Onko collie oikeasti todella hermoheikko rotu?

Luonne- ja käyttäytymiskeskustelua, myös luonnetestaamiseen liittyvät aiheet.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Onko collie oikeasti todella hermoheikko rotu?

ViestiKirjoittaja katja pellikka » 30.01.2009 22:40

Eksyin tuonne PP sivuilla ja siellä kyseli joku pk collien luonnetta. Monissa vastauksissa mainittiin, että collie on hermoheikko. Onko näin? Minkä luonteisia teidän collienne ovat? Onko tässä rodussa enemmän paukkuarkoja kuin muissa? Omaavatko teidän colliet keskittymiskykyä?

Tuossa ketjussa "kehukaa koirianne" on kuitenkin aika monta omaan koiraansa tyytyväistä. Tuskimpa kukaan on nimenomaan halunnu aran ja hermoheikon hurtan.

Mä oon onnistunu tutustumaan tosi kivoihin collieisiin, yks on syntymänsä takia vähä erilainen, mutta hyvin on ottanut mut vastaan. Toinen säikkyy vähä ku oma koira on kiilannu sen pariin otteeseen.

En nyt tarkoita, että menisitte huutamaan pääpunasena tonne pp:seen, että ei se näin oo. Pidettäs tää keskustelu täällä. On siellä kuitenki collien puolesta puhujiakin.

Linkki:
http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit ... 79045.html
-mielipiteeni voi muuttua, mutta ei se tosia asia, että olen oikeassa-
katja pellikka

Re: Onko collie oikeasti todella hermoheikko rotu?

ViestiKirjoittaja Sari Ulvinen » 31.01.2009 11:43

luin lemmikkipalstalta samaista ketjua, mutta en jaksanut provosoitua sen vertaa, että olisin vastannut. tutustuin colliehen oikeastaan vasta kun otin ensimmäisen koirani 3 vuotta sitten. olen jokusen collien näinä vuosina nähnyt, mutta oikeastaan vaan kaksi selvästi arkaa. tuntemani colliet ovat pääasiassa harrastukoiria, ehkä se on selitys. nuoremman koiran suku on kai lähinnä näyttelykoiria, olen tuntenut sen emon nelikuisesta ja sen luonteen perusteella otin pennun, eikä ole tarvinnut katua :D . joskus joku kyseli lemmikkipalstalla, missä ovat nämä mysteericolliet, joista collieharrastajat puhuvat kun ei itse tunne kuin lapasia. voisin asettaa kysymyksen toisinpäin, että missä niitä lapasia on.
koiraenkeli pkcu Maple Yard Ancora 'Nemo' 26.12.2005 - 20.1.2012
pkcu Mopberweiler Peter 'Niki' s. 03.02.2008
Sari Ulvinen

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 31.01.2009 14:34

Meillä on ollut 11 omaa koiraa reilu parinkymmenen vuoden aikajanalla. Näistä 3:lla voi sanoa olleen hermoissa selvästi jotain toivomisenvaraa. Silti kaikilla ko. koirilla oli myös harrastusominaisuuksia, olivat vilkkaita, tekemisenhaluisia, ei missään määrin 'lapasia'. Yksi ihan lapanen on ollut myös, mutta se oli hyvähermoinen tasapainoinen koira - sellaisenaan kuitenkin jotakuinkin koulutuskelvoton.

Mun henk koht mielipide pk-harrastajana, näyttelyihmisenä ja koirien kanssa paljon reissaavana on se että collieiden hermoissa ja rohkeudessa on paljon parantamisen varaa, ja vasta sitten voi alkaa haikailla viettiominaisuuksien perään (siellä niitä puutteita vasta onkin). Toisaalta, mitä vietittömämpi ja matalatemperamenttisempi koira, sitä vähemmän se vaatii hermoja ja rohkeutta näyttääkseen ok-luonteiselta, niin kauan kun siltä ei vaadita mitään. Minusta on oikeasti olemassa paljon koiria joissa ei ole henkisellä puolella "mitään", ei edes potentiaalia ongelmiin, ja niitä moni pitää sitten 'hyväluonteisena' . Kehtaan sanoa suoraan että olen nähnyt niitä onnettomia yksilöitäkin joista se huono maine tulee. Valitettavasti usein riittää kun menee isompaan hallinäyttelyyn kehänlaidalle ja pitää silmät auki, ei tarvi ihmetellä missä ne piileksivät kun niitä suorastaan tuodaan joukolla näytille. Mutta olen nähnyt myös paljon erittäin hyviä, reippaita ja tasapainoisia koiria niin kehissä kuin kentillä ja niissä on syy miksi collie on mulle se paras ja oikea rotu. Niitä hyviä pitäisi vaan alkaa arvostaa enemmän, puhtaasti luonneominaisuuksiensa ansiosta.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Maria Salovaara » 26.02.2010 12:53

Sattuipa silmään tällainen vanhempi ketju....

Collien leimaaminen yleisesti hermoheikkoon on ihan samanlaista paskaa kuin se, että joku toinen rotu leimataan aggressiiviseksi. Eihän se ole mikään rotuominaisuus, tai ei ainakaan sellainen ominaisuus johon kukaan kasvattaja pyrkisi.

Ja itse mietin myös sitä, että "tuolla jossain" on varmasti paljon niitä luonteeltaan ja käyttöominaisuudeltaan loistavia collieita mutta niitä ei vaan koskaan pääse missään näkemään tai huomioimaan! Kyllä mä nään, että valitettavan vähän on esim. pk-puolella pehkoja, enkä usko että se johtuu huonosta materiaalista vaan siitä, ettei omistaja itse usko koiransa kykyihin. Tai sitten ei vaan halua harrastaa. Ja (tämä vsiis ain mun käsitykseni) moni joka haluaa palveluskoiralajeja harrastaa, ei päädy collieen. "Kun ei siitä ole siihen", on mullekin sanottu.
Nainen on aina normaalilla tuulella.
Maria Salovaara

ViestiKirjoittaja Sari Ulvinen » 26.02.2010 14:57

Kävin turistina isossa koiranäyttelyssä seuraamassa colliekehiä ja nyt on pakko myöntää, että niitä arkoja collieita oli ja valitettavan monta, aikaisemmin kun on ollut omia koiria mukana, en ole ehtinyt sillä silmällä seuraamaan. toinen, mikä kiinnitti huomioita oli monella koiralla huonot liikkeet, se voi tietysti johtua lattiastakin, mutta lyllertävä karvakasa ei ole collie :smt009 .
varmasti hyviä koiria on paljonkin ihan kotikoirina, joskus olen ihmetellyt, miksi lupaava koira myydään ihan seurakoiraksi (ainakin, jos asiaa jälkeenpäin harmitellaan).
koiraenkeli pkcu Maple Yard Ancora 'Nemo' 26.12.2005 - 20.1.2012
pkcu Mopberweiler Peter 'Niki' s. 03.02.2008
Sari Ulvinen

ViestiKirjoittaja Maria Salovaara » 02.03.2010 12:10

Mä olen pari arkajalkaa tavannut elämäni aikana, siis sellaisia jotka todella pelkäävät, lähinnä ihmisiä. Yhden kohdalla omistaja sanoi, että ensimmäisen omistajan luona oli vaan hengaillut kotipihassa näkemättä ketään ja kokematta mitään. Toisaalta, olen nähnyt samanlaisia "lapsuutensa kotona viettäneitä" eikä se ole koirista tehnyt esim. ihmisarkoja. Eli kyllä siellä peruspalikoissakin jotain "mätää" on.

Mun omat sesset ei ole kyllä lähelläkään ihmisarkaa, pikemminkin ongelma tuppaa nuoremman kanssa olemaan se, että meinaa uida täysin vieraiden ihmisten liiveihin :-D Vastaantulevan ei tarvitse kuin katsoa päin niin johan poika luulee että ton syliin mä saan nyt juosta!
Nainen on aina normaalilla tuulella.
Maria Salovaara

Paluu Luonneaiheet