos ei tule "ilmaiseksi" ja treenaamatta, vaikka näitäkin kommentteja välillä kuuluu. Ainakaan minä en sitä usko!

Kyllä niitä erilaisia koiria mahtuu rotuun kuin rotuun. On hyviä ja parempia, mutta sitten on vaan edettävä koiran kapasitettin mukaan. Ja mitä me annetaan toisten kommenttien itseemme vaikuttaa, keskitytään vaan omaan työhön ja nautitaan sitten ehkä sen mukanaan tuomista tuloksista. Mä en ainakanaan anne kenenkään mieltäni pahoittaa...

Mutta kuten Tarja M. tuolla aiemmin sanoi, lisää työtä ja sen myötä tuloksia. Niin ehkäpä rotumme arvostus myös siitä muissa "piireissä" nousee. Täytyy tosin sanoa, etten henkilökohtaisesti ole kertaakaan joutunut kokemaan ikäviä kommentteja tai ylenkatsetta. Ja aina ollaan treenattu "monirotuisissa" porukoissa, niin tokoa kuin PK-lajejakin.
Arja Heiskanen

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 10.03.2006 19:46

Otetaan esimerkkinä viime vuoden haku sm-mitalistit; Patu ei varmaan ole sen kummoisempi collie kun suurin osa nahkoista mutta ohjaaja luultavasti erittäin taitava ja kunnianhimoinen

Tästähän voisikin sitten vetää sen johtopäätöksen, että kyllä keskiverocolliesta hyvinkin semmoinen palveluskoirien sm-mitalisti tehdään :smt045

Nooh, jos nyt en ala tuota ihan niin kirjaimellisesti tulkitsemaan kuitenkaan. Hyvä kirjoitus ja samaa mieltä, hauska yksityiskohta vaan :-D
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Pia Veikkolainen » 10.03.2006 23:27

ASENNETTA,jee ,hyvä hyvä ihmiset :smt045 !!!

Olen samaa mieltä työtä,työtä ja taas työtä!
Toivon OIKEASTI jokaiselle menestystä koitoksiinne ja
näkevänne teitä enemmän ylemmissä kilpaluokissa jossa jo hieman voi
koirasta todeta mikä se on"miehiään"....

Itse kuitenkin haluaisin sen keskiverto collieta paremman collien että ei tarvitsisi tuhlata niin paljon aikaa koiran puutteiden korjailuun,ei sillä etten ole valmis tekemään työtä,työtä ja taas työtä(jokainen joka minun kanssa on treenannut tietää sen).

En minäkään pahoita mieltäni jos joku lassieista rumasti sanoo koska siihen on yleensä hieman aihetta.Mutta on kiva parantaa esm.kyseisen ihmisen näkemystä omien koirien kanssa :D

Koira jalostuksessa on vaan hieman pinnalla
"kysynnän ja tarjonnan laki"...
Pia Veikkolainen

ViestiKirjoittaja Milla Tuominen » 11.03.2006 00:09

Jannica Joelsson kirjoitti:Varmasti moni hyvä koira on "pilattu" ohjaajan tietämättömyydellä ja vastaavaisesti "huonompia" koiria on saavuttanut vaikka mitä. Sekä belgejä että collieita :) Otetaan esimerkkinä viime vuoden haku sm-mitalistit; Patu ei varmaan ole sen kummoisempi collie kun suurin osa nahkoista mutta ohjaaja luultavasti erittäin taitava ja kunnianhimoinen ;) korjatkaa jos olen väärässä!

Kun Patu taas ihan nimeltä mainittiin, niin pakko kysyä, oletko tavannut koiran vai arvioitko sitä nyt luonnetestituloksen perusteella? ;)

Ohjaajan suurta panosta ei todellakaan käy kiistäminen, mutta kyllä koiraltakin SM-tasolla jotakin vaaditaan. Tai sitten meillä on aivan erilainen käsitys keskivertocolliesta.
Milla Tuominen

ViestiKirjoittaja Hanna Lind » 11.03.2006 00:37

Toivon OIKEASTI jokaiselle menestystä koitoksiinne ja
näkevänne teitä enemmän ylemmissä kilpaluokissa jossa jo hieman voi
koirasta todeta mikä se on"miehiään"....

8) .. Samaa mieltä, että ylemmissä luokissa vasta koiran kapasiteetti tosissaan punnitaan. Ja se koiran taistelutahto.... alkaa olla erittäin oleellinen seikka.

Alokkaan koulutustunnuksen saa vieläkin kohtuullisen vähällä vaivalla (ja heikommallakin koiralla).

Koira jalostuksessa on vaan hieman pinnalla
"kysynnän ja tarjonnan laki"...

niinpä.... :peukku:

Ehkä kokeilen kepillä jäätä, mutta toivoisin, että collie saisi colliepiireissä ensin sen arvostuksen, mikä sille palveluskoirana/ paimenkoirana kuuluu. Sen myötä moni "rodun ulkopuolinenkin" saattaisi kiinnostua colliesta harrastuskoirana.
:smt055
Hanna Lind

Seuraava

Paluu Luonneaiheet