Pentutestaus

Luonne- ja käyttäytymiskeskustelua, myös luonnetestaamiseen liittyvät aiheet.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Pentutestit, kyllä vai ei?

Kyllä, testillä erittäin tärkeä osa pentueen arvioinnissa/pennun valinnassa
13
20%
Kyllä, mielenkiinnosta tukemaan omaa arviota
21
33%
Kokeillut joskus, voisi testata toistekin
5
8%
Ei aiempaa kokemusta, mutta kiinnostaisi testata
12
19%
Kokeillut joskus, ei oikein vakuuta, ehkä osaavalle apuvälineenä ok
2
3%
En testaa/luota testiin, ei omakohtaista kokemusta
7
11%
EVVK
4
6%

Ääniä yhteensä : 64

Re: Pentutestaus

ViestiKirjoittaja Hanna Silander » 08.01.2009 00:39

Muutaman sanasen, sitten nukkumattia katsomaan:
Käytän todellakin melko usein testitilanteessa vertausta pentu on parempi kuin testaamieni collieiden keskitaso tai että pentu on alle keskitason, Tässä puhun vain ja ainoastaan tämän rodun kohdalla testaamieni koirien osalta. Keskivertoisesti pennulla on kaikkea suurinpiirtein keskinkertaisesti, tai joitakin ominaisuuksia heikommin, joku voi olla vahvempi. Selkeästi alle keskitason jäävät koirat saavat arvosanat sieltä testilomakkeen alkupäästä, hyvät sitten toisesta laidasta lomaketta. Tämän enempää en jaksa nyt vääntää.( vaihtoehdot taitanee löytyä Piian sivuilta )

Useita vuosia sitten olin alaosaston ( Savo-karjala?) juhlaviikonlopussa kertomassa testistä ja näytin kaksi videota . Toinen tuollainen keskitason collie toinen hyvä. Jopa Reijo Tuovinen suhtautui sekä luentoon että videoihin melkoisella mielenkiinnolla, esittämättä yhtäkään eriävää mielipidettä....Vain videoiden kohdalla totesi nähtyään tuon heikomman koiran ensin: "Enkös minä eilen sanonut luennolla, että tuollaisia nämä tämänpäivän colliet ovat, hoh hoijaa" Siirryttäessä toiseen videoon ryhti penkissä parani ja kommentti kuului:" No tästä koirasta me vielä kuulemme" Ja tuo on jotensakin tosi, tuo koira on meidän Immo, joka tuolloin oli muistaakseni 1,5-vuotias.
:smt006 Öitä, täti lähtee kuorsaamaan.
Wauhtia ja Waarallista elämää nurkissa :hmm:
Hanna Silander

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 08.01.2009 00:51

Ok, kiitos Hanna, tuo kertoo jo paljon että puhut nimenomaan tämän rodun 'keskiarvopennusta'. Selkeyttää heti mielikuvaa huomattavasti, siis siitä millaisia ne ominaisuuksiltaan ehkä ovat. Heti tulee mieleen vaan se, että moniko muu enemmän eri rotujen parissa puuhasteleva testaaja pystyy määrittelemään keskivertoisen colliepennun, tai päinvastoin esim Hannan kohdalla, skaalaatko vastaavasti muiden rotujen pentuja/pentueita? Siinäpä pohdittavaa, jos itse testauttaisin, valitsisinko testaajan oman rodun piiristä vai ulkopuolelta?

Vastailen Jutan kysymykseen paremmalla ajalla, kun vaistoan pitemmän tarinan olevan tuloillaan :mrgreen: Muistelisin johonkin jo aiemmin käyneeni asiaa läpi yksityiskohtaisemminkin mutta en ole varma enkä ehdi nyt tarkistaa.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Katri Valo » 08.01.2009 01:39

Mitenkään muuten aiheeseen puuttumatta;

Hanna Silander kirjoitti:Kasvattaja ei halunnut kirjallista arviota ja sivulla olevat sanat eivät ole minun sanoja....( ikävää kertoa tällaista, mutta ehkä nyt hieman ymmärrätte asian toisenkin puolen...asioilla kun niitä on aina kaksi - vähintään.)

Se kolmaskin näkökulma asiaan on tosiaan olemassa. Tämä hyväuskoinen pennun ostaja ei joutunut luottamaan pelkästään kasvattajan kertomaan, vaan näki myös videon pentutestistä. Totta tosin, että kirjallista arviota en nähnyt (enkä pyytänyt). Siitä on nyt viisi vuotta aikaa, että en todellakaan voi väitellä siitä että miten testi tarkalleen ottaen meni, koska en yksinkertaisesti muista. Toimintakyvyllähän pentu ei siinä juhlinut, niin kuin ei muutenkaan elämässään, mutta kasvattajaa ei todellakaan voi salailusta tai mistään muustakaan epämääräisestä toiminnasta syyttää ainakaan omalla kohdallani. Päin vastoin.
Katri Valo

ViestiKirjoittaja Anniina Peltonen » 08.01.2009 10:39

Hmm.. Tämä pentutesti on mielenkiintoinen asia. Ajattelen itse, että jos seuraava koira tulee niin pk-harrastus on
tavoitteena. Jos kasvattajalla olisi kokemusta koirien kouluttamisesta tavoitteelliseen harrastamiseen pk-lajeissa ja jos kasvattajalla olisi myös kokemusta useammasta pentueesta niin luottaisin kasvattajan arvioon pennuista. Muussa tapauksessa ehdottomasti kiinnostaisi pentutestin tulokset. Ja vaikka kasvattaja olisikin kokenut, niin ehkä voisi silti ajatella, että itse järjestäisi testaajan testaamaan ajatellun pennun.

Mutta tässäkin toivoisin mielelläni testaajalta omakohtaista kokemusta siitä, mitä harrastuskoiralta vaaditaan. Pitäisikö testaajan ollu rodun tunteva vai ulkopuolinen? Toisaalta jos pk-koiraa etsii niin varmaan asiansa osaava testaaja osaa havaita ne tärkeät ominaisuudet pennusta sen rodusta riippumatta, vaikka rotujen välillä eroja olisikin.
"Hurjan näköinen koira, ei parane sitä hermostuttaa.." - pikkuvekara Ilon nähdessään :D
Anniina Peltonen

ViestiKirjoittaja Jutta Ruokonen » 09.01.2009 00:52

Johanna: muuhun ei tarvi vastata, kuin miten testaatte toimintakykyä ja sitä paineistuuko pentu. Muuhun löytyikin vastaus ketjun alkupuolelta.
pkcn HK3, BH Saviniityn Onerva "Oona"
pkcn BH Purple pearl's Jocose Naiad "Raisa"
gn Talvihallan Camiaca "Pink"
Jutta Ruokonen

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 09.01.2009 03:00

Okei, nyt ehtii istahtaa taas koneelle. Ja näin oli, että olinkin tarinoinut tähän samaan ketjuun jo pitkät pätkät joten turha niitä on toistaakaan.

Jutan tarkentavaan kysymykseen. Mielestäni toimintakyky ja siihen liittyen paineen alla toimiminen + sen purkamiskyky käy oikein hyvin ilmi monessa noista asioista joita jo listasin, erit. esim ell. käynti joka kannattaa hyödyntää. Eri pennut voivat osoittaa sitä eri tavalla eri tilanteissa, ja myös näyttää se alueen puutteita eri tavoin. Katson tässä aika paljon pentujen oma-aloitteista maailmaan tutustumista ja arvioin sen perusteella. Jähmettyvä, maastoutuva pentu on huono merkki, vapautuneesti heti häntä heiluen uutta ympäristöä tutkaileva on hyvä. Yksi erittäin hyväksi havaitsemani toimintakyvyn 'testaustapa' oli kerrostalossa asuessani se rappukäytävä. Paitsi että rohkeimmat änkivät sinne ekana itse, vein niitä yksin ja pienissä vertailuryhmissä rappuun ja kellariin, tai kävelytimme niitä perässämme ulkoa sisälle vapaana omin tassuin. Pitää huomioida että kerrostalon rappukäytävä on kaikuva, liukas kivipohjainen tila missä kuuluu ovien pauketta, hissin kolinaa ja tulee outoja tyyppejä vastaan - täysin et voi mitään ennakoida ja se on tavallaan hyväkin. Viimeksi taisivat kaikki pennunostajat päästä kokeilemaan ja katselemaan itse tätä touhua ja testaamaan siinä samassa haluamiaan juttuja niinkuin parhaaksi näkivät. Saatettiin leikittää, paukuttaa käsiä yms jotta näkyy miten pennut reagoivat yllätykseen tai kykenevätkö ne leikkiin myös vieraassa jännässä paikassa/oudolla alustalla. Kerrostalon pihapiirikin on hyvä paikka tehdä havaintoja - ohi ajaa autoja, kulkee ihmisiä jotka tulevat myös pentujen luo, kuuluu outoja ääniä jne. Kävellään roskiskatokseen, paukautetaan roskiksen kantta, heiteään kiviä peltiämpäriin pentujen lähelle (hyvät toimintakykyiset pennut säpsähtävät ja menevät heti katsomaan), piiloudutaan kulman taakse pennulta joka harhautuukin omille teilleen ja katsotaan miten se ratkaisee pulman huomattuaan jääneensä yksin. Tapoja on miljoona eikä kaikille pennuille tule aina tehtyä samoja juttuja, mutta sanoisin että yhdenkään kohdalla ei ole jäänyt jonkunlainen luovutusikään asti yhtenäinen ja selkeä mielikuva toimintakyvystä muodostumatta. Samojen havaintojen eteen saa täällä maalla tehdä ehkä vielä enemmän töitä, mutta autotalli tarjoaa kellarimaisen tilan johon voi jotain järjestettyä helpostikin virittää, ja kuten ennenkin, pentujen kanssa kuljetaan myös kodin ulkopuolella. Mielestäni moni harrastamistani arviointitavoista on paljon kuormittavampi kuin pentutestissä, ja tavoite onkin että ei vain todeta tyytyväisenä etteivät pennut paineistuneet, vaan haetaan se raja missä pentu hieman kerää painetta tai pelästyy, jotta päästään näkemään miten se reagoi ja millä tavoin purkaa tilanteen, selvittääkö aktiivisesti ja vapautuu nopeasti?

Tämmöisiä ajatuksia. Se vielä sanottakoon että en koe itseäni konkariksi tässä asiassa ja kaikki mitä pentujen kanssa touhuan ja miten niitä arvioin lähtee hyvin pitkälti fiilispohjalta - niin on toki aikuisten koirien arvioinnissakin. Hyvästä pennusta tulee fiilis että se valloittaa maailman. Se tunne että tämä on MUN pentu voi tulla heti ensinäkemältä, tai se voi kestää sen 8 viikkoa muodostua. Riian kanssa se kesti lähes 8 vk ja tarvitsin jokaisen niistä päivistä valitakseni oman pentuni. Se koira on mulle puhdasta kultaa, aivan tilaustyönä käteen tehty. Panda-ostopennosesta se 'fiilis' jysähti tajuntaan semmoisella epäuskoisella humauksella ensimmäisen puolen tunnin aikana että en oikein vieläkään käsitä. Olin varautunut oikeastaan kaikkeen muuhun paitsi siihen että "ei voi olla totta, täähän on oikeesti aika hyvä :shock: " :-D
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Kirsi Leppälammi » 09.01.2009 03:30

Minä laiskana päätin odottaa, mitä Johanna vastaa. Nyt pääsen vain komppaamaan. :-D Eli saman tapaisia juttuja meilläkin. Kerrostaloasumisessa todella on ne hyvätkin puolensa.

Ulkoilualueet meillä myös vaihtuvat useamman kerran pikkupentuaikana. Eli vieraita alueita riittää :-) . Samoin tosiaan nuo vieraat, eri-ikäiset, kokoiset ja tyyppiset ihmiset, joska tietysti innoissaan tulevat pentusia moikkaamaan.

Lisäksi sitten nämä "pelästys-jutut". Näitä riittää.

Kuten Johannallakin, niin vähän pennun mukaan mennään. Pentueittain myös vaihdellut nämä jutut. Lopputulos (eli se, että vahva mielikuva syntyy) on se tärkeä, ei niinkään ne keinot, millä se saavutetaan.

Weea (2/07, TK2 RTK1 BH Say Wuf Wonder Why)
Hoax (6/10, TK1 BH Say Wuf Hidden Hoax)
LaaLaa (7/14 EE JMVA Merry Moonray's Firefox)
Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja Hanna Silander » 09.01.2009 19:00

Hienoa Johanna,jos kasvattaja näkee oikeasti noin hienosti vaivaa saadakseen pennun luonteenpiirteet esille, hän erittäin todennäköisesti osaisi arvioida pentutestin etenemisenkin, siis yllätyksiä tuskin kovasti tulisi. Sillä tuotahan edellämainittua tuo testaaminen pitkälle on. Sanoin kun luonnetesti, eli jos koiran kanssa kuljet paljon ja olette "yhtä", luonnetestinkinkin melko pitkälle tietää, siis miten koira siinä toimii.
Kuinka monella kasvattajalla sitten IHAN OIKEASTI on aikaa paneutua noin hyvin???? Se vaatii aikaa ja ymmärrystä tallentaa kaikki tiedot oikein pennun toiminnasta.

Johannan kirjoitus saa minut kyllä nostamaan hattua. :pray:
Hanna Silander

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 09.01.2009 19:40

Nyt sain pitkästä aikaa luettua koko ketjun läpi, ja oli taas kiinnostava keskustelua. Kiitos kaikille.

Mä haluan kommentoida tohon Hannan viimeiseen kirjoitukseen:

Hanna: "Sanoin kun luonnetesti, eli jos koiran kanssa kuljet paljon ja olette "yhtä", luonnetestinkinkin melko pitkälle tietää, siis miten koira siinä toimii."

Mä olen tässä ainakin nyt tänhetkisen kisakoiran kanssa ihan eri mieltä :-) Vaikka katson että me ollaan tosi hyvin yhdessä toimiva koirakko, nukutaankin päät tyynyllä saman peiton alla, ja koira on mulle tähän astisista koiristani eniten omaan käteen sopivin. Ollaan kisattu ja kokeiltu montaa lajia, ollaan reissattu ulkomailla ja kotimaassa yhdessä jne. Silti mua luonnetesti mietityttää kauheesti. Toki olen itse täyttänyt testilomakkeen koirasta, miltä se mun mielestä missäkin iässä on vaikuttanut. Muistaakseni 4 lomaketta multa löytyy, mitä arvelen sen sillä hetkellä olevan.

Testiin ei keretty ennen pentuja, kun juoksu tuli 2 kk etuajassa, mutta keväälle on nyt sitten paikka varattuna. Vaikka luulen tuntevani koiran hyvin, niin odotan silti kauhulla miten testi sitten oikeasti menee. Joitain osioita kun ei ole arkielämässä pahemmin koettu (hyökkäykset vaikkapa).

En katso tässä suhteessa olevani paljon maallikosta eroava, vaikka luonnetestituomari olenkin. Siis että *pitäisi * osata sitä omaa rekkua tarkkailla eritavalla, mutta en kai sitten osaa.

Katri

Kotosalla:
Timonan Paradise Paige
Timonan Viking Viggo
Timonan Clouds Can Catch

Muistoissa:
Walanos Huckleberry Finn
Timonan Jaromir Jagr
Timonan Xyliet Xylona
Selbit Hunky Dory
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Hanna Silander » 09.01.2009 23:08

Tuttu tunne Katri, sitä luonnetestiä odottaessa, mutta kun testi on ohi, asiat loksahtavat paikalleen ja huomaat, että näinhän se koira toimi totta tosiaan. Eli ennen testiä jokainen varmasti hieman empii, mutta sisimmässään kuitenkin tietää....( jos siis koiran kanssa on paljon puuhastellut muutakin kuin lenkkiä)
Immon kohdallakin vain tuo hyökkäys oli asia, jonka uskoin menevän toisin, eli en uskonut Immon puolustavan vaan puolustihan tuo vaikka niin ylen kiltti onkin :smt005 , muuten toimi kuten odotinkin. Samoin Niron ja Urhon testi ei ole ollut mikään yllätys aikoinaan.
Hanna Silander

ViestiKirjoittaja mari palgi » 19.01.2009 00:10

Tiina Alatalo kirjoitti:Meidän viimeisimmät pennut testasi Korrin Pekka ja edelliset testasi Hanna. Molempia suosittelen lämpimästi :smt039

Korrin Pekan kanssa olen jutellut paljon pentutestauksesta ( Pekka testaa kaikki opaskoirakoulun pennut+ paljon muita pentueita eriroduissa/pääasiallisesti aktiiviharrastajien pentuja). Juttelimme mm. siitä että suurin hyöty testauksesta on kasvattajalla jatkojalostustyötä ajatellen. Sillä kaikki minun pentuni ovat esim. asuneet samassa talossa, niiden kanssa on pyritty touhuamaan yhtäpaljon ja melko samalla tavoin. Tottakai jokainen pentu voi saada hieman erikokemuksia , mutta pääpiirteittäin kasvuympäristö on sama. Testaamalla näen mitä narttuni ( myös urokset joita käytän ) periyttävät, mitä eroja on pentueissa toimintakyvyssä, hermoissa, vieteissä yms.. eli nyt kun jatkossa suunnittelen yhdistelmiä niin tiedän minkälaisia pennut ovat ilman omistjan vaikutusta olleet ja pystyn valitsemaan jalostukseen juuri sellaiset mitkä mielestäni ovat sopivia.
Testin avulla saa selville mitkä ovat pennun vahvuudet. Ja juuri näitä vahvuuksia käytän hyväkseni koulutuksessa ja tällätavoin saankin tuloksia koirilleni :wink:

Korrin Pekalta sai informaatiota paljon pennun ostajat sekä minä kasvattajana. Jos lähtisin sitä tiedontulvaa tänne kirjaamaan niin siitä saisi kirjoittaa romaanin :D Mutta suosittelen sekä ostajille että kasvattajille, sillä ikinä ei voi saada tarpeeksi tietoa.

Samat sanat Pekka Korrin pentutestistä 8) Kaiken kaikkia valaiseva kokemus ja kyllä siinä tulee esiin, miten pentu toimii yksin ja vieraassa paikassa, tuntemattoman ihmisen kanssa. Pentutesti on oiva apuväline valitsemaan pennunhakijalle luonteeltaan sopiva pentu - varsinkin, kun testaa Pekka Korri :wink: Suosittelen lämpimästi, ei menee rahat kyllä hukkaan...
mari palgi

ViestiKirjoittaja pia forss-saarinen » 19.01.2009 13:34

Hei taas kaikille...
Olisi kiva tietää mitä metodia Korrin Pekka käyttää.
Nyt kun olen seurannut ja touhunnut pentujen kanssa aika paljon niin aivan selvästi pentutestit tukee tämän hetkistä käyttäytymistä, ujoinkin pentu on kyllä saannut tämän lauman keskellä(mallioppinut) hyvää vaikutetta ja reipastuu edelleen joten pidän kyllä Hannankin pentutestiä todella arvokkaana ihan jokaiselle kasvattajalle...ehkä vielä tutustun myös Korrinkin testiin ja mielenkiintoista olisi viedä pentue molemmille testattavaksi ja katsoa kuinka pentue jakautuisi eri silmin katsottuna...tai vaikkapa jos uusinta yhdistelmästä sitten veisi toisella ja toinen pentue toiselle, jos sellaisen koskaan teen.

Onko Korrilta jossain katsottavana tämä testi siis onko joku videoinut?
Ja Hanna missä kummassa on ne sun testit kun en vaan löydä mistään, kyselee "puusilmä"?

Kiitos minunkin puolesta mielenkiintoisesta ja ajatuksia herättävästä keskustelusta hmmm..herkullista mutusteltavaa.
Kissa sanoi.
"Luulen,että rakastan sinua"se sanoi.
"Minä sovitan sinut aikatauluuni."

Koira sanoi.
"Tiedän,että rakastan sinua"se sanoi.
"Ota elämäni,olemukseni ja kykyni
ja muovaa ne mieleisiksesi."

Helen Thomson
pia forss-saarinen

ViestiKirjoittaja mari palgi » 25.01.2009 00:50

pia forss-saarinen kirjoitti:Olisi kiva tietää mitä metodia Korrin Pekka käyttää.

Onko Korrilta jossain katsottavana tämä testi siis onko joku videoinut?

Pekka käyttää Pekka Korrin oma soveltavaa metodia ja vuosien varrella kehitettyä testia - opaskoirakoululla hän testaa tuhansia pentuja, eli hänen "keskiverto pentu" muodostuu siitä muutamasta tuhanteesta pennusta.
Valitettavasti en ole video-ihmisiä.... mielellään ottaisin itsekin vinkin vastaan, jos sellaista löytyy.
mari palgi

ViestiKirjoittaja Mari Niemi » 31.01.2009 17:19

Alla katkelmia Canis-lehden 5/08 artikkelista "Kerro, kerro pentutesti" (teksti: Eija Valtari). Jutun lopussa on mainittu artikkeleita ja kansainvälisiä tutkimuksia, joihin teksti perustuu). Paljon muutakin mielenkiintoista siinä oli, mutta kaikkea en jaksanut näpytellä.

"Asian tekee hieman hankalaksi se, että pentutestaajille ei ole olemassa mitään yleisesti hyväksyttyä tutkintoa tai koetta, vaan periaatteessa kuka tahansa voi julistaa itsensä pentutestaajaksi - -

Pentutestin tulos on siis paremminkin eräänlainen konsulttilausunto kuin virallinen tai edes puolivirallinen todistus. Tulokset eivät myöskään ole vertailukelpoisia edes tietyn rodun edustajien kesken, vaan vertailu on järkevää ainoastaan samanaikaisesti testatun pentueen koirien välillä. - -

Koirien käyttäytymiseen perehtyneet asiantuntijat eivät liiemmin usko testin pohjalta tehtyjen ennusteiden luotettavuuteen. Asiaa on myös jonkin verran tutkittu tieteellisesti ja suurimmassa osassa näistä tutkimuksista on havaittu, että korrelaatio pentutestien ennusteiden ja aikuisen koiran luonteen välillä on olematon.
Syitä ennusteen epäluotettavuuteen on monia, mutta tärkein lienee se, että pentujen aivot ovat testausvaiheessa vielä niin kehittymättömät, ettei nykyisten, yksinkertaisten testien avulla kyetä ennustamaan aikuisen koiran luonnetta. Eri ominaisuudet kypsyvät ja ilmaantuvat eri kehitysvaiheissa ja riippuvat myös laukaisevista ympäristötekijöistä. Lisäksi yksilöiden ja rotujen välillä voi olla huomattavia eroja yksittäisten piirteiden ilmaantumisajankohdissa. Tästä syystä pentutestin ajankohdalla on valtavan suuri vaikutus testin tuloksiin ja esimerkiksi viiden päivän välein tehdyt testit voivat antaa aivan erilaisia tuloksia. - -

Pentutesti siis kyllä on eräänlainen tuoteseloste, mutta se kertoo vain testauspäivän tilanteen. Kasvatus- ja käyttöohjeena sen arvo on vähintäänkin kyseenalainen eikä testin tuloksia pidä uskoa liian kirjaimellisesti."
"Magda" TK1 Lifedream Refuse to Dance
Muistoissa koiraenkelit "Dave" Lifedream Doing Alright ja airis "Irma" Big Lady's Molly Malone
Mari Niemi

ViestiKirjoittaja Kirsi Leppälammi » 31.01.2009 17:25

Mari sen kirjoitti :D . Eli tuota olen kutakuinkin tässä itse yrittänyt kirjoittaa. Joku sen taas on osannut sanoa paremmin.

Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja päivi ahola » 31.01.2009 18:27

meikäläisen pentutesti :-D
katson pennun katseeseen ja sitä kautta mitä siellä pienessä herneessä vilisee :roll:
Eli silmät on sielunpeili ja niistä (luulen) katson mikä se pentu on; ja aika sitä ne on olleet..... eli teenkö niistä sitten tulkintani mukaan olevia koiria vai ovatko ne niitä ... huu nous..
päxä
päivi ahola

ViestiKirjoittaja pia forss-saarinen » 08.02.2009 22:16

Tuohon Caniksen kirjoitukseen...ihan ehdottomasti niinhän se on että on sen hetkinen tuote seloste ennekuin "vanhenee"
mutta aivan selvästi olen todennut että kutinsa piti..ja ennenkaikkea siitä saa käsityksen mitä sillähetkellä pennun päässä liikkuu ja sitä myöten osaan kertoa tarkemmin esim millaisiin tehtäviin tai koulutuksellisesti tämän yksilön puutteista tai potentiaalista, joten TODELLAKAAN en kaikkea allekirjoita tuosta vaikka canis yleensä lehtenä onkin täynnä mielenkiintoisia artikkeleita ja edellä kävijä. Meilläkin "pahnan pohjimmainen on selvästi ollut silloin testaus hetkellä tua myöhemmin kehittyvä ja nyt on jo muiden tasolla...vai onko se niin että olenkin siitä tehnyt sellaisen vai onko kenties pentueen muut jäsenet sen tehneet ja "kaveri" on mallioppinut...mene ja tiedä mutta painoarvoa annan todella testille ainakin Hannan kokemuksen ja metodien pohjalta ois ehkä syytä sitten testata se Korrikin joskus mutta ehdottomasti Caniksen kirjoitus on aivan "alta riman" tässä tapauksessa...hyvin moni osaava taho hankkiessaan "työkoiria" luottaa pentutestiin!
Mutta jokainen saa onneksi testauttaa tai sit kertoa oman mutun ja tässä kohtaa rohkenen väittää että pentutestin tekijä (esim.Hanna ja Korri >onkohan nyt nimi oikee) saa luotettavammat tulokset kuin esim.monet harrastelija kasvattajat...itse asiassa sen jo näkee luonne testissä kuinka moni "kuvitteleekaan" tietävänsä koiransa toiminnan(tuntea koira) siellä ennekuin vie sen sinne...niin myös se on sen hetken tulos ja tuoteseloste!

Heh...uskalsinpas lähettää :mrgreen:
Itseäni harmittaa valtavasti kun en ole ennen tätä tehnyt ja nyt teen EHDOTTOMASTI aina ja sitten nähdään luonnetestikin (ainakin joiltain, toivottavasti kaikilta) että korreloiko...odottavan aika on pitkä.

Mari..oletko itse testauttanut pentueita vai eikö sille ole tarvetta...tai oletko siis kasvattanut yhtään pentuetta ja jos et niin miten itse olet "testannut" koirat vai oletko ja jos aiot kasvattaa niin miten aiot ottaa selvää luonteista?
Kyselee ihan vain mielenkiinnosta, ei pahalla.
Kissa sanoi.

Koira sanoi.

Helen Thomson
pia forss-saarinen

ViestiKirjoittaja Susanne Roos » 09.02.2009 00:00

Komppaan Canis-lehden artikkeliä. En nyt jaksanut/ehtinyt lukea läpi kaikkien kommentit tästä aiheesta, mutta mielestäni pentutestaus tietyistä syistä ei aina välttämättä kerro koko totuuden pennusta. Niin kuin kaikki tiedämme, jos on 5-8 pentua pentueessa, niin puolet niistä ovat todennäköisesti just heränneet, kun testiä aletaan tekemään, puolet ovat jo olleet hereillä kauan ja ovat nukahtamassa. Tässä piilee mielestäni riski - eli "normaalitapauksessa" reipas, ja villi pentu joka leikkii ja kantaa leluja, ottaa kontaktia jne, on väsynyt, ja lähtee pöydän alle nukkumaan. Eli testitilanteen ongelma on se, että ennen testiä pitäisi saada kaikki pennut nukkumaan yhtä paljon, ja saada ne heräämään samanaikaisesti.
Olen täysin varma siitä että kokenut testaaja varmaan osaa asiansa, mutta yllä olevista seikoista, koen, että testi ei ole kaikille pennuille oikeudenmukainen.

Jos aikoo kasvattaa pentueen, niin pitäisi mielestäni olla niin paljon aikaa olla pentujen kanssa, että näkee miten pennut kehittyy heti alusta alkaen - kuka rupeaa ekana kävelemään, kuka lähtee ekana tutkimaan uusia asioita, kuka odottaa kenties kunnes muut ovat tutkineet ja todenneet ettei ole hätää jne. Eli koen, että seuraamalla pentujen kehitystä 7 viikkoa, voit saada tarkempi kuva pennun luonteesta, koska voit seurata sitä monenlaisissa eri tilanteissa (eka kerta ulkona, eka lattian imurointi/pesu, eka kontakti aikuisten koirien kanssa jne).
Tottakai pentutestaus voi tukea oman mielipiteensä, mutta kyllä minä itse arvostan enemmän kasvattajan mielipiteitä pennusta, mikäli hänellä on ollut mahdollisuus olla pentujen kanssa paljon.
Susanne Roos

ViestiKirjoittaja pia forss-saarinen » 09.02.2009 01:41

Ehkä näinkin...ja uskonkin tuohon osittain.
Harmi ettei minulla ole muita kuin tämä yksi pentue testattu niin en voi kovinkaan paljon antaa aiheeseen erinäkökulmia kuin tästä yhdestä. Näin oli meilläkin ettei se ollut oikeuden mukainen kaikille klo.08.00 syötiin ja matkaan klo 12.00 paikan päällä ja testi alkoi... klo.n. 18.00 oli viimeinen ja sai huonoimman arvostelun (toivottavasti muistan oikein) sitä sitten Hannallekkin selitin että kun syömättä niin kauan sun muuta plaa plaa...
tyttö joka lähti avustajakoira koulutukseen oli neljäs tai viides testattava (paras arvio ja näkihän sen silmilläänkin mikä draivi eikä sitä ollut haitannut vaikka vedin unilta sen lattialämmityksen päältä nälkäisenä kehiin, eli oli sekin ollut noin +-7h syömättä kun normisti saivat silloin vielä noin 5h välein ruoan 4 kertaa pvä...mutta ei tästä sen enempää kuin että suosittelen kaikille, myös itseään kokeneina pitäville.
Ja kyllä kasvattaja näkee tosiaan paljon(jos osaa katsoa oikeita asioita ja asiayhteyksiä) mutta tietyllä tapaa on myös sokea kun niiden kanssa jokapäivä puuhailee ja yleensä aina sama hajumaailma tai jopa emo mukana/muu tunnettu.
Eli jotain tuttua aina ympärillä esim. lenkillä tuttujen omien koirien lauman hajut joka saa turvalliselta tuntumaan paikan vaikkakin on uusi paikka heille, etc etc

Loppu kevennyksenä sanoisin hiukan sarkastisena että ei ne voi käydä maaten isompanakaan jos työt kutsuu
(toki sellaisiakin löytyy jotka pistävät)
se on sit eri asia jollei ole motivaatiota töihin siis ihan silleen luonnostaan niin silloin kannattaa tosiaan vaan makoilla.
Kissa sanoi.

Koira sanoi.

Helen Thomson
pia forss-saarinen

ViestiKirjoittaja Susanne Roos » 09.02.2009 11:04

pia forss-saarinen kirjoitti:.

Loppu kevennyksenä sanoisin hiukan sarkastisena että ei ne voi käydä maaten isompanakaan jos työt kutsuu
(toki sellaisiakin löytyy jotka pistävät)
se on sit eri asia jollei ole motivaatiota töihin siis ihan silleen luonnostaan niin silloin kannattaa tosiaan vaan makoilla.

No, aikuinen koira jaksaa kuitenkin olla hereillä enemmän kuin pieni pentu ;-), eli mielestäni siihen ei voi verrata.
Tämän enempää en aio aihetta keskustella.
Susanne Roos

ViestiKirjoittaja Hanna Silander » 09.02.2009 14:39

Sen verran testaajan näkökulmasta valotan: Testaajana kehotan omistajaa antamaan puolelle pennuista ruuan testin alkutaipaleella, jos pentue on iso. Tällöin ne syömättömät testataan ensin ja sitten vasta juuri syöneet. Näin ruoka-aika ei veny liian pitkäksi pennulle. Samoin pennut otetaan testiin vireystason mukaan, jos pennut ovat väsyneitä, niiden annetaan nukkua ja pidetään paussi. Näin suosittelen :smt006
Hanna Silander

ViestiKirjoittaja Tiina Hasu » 10.02.2009 00:05

Korrin Pekka sanoi minulle että kokemuksen mukaan hän voi kertoa, että pennun vireystaso ei vaikuta tulokseen. Sama luonne se siellä on oli nälkäinen tai ei..
Pennun pitää kuulemma olla fyysisesti niin puhki väsytetty tai päiviä nälässä pidetty ennen kuin se oleellisesti vaikuttaa lopputulokseen. Kokenut testaaja osaa katsoa sen luonteen, vietit yms.. jotka eivät häviä mihinkään. Niitä joko on tai sitten ei.
Ja kuten sanoin uskon että kokenut opaskoirakoulun pentutestaaja tietää mistä puhuu.

Kannattaisi pitää se luentotilaisuus niin saisitte enemmän tietoa pentutestauksesta. Ei se Pekka nyt niin kallis ole :wink: ja siitä tiedon määrästä minkä Pekalta saa olen minä ainakin valmis maksamaan.
You only get one shot, do not miss your chance to blow
This opportunity comes once in a lifetime
Tiina Hasu

ViestiKirjoittaja pia forss-saarinen » 10.02.2009 12:12

Hyvä pointti se luennon pito :smt006 .
Täältä mukana ainakin yksi, sehän on niin suhteellista mistä jokainen haluaa maksaa, mutta kyllä tälläiset pinttyneet "mutut" olisi jo aika hälventää ja itse todeta eroja pentueiden pentujen välillä siis omin silmin nähdä, ehkä myös silloin alkaisi ajattelemaan näitä erilaisia luonteenpiirteitä...kyllä mua vain huvittaa jos saalistaja makoilee ruoan edessä tai saalis leikin sillä senhän pitäisi treenata pienenä taitojaan jotta joskus kiinni saisi saaliinkin... todella joskus hiukan liian paljon inhimillistetään koiraa :smt013 luullaan että kun se vuosi kymmenet on syönnyt samoilta lautasilta niin ne vaistot/vietit olisivat myös hävinneet kaikilta ...mutta onneksi ei vielä ihan sitä ole päässyt tapahtumaan :smt007 .
Kissa sanoi.

Koira sanoi.

Helen Thomson
pia forss-saarinen

ViestiKirjoittaja Kirsi Leppälammi » 10.02.2009 16:40

pia forss-saarinen kirjoitti:Hyvä pointti se luennon pito :smt006 .
Täältä mukana ainakin yksi, sehän on niin suhteellista mistä jokainen haluaa maksaa, mutta kyllä tälläiset pinttyneet "mutut" olisi jo aika hälventää ja itse todeta eroja pentueiden pentujen välillä siis omin silmin nähdä, ehkä myös silloin alkaisi ajattelemaan näitä erilaisia luonteenpiirteitä...

Ja mistä tähän sitä luentoa tarvitaan? Luuletko Piia, että ne jotka ei testaa, pitävät kaikkia pentuna samanlaisina? Kysymys minusta lähinnä on ollut siitä, että jotkua haluavat toisen ihmisen tekemään sen, jonka joku tekee sitten itse ja tuttuavapiirissä pidemmän aikavälin aikana.

Minua kiinnostaisi sellainen luento, jossa olisi joku pentutestejen kannalla oleva, ja lisänä joku, joka on tutkinut asiaa ja joka pitää pentutestejä "turhana" jos mittarina on millainen aikuinen koira tästä tulee.. Sellainen kiva väittely-tilaisuus olisi hieno! :D :lol:

Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja Tiina Hasu » 10.02.2009 19:06

Osalla ihmisistä on väärä mielikuva miksi pentutestejä tehdään.
Minä teen pentutestin, jotta näen mitä koirani peryttävät. Pentueissa on eroavaisuutta, ja koska pennut/pentueet ovat eläneet meillä suht. samanlaisissa olosuhteissa on kyseessä perinnölliset eroavaisuudet. Eli minä saan kasvattajana paljon tietoa, varsinkin kun otan testaajaksi kokeneen ihmisen joka on tehnyt sitä paljon ja osaa tulkita pentuja.
Ideana ei ole missään nimessä se, että kerron ostajalle millainen koira on aikuisena.Eihän kukaan kasvattaja voi luvata millainen pentu tulee olemaan aikuisena. Koska millainen pentu on aikuisena on monen eri tekijän summa. Siihen vaikuttavat koiran perusluonteen lisäksi ympäristö ja monet muuttuvat tekijät.

Suurimman hyödyn pentutestistä saa kasvattaja. Ja tätä tietoa käytän hyväksi jalostustyössäni jatkossa, kun suunnittelen koirieni jalostuskäyttöä.

Kasvattajat, jotka testaavat pennun viettävät myös paljon aikaa pentujen kanssa. Meillä on aina jompikumpi ( minä tai mieheni) kotona 24/h . Pentuja seurataan ja niiden kanssa touhutaan. Meillä pennut ulkoilevat 4krt/päivä ( kun ikää on tarpeeksi). Uhraamme lomat yms.. jotta saisimme olla pentujen kanssa hyvin paljon. Kokeneena kouluttajana uskon pystyväni arvoimaan aikas hyvin pennun luonnetta, mutta koskaan ei ole tietoa liikaa.. eli sen tähden haluan ulkopuolisen asiantuntijan arvion pennuistani. Tällainen asiantuntija ( esim. Korri) kertoo puolueettomasti oman mielipiteensä pennuista sekä suullisesti että kirjallisesti. Joten lopputuloksena minulla on omat tietoni+arvioni pennuista ja ulkopuolisen arvio = valtavasti tietoa...ja ikinä ei voi tietoa olla liikaa.
You only get one shot, do not miss your chance to blow
This opportunity comes once in a lifetime
Tiina Hasu

EdellinenSeuraava

Paluu Luonneaiheet