Luonnetestien pistemäärät???!?

Luonne- ja käyttäytymiskeskustelua, myös luonnetestaamiseen liittyvät aiheet.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Luonnetestien pistemäärät???!?

ViestiKirjoittaja Jenni Suomalainen » 10.04.2010 19:32

Moikka collie-ihmiset!!
Ja hyvää kevättä!

Tätä foorumia tulee luettua antaumuksella monta tuntia viikossa, mutta, olen ajatellut kysellä asiasta paremmin tuntevilta, että

Mikä on se collien ihanne luonnetestipistemäärä?

Kun tuntuu että haitari pisteiden määrässä on melko suuri?

Ohjatkaa tämä sitten toiseen aiheeseen, jos löytyy samanmoinen, itse en ainakaan löytänyt! :-)
Haaveissa PK-Collie!

~Novascotiannoutaja Köpi~
Jenni Suomalainen

Re: Luonnetestien pistemäärät???!?

ViestiKirjoittaja Kirsi Auranen » 10.04.2010 20:39

Riippuu varmasti siitä mitä koiralta haetaan. Ainainen totuushan on,että loppupistemäärä ei kerro todellisuutta siitä miten testi on mennyt. Vastaavasti osa-alueista oppii tulkitsemaan ajan kanssa mitä ne kelläkin tuomarilla tarkoittavat.

Mutta jos haetaan vastaukseksi mitä toivoisin koirani saavan sen perusteella miten itse ajattelen, että koiran tulisi toimia saadakseen ne pisteet osa-alueittain niin tässäpä minun ihanne collien rivi: +1+1+1+2+1+3+1+3 yht 170 laukausvarma, hyväksytty. :smt069
Kirsi Auranen

ViestiKirjoittaja Mia Möller » 10.04.2010 21:03

Jalostuksen tavoiteohjelmasta http://www.collieyhdistys.fi/jto_pkcollie.pdf , sivu 14 löytyy "virallinen" (pk) collien ihanneprofiili. Jos siis sellaista tarkoitit.

Noin yksilötasolla jokaisella koiranomistajalla lienee oma ihanteensa. Ja voihan jonkun koira olla luonnetestin valossa "huono" vaikka se muuten olisi kovastikin mieleinen. :)
Mia Möller

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 10.04.2010 23:08

Jep, tärkeää ei ole loppupistemäärä sinänsä, vaan mistä arvosanoista ne koostuvat osa-alueittain, mieluiten tietenkin niin että on itse nähnyt testin koska tuomarien tulkinnoissa ja eri arvosanojen skaalassakin on tosi isoja vaihteluita. Minun mielestä "hyvä" tulos on sellainen jossa kaikki osa-alueet ovat plussalla, ei ääriominaisuuksia ja loppupistemäärä siten jotain 140-200 väliltä. Myös edellytän että "hyvän" testin jälkeen koira palautuu hetkessä ja kykenee heti esim syömään/leikkimään tai tottelemaan käskyjä ilman ongelmia. Luonnetestin arvosanat eivät kerro läheskään kaikkea oleellista koirasta mutta testiä seuraamalla siinä näkee paljon sellaistakin mikä ei arvosanoista käy suoraan ilmi.

tässäpä minun tavoiteprofiili joka mielestäni kuvaa paitsi hyvää harrastuskoiraa, myös rodunomaista collieta.

toimintakyky +2 suuri, tai "hyvä" +1 kohtuullinen
terävyys +1 pieni
puolustushalu +3 kohtuullinen hillitty, tai +1 pieni olettaen että koira ei väistä vaikkei kovin aktiivisesti puolustaisikaan
taisteluhalu +3 suuri, tai "hyvä" +2 kohtuullinen, tärkeää koiran _oma halu_ ja nopea syttyminen leikkiin ja päättäväisyys ongelmanratkaisussa
hermorakenne +2 tasapainoinen tai "hyvä" +1 hieman rauhaton
temperamentti +3 vilkas/ +1 erittäin vilkas/ +2 kohtuullisen vilkas "asteikon yläpäästä", tässä järjestyksessä kaikki ok riippuen koiran muista ominaisuuksista
kovuus +1 hieman pehmeä
luoksepäästävyys +3 hyväntahtoinen, luoksepäästävä, avoin
laukauspelottomuus +++ laukausvarma
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja päivi ahola » 08.05.2010 11:47

Lueskelin taas pitkästä aikaa foorumia ja monessa ketjussa tämän foorumin tapaan paljon mielenkiintoisia keskusteluja joita jäin miettimään (paimennus tosi mielenkiintoinen:) ketju) , mutta tässä ketjussa lähinnä mietin tuota puolustushalua - eli hyökkäys tai aktiivinen voimakaskin väistäminen ehkä ovat toivottuja efektejä minun mielestäni. Mikäli koira ei reagoi niin kyseessä voisi olla joko liian pieni kuormitus eli koira ei koe uhkaa tai toinen vaihtoehto väistäminen passiivisuuteen mikä ei ole omasta mielestäni laisinkaan ole toivottua.
päxä
päivi ahola

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 10.05.2010 18:32

No tuon ^^ profiilin mukainen koira ei väistä passiivisuuteen, sehän kävisi kyllä muistakin osioista ilmi. Mun mielestä hyvähermoisen, toimintakykyisen, ei-terävän koiran ei välttämättä tarvitse reagoida uhkatilanteessakaan muuten kuin seistä hyökkääjän ja omistajan välissä tai omistajan sivulla, pitäen katsekontaktin hyökkääjään eli pysyä aktiivisesti kärryillä mitä se on tekemässä. Sen tyyppinen koira saattaa jopa hyppiä tai vetää hyökkääjää kohti, mutta ilman pienintäkään aggression ilmausta, koska se ei vaan ole sen sisästyntyinen tapa reagoida yllättäviin tilanteisiin, vaan selvittäisi uhkatilanteen mieluummin muuta kautta.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Sari Larmu » 11.05.2010 14:18

Meillä pari tapausta, joilla ylä oleva Kirsin tekemä rivi ja eivät tosiaan väistä passiivisuuteen. Toki nykyään Sirkan ollessa lähes 7 vuotta ja testatessa 2-vuotias, löytyy tuota puolustushalua. Se ei todellakaan ole kiva, kun karjut kurkku suorana koiraa takaisin, olemaan hiljaa yms. Siljaahan koira tottelee eikä minua :-D
Sari Larmu

ViestiKirjoittaja päivi ahola » 18.05.2010 00:14

:) sisäsyntyinen tapa reagoida uhkaan, niinpä niin. Itse en puhunut tuosta profiilista vaan yleisellä tasolla mitä kaipaan koirassa jotta se puhuttelee minua:)... hajuton mauton suolaton voi olla kiva ja helppo kotikoira. Välttämättä sillä käytöksellä missä koira ei osaa ratkaista mitä puolta käyttää kun kohtaa uhkaa vaan koira jää anteeksi.. ikäänkuin välimaastoon ja kökkötilaan eli mielestäni tilanteessa jossa on tarkoitushakuisesti aikomus kuitenkin puhutella sen puolustuspuolta, se tulisi löytää. Mikäli koira ei ilmennä puolustuspuoltaan selkeästi sillä ei ole mitään tekemistä vahvahermoisuuden kera.. mutta voihan se olla)..että on:), mutta ei sieltä mantereelta mistä minä katson:)
päxä
päivi ahola

ViestiKirjoittaja Sari Larmu » 18.05.2010 08:22

Tähän nyt täytynee lisätä, että (jotka eivät minua tunne) olen kokolailla voimakas persoona. Harvoin tuollainen lassie uskaltaa mina uhmata. Lue: oma koirani ei sitä tee.
Sari Larmu

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 20.05.2010 21:01

Päxä, me nyt taidetaan katsoa samaa asiaa tosiaan eri mantereelta ristiin :wink: Eli mun mielestäkään hermorakenne ei mitenkään siis korreloi sen kanssa puolustaako koira vai ei. Mutta jos se kynnys puolustuskäyttäytymiseen (pako tai hyökkäys) on kovin matala ja samalla hermot eivät ole kovin vahvat, semmoinen koira sinkoilee pienestäkin uhkan tapaisesta ärsykkeestä seinille. Mun mielestä sellainen koira ei ole hyvä collie, toki hyvä collie voi ja tietyissä tilanteissa pitääkin puolustaa, mutta sen pitää olla hallittu ja harkittu vastaus uhkaan, eikä toisaalta se aggressiopuolen puuttuminen ole collielle mikään virhe tai kerro myöskään puutteista esim toimintakyvyssä. Toki se koira _voi_ jähmettyä uhkasta koska sillä on huono toimintakyky, mutta ei siinäkään ole mielestäni yhtään enempää korrelaatiota kuin reagointikynnyksellä hermorakenteen kanssa. Edelleen väitän että jos yhtään ymmärtää koiran käytöstä niin sen pystyyy aika helposti lukemaan koirasta mitä sen päässä uhkatilanteessa tapahtuu (onko kyse toimintakyvyttömyydestä/passivoitumisesta, liian pienetsä ärsykkeestä, vai puolustusvietin kehittymättömyydestä/'puuttumisesta').

Äh, käsitteiden pyöritystä... siksipä se testin näkeminen on niin oleellista, kun jopa sama merkintä osa-alueissakin voi kertoa joko "hyvää" tai "huonoa".
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja päivi ahola » 06.06.2010 17:33

Johanna Ruottinen kirjoitti:. Edelleen väitän että jos yhtään ymmärtää koiran käytöstä niin sen pystyyy aika helposti lukemaan koirasta mitä sen päässä uhkatilanteessa tapahtuu (onko kyse toimintakyvyttömyydestä/passivoitumisesta, liian pienetsä ärsykkeestä, vai puolustusvietin kehittymättömyydestä/'puuttumisesta').
".

ei paha väitös... en kyllä tiedä kenenkä kera tuosta väittelet:).. normaalielässä ja varmaan suurin osa ihmisistä osaa tulkita uhkan katseesta ja olemuksesta(vaikka ihmisenkin) - mutta ajattelisin henkilökohtaisesti meikäläisen tasolta katsoen, että kannattaa aina varoa jos reagoimatonta eläintä "tulkitsee" liikoja tilanteessa jossa testissä kuormalla on tarkoitus aiheuttaa selkeä reaktio josta palautuminen myös on tarkoitus "mitata" - niin testin vertailukelpoisuuden vuoksi reaktio olisi hyvä aikaansaada kuitenkin jonkinasteiseksi selkeäksi reaktioksi ainakin sellaiseksi jossa koira pääsee jollekin alueelle - kuitenkin puhun edelleen vain oman näkemykseni kautta en tuomarina - enkä ees juomarina:).. ja vielä pitää muistuttaa että yleisellä tasolla:)..

joo ja vielä on tarinoitava että meikäläinen ei kyllä ymmärrä sitten pätkääkään omia koiriaan saati sitten toisten - joten kuulun kyllä kastiin joka ei sitten yhtään ymmärrä eikä omaa näkemystä... ajatuksia vain:) ja niitä sitten senkin enemmän.. - oletan että pitkän koiraurasi kera johanna sinulla on varmaan syvempi näkemys koiran käyttäytymisestä kun minä tavallinen pulliainen katselen hieman eritasolta josta syystä ihan pieni reaktio ei ehkä tuota meikäläisellävielä niitä suurempia näkemyksiä ja on pakko saada nähdäkseen jotain käteentuntuvampaa kuin tuijotus.. joka on yleensä mahdollinen alku vasta käyttäytymiselle ..

Johanna Ruottinen kirjoitti:eikä toisaalta se aggressiopuolen puuttuminen ole collielle mikään virhe tai kerro myöskään puutteista esim toimintakyvyssä. .

en tiedä miten sinä ajattelet "käsitteen" aggressio .. itse olisin aika huolissani jos joltakin rodulta vaikkapa juuri melkoisen tärkeä asia eli vaikkapa reaktiivinen aggressio katoaisi.. melko huolissaan , tosi huolissaan - se olis oikeastaan kuolinisku:).. se on vähän kuin elämä vietäisi...
päxä
ps.
ilman käsitteitä ei ole olemassa keskustelua ... tosin koiramaailma on täynnä ihmisiä jotka tietävät kaiken ja osaavat kaiken - mutta eivät ole kykeneväisiä kertomaan tai jakamaan mitä tietävät :) - kun ei ole sanoja siihen:) mutta yleensä oikeat osaavat kykenevät siihen eli jakamaan käsitteiden avulla (jotkut jopa osaavat selittää ne käsitteiden sisällöt:) siinä sivussa kun tarinoivat )- ja juuri se eli se perustelu tiedollemme onkin se keskustelun vaikein asia ... sillä se paljastaa yleensä sen mitä me tiedämme .. vallitettavasti oikeasti..kuten itse aina paljastan asian kun alan keskustella - mutta se onkin se koiramaailman suola sen itsetekemisen lisäksi:)
ja edelleen varsinkin tämä ps. loppukaneetti yleisellä tasolla yleistä ajattelua:)
päxä
päivi ahola

Paluu Luonneaiheet