Kannustus- ja vinkkiketju käytösongelmien kanssa painiville

Luonne- ja käyttäytymiskeskustelua, myös luonnetestaamiseen liittyvät aiheet.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Re: Kannustus- ja vinkkiketju käytösongelmien kanssa painiville

ViestiKirjoittaja Ida Forssell » 02.02.2009 21:00

Juu, olen muutaman kerran yrittänyt murahtaa koiralle sen temppuillessa, mutta Onni taisi saada vain makeat naurut, sillä leikki ja haukkuminen vain kiihtyi :roll: . Täytynee vielä harjoitella tuota murahtelua, josko siitä saisi hiukan vakuuttavamman ;-) .

Varmasti suurin osa tuosta nuoruuden innosta karisee pois iän karttuessa, mutta huonon käytöksen saa poistettua kuitenkin jo aikaisemmin. En siis halua jäädä odottamaan, että aivot alkavat kasvaa samaa vauhtia kuin muu kroppa :wink: . Ja tosiaan suurin osa tuosta puremisesta voidaan pistää suoraan leikin jälkeisen innokkuuden piikkiin (Onni Rakastaa leikkimistä, voisi leikkiä vaikka koko päivän ilman akkujen lataamista :smt050)!

On tosiaan itsekin tullut jo tehtyä virheitä (esim. pari kertaa olen syyllistynyt huutamiseen, mistä ei tietenkään ollut mitään hyötyä). Mutta tärkeintähän on, että virheistään oppii!

Johtajuus on kyllä mielenkiintoinen kysymys. Itse kyllä haluan, että koira pitää minua johtajanaan. Onhan silloin koirankin helpompaa elää, kun tietää, että joku muu vastaa laumasta, ettei koiran tarvitse sitä tehdä. Tuossa aikaisemmin oli kommentti, että johtajuusideat pitäisi unohtaa kokonaan ja että sillä tavalla saa itselleen elinikäisen ystävän. En minäkään kannata sitä, että voimalla näytetään koiralle sen paikka laumassa. Kuitenkin johtajuuden ja laumajärjestyksen osoittaminen on tepsinyt meillä joihinkin koiran saamiin vääriin käsityksiin. Esim. se, että koira piti miestäni lauman alempiarvoisena jäsenenä, saatiin kitkettyä pois erinäisillä keinoilla (sisääntullessani tervehdin ensin miestäni, sitten koiraa; me syödään ennen Onnia; mies saa istua vieressäni sohvalla ja Onni huomioidaan vain, jos se istuu nätisti lattialla eikä siis hauku ja pure miestäni). Ja vaikka Onnille on näytetty sen paikka perheessä, niin kyllä me saadaan siltä edelleen hännän heilutukset ja märät suukot varpaista korviin joka kerta, kun saavutaan kotiin :smt007 .

Sitten jos vielä saisi kasvatettua itselleenkin ne putkiaivot, niin johan helpottuisi koirankin koulutus. Ärsyttää välillä omasta puolesta, kun toteaa (tuhannen kerran), että koira ajattelee yksinkertaisesti, mutta itse tekee asiasta vaikeamman... :smt021
*Maple Yard Dashed Line "Onni" synt. 20.8.2008*
Ida Forssell

ViestiKirjoittaja Tanja Mäennenä » 03.02.2009 13:17

Ida: Ei muutakun reenausta sen murinan kanssa sitten! :-D Mitä alempaa saat äänen tehtyä, sen uskottavampi. Ja omat eleet myös sen mukaiset kun tunnetila on, eli mahdollisimman tiukan näköinen olemus, menee viesti selvempänä. Toisaalta, voihan olla ettei Onni senkään jälkeen usko murinoitasi, vaikka kuinka aidolta kuulostaisi. Mutta kokeile! Meillä toimii, toivottavasti teilläkin. :-)

Vielä tuohon johtajuusasiaan oma mielipiteeni. Sana johtajuus saa jostain syystä monissa ihmisissä aikaan reaktion "näyttää koiralle". Eli käytetään esimerkiksi väkivaltaa, jonka en usko auttavan, ainoastaan hämmentävän koiraa. Sana johtaja tulisi korvata sanalla vanhempi. Vanhemmuus on rajojen asettamista, ilman fyysistä väkivaltaa, kukapa (nykyään) lapsiaan hakkaisi! Vanhemmuus olettaa lapsilta (myös niiltä karvaisilta) kunnioitusta ja hyvää käytöstä, en tarkoita että koirat saisivat käyttäytyä miten haluavat, eihän lapsetkaan mitä tahansa saa tehdä (vaikka välillä siltä tuntuu kun joitain nykyvanhempia ja heidän lapsiaan katsoo...).

Tänään verbaalinen ulosanti ei ole huipussaan, yrittäkää saada selvää mitä höpötin! :lol:
Tanja Mäennenä

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 03.02.2009 19:06

Meillä toimi murina jonkin aikaa. Sen teho on menettämässä merkitystään :smt017 ja se hiukan hämmentää mua että miten se on mahdollista.
Pkcn Irokon The Shining "Merkki"

Sydämen sopukoissa ja muistoissa:
Pkcn Suvinuoskan Anastasia "Milla"
X-rotu Mellu (pystykorva-labbis-hirvikoira-ajokoira mix)
Pkcn Snowpaw Purple Angel "Peppi"

peppermillscollies@gmail.com
http://www.peppermillscollies.com
Heidi Malmivaara

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 03.02.2009 19:29

päivi ahola kirjoitti:Painiminen koiran kanssa: eli poskista kiinnipitäminen ja puhuttelu / selätys / pakottaminen alistumiseen - > noista ei mikään tuota loppupeleissä koska ne eivät ole mustavalkoisia koiralle - se ei voi ymmärtää mitä niillä tarkoitetaan ja ne ovat usein jos koiran käsittelijä päätyy siihen että rangaistusta halutaan käyttää aivan liian pitkäkestoisia, aihe on jo painunut koiralta unholaan. Ihmiselle näitä kohdistamalla saattaa muodostua koiran toiminnan muuntumisesta käsitys että koira "antoi periksi ja ihmisestä tuli johtaja"mutta oppimisen(koiran mahdollisuus tarjota oikeaa toimintoa) jäätyä tapahtumatta koira todennäköisesti vahvistuu vain siinä mistä yritimme päästä eroon.

Korjaus on ehkä helpompi tehdä niin että opettaa tuohon tilanteeseen jonkun muun toiminnon minkä avulla koira pääsee ohjaajan tarjoamaan koiran haluamaan vahvisteeseen ja näin koira sitten toimii meidän mielestämme ei häiriköiden - menee vaikkapa olohuoneen vihreälle matolle makaamaan kun haluaa silityksiä.. ja sitten se saa niitä siellä:) - mutta sen jälkeen ihminen "hallitsee" tuota häiriköintiä.
Positiivinen vahvistaminen opettaessa toimii mutta tietyissä propleemissa vahinkojen välttämiseksi joskus tarvitaan sitten jotain muuta jotta alusta selvitään.
Sisätiloissa koiralla voidaan käyttää tietyissä tilanteissa pitkää liinaa esimerkiksi jolloinka asiallisesti ja tylpästi sekä huomiota herättämättä; että painimista rakentamatta voidaan tylpästi kertoa; että noin ei ja tarvittaessa sen jälkeen vahvistaa jokin haluttu toiminto..

Koiran hallinta joka on sitä että kun sanotaan ei se on ei tai se että se ei tee asioita sisätiloissa kun ohjaaja on paikalla on vain opeteltava. Se ei ole helppoa, vaikka jokainen joka on jollekin kertonut ongelmistaan kohtaa vähättelijöitä jotka ihmettelevät että onpa kun ei omaa koiraa saa tuossa kohtaa toimimaan.. mutta kaikki on opeteltava ja hallinta hankittava kouluttaen ja oppimisen kautta koiralle ja jos joutuu käyttämään oikoteitä onneen ne on oltava sellaisia että ne eivät provosoi koiraa käymään kehenkään/ mihinkään käsiksi, nopea tylppä ohimenevä huomautus ja siirrytään vahvistamaan jotakin haluttua toimintoa.
päxä
ps. silloin kun ei ole aikaa syventyä asiaan (on vieraita tai ollaan kylässä) niin on hyvä että koiralla on oma häkki tai jokin paikka mihin se laitetaan jotta se opi lisää väärää käyttäytymistä... koira oppii koko ajan niin hyvässä kuin pahassa.

Poistelin tuolta välistä jotain päxän kirjoitusta lyhentääkseni lainausta. Ihan loistavaa ja osuvaa tekstiä meille. Asioita joita en ole ymmärtänyt. Siis sitä en ole ehkä ymmärtänyt miten koira kokee oman tapani huomauttaa sitä. No, pitkäksi se taitaa mennä kyllä, hyvin helposti. voi olla virheellinen ajatus, mutta muutoinkin tuo erittäin vilkas koira on kaikkeen valmis sekunnissa, siinä kun minä hidas turkulainen otan sen 5 minsaa ajatella ensin mitäs tehtäs ja sit vasta alettas. Tuo ei jaksa odotella.
Mutta siis.. eli kun tulee sikailtava tilanne. Huomautan sitä. Nykyään lasken sen käden sään päälle jos pääsen ajoissa lähikontaktiin, joka tapauksessa niin että pyrin saamaan jo ensimmäisen käskyn riittävän tehokkaaksi, ettei tarttis toistella niitä käskyjä. Olen vähän tainnut totuttaa ettei tartte totella ku vasta viidettä. Herkkänä koirana se ei diggaa siitä käden sään päälle laittamisesta joten toiminto sammuu ja käsi pois. Se ottaa kontaktin, kehu. Tottista. Mieto kehu. Niin mieto. Miedoista miedoin. Ongelma meillä on myös kehuminen. Ehkä mun ei pitäis kehua ollenkaan vaan käyttää vaan namia. Koska heti kun mä kehun niin se nousee tolla kupoliin jo niin paljon että innostuu jo liikaa. Kohta alkaa jo haukku pahimmassa tapauksessa uudelleen. Toisaalta nami ei ole tarpeeksi kiinnostava. Tekeminen on se palkka sille oikeasti. Voiko se olla se tekeminen? Että koira palkkaa itseään jokaisella seuraamisaskeleella? Ei se sitä mun vuoksi tee, kyl mä sen tiedän ja nään sen siitä. En edes huijaa itseäni :lol:

Tiedättekö mikä mua kannustaa ihan kertiskaikkisen eniten? Se kun me joskus, kerran pari vuodessa edes saadaan alle ne superonnistuneet treenit. Meillä on niin täydellisen kivaa yhdessä. Liikkeet ja jutut onnistuu. Meillä on rentoa tekemistä. Ei välttämättä edes ne liikkeet onnistu sillee kympin arvoisesti jos tiedätte mitä tarkoitan, mutta... Saadaan alle sellanen treeni että koirastakin huokuu se tyytyväisyys. Koira toimii, se on rauhallinen, tasapainoinen, seesteinen. ja omistajakin :lol: Ne sellaiset hetket kantaa uskomattoman pitkään! Vaikka sellaisesta on meillä pitkään nyt jo, mä muistan sen tunteen edelleen. Se oli viime keväänä kun jäljestettiin. Peppi veti jäljen päätteeksi ketarat oikosenaan Naantalin Aurinkona piehtaroimaan ja suorastaan hyrisi. VAikka nyt tuntuu niin tuhannen vaikealta niin kyllä se sieltä paistaa se aurinko taas risukasaankin, viimeistään keväällä taas :D Ja niin paljon kuin Peppin kanssa takutaan ja "tapellaan" niin sen tiedän myös että se ei ihan ketä tahansa kadun tallaajaa käy nuolasemassa niinku milla tö ruskeakieli :-D (jotku ehkä tietää sen konkretian mitä se tarkoittaakaan :lol: ) niin sitä osaa niin arvostaa ku tänä aamuna Peppi huomenta toivottaessaan pikaisesti nuolas mua polvesta. Ei muuten sit tapahdu ihan joka aamu, ehkä tämä aamu oli jotenkin sit tosi hyvä hänen mielestä :lol:

Heidi Malmivaara

ViestiKirjoittaja Tanja Mäennenä » 03.02.2009 19:40

Meillä on käytetty murinaa siis lähinnä riistanperään lähtemisestä. Ja tässä murina on yhdistettu laumasta eristämiseen. Ehkä parempi että selitän esimerkillä. :-)

Ansku on melko voimakkaasti riistaviettinen ja onkin ollut muutamaan kertaan pupun/oravan hakureissulla useampia minuutteja. Eli tilanne tämä: Ansku näkee rusakon, joka on lähtee todelta läheltä karkuun ja minä pölvästi en ehtinyt asiaa ennakoida -----> koira ja pupu kiitävät metsään kielloista ja "tänne" huudoista huolimatta. Ja tässä vaiheessa on aivan turha murista kun koira loittonee 10m/s, minulla ei ainakaan murina kanna! Lopetan kaiken kutsumisen ja jään odottamaan paikalleni (jos jatkaa kutsumista kunnes koira tulee hetken päästä ja tekee sitten murinaeristyksen, rankaiset koiraa luoksetulon noudattamisesta). Kun koira vihdoin tulee läähättäen ja höyryten takaisin murisen sille matalasti, käännän selkäni ja lähden kävelemään vastakkaiseen suuntaan. Jos koira yrittää kiertää eteeni, murisen uudestaan ja lähden taas toiseen suuntaan, jättäen koiran selkäni taakse. Toistan kunnes koira jää paikalleen ihmetellen että aikooko se mamma nyt oikeesti jättää tänne yksin. Kävelen pienen matkan päähän, käännyn ympäri ja kutsun koiran luokse. Ollaan taas kavereita ja iloisia, itsessä ei saa enää näkyä pienintäkään merkkiä tyytymättömyydestä, nythän kaikki on taas hyvin.

Meillä tämä toimii ja koira miettii kahdesti ennen kuin seuraavan kerran lähtee ottamaan kilpajuoksua rusakon kanssa. Tätä joudutaan kuitenkin toistamaan aika ajoin, kun koira pääsee vähän "villiintymään". Me joudutaan tähän keinoon turvautumaan ehkä reilu nelisen kertaa vuodessa. Murinan voimakkuus ja laumasta eristäminen on jokaiselle koiralle mitoitettava yksilöllisesti, pehmeään ei kannata "ottaa liian kovia otteita", jää pian traumoja. Tämän murina/eristämisen jälkeen on omistajan sitten oltava tarkkana. Eläimet on havaittava ennen kuin koira ne havaitsee ja koiran ne havaitessa murinaa on esitettävä ENNEN kuin koira on jo lähtenyt pupun perään, niin että koira sen todellakin kuulee.

Kaiken tämän selitin siis siksi, että meillä murina toimii myös muissa tarpeellisissa tilanteissa, eikä se ole menettänyt teräänsä. Tämä johtunee siitä että koira yhdistää murinan laumasta eristämiseen ja saa siitä muistutuksen unohdettuaan mitä kävi jollei murinaa usko (uusi eristämisharjoitus).
Tanja Mäennenä

ViestiKirjoittaja Ida Forssell » 03.02.2009 20:53

No niin... Tänään olen murissut oikein olan takaa, niin että äänikin on meinannut mennä :mrgreen: . Edelleen tuo karvakasa nauraa minut suohon murinastani, joten ei taida olla vieläkään vakuuttava. En ymmärrä, miksi Onni ottaa sen leikistä, vaikka kuinka yritän murista ja samalla näyttää hampaitani (Voitte kuvitella, miten muut kadun tallaajat ovat saaneet makeat naurut :-) ).

Edellisessä viestissä oli tuosta murinan ja eristämisen yhdistämisestä. Jos siis murisen samalla, kun eristän Onnin vähäksi aikaa laumasta joko kääntämällä selkäni tai laittamalla Onnin pikaisesti makkariin, niin Onni ottaisi minut tosissaan? Tätä siis toistaisin muutaman kerran, minkä jälkeen saattaisi riittää pelkkä murina. Tuo ainakin kuulostaa järkevältä omissa korvissa...

Mitäs mieltä te olette tuosta eristämisestä koulutuksessa? Siis jos koira eristetään laumasta kokonaan esim. toisen huoneen avulla. Kun kerran laumavietti on etenkin tämän rodun kohdalla niin kova, niin ainakin koira tajuaa tehneensä väärin tuolla keinolla. Mutta onko se liian raju keino collielle? Toki vaikutukset riippuu koirasta.

P.S. Nyt välillä leikin lomassa kontataan lattialla ja välillä muristaan kuin koira, milloinkahan se turkki alkaa kasvamaan minullakin? :wink:
*Maple Yard Dashed Line "Onni" synt. 20.8.2008*
Ida Forssell

ViestiKirjoittaja päivi ahola » 04.02.2009 07:59

taas ajattelen - siis olen...
tekeminen vahvisteena (palkkana /tavoittelun kohteena etc.):
voipin olla ja varsinkin sitten kun asiat alkaa olla mallillaan niin kuuluisikin olla eli koira nostaa itse itseään se on aktiivinen.

Heidi Vuoristo kirjoitti:Mutta siis.. eli kun tulee sikailtava tilanne. Huomautan sitä. Nykyään lasken sen käden sään päälle jos pääsen ajoissa lähikontaktiin, joka tapauksessa niin että pyrin saamaan jo ensimmäisen käskyn riittävän tehokkaaksi, ettei tarttis toistella niitä käskyjä. Olen vähän tainnut totuttaa ettei tartte totella ku vasta viidettä. Herkkänä koirana se ei diggaa siitä käden sään päälle laittamisesta joten toiminto sammuu ja käsi pois. Se ottaa kontaktin, kehu.:
tulee ymmärtää että tuossa kohtaa käsi toimii ikäänkuin koiran siirtäjänä toiminta-alueelle/ei sama asia mutta joku vois sanoa seuraavasti tuon samaa liippaavan asian että:keskittymään merkkaavana singnaalina/opetettuna käskynä eli merkkinä toiminnosta ota kontakti etc. eli taas mieti mikä sen käden merkitys on koiralle jotta voit hyödyntää tapaasi jos niin haluat. Yksi vaihtoehto on noissa tilanteissa (tilanteella jossa tuota tarvetta syntyy oletan olevan koulutustilanne ja koira alkaa tehdä jotakin esim. haukkuminen etc. eli se purkaa sitä tunnetilaansa) antaa sille jokin käsky - esim - "maahan" antaa sen siinä maaten nostaa itseään mutta tulee vaatia että se pysyy maassa keskittyy ohjaajaan ollen hiljaa ja paikallaan (tätä oikein tehtynä voidaan kutsua patoamiseksi eli saadaan se "vuotaminen" eli ylimääräinen härdelli ohjaajan käyttöön voimavaraksi )- vaadi aluksi lyhyt hetki sillä koiran tulee latautua koko ajan ja siitä sitten käsky tai tuossa kohtaa jos onnistut se on lähinnä koiran mielestä ihana vapauttava lupa tehdä se mitä nyt halusitkin sen tekevän.. ja vahvista..

Heidi Vuoristo kirjoitti:Tottista. Mieto kehu. Niin mieto. Miedoista miedoin. Ongelma meillä on myös kehuminen. Ehkä mun ei pitäis kehua ollenkaan vaan käyttää vaan namia. Koska heti kun mä kehun niin se nousee tolla kupoliin jo niin paljon että innostuu jo liikaa. Kohta alkaa jo haukku pahimmassa tapauksessa uudelleen.:
no ei sitä innostumista voi tulla liikaa:) mutta se innostuminen pitää siirtää vaikkapa tuon ylläolevan systeemin kautta siis voimavaraksi eli koira maahan ja se odottaa (eli patoaa..)lupaa päästä tekemään pyytämäsi asia. Agilityssä hyödyt tuosta myös..
Heidi Vuoristo kirjoitti:Toisaalta nami ei ole tarpeeksi kiinnostava. Tekeminen on se palkka sille oikeasti. Voiko se olla se tekeminen? Että koira palkkaa itseään jokaisella seuraamisaskeleella? Ei se sitä mun vuoksi tee, kyl mä sen tiedän ja nään sen siitä. En edes huijaa itseäni :lol: :
namin kera se toimii vähän erialueella mutta lopputulos on tarkoitus olla lähes sama ajastaan:) vietti/viretila ei aivan sama ehkä mutta aika sama..

Heidi Vuoristo kirjoitti:Tiedättekö mikä mua kannustaa ihan kertiskaikkisen eniten? Se kun me joskus, kerran pari vuodessa edes saadaan alle ne superonnistuneet treenit. Meillä on niin täydellisen kivaa yhdessä.:
tohon pyritään ja sen takia tätä tehdään - ja jos se tulis vaikka ees joka kymmenes kerta tuo tunne niin tylsäähän tää olis.. mihin sitä purkais kaikki paineet...

murina (siis negatiivinen palaute:) :
Nuo murina jutut mistä tuolta luin - tärkeää ei ole se murina vaan on ymmärtää miksi se toimii.. murina on pakoite jota koira väistää; toivottavasti aktiivisesti eli tarjoaa oikeaa toimintaa tilalle passiivisuus ei ole koskaan hyvä asia jos koiralla halutaan jotain tehdä... MIksi se ei toimi - ohjaaja ei ole katu-uskottava eli murina ei toimi pakoitteena.. vaan mukavana hyrinänänä mikä kuuluu taustalla:) miksi se menettää tehonsa - väärin tehdyillä huomautuksilla mitkä eivät johda mihinkään eli tilalle ei synny sitä oikeaa aktiivista toimintaa on tapana menettää merkityksensä; taustamusiikkikin lakkaa kuulumasta jossain vaiheessa.. eli jos käyttää pakotetta niin sen jälkeen syntyvä oikea toiminta tulee vahvistaa jollain asiaan sopivalla koiralle siinä kohtaa sopivalla konstilla..
päxä
päivi ahola

ViestiKirjoittaja päivi ahola » 04.02.2009 08:02

ps... mää en murise koiralle; muriskoot keskenään :lol: mutta kaikki tiet vievät roomaan jos niitä oikein käyttää ja ymmärtää mitä, miksi ja minkätakia ja mitä se tuotaa....
päxä
päivi ahola

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 04.02.2009 08:30

päivi ahola kirjoitti:tulee ymmärtää että tuossa kohtaa käsi toimii ikäänkuin koiran siirtäjänä toiminta-alueelle/ei sama asia mutta joku vois sanoa seuraavasti tuon samaa liippaavan asian että:keskittymään merkkaavana singnaalina/opetettuna käskynä eli merkkinä toiminnosta ota kontakti etc. eli taas mieti mikä sen käden merkitys on koiralle jotta voit hyödyntää tapaasi jos niin haluat. Yksi vaihtoehto on noissa tilanteissa (tilanteella jossa tuota tarvetta syntyy oletan olevan koulutustilanne ja koira alkaa tehdä jotakin esim. haukkuminen etc. eli se purkaa sitä tunnetilaansa) antaa sille jokin käsky - esim - "maahan" antaa sen siinä maaten nostaa itseään mutta tulee vaatia että se pysyy maassa keskittyy ohjaajaan ollen hiljaa ja paikallaan (tätä oikein tehtynä voidaan kutsua patoamiseksi eli saadaan se "vuotaminen" eli ylimääräinen härdelli ohjaajan käyttöön voimavaraksi )- vaadi aluksi lyhyt hetki sillä koiran tulee latautua koko ajan ja siitä sitten käsky tai tuossa kohtaa jos onnistut se on lähinnä koiran mielestä ihana vapauttava lupa tehdä se mitä nyt halusitkin sen tekevän.. ja vahvista..

Kiitos päxä! Mä kykenin ehkä just ja just ymmärtämään mitä kirjoitit :-D Mutta kysyn lisää. Tai oikeastaan kuvailen lisää sitä tilannetta. Eilenkin illalla iltalenkillä. Meillä on sellanen kaveri joka tykkää olla namiautomaattina Peppille ja peppihän käyttää sitä törkeästi hyödyksi. Nyt menee vielä hyvin, mutta eilen jo mä jouduin The Käden ottamaan esiin. Hyppimällä syliin se koitti vaatia sitä nannaa taskusta.
Kielsin ensin jo parisenkin kertaa, koira kuuli, mutta nakkas piut paut sille. Namiautomaatti kielsi mua komentamasta :shock: mutta mä päätin että kyllä tämä nyt hitto vie saa riittää. Murahdin sille sen ein ja hankkiuduin likelle ja laitoin käden säälle ja toisin EIn ja samaan hönkäsyyn vissiin sen Maahan käskyn. Koira veti korvat niskaan, nuoleskeli ja lakosi maahan. Välittömästi käsi irti, koira jäi maahan. Kehuin rauhallisesti Hyvä ja otin sen kanssa siitä suoraan hiukan tottista. Josta pääsin kehumaan. Omat namitaskut oli jälleen tyhjät joten jouduin käyttämään suullista kehua jolloin sain aikaiseksi ilohaukunnan. Pitää kyllä nyt täyttää ne omat taskut jollakin rasvastamattomilla nappuloilla. Ei saa olla liian hyväkään herkku se.

Hauskaksi tilanteet tekee myös se, että Milla on siellä olemassa myös. Noissa mun pitää keskittyä 200% vain Peppiin. En mä edes tiedä missä Milla oli mulla tuossakaan tilanteessa. Fleksi sillä oli, että ei kovin kaukana. Kateellisena luultavasti siinä jaloissa pyörimässä ja häsäämässä . Luojan kiitos siihen voi luottaa ettei se ole syömässä ketään naapurin lapsia sillä aikaa vaikka olis yksinään irti.

Korjausehdotuksia? Mietin vielä että tuleeko mulle sellasia tilanteita että en pystyis sitä toteuttamaan noin, voi olla. miten mä ratkasen tilanteen silloin? Oisko päxällä ehdotusta, toki voi olla vaikea ehdottaa näin tämän tuntemuksen perusteella.
Mä kyselen sittenkin netissä neuvoja :lol: :lol: No, tää onkin ehkä ainoo paikka mis en aikasemmin vielä ole peppistä puhunu.

Jos mä en ota sitä kättä siihen avuksi ja yritän vain käskyllä saada sitä esim maahan niin mä voin ihan yksinäni sitä maahan käskyä siinä toistella. Mitä enemmän se koira touhuaa jotain muuta tai on kierroksilla niin sen vähemmän se sitä "kuulee" tai varsinkaan tottelee. Käsi toki havahduttaa sen, se on herkkä kosketukselle, mutta se on myös alistava viesti sille, se on herkkä myös näille asioille. Peppi on pennusta asti ollu sellanen et kun meinaan rapsuttaa sitä vaiks kyljestä tai selän päältä niin sen iho värähtää aina ku kosken eka. Ei se selkä kipeä ole, niinkuin Millalla se on merkki selkälihasten jumista. Hieroja on kyllä tuotakin hieronut eikä sieltä koskaan mitään ole löytynyt. Huvikseen saa hänkin joskus hieronnan. Itse kun tiedän kuinka ihanaa se on. Ai miten niin meillä paapotaan koiria :lol: Työkaverit pyörittelee silmiä :lol:

Heidi Malmivaara

ViestiKirjoittaja päivi ahola » 04.02.2009 10:23

maar laittaa yksäriä siulle - männöö muuten toisille tylsäks kun myö keskennään ajatuksia vaihellaan :-D ei pysty yleistään :). Täällä on muuten melkoisia osaajia collieporukoissa :smt026 viettii tuosta niille ja haastelemaan:).. ne ossaa sanoo kui asiat tehään mie vaan aattelen omia...
päxä
päivi ahola

ViestiKirjoittaja Heidi Bechstein » 04.02.2009 10:33

Murinan pitää olla sellainen lyhyt napakka karjaisu, jonka on tarkoitus mennä heti kerrasta perille. Itse sain neuvon, että kiltti ja pieni naisihminen, kuten itse, saa jytyä ja uskottavuutta siihen kun karjaisee vaikka "per**le" (ei sananmukaisesti murise). Ei kuitenkaan niin että vaan yrittää kuulostaa uskottavalta ja itseäkin oikeesti naurattaa, koska koira näkee heti teeskentelyn läpi. Vaikee selittää... :D Ja sen jälkeen heti nollaus. Tämä siis vain kertaluontoisesti perseilyn lopettamiseen ja jos ei tehoa niin mietintämyssy päähän.
Heidi Bechstein

ViestiKirjoittaja Heidi Bechstein » 04.02.2009 10:43

Pakko vielä kirjoittaa laumasta eristämisestä... :D Loppujen lopuksi se ei ole kovin luonnollista käytöstä eikä esim. susilaumassa johtaja laita opetustarkoituksessa huonosti käyttäytyvää laumanjäsentä jäähylle. Itse mietin siltä pohjalta, mitä koira oppii eristämisestä ja kykeneekö se muodostamaan yhteyden tekemänsä tyhmyyden ja eristyksissäolon välille saati oppimaan siitä. Eristämisen tarkoitus on ehkä vaan omistajalle aikalisä ja hengähdystauko. Mitä mieltä muut ovat? :D
Heidi Bechstein

ViestiKirjoittaja Anni Saarela » 04.02.2009 12:45

Minä sanoisin että koira ei välttämättä ymmärrä yhteyttä "pahanteon" ja eristämisen välillä, mutta jos se pääsee heti eristyksestä takaisin muiden luo kun rauhoitttuu niin sen rauhoittumisen ja poispääsyn yhteyden varmasti ymmärtää. Näin meillä opetettiin Hessu pienenä rauhoittumaan pentuaitaukseen ja samalla siinä tuli myös yksinolon alkeet. :-)
HK1 BH Linnanneidon Jet Settery "Hessu" synt. 11.6.2007
HK2 BH Nuuskakairan Pirtti-Hirmu "Piina" synt. 2.5.2010
Nuuskakairan Pappa Betalar "Pontus" synt. 19.8.2014

http://piinattua.blogspot.com/
Anni Saarela

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 04.02.2009 18:51

Heidi Kakkonen kirjoitti:uskottavuutta siihen kun karjaisee vaikka "per**le"

Peppin toinen nimi on Perkele :lol:
Tästä syystä nimenomaan per**le tehoaa meillä kaikkein parhaiten. Uskottavuutta se tosiaan herättää myös muissa kadun tallaajissa, usein ei saa kyllä mitään kovin suopeita katseita kun sen karjasee tarpeeksi sopivalla volyymilla ja koira onnistuu näyttämään anteekspyytävältä. Se mummo voi ohimennessään ehkä mutista jotain ohimennessään kauniista tavoista "nykynuorisolla" vaikka en mä enää pitkään aikaan mitään nuorisoa ole ollutkaan. On vaan tilanteita missä sitä ärräpäätä ei voi laukoa. Mutta juu, meillä kyllä viljellään sitä ihan liikaa :lol:

Miten sitä ihminen voi olla tyhmä :smt021 Järjestin äsken oikein tilanteen missä Pepponen ois päässy vaikka sikailemaan ihan urakalla, vaikka tikkaamaan halutessaan sekä Millaa että mua. Päätettiin sitten pelata jalkapalloa ihan porukalla. Ollaan kyllä pelattu ennenkin ja tiiän miten kiihdyttävää se on. No eipä siinä ennenkään ole mua purtu mutta kyllä se koirien välillä on aika kinastelua siitä pallosta. Se vaan on niin loistava kuntoilumuoto hieman laiskemmalle Millalle. Pitää ruveta pelaamaan erikseen niiden kanssa.

Juu, jään odottelemaan päxän yksäriä, ihanaa!
Nyt lähden alaosaston hallituksen kokoukseen puimaan suunnitelmia :D

Heidi Malmivaara

ViestiKirjoittaja Sari Larmu » 04.02.2009 22:49

Taas saan varmaan jonkun älähtämään. Olis aika retee noin ahne ja vilkas lassie. Tuossahan saa koiralta ihan vaatimalla vaatia :-D
Sari Larmu

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 04.02.2009 23:37

^Oliks toi mulle? Jos mä nyt ymmärsin oikein niin se taisi olla kehu koiralle? (*aloittaa varovaisesti* :lol: ) Joo siis en mä olekaan sanonu että koirassa sitä vikaa olis, mä en vaan saa siitä niitä parhaita puolia esiin vaan ruokin niitä vääriä puolia kun en pärjää sille. Perkule, potkuakin siinä olis, mutta kun se suuntautuu nyt väärin. Mun kans. Olen sitä kyllä ihan tuolla tarjoskellut lajista riippumatta josko joku siitä haluaisi ottaa harrastuskaveria itselleen. Sanonut kylläkin että pitää tietää mitä tekee sen kanssa. Tarjous on edelleen voimassa. Se ei ole multa eikä varsinkaan koiralta pois. Millallakin on ollu lainaohjaaja, ja se itseasiassa toimi tosi kivasti. Mä en silti lupaa että siitä harrastuskoiraa tulee.

JOS mä nyt yhhhhtään ymmärsin mitä Sari saattoi tarkoittaa. Voi olla etten :lol:

Heidi Malmivaara

ViestiKirjoittaja Tanja Silvennoinen » 05.02.2009 12:40

:) Remmistä repimistä Mickeykin harrasti pienenä poikana! Saattoi jopa riehaantua niin että lahkeiden ja remmin repimisen kiihkossa iski joskus hampaat selkänsä kääntäneen emännän takamukseen. Terkkuja vaan Onnille Mickey enolta. :smt006 .
Remmin repimiseen lopulta auttoi kunnon murahdus ja irvistäminen :lol: Irvistin niin pahasti että koira lopetti. Ilmeisesti siitä sitten ymmärsi kun koirien omalla "kielellä" näytin että nyt mulle riitti!
Irvistäminen ja murahdus on jatkossakin pelannut melkein parhaiten, käytän niitä aina jos EI sana ei tehoa tai sen yhteydessä muutenkin riippuen tilanteesta. Ohikulkijat ehkä pitää vähän outona mutta mitäs siitä :D .
pkc u. Maple Yard Arrowhed "Mickey"
pkc u. Maple Yard Cliffhanger "Bono"
pkc u. Saruskan King Of Stars "Elvis"
Tanja Silvennoinen

ViestiKirjoittaja Timo Anttila » 05.02.2009 13:54

Ida Forssell kirjoitti:pari kertaa olen syyllistynyt huutamiseen, mistä ei tietenkään ollut mitään hyötyä
Pari kertaa kun karjasin kaverin pissiessä sisällä niin loppui siihen sitten. Otti päähän kun hetkosia sitten ulkona ollaan oltu, mutta ei sinne voinut kaikkea pissiä vaan piti sisällekkin säästää minkä sitten päästeli puolen tunnin sisällä. Koira aina lähtee kun raketti kun isäntä ärjäsee, mutta ei ole sen jälkeen enää kotona pissinyt vaikka ulkona nätisti pissii. En siis huutamalla huuda vaan karjasen kertaalleen jos miltein tahallaan tuommoisia tehdään. Edelleen minua tullaan tervehtimään kun duunista tulen ja tulee leikkimään kanssani, joten oppi on perille mennyt, mutta olen edelleen mukava kaveri.

Ida Forssell kirjoitti:Johtajuus on kyllä mielenkiintoinen kysymys. Itse kyllä haluan, että koira pitää minua johtajanaan.
Maailma on täynnä ihmisiä, jotka eivät näytä koiransa paikkaa sille, joten niistä seuraa sitten ongelmia. Useimmiten ainakin kun ihminen on se kakkonen ja koira päättää. Minusta hyvä johtajuus on hyvä asia, mutta koiralle pitää olla reilu eikä siltä tule vaatia mitään mitä hän ei osaa ja osaamisetkin on hyvä palkita jotenkin. Pitää näyttää koiralle, että vaikka hän ei olekkaan se isoin kiho perheessä niin silti koira on perheelle tärkeä ja rakas. Kun koira arvostaa omistajaansa ja omistaja arvostaa koiraansa niin silloin heistä voi tulla parhaat ystävykset.

Tanja Mäennenä kirjoitti:Sana johtajuus saa jostain syystä monissa ihmisissä aikaan reaktion "näyttää koiralle". Eli käytetään esimerkiksi väkivaltaa, jonka en usko auttavan, ainoastaan hämmentävän koiraa.
Duunissa on johtaja/pomo, mutta ei hän koskaan meitä hakkaa vaikka pahasti mokaisimmekin vaan joudumme ainoastaan kuuntelemaan pitkää saarnaa ja yrittämään enemmän seuraavalla kerralla. Eli rankkaa treeniä, että koira tajuaa mistä on kyse tai mahdollisia rangaistuksia, mutta ei koskaan väkivaltaa, koska reilu johtaja ei ole vahvin vaan viisain. Hakatusta koirasta ei koskaan saa luotettavaa kaveria.

Ja tuohon vahvin/viisain-kohtaan voisin vielä lisätä esimerkin. Itiksen lähellä oli koira-aitaus missä kävin huskyn kanssa usein, ja siellä sitten tuli vastaan hiukan minua pitempi neitonen kahden tajuttoman ison karvakasan kanssa. Luuletteko, että moisia tapauksia ohjataan voimalla vai viisaudella? Hyvin ne koirat tottelivat, mutta jos haluavat jonnekkin mennä niin tuskin neito niitä voimalla estelisi. :>

Niin en mitä mistään mitään tiedä, kunhan tuhlaan duunipäivää. :]
Timo Anttila

ViestiKirjoittaja Pauliina Purtilo » 05.02.2009 21:32

Timo Anttila kirjoitti:Pari kertaa kun karjasin kaverin pissiessä sisällä niin loppui siihen sitten. Otti päähän kun hetkosia sitten ulkona ollaan oltu, mutta ei sinne voinut kaikkea pissiä vaan piti sisällekkin säästää minkä sitten päästeli puolen tunnin sisällä. Koira aina lähtee kun raketti kun isäntä ärjäsee, mutta ei ole sen jälkeen enää kotona pissinyt vaikka ulkona nätisti pissii. En siis huutamalla huuda vaan karjasen kertaalleen jos miltein tahallaan tuommoisia tehdään. Edelleen minua tullaan tervehtimään kun duunista tulen ja tulee leikkimään kanssani, joten oppi on perille mennyt, mutta olen edelleen mukava kaveri.

Jostaan syystä meikäläinen näkee nyt punasta... Koska kyseessä on PENTU sille ei mun mielestä ole kovin reilua karjua kun se pissaa sisälle! Pentu ei osaa "säästää" pissiä, vaan se pissaa silloin kun sillä on hätä, koska ei PYSTY pidättämään pitkiä aikoja. Ja jos se pissaa sisälle muusta syystä kun siitä, että se ei pysty pidättämään, ainoa jolle voi karjua on se oma kuvansa peilissä, koska oma opetus on pennun rakon ohella ainoa sisälle pissimiseen vaikuttava asia. Ja on täysin normaalia, että vielä 4-5kk vanha pentukin pissaa sisälle puolen tunnin sisällä ulkoilusta, koska on esim. innostunut jolloin rakko ei pelaa.

Timo Anttila kirjoitti:Minusta hyvä johtajuus on hyvä asia, mutta koiralle pitää olla reilu eikä siltä tule vaatia mitään mitä hän ei osaa ja osaamisetkin on hyvä palkita jotenkin.

Onpa todella reilua karjua pikkupennulle niin, että se lähtee kun raketti, asiasta jolle se EI VOI yhtään mitään. Sitten kun koirasi on 10kk ja merkkaa sisälle, niin sitten sinulla on minusta oikeus sille ärähtää, mutta ei pennun kanssa. Ja vaikka tämä sinun "koulutus" olisikin toiminut __mitä suuresti epäilen___ ei ole silti mitenkää suotavaa tommonen. Voi olla, että nyt pentusi ei vaan pissaa sisälle sinun nähtesi, koska on oppinut sen aiheuttavan tuollaisen reaktion. Blogisi perusteella pentusi on vielä hieman arka yksilö ja oletko miettinyt, millaista siitä on, kun sen "johtaja" eli tuki ja turva, karjuu sille asialle, jolle se ei mahda mitään?

Minä en kyllä ole mikään kertomaan ihmisille mikä on oikein ja väärin, mutta minusta tuo on hieman ikävän kuulosta :?
Cpku Siniketun Musta Ruhtinas "Remu" synt. 08.02.2008
Cpkn Serasecret Moonshine Angel "Dara" synt. 08.08.2011
Cpkn Dark Dynasty's Ebony Empress synt. 07.03.2015

Bpgu Grimoire Ikaria Linos Talento "Körmy" synt. 18.02.2010
Pauliina Purtilo

ViestiKirjoittaja Tanja Mäennenä » 05.02.2009 22:16

Tanja Mäennenä kirjoitti:Sana johtajuus saa jostain syystä monissa ihmisissä aikaan reaktion "näyttää koiralle". Eli käytetään esimerkiksi väkivaltaa, jonka en usko auttavan, ainoastaan hämmentävän koiraa.

Timo Anttila kirjoitti:Duunissa on johtaja/pomo, mutta ei hän koskaan meitä hakkaa vaikka pahasti mokaisimmekin vaan joudumme ainoastaan kuuntelemaan pitkää saarnaa ja yrittämään enemmän seuraavalla kerralla. Eli rankkaa treeniä, että koira tajuaa mistä on kyse tai mahdollisia rangaistuksia, mutta ei koskaan väkivaltaa, koska reilu johtaja ei ole vahvin vaan viisain. Hakatusta koirasta ei koskaan saa luotettavaa kaveria.

Nyt en tarkoittanut miten sana johtaja kuuluisi ymmärtää vaan siitä miten se saatetaan virheellisesti ymmärtää (ja pääasiassa koirien kohdalla).
Tanja Mäennenä

ViestiKirjoittaja Timo Anttila » 06.02.2009 19:01

Pauliina Purtilo kirjoitti:
Timo Anttila kirjoitti:Pari kertaa kun karjasin kaverin pissiessä sisällä niin loppui siihen sitten.
Koska kyseessä on PENTU sille ei mun mielestä ole kovin reilua karjua kun se pissaa sisälle!
Kyse ei ollut mistään pikkuisesta pennusta joka ei mitään tajua vaan kuitenkin jo mentiin neljännen kuukauden loppuaikoissa, joten severta pitää olla järkeä jo päässä, että kaikki pissit päästetään ulos eikä säästetä mitään sisälle eikä ollut ensimmäinen kerta edes kun tullaan ulkoa ja miltein heti sen jälkeen sisälle. Ja mikä vika kun homma toimii eikä hauvalla ole mitään traumoja jäänyt asiasta? Kukaan ei ole tuolle karjaissut pienestä pitäen vaan vasta tuossa vanhempana. Ja karjuminen ja karjaisu on kaksi eri asiaa myös. Ulkona kun homma hoidettiin niin sai usein namiakin.

Timo Anttila kirjoitti:Voi olla, että nyt pentusi ei vaan pissaa sisälle sinun nähtesi, koska on oppinut sen aiheuttavan tuollaisen reaktion.
Ei pidä paikkaansa, ei pissaa ollenkaan sisälle nykyään. On oppinut, että saa rapsutuksia sekä namia kun tekee sen ulos, joten ei sitä kannata tehdä sisään jos isäntä ei kerran asiasta tykkää.

Jos vaikka olisit lukenut ennen kuin kommentoinut, koska kyse ei ollut mistään "mille ei mitään voi" kun on tuohon aikaan jo kyennyt olemaan pissimättä koko yön ja nelisen tuntia kun kukaan ei ollut edes kotona, joten ei voi olla ongelmaa puolen tunnin ulkoilun jälkeen.

Timo Anttila kirjoitti:Blogisi perusteella pentusi on vielä hieman arka yksilö ja oletko miettinyt, millaista siitä on, kun sen "johtaja" eli tuki ja turva, karjuu sille asialle, jolle se ei mahda mitään?
Blogini perusteella on ihme tapahtunut tässä kuukauden sisällä, ja tuosta arkailevasta tapauksesta on tullut sosiaalinen leikkikaveri, joka ei enää arastele muita koiria vaan menee innolla leikkimään. Ehkä korkeiden ja yllättävien äänien kanssa on vielä ongelmaa sekä joskus myös muiden koirien haukkumisen kanssa, mutta ei tosiaan pelkää minua vaan tulee aina mieluusti kanssani leikkimään sekä iloisesti aina tervehtii kun tulen duunista kotia.

Jos sinun koirasi on huonorakkoinen tapaus ja tykkäät siivota kotosalla vielä 10 kuukautisen jälkiä niin se ei tarkoita sitä, että kaikkien muiden pitäisi jakaa tämä kanssasi. Meillä on hyvä koira joka ymmärtää mikä on oikein ja mikä väärin, ja tästä syystä ei tee sisälle enää mitään jämiä. Tokihan ymmärrän jos koira on syönyt jotain outoa ja siksi päästää sisällä, mutta aikaisemmat eivät oikein täyttäneet tuota kriteeriä.

Tosin tuo karjasukin tapahtui niin, että olin tietokoneella olkkarin nurkassa kun alkoi kuulumaan lirinää, mutta emäntä ei tehnyt asialle mitään niin karjasin matkalla eteiseen missä tapahtuma oli käynnissä eli kun siis pääsin paikalle niin koira oli jo kadonnut, mutta lätäkkö oli jäljellä.
Timo Anttila

ViestiKirjoittaja Jenni Mehtonen » 06.02.2009 20:28

Timo Anttila kirjoitti: Ulkona kun homma hoidettiin niin sai usein namiakin.

Entäs jos pentu ajatteli että kun ulkona tuosta touhusta sai namia ja kehuja niin saiskohan siitä sisälläkin...?

Tuli vaan mieleen... :smt006
Jenni Mehtonen

ViestiKirjoittaja Timo Anttila » 06.02.2009 20:52

Jenni Mehtonen kirjoitti:Entäs jos pentu ajatteli että kun ulkona tuosta touhusta sai namia ja kehuja niin saiskohan siitä sisälläkin...?
No onhan se sisälle pissinyt pienempänä monestikkin, mutta ei siitä koskaan mitään palkittu vaikka ei silloin myöskään karjastu. Mielenkiintoisimmat olivat I ja L mitkä oli jotenkin kävelemällä onnistunut tekemään.. :P
Timo Anttila

ViestiKirjoittaja Pauliina Purtilo » 06.02.2009 20:57

Timo Anttila kirjoitti:Jos sinun koirasi on huonorakkoinen tapaus ja tykkäät siivota kotosalla vielä 10 kuukautisen jälkiä niin se ei tarkoita sitä, että kaikkien muiden pitäisi jakaa tämä kanssasi. Meillä on hyvä koira joka ymmärtää mikä on oikein ja mikä väärin, ja tästä syystä ei tee sisälle enää mitään jämiä. Tokihan ymmärrän jos koira on syönyt jotain outoa ja siksi päästää sisällä, mutta aikaisemmat eivät oikein täyttäneet tuota kriteeriä.

Meikäläisen koira oli kyllä sisäsiisti jo 10vk vanhana, ja sen jälkeen ei ole sisälle tullut... Eikä tarvinnu yhtään karjua, en sanonu sille mitään kun se teki sisälle, siivosin vaan hiljaa. Ja Remu kyllä ymmärtää mikä on oikein tai väärin, kunhan sen sille selvästi kertoo.

En vain jaksa uskoa, että reilu 4kk vanhalla koiralla voisi olla niin paljon järkeä päässä, että se ymmärtäisi "että kaikki pissit päästetään ulos eikä säästetä mitään sisälle". Ensinnäkään sen ikäisellä koiralla ei ole mitään halua tai kykyä säästää pissiään niin mitenkään.

Ja koiralle on ihan eri asia olla pissimättä yöllä tai työpäivän aikana, jolloin se on yksin ja suhteellisen rauhallinen, kun silloin kun se on tullut sisälle ulkoilun jälkeen, joka on pennulle aina innostava asia..

Minusta on vaan hyvin epäilyttävää karjua koiralle tollaisesta asiasta, jota se ei todellakaan tee tahallaan... Ja ylipäätänsä niille koirille on turha karjahdella yhtään mistään, ei ne siitä opi yhtään sen paremmin. Vai kuinka monen koiran uskot toko/pk kokeissa oppineet asiat siksi koska sille karjahdetaan?

Ja kyllä ne alle 5kk vanhat on ihan pikkupentuja vielä.

Ja sen verran, että kyllä ne koirat tykkää niistäkin omistajistaan jotka niitä hakkaa, mutta onko silti sinusta oikein hakata koiraa vaan siksi, koska sille ei jää traumoja? Ja en nyt siis todellakaan tarkoita, että hakkaisit pentuasi :-D

Pauliina Purtilo

ViestiKirjoittaja Pauliina Purtilo » 06.02.2009 21:11

Timo Anttila kirjoitti:Mielenkiintoisimmat olivat I ja L mitkä oli jotenkin kävelemällä onnistunut tekemään.. :P

Nyt ei todellakaaan tarkoitus arvostella yms. huolestuin vaan :?

On aika outoa, että pentukoira joka ei vielä merkkaile kävelee pissatessaan. Voisikohan sille olla jokin vika jossain?

Pauliina Purtilo

EdellinenSeuraava

Paluu Luonneaiheet