Arka vai mikä? (Rappus/liukkauskammo)

Luonne- ja käyttäytymiskeskustelua, myös luonnetestaamiseen liittyvät aiheet.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Re: Arka vai mikä? (Rappus/liukkauskammo)

ViestiKirjoittaja Anna Sinerheimo » 25.06.2013 14:44

Kasvuikäisellä koiralla se voi olla myös ikään liittyvää, kun kroppa kasvaa ei koordinaatio pysy mukana.

Noin yleisesti sitten, koira pitäisi opettaa kulkemaan liukkailla niin ettei se jännitä jolloin se ei myöskään liukastele. Jos se jumittuu eikä liiku, kaulapannasta (tai valjaista) napakasti tukea ja kun taas lähtee liikkeelle, päästetään irti ja rohkaistaan. Kehutaan silloin kun liikkuu ja yrittää ja vältetään itse äkkinäisiä liikkeitä ettei koira reagoisi niihin vaan voi keskittyä omien kinttujensa hallintaan.
Anna Sinerheimo

Re: Arka vai mikä? (Rappus/liukkauskammo)

ViestiKirjoittaja Reija Komulainen » 02.07.2013 12:08

Meillä tuli pennulle myös yhtäkkiä lattiapelkoa. Saattoi ottaa ensin askelia liukkaalla pinnalla, kunnes yhtäkkiä koira olikin mahallaan maassa. Kaatuminen johtui ihan selvästi siitä, että koira päätti pelätä lattiaa ja "kouristi" käpälänsä niin, että yritti kävellä ns. kynsillä. Nousi itse ylös, mutta liukasteli loppumatkan, kun yritti päästä lattialta pois. Joskus taas saattoi juosta ohi liukkaan lattian unohtaen pelon, esim. juostessa toisen koiran kanssa sisälle. Hetkeä myöhemmin saman lattian ylitys jännitti.

Ostin koiralle Mustista ja Mirristä PawZ-kumitossut, jotta jalat ei luista. Ohjasin koiran liukkaalle lattialle itse menemällä edellä ja rohkasin koiraa sanoilla "no niin, reippaasti nyt!". Koira tuli, mutta jännitti lattiaa. Muutaman toiston jälkeen huomasi, että lattiassa ei ole mitään pelättävää! :) Sitten vaan tossut pois, ja koira käveli kuin ei olisi koskaan niitä pelännyt. Tätä tehtiin eri paikoissa, jossa koiraa jännitti, mutta tossuja pidettiin vain muutamia kertoja, jotta ei opi ainoastaan niiden avulla kulkemaan.

Nykyään koira tulee liukkaita pintoja ilman tossuja, uusissa paikoissa saattaa ensin hieman miettiä, mutta kävelee kuitenkin.
Pk collie "Aslan" Flaming Talent's Magic Flute
Reija Komulainen

Edellinen

Paluu Luonneaiheet