Luonnevikaiset Colliet?

Luonne- ja käyttäytymiskeskustelua, myös luonnetestaamiseen liittyvät aiheet.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Agressivisuuteen taipuvat ja vihaiset nahkat?

ViestiKirjoittaja SINIKKA PURSIAINEN » 30.09.2008 23:01

Kysyisinkin teiltä nahkojen kasvattajilta että onko nahkat agressivuuteen ,vihaisuuteen taipuvaisia ja kuuluuko nahkojen luonteeseen?
Olin Akselin kanssa agility harkoissa jossa Akseli pongasi tutun toko-kouluttajan hyppäsi täysillä iloissaan sitä vasten eikä meinannut rauhoittua millään.Iso, voimakas koira ja minä pienemmän puoleinen niin en meinannut saada otetta millään.(Olimme muutaman kerran käyneet tokossa Aksun kanssa pentuna niin tunsi miehen.)Johon mies sanomaan että ole hyvilläsi että sinulla on noin iloinen veikko , yleensä nämä on agressivuuteen ,vihaisuuteen ja näykkimiseen taipuvaisia.Täällä on kuulema ollut muutamia jotka kaikki on olleet agressiivisia vihaisia ja näykkiviä .Johon minä heti tietysti puolustamaan rotuani.Kerroin että nahkat on omanarvon tuntevia herkkiä koiria joita ei saa käsitellä kovalla kadellä .Kuulema yksikin nahka on käynyt jotakin vierasta ihmistä käteen kiinni kentällä ja on lopetettu myöhemmin vihaisuuden takia :smt005 .Minä taas puolustin ja sanoin että ei ole osattu kasvattaa oikein,mies kääntyi ja lähti.Minulla on ollut 4 nahkaa,nykyisin 3 joista yksikään ei ole vihainen tai agressiivinen. Olen harrastanut monen moista ,kouluttanut.y.m.. .Aika hyvin olen nahkan luonteen oppinut tuntemaan.
Mitäsa sanotte edellä mainittuun asiaan toiset?

Sinikka ja ihanan rakkaat nahkat. :smt007
SINIKKA PURSIAINEN

Re: Agressivisuuteen taipuvat ja vihaiset nahkat?

ViestiKirjoittaja Lauri Latva-Äijö » 01.10.2008 03:11

Aika erikoinen väite, mutta tietysti varmaan sellaista rotua ei edes ole, josta ei joku "asiantuntija" kommentoisi noin:-)

Itse olen vuodesta 1979 lähtien harrastanut nahkoja - vielä ei ole yhtään oikeasti agressiivista tai vihaista minun eteeni osunut...
Muutama terävä, varautunut ja huonosti kohdeltu kylläkin, jotka ovat reagoineet joissain tilanteissa epätoivotusti.
Mutta sellaista koiraa ei olekaan, jota ei pystyisi pilaamaan väärällä - tai nahkasta puheen ollen kovalla ja epäjohdonmukaisella
"kasvatuksella". Itsellänikin oli edellinen tällainen (tuli meille vanhempana), mutta tasaantui noin vuodessa.

Itselleni ei kyllä koskaan kukaan ole kommentoinut mitään tuollaista. Paitsi yksi taloyhtiömme naishenkilö, joka epäili nykyistä
nahkaamme erittäin vihaiseksi (Antti näki naisen, päästi wookie-kiljaisun ja heilutti sekopäisesti itseään halutessaan tervehtiä).
Ehkä kuitenkin selitykseni meni kai perille - tai sitten ei :-D

Ne jotka jotakin edes tietävät lk.collie-rodun olemassaolosta eivät ole koskaan mitään negatiivista kommentoineet.
Kaikki ovat mieltäneet "ystävällisiksi, iloisiksi ja avoimiksi" - tietysti joskus tähän joku on lisännyt, että ne ovat kai
"kovempia" kuin pitkäkarvaiset ...Tuosta on voinut tietysti vääriä mielikuvia syntyä.

Ja ainahan tietysti missä rodussa tahansa on ylksilöitä, jotka esim. sairauden tai kivun vuoksi voivat käyttäytyä arvaamattomasti.
Aika helposti sitten yleistetään jopa yhden kokemuksen tai kuulopuheen perusteella...
Lauri Latva-Äijö

ViestiKirjoittaja Heidi Jokipuro » 01.10.2008 10:36

Aika harvinaisia taitavat olla nuo vihaiset nahkat. Yhden niin hankalan olen tavannut, että se lopetettiin. Puri nimittäin perheen lapsia.
__________________________________________________________________________________
http://www.billionbeat.blogspot.com
Heidi Jokipuro

ViestiKirjoittaja Pirjo Westerholm » 01.10.2008 14:58

Yhteen olen törmännyt näyttelyssä, puri esittäjäänsä kehän laidalla niin että laastaria tarvittiin jonkin verran. Tällaisia tapauksia löytyy varmasti joka rodusta, joten parin tapauksen perusteella ei kannata koko rotua tuomita.
Pirjo Westerholm

ViestiKirjoittaja Sanna Piironen » 01.10.2008 22:25

Samaa mieltä, jokaisesta rodusta löytyy ne omat yksittäiset tapaukset. Toisissa roduissa niitä on sitten enemmän, mutta ihmistä kohtaan agressiivista nahkaa en ole vielä tavannut...
Moni on kyllä sanonut nahkaa araksi roduksi, tuotakaan en kyllä allekirjottaisi...
Tutut sitten kertovat viestiä eteenpäin, että nahka on erittäin vilkas ja iloinen koira, sekä tarvitsee paljon liikuntaa. Tuo kuvaus voisi sopia paljon paremmin. :-)
Dalimattas Black Manager “Nalle” 21.3.-06
Willowby She´s The One “Minni” 19.08.-10
Honey Melon Day Damocles "Jimi" 19.3.-96 - 12.3.-06

http://pikkupirulaiset.nettisivu.org/
Sanna Piironen

ViestiKirjoittaja Tiina Kilpikoski » 14.10.2008 14:38

Meillä on alettu pelkäämään 1,5 v. nahkamme kyräilyä lapsia kohtaan.
Muutoinkin neiti on aika arka ja epäluuloinen ja nappaa turhan helposti hampailla muita koiria, vaikka kyse on pikemminkin juuri arkuudesta eikä agressiivisuudesta. Meillekin naksuttelee hampaita, mutta ihmisiin ei ole vielä hampaita upottanut.
En silti luota tällä hetkellä koiraani mikä on erittäin ikävä tilanne.
Koira tuli meille 8kk ikäisenä, joten en voi tietää vaikuttaako joku nuoruudessa ollut tapahtuma, koira on kaikin puolin todella herkkä ja järkyttyy pienestäkin. Olen yrittänyt rohkaista sitä ja vahvistaa itsetuntoa, jos vaikka koirapuistossa tulee pyytämään tukea ja turvaa, olen kyllä läsnä mutta en mene koiran panikointiin mukaan vaan tsemppaan sitä olemaan reipas ja selviämään itse.
Tiina Kilpikoski

ViestiKirjoittaja Lauri Latva-Äijö » 14.10.2008 16:21

Kun ongelmia ilmenee, niin usein ne ovat juuri tuollaisia...

8 kk on tietysti onneton kodinvaihtoikä - toki yksilöllistä sekin.

Mutta tässä tapauksessa näyttäisi perusturvallisuus puuttuvan ja myös laumajärjestys on
silloin epäselvä, epävarma koirahan korottaa itsensä ainakin omistajasta seuraavaksi. Jos koira on terävä
(= reagoi herästi ulkoisiin ärsykkeisiin) niin tämä kombinaatio on juuri tuota. Kovuudesta ja hermorakenteesta
riippuu, miten paljon töitä ja miten tässä vaaditaan.

Palstoilla on tietysti helppoa kirjoittaa, oikeasti tietysti pitäisi nähdä koiraa eri tilanteissa.

Suositus ensi hätään:

1. Ole yhteydessä kasvattajaan - osaa varmaan kertoa ko. pennun luonteesta ja koko pentueesta hiukan enemmän ja
antaa sopivia vinkkejä. Löytynee helposti ja on tietysti varmaan ihan halukas auttamaan. Tämä olisi tärkeää.
Koiran luonteen profilointi kyllä onnistuu kasvattajalta.

2. Jos tunnet jonkun kokeneen collie-harrastajan niin pyydä apua ja neuvoja. Jos ei löydy niin nykyään kyllä
ongelmakoirakouluttajia löytyy melkein mistä vaan.

3. Edellinen omistaja, kysele oliko ongelmia ja jos niin mitä, toki vastauksiin voi olla syytä suhtautua joskus varauksella.
Tai sitten ei niitä edes saa. Tämä ei ole välttämättä se tärkein asia.

Suhde ihmisiin on se tärkeä. Jos tyttö-nahka vähän nappaisee muutamaa urosta niin tässä vaiheessa en siihen kiinnittäisi
päähuomiota :-D Toivottavasti tähän joku kirjoittaa lisäevästystäkin, mutta itse tekisin noin :D
Lauri Latva-Äijö

ViestiKirjoittaja Tiina Kilpikoski » 14.10.2008 18:17

Kiitos vastauksesta.

Auktoriteettiongelmasta tuskin on kyse, koira tietää paikkansa laumassa (ei tule sohvalle eikä sänkyyn, ei saa huomiota jos huomaamme käytöksessä itsensä ylentämistä, emme paapo emmekä pidä koiraa "lapsenamme" ja muutaman kerran olen nätisti selättänyt kun ei ole lopettanut näykkimistä ja isottelua toisen koiran luona kyläillessä).
Neiti on jatkuvasti hermostunut ja arka, ei selvästikään halua isotella muille koirille, mutta ei vaan siedä niitä ja pelkää joten siksi nappaa ikään kuin varulta kun toinen tulee lähelle, sekä narttuja että uroksia. Muutaman nartun on pöllyttänyt ihan ilman mitään syytä, yks kaks vaan käynyt kiinni.

Olen jo harkinnut, että paras koti koiralle olisi lapseton ja rauhallinen, nahkamme stressaa jopa autokyytiä niin paljon että tärisee ja kylässä olo on hänelle hermoja raastavaa eikä lainkaan kiva kokemus.
On elänyt kasvattajalla isossa koiralaumassa (liian vähän huomiota) sinne 8kk ikäiseksi. Hermot tuntuu olevan kovasti huonossa kunnossa... tällä hetkellä koiramme on passivoitunut tosi paljon, reagoi kyllä jos leikitään yhdessä, mutta yksin ei innostu mistään.
Jos jollain on neuvoja, niin otan ne kiitollisena vastaan. Otan myös kasvattajaan yhteyttä.
Tiina Kilpikoski

ViestiKirjoittaja Anni Saarela » 14.10.2008 22:22

Olisko mahdollista että koira on isossa laumassa eläessään joutunut toisten alistamaksi/kiusaamaksi ja ollut vailla yksilöllistä huomiota ja koulutusta?

Itse välttelisin kokonaan tilanteita joissa koira joutuu tapaamaan muita koiria ja aloittaisin ihan alusta suhteen luomisen koiraan ja totuttaisin pikkuhiljaa pelottaviin asioihin.
HK1 BH Linnanneidon Jet Settery "Hessu" synt. 11.6.2007
HK2 BH Nuuskakairan Pirtti-Hirmu "Piina" synt. 2.5.2010
Nuuskakairan Pappa Betalar "Pontus" synt. 19.8.2014

http://piinattua.blogspot.com/
Anni Saarela

ViestiKirjoittaja Anna Sinerheimo » 15.10.2008 01:07

Hei Tiina,
kun näemmä asutaan samalla paikkakunnalla niin mielelläni teitä autan jos vaan osaan. Ja parhaiten se onnistuisi tapaamalla ihan naamatusten. En ole mikään ongelmakoirakouluttaja, mutta jotain ideoita tilanteen purkuun mulla saattaisi olla... tai sitten tiedän muutaman jonka opastukseen voisi mennä jos "kotikonstit" eivät riitä.
Paiskaa mailia, osote löytyy tuosta alta!
Anna Sinerheimo

ViestiKirjoittaja Mia Möller » 15.10.2008 13:55

Aioin kirjoittaa täsmällen samansisältöisen viestin kuin Anna. :-D Eli jos haluat, ota yhteyttä yksityisviestillä niin katsotaan osattaisko neuvoa. Minulla on kokemusta hieman huonohermoisen, stressiherkän ja matalla reaktiokynnyksellä varustetun nahkan kanssa elosta, vaikkei koira meillä kotona asukaan.
Mia Möller

ViestiKirjoittaja Tiina Kilpikoski » 21.10.2008 22:38

KIITOKSIA! :) Otan yhteyttä piakkoin, olemme nyt maalla koko viikon ja ensi viikolla taas kotosalla.

Sen verran pitää päivittää, että edistystä on tapahtunut hurjasti kun olen tehnyt ihan tosi paljon hommia koiramme kanssa! Olen tositosi helpottunut kun huomasin, kuinka paljon enemmän voin vielä tehdä ja miten äärimmäisen pehmeää otetta ja jatkuvaa rohkaisevaa kannustusta neiti tarvitsee. Viikonloppu sujui 3 muun koiran, 6 aikuisen ja kahden konttausiässä olevan lapsen porukassa hienosti mieheni kotona kyläillessämme, eikä minkäänlaisia ongelmia ollut. (kop kop, ainakaan siis tällä kertaa)
Silti varmasti kokeneempien neuvot tulevat tarpeen jatkon kannalta, joten palataan asian tiimoille!
Tiina Kilpikoski

ViestiKirjoittaja SINIKKA PURSIAINEN » 22.10.2008 19:31

Hieno homma ,ihana kuulla. :lol: Rakkautta ja rajoja tasapuolisesti .Lempeää otetta koulutuksessa ja hauskoja yhteisiä leikki ja koulutus hetkiä .
T:Sinikka ja nahkurit
SINIKKA PURSIAINEN

Luonnevikaiset Colliet?

ViestiKirjoittaja Perttu Tuhkanen » 04.01.2009 21:00

Minulla on nyt ollu Collie elätettävänä noin puolitoista vuotta ja tänä aikana olen moneltakin ihmiseltä kuullut mm. seuraavia kommentteja:

"Eikö nämä ole aika arvaamattomia?"
"Sillä ja tuolla naapurilla oli luonnevikainen Collie, se söi erään fifin kun pääsi vapaaksi"
"Näistähän tulee kärttysiä vanhemmiten"
"Älä tuo sitä koiraasi minun koiran lähelle, minun entistä koiraani puri Collie"
Jne, jne, jne...

Mutta itse kuitenkin kaikki ko. rotuiset koirat, joita olen tavannut ovat olleet sangen säyseitä ja lepposia lapasia - jos näin voitaisiin sanoa, eikä yhdelläkään ole ollut ongelmia koiran käytöksen kanssa. Jokaista on ollut helppo lähestyä, eikä yksikään ole osoittanut minkäänlaista aggressiota ihmistä kohtaan.

Niimpä toivonkin, että kertokaa nyt missä on se lentävien huhujen tappajacollie, joka hyppää jokaisen vastaantulevan ranteisiin kiinni ja syö pikkulapsia iltapalakseen. Missä on se hullu räkyttäjäcollie, joka turpa vaahdossa janoaa verta jokaisesta vastaantulijasta, tai on jyrsinyt tiilitalon piippuineen päivineen, tai muuta vastaavaa.

Minua alkaa tympimään nuo huhut. Joten lyökää mulle faktoja pöytään, jotta voin todeta että olen nähnyt vain tätä harvinaista hyvinkäyttäytyvää marginaaliryhmää, ja olen vielä mistään mitään tietämätön hyväuskoisen naivi collikkaharrastaja. :smt075
Ketränoron White Joke FIN 48170/04 - "Niki" (Blue Merle) Synt. 6.8.2004
(Karion) Tiinu FIN 43798/07 - "Tyty" (Soopeli) Synt. 27.7.2007
Stoorybook's Vicki Vale FIN 55864/06 - "Lola" (Tricolour) Synt. 25.11.2006
Perttu Tuhkanen

Re: Luonnevikaiset Colliet?

ViestiKirjoittaja Mia Möller » 04.01.2009 21:11

Samaa aihetta koskevat keskustelut yhdistetty.
Mia Möller

ViestiKirjoittaja Anna-Reetta Kinnunen » 04.01.2009 23:53

On noita kärttyisiä/teräviä/rähjääviä/younameit collieita ollut, ja on ihan varmasti edelleen. Ei nämä kaikki ole mukavia, leppoisia lapasia kuitenkaan.

Kylästelin monta vuotta sitten yhden kaverin luona. Yksi talon asukkaista meinasi vahingossa astua lattialla reporankana makaavan koirani päälle, ja rouva sitten selitti mulle sydäntään pidellen miten hän pelästyi kamalasti, kun heidän vanha koiransa jossa oli lassieta olisi purrut tuollaisesta. Oma koirani nosti toista silmäluomea ja totesi että ei sattunut mihinkään, ja jatkoi uniaan.

Tällä kaverilla oli myös tuttu paikka, jossa oli collie. Kyseinen koira vietiin aina pois kun tuli vieraita, ja koiran huoneesta kuului järjetön älämölö. Tosin siinä voi miettiä mikä oli syy ja mikä seuraus, jos koira ei ollut koskaan saanut tutustua vieraisiin. Herää vain kysymys miksei ollut saanut. No, mene ja tiedä.
Mist Spinner's Love At First Feel, Stoorybook's Minerva McGonagall, Silverlady's Elegantica

muistoissa Sandcastle's Unique Shine, Sandcastle's Viva La Femme, tanskandoggi Ahoy
Anna-Reetta Kinnunen

ViestiKirjoittaja Anni Roiha » 25.03.2011 14:44

Oli rotu mikä tahansa, niin itse olen hyvin varovainen puhumaan "luonnevikaisesta" koirasta, koska useimmissa tapauksissa vika on hihnan toisessa päässä. Ongelmakoirakoulut ovat pullollaan koiria, jotka rähjäävät hihnassa, dominoivat omistajiaan ja ovat saattaneet jopa purra omistajiaan tai vieraita ihmisiä. Tilastojen mukaan näistä ongelmista suurin osa on kuitenkin korjattavissa eli koirat, joilla ei ole "kaikki muumit laaksossa" näyttävät olevan kuitenkin vain marginaali-ilmiö. Tietty on myös tapauksia, joissa koiran käytöksen korjaus vaatii esimerkiksi lääkitystä tai kastrointia, mutta nämäkin ovat lukunsa erikseen.

Esimerkiksi ongelmakoirakouluttaja Pertti Vilander toteaa kirjassaan*, että omistajaa pureva koira on yleisimpiä vastaanotolleen tulon syitä. Näissäkin tapauksissa hän puhuu enemmänkin omistajan kuin koiran kouluttamisesta. Vilanderin mukaan useimmat puremisen takia lopetetut koirat olisivat olleet korjattavissa, sillä "syntymähullut" tai "pilalle piestyt" koirat ovat äärimmäisen harvinaisia. Näin siis puhuu ihminen, joka on työkseen korjannut ongelmakoirien käytöstä iät ajat.

Koiran ominaispiirteillä on sikäli osuutta ongelmalliseen käytökseen, että esimerkiksi kovan ja dominoivan koiran kanssa kyseisiin tilanteisiin ajautuu huomattavasti helpommin. On koiria, joiden elämäntehtävänä on pyrkiä johtajaksi. Sitten on koiria, jotka eivät ole luonnostaan johtajuudesta kiinnostuineita mutta ajautuvat ottamaan johtajuuden, jos ne kokevat ihmiset huonoiksi johtajiksi. Koira ei voi elää demokratiassa.

Sitten on vielä nämä rodun ominaispiirteet ja käyttötarkoitus, joihin täytyisi etukäteen perehtyä ja miettiä ovatko omat luonteenpiirteet ja elämäntilanne sopusoinnussa koirahaaveen kanssa. Jos miettii vaikka Parson- ja Jackrusseleita ja sitä mihin nämä rodut on jalostettu niin on sanomattakin selvää että kotikoiraksi kannattaa tuskin valkata sieltä pentulaatikosta sitä kovinta ja itsenäisintä urosta.

Mitä nahkoihin tulee, niin tästä rodustahan löytyy potentiaalia ongelmakoiriksi. Nyt tarkoitan nimenomaan niitä tervepäisiä yksilöitä yhdistettynä tiettyihin ominaispiirteisiin (kts. toinen kappale) ja omistajan epäloogiseen käytökseen. Osasta näistä saa aika helposti ongelmakoiria, mutta vika on tässäkin rodussa useimmiten hihnan toisessa päässä ;-)

Tiivistetysti: En usko että kaikki ongelmat on korjattavissa, mutta suurin osa on. Joskus "vika" on koirassa, mutta useimmiten omistajassa - joko nykyisessä tai aiemmassa. Koira jo tietää miten koira toimii ja ajattelee - ainut jonka se on vielä opittava on ihminen.

* Loiri-Seppä & Vilander: Koirankorjauskirja.
Anni

lk holsku It Is Amazing "Zelda"
lk holsku Ignitia Ambition "Abby"
lk holsku Colt vom Traunufer "Colt"
Sk collie Tender Winds Vivid Wilma "Wilma"
Anni Roiha

ViestiKirjoittaja Anni Saarela » 25.03.2011 15:33

Collieissa tuskin kovuus ja dominoivuus ovat niitä piirteitä, jotka helposti aiheuttaisivat ongelmakäytöstä. Ennemminkin pehmeys ja se, että ainakin oman kokemuksen mukaan ovat paimenkoirina erittäin herkkiä lukemaan ja tulkitsemaan ihmisten tunnetiloja ja käytöstä, jotka sitten yhdistävät eri tilanteisiin ja tapahtumiin.

Suosittelen tutustumaan Cesar Millanin kirjoihin.

Anni Saarela

ViestiKirjoittaja Anni Roiha » 25.03.2011 16:37

Se pointti lähinnä olikin hihnan toinen pää.
Anni

lk holsku It Is Amazing "Zelda"
lk holsku Ignitia Ambition "Abby"
lk holsku Colt vom Traunufer "Colt"
Sk collie Tender Winds Vivid Wilma "Wilma"
Anni Roiha

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 27.03.2011 12:25

Anni Vähämäki kirjoitti:Collieissa tuskin kovuus ja dominoivuus ovat niitä piirteitä, jotka helposti aiheuttaisivat ongelmakäytöstä. Ennemminkin pehmeys ja se, että ainakin oman kokemuksen mukaan ovat paimenkoirina erittäin herkkiä lukemaan ja tulkitsemaan ihmisten tunnetiloja ja käytöstä, jotka sitten yhdistävät eri tilanteisiin ja tapahtumiin.

Suosittelen tutustumaan Cesar Millanin kirjoihin.

Meillä toinen sesse on kyllä niiiin dominoiva että oksat pois. Mä en toki ole mikään superkouluttaja ja johtajuusongelma varmasti onkin ensimmäinen jonka kanssa olen lirissä koska mulla ei ole sellaista luontaista auktoriteettiä. Nimenomaan dominanssi aiheuttaa meillä valtavasti päänvaivaa koiran kanssa, se kun iskee heti kun jompikumpi minä tai toinen koira olemme heikoilla tai emme huomioi kyseisen piirteen olemassaoloa. Kohtuullisen puskasta tämän dominanssin voimakkuus tuli tällä koiralla, ei ollut haisua että collie sellainen voisi olla, tässä mittakaavassa. Voisi siis myös varmaan sitten sanoa että ei tosiaan ole kovin yleistä collieilla, kuten edeltäjäni kirjoittikin, mutta yksilötasolla sitä varmasti jokunen sesse joskus voikin olla.
Pkcn Irokon The Shining "Merkki"

Sydämen sopukoissa ja muistoissa:
Pkcn Suvinuoskan Anastasia "Milla"
X-rotu Mellu (pystykorva-labbis-hirvikoira-ajokoira mix)
Pkcn Snowpaw Purple Angel "Peppi"

peppermillscollies@gmail.com
http://www.peppermillscollies.com
Heidi Malmivaara

ViestiKirjoittaja Anni Saarela » 27.03.2011 13:09

Heidi, ehkä sinunkin tapauksessasi koiran käytökseen vaikuttaa se ominaisuus, että se tarkasti lukee sinua ja huomaa heti jos ja kun olet heikoilla/hermostunut/epävarma. Tai semmoisen käsityksen kirjoituksestasi ainakin sai.

Mikä onkaan parempi lahja kuin koira, joka peilaa omistajan käytöstä niin tarkasti että koiran kanssa elääkseen joutuu työstämään omaa käytöstään ja epävarmuuksiaan niin että pikkuhiljaa oppii olemaan se rauhallisen itsevarma johtaja, mitä koira kaipaa. :-)

Meillä ainakin edelleen prosessi kesken mutta jotain edistystä sentään on tapahtunut, minussa siis. :D Ihan esimerkkinä koirien ohitukset, joissa esiintyvien ongelmien olen tajunnut johtuvan omasta asenteestani vastaantuleviin koiranulkoiluttajiin ("Voi ei! Taas tuolta tulee tuo räksyttävä piski, jonka emäntä ei osaa käyttää flexin stop-nappulaa!") ja pelkästään muuttamalla omaa ajattelutapaani ("Voi kuinka söpö pikkukoira tuolta tulee, emäntäkin on varmaan tosi ihana ihminen, hymyilempä hänelle.") muuttuu koirankin käytös kertaheitolla.

Nämä on olleet suurimpia oivalluksia mitä Cesarin kirjoista olen saanut ja vielä lisäksi se, että koira elää hetkessä eikä sen käytöksen ylianalysoinnista monesti ole kuin harmia.. Eli riittää kun väärään käytökseen puuttuu, ei sillä ole niin väliä miksi koira tekee niin kuin tekee. (Arjessa siis, treeneissä analysointi on ihan hyödyllistä ja kivaa ja sieltä se varmaan mulla onkin siirtynyt arkielämän puolelle..)

Tämä nyt tais kyllä mennä hieman ot:n puolelle. :-D Mutta mun pointti siis oli se että collie ja muut paimenkoirat alkuperäisen käyttötarkoituksensa takia saattaisivat olla itsenäiseen työskentelyyn jalostettuja rotuja herkempiä lukemaan ja aistimaan ihmisten tunnetiloja ja siten esim. huomaamaan ohjaajan epävarmuuden ja tämä saattaa monessa tapauksessa aiheuttaa ongelmakäytöstä ihan "hyväluonteisellakin" koiralla saati sitten jos koiran luonteessa vielä ennestään on liikaa esimerkiksi pehmeyttä tai vaikka sitten sitä dominanssia.

Anni Saarela

ViestiKirjoittaja Mari Niemi » 27.03.2011 17:26

Jos lähdemme siitä, että ongelmat löytyvät sieltä omistajan päästä hihnaa, niin esimerkiksi kasvatuksessa ei sitten varmaan tarvitse koirien luonnepuolta niin miettiä?
Silloinhan ainoa murhe on vain etsiä hyvät kodit, jotka eivät koiria pilaa?

Minä ajattelen asian niin, että "vika" ei läheskään aina ole omistajassa, ongelman ratkaisut voivat kyllä olla.

Pehmeän, terävän ja aran koiran kanssa elämä kuitenkin nyt vaan on ihan erilaista kuin itsevarman, tasapainoisen ja perusreippaan. Jälkimmäisen koiran käsiinsä saaneen on myös helppoa kokea itsensä taitavaksi koiraihmiseksi. Keskenään ihan päinvastaiset nahkalassiet omistaneena voin vain todeta, että toisen (jo lopetetun) koirani vaikeudet johtuivat valtaosin muusta kuin siitä, mitä minä tein. Samoin toisen koirani pärjäävyys, sosiaalisuus ja tasapainoisuus on kyllä muuta kuin minun ansiotani. Totta kai omistaja voi tehdä ja usein joutuukin tekemään pajon vaikeiden tilanteiden ja käytösongelmien ratkaisemiseksi, ja monenlaisia työvoittoja sitä voi saada - esimerkiksi rähjäämisen kouluttaminen pois on hieno juttu, jos siinä onnistuu. Toinen asia sitten on, että osalla koirista ei ole mitään tarvetta rähjätä - tällaisen omistajan ei sen kummempaa tarvitse kikkailla, eikä koiran hyväksyttäväksi koettu, sille itselleen luontainen käytös välttämättä omistajan taidoista vielä kerro mitään.

On silmien sulkemista ongelmilta olla näkemättä sitä, että on myös koiria, joille ihan jo arkikin on yllättävän kova haaste. Voisikin miettiä, miksi samalla omistajalla voi olla koiria, joiden kanssa ei ole yhtään mitään ongelmia ja toisaalta joskus käsissä voi olla koira joka ei työn ja asiantuntija-avunkaan jälkeen menesty edes arjessa. Ikävä kyllä varsinkin nahkoissa olen kohdannut useita tapauksia, joissa koiran on omistajan ponnisteluista huolimatta ollut vaikea sopeutua ympäristöönsä - lähes kaikkea pelätään ja sinne sun tänne rähjätään. Tällaisen pennun kanssa lähtökohdat nyt vaan ovat kovin kovin toisenlaiset kuin perusreippaan ja optimistisesti elämään suhtautuvan koiran kanssa.

Tämän ei ole tarkoitus kiistää omistajan vastuuta, koiran kansa eläessä peiliin katsomisen on hyvä olla ihan päivittäinen rutiini.

Eivät kaikki koirien käytöksen asinatuntijat (tai sellaisina esiintyvät) ole läheskään samaa mieltä siitä, että käytös olisi juonnettavissa omistajan taidoista. Esimerkiksi Tuire Kaimio siteeraa viimeisimmässä koirakirjassaan joukkoa aihepiirin akateemisia tutkimuksia, joissa ei tällaista johtopäätöstä tehdä.
"Magda" TK1 Lifedream Refuse to Dance
Muistoissa koiraenkelit "Dave" Lifedream Doing Alright ja airis "Irma" Big Lady's Molly Malone
Mari Niemi

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 27.03.2011 18:34

Ihan varmasti minussakin on vikansa, aivan kuten kirjoitinkin siihen että en ole ollut koskaan mikään pro koiran kouluttaja. Kuitenkin lähden siitä ajatuksesta että ottaakseen ihan peruscollien sellainen ei tarvitse ollakaan, muussa tapauksessa mulla ehkä olisikin aivan toisenlainen koira. Kyseinen koira on kyllä erittäin herkkä lukemaan omat mielialani, se varmistaa jopa että pääsen aina ojan ja kantojen yli yms. Kohtuullinen määrä tällaista herkkyyttä on tosi jees ja ihan kivakin, mutta jokin raja siinä menee mielestäni minkä verran sitä omistajaa koiran pitäisi peilata. Minusta on kovin hellyyttävä tämä tapa että se varmistelee että minä varmasti tulen sieltä mukana, mutta kun mietitään mistä se käytös on peräisin (eroahdistuskoira myös) niin sitten asia on mielestäni jo hieman toinen.

Ensimmäisen koirani kanssa tulin mukaan ihan innosta ja oppimisen halusta kaikenlaisille kursseille ja luennoille jne mitä kaikkea voi luetellakaan, mutta tämän toisen koiran kanssa niille kursseille on pitänyt hakeutua jo siitä "pakosta" että jos sieltä saisi lisävinkkejä miten selvitä arjessa paremmin. Elämämme ei toki ole toivotonta ja kamalaa, vaan nautin suunnattomasti molemmista koiristani. Dominoiva koira on opettanut mulle huuuurrrrjan paljon ja siitä kaikesta olen kiitollinen. Onneksi koirassa on myös paljon muita piirteitä, suurimmaksi osaksi niitä positiivisia.

Komppailen suurella sydämellä Marin kirjoitusta
Pkcn Irokon The Shining "Merkki"

Sydämen sopukoissa ja muistoissa:
Pkcn Suvinuoskan Anastasia "Milla"
X-rotu Mellu (pystykorva-labbis-hirvikoira-ajokoira mix)
Pkcn Snowpaw Purple Angel "Peppi"

peppermillscollies@gmail.com
http://www.peppermillscollies.com
Heidi Malmivaara

ViestiKirjoittaja Sanna Laakso » 27.03.2011 20:15

Marin kirjoitus on upea!!! ei mitään lisättävää :D
Sanna Laakso

ViestiKirjoittaja essi reuna » 27.03.2011 23:07

Samaa mieltä Sanna kanssa. Kiitos Mari!! :D
Lk.collie Koiruuksien Muru On Guru "Hilppa"