Pentutestaus

Luonne- ja käyttäytymiskeskustelua, myös luonnetestaamiseen liittyvät aiheet.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Pentutestit, kyllä vai ei?

Kyllä, testillä erittäin tärkeä osa pentueen arvioinnissa/pennun valinnassa
13
20%
Kyllä, mielenkiinnosta tukemaan omaa arviota
21
33%
Kokeillut joskus, voisi testata toistekin
5
8%
Ei aiempaa kokemusta, mutta kiinnostaisi testata
12
19%
Kokeillut joskus, ei oikein vakuuta, ehkä osaavalle apuvälineenä ok
2
3%
En testaa/luota testiin, ei omakohtaista kokemusta
7
11%
EVVK
4
6%

Ääniä yhteensä : 64

Re: Pentutestaus

ViestiKirjoittaja Hanna Silander » 06.01.2009 18:57

Pentutestihän tulisi toimia ajatusteni mukaan suuntaa antavana apuna etsittäessä sopivaa kotia pennulle.
Testi-ikänä tuo 7 viikkoa on hyvä , juuri 6 viikkoinen harvoin on valmis testin osioiden kohdalla.
Tuosta 7,8 ja 9 viikoisena testaamisesta vielä, se olisi hienoa nähdä, mutta se ei ole mahdollista samalla pentueella, sillä jäähän pennulle tilanteesta muisti, eli uusinta ei koskaan vastaa alkuperäistä ja näin tuloksia ei mielestäni voi verrata.

Se, mitä testaajana kerron pennuista, ei välttämättä joskus pysy sisällöltään samana kasvattajan juttusissa kertoessaan pennuista ostajille tai muille, ikävä kyllä. Joskus tieto siitä heikosta pennusta tai vielä pahemmin heikosta pentueesta on kovin vaikea niellä, tuolloin joko testaaja ei osaa, ympäristöstä tms haetaan vikaa testin tulokseen. Vaatii luonteen lujuutta myöntää, ettei tämä yhdistelmä ollutkaan sitä, mitä uskoi. Testitilanteessa jos pentueessa on sekä hyviä, että huonoja, kasvattaja näkee itse eron ja ymmärtää paremmin asian ( nyt puhun kasvattajasta ,joka testauttaa pentuettaan ensimmäistä kertaa) Useampia pentueita nähtyään hahmottaminen on aivan selkeää. On siis testaajana joskus ollut hyvin vaikea miettiä sanojaan ensikertalaiselle: miten kerron koiran puutteista realistisesti, kuitenkaan loukkaamatta. Aina pyrin löytämään joka pennusta hyvät ominaisuudet ja tuomaan niitä esiin. Koskaan en ole pennusta sanonut, että tästä ei mitään tule vaan pyrin kertomaan miilainen koti olisin koiralle otollisin hyvän elämän saavuttamiselle. Hyviä tai sanotaan potentiaalisia harrastuskoiria kohdatessani suosittelen kasvattajaa etsimään harrastavan kodin jos mahdollista, liian moni hyvä koira on kuitenkin päätynyt kotikoiraksi ja rotumme kyllä kaipaisi hieman kohotusta.

Nyt voin saada vihat niskoilleni, mutta sanon kuitenkin vielä: Kerron muutaman esimerkin urosteni jälkeläisistä/ uroksistani:
( olenhan siis itsekin vastuussa jalostusmateriaalista).
Immon testasin ja sen otin. Pentutesti on aivan 1:1 luonnetestiin, koira oli loistava testissä, samoin luonnetestiä ei ole tarvinnut hävetä, ainoastaan ohjaajan saamattomuutta viime vuosina. Urhon lapsista yksi esimerkkipentue: Pentueessa 2 pentua, toinen oli keskitason pentu testin osalta, luonnetesti 90p, toinen pentu oli huomattavasti heikompi, esim toimintakyky oli selkeästi heikko jne.... lte 16p Näiden koirien lt osa-alueet olivat juuri kuin testissä pentunakin. Esimerkkejä olisi kyllä monia, mutta eiköhän tämä yksi riitä.
Pentueita olen nyt testaillut noin 90, sillä viimeaikoina en ole kovasti ottanut tehtäviä vastaan, luonnetestissä testaamiani koiria olen nähnyt noin karkean arvion mukaan 50. Yksikään ei ole ollut mysteeri.

Nyt taitaa riittää mun paasaaminen :smt006
Pitäkää hyvää huolta niistä omista helmistänne, kaikilla meillä on omat ihanteemme siitä, millaisen koiran haluamme ja jokainen niistä on rakas puutteineen ja hyveineen. Oikea koti on avainsana jokaiselle pienelle lassikoiran alulle.Me voimme vaikuttaa suunnattoman paljon siihen, millaisen elämän tarjoamme.
Wauhtia ja Waarallista elämää nurkissa :hmm:
Hanna Silander

ViestiKirjoittaja Kirsi Leppälammi » 06.01.2009 19:33

Hanna Silander kirjoitti:Urhon lapsista yksi esimerkkipentue: Pentueessa 2 pentua, toinen oli keskitason pentu testin osalta, luonnetesti 90p, toinen pentu oli huomattavasti heikompi, esim toimintakyky oli selkeästi heikko jne.... lte 16p Näiden koirien lt osa-alueet olivat juuri kuin testissä pentunakin.

Koiranetin avulla oli helppo kaivaa, mitä pentuetta tarkoitat. Kyseisten koirien kasvattajan sivulta kyseisten pentujen pentutestistä lainattuna:
"...Pojat selvisivät pentutestin hyvin tuloksin ja toiveemme pienistä kisakoirien aluista ovat korkealla!"

Hanna Silander kirjoitti:Pitäkää hyvää huolta niistä omista helmistänne, kaikilla meillä on omat ihanteemme siitä, millaisen koiran haluamme ja jokainen niistä on rakas puutteineen ja hyveineen. Oikea koti on avainsana jokaiselle pienelle lassikoiran alulle.Me voimme vaikuttaa suunnattoman paljon siihen, millaisen elämän tarjoamme.

Hyvin kirjoitettu Hanna! Kukin taplaa tyylillään, mutta eiköhän suurin osa kasvattajista tavoittele sitä samaa kasvatustyössään; eli mukavia collieita niitä arvostaviin ja niille sopiviin perheisiin.

Weea (2/07, TK2 RTK1 BH Say Wuf Wonder Why)
Hoax (6/10, TK1 BH Say Wuf Hidden Hoax)
LaaLaa (7/14 EE JMVA Merry Moonray's Firefox)
Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja Hanna Silander » 06.01.2009 20:27

Aivan, kuten yllä jo mainitsinkin toisessa jaksossa... tässä tämä ikävä puoli piileekin ja nyt uskallan sanoa koska kyseessä on omien urosteni jälkeläiset, vieraan kohdalla en voisi kommentoida... Kasvattaja ei halunnut kirjallista arviota ja sivulla olevat sanat eivät ole minun sanoja....( ikävää kertoa tällaista, mutta ehkä nyt hieman ymmärrätte asian toisenkin puolen...asioilla kun niitä on aina kaksi - vähintään.) Vieraalle testatessani annan joka pennusta arvion yksilöllisesti, se jää sitten kasvattajan valtaan , päätyykö tieto koskaan ostajalle, minun tehtävä se ei ole. On toki ollut pentueita, joissa olen ollut testaamassa ostajan toimittamana, tuolloin kommentin kuulee/näkee sekä ostaja että kasvattaja. Omien koirieni kohdalla astutussopimukseen kuuluu, että minulla on oikeus testata jälkeläiset, jos haluan. Jälkeläisistäni uskallan myös/ katson velvollisuudekseni kertoa totuuden, sillä eipä tämä rotu mene eteenpäin jos kaikki painetaan villaisella.
Hanna Silander

ViestiKirjoittaja Kirsi Leppälammi » 06.01.2009 20:33

Kiitos Hanna tarkennuksesta ja rehellisyydestä.

Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 06.01.2009 20:34

Johanna Ruottinen kirjoitti:Jos joku vielä (esim Heidi) jaksaisi tarkentaa vastauksia hieman, sen osalta että kiinnostaisi mitkä ominaisuudet näyttäisivät mielestänne parhaiten pentutestin valossa korreloivan siihen mikä koirasta isona tulee, ja onko joitain ominaisuuksia joissa tuntuu olevan heikompi ennustettavuus?

Mä olen niin vihreä tässä asiassa vieläkin että mä en taida ihan kyetä vastaamaan niin hyvin mitä Johanna haluaisi. Sen ainoan pentueeni pentutestissä ne osa-alueet varmastikin valottuivat testaajalle paremmin kuin minulle. Katsoin enemmänkin itse kokonaisvaltaisemmin pennun huseltamista testissä. Yleistä hermojen vahvuutta varmaankin Johannan viisaita sanoja lainatakseni. Sitä miten se tokenee tilanteesta ja miten se toimii paineen alla, yllättävien asioiden edessä eli sellaisten joita en itse ollut sille vielä järjestänyt tätä ennen (olin toki tehnyt muita juttuja). Oli paljon asioita mitkä näkyivät muutenkin pentulaatikon äärellä. On hiukan vaikea ottaa kantaa siihen että mitä noista on tullut isona koska pojat varsinkin ovat ihan aavistuksen vielä kesken henkisesti, se näkyy niiden touhuista. Poikia olen myös reippaasti vähemmän nähnyt ja varsinkin muualla kuin näyttelyissä.
Mutta siis hermojen vahvuuden erot näkyivät pentutestissä hyvin, ne näkyvät myös nyt koirissa.
Äänivarmuusta en osaa sanoa vielä mittään, tiedän mitä ne olivat pentutestissä mutta en vielä sitä mitä ne ovat aikuisena sillä en ole päässyt testaamaan itse niitä ja luonnetestissä eivät ole vielä olleet.

Kyseinen pentue olisi voinut olla tasaisempikin, karkeasti sanottuna pikkupentuna tytöt olivat selkeästi poikia vahvempia, periaatteessa sanoisin samoin edelleen. Tytöt tunnen hyvin, pojat huonommin. Poikia näkyy kyllä näyttelyissä mutta muu harrastaminen ja koirien testaus jää kyllä varmaankin mulle ja matkan takaa se on hieman vaikeaa. Tapaamme kyllä useampiakin kertoja vuodessa, pitäisi kyllä skarpata itsekin ja pyöritellä niitä poikia enemmän eikä vain kahvitella ja puhella muutoin kuulumisia.
Samoin myös katselen pennun tekemisiä sillä silmällä, että sopiiko se yhteen suvusta tulevien ominaisuuksien kanssa. Pentu itsessään on mielenkiintoinen, mutta myös se miten suvunomainen se on. Monet naurut on saatu kyllä siitä että Milla kenties on käynyt vieraissa ja onkohan se sittenkään se biologinen äiti kun pennut ovat jossain kohtaa aivan erilaisia kuin vanhempansa. :lol: Ja toisaalta niin todella tunnistettavissa juuri näille vanhemmille.

Äh, olipa epäselvä vastaus Johannalle. Koko illan tätä työstäny eikä siitä tullu hyvä vieläkään :lol:
Pkcn Irokon The Shining "Merkki"

Sydämen sopukoissa ja muistoissa:
Pkcn Suvinuoskan Anastasia "Milla"
X-rotu Mellu (pystykorva-labbis-hirvikoira-ajokoira mix)
Pkcn Snowpaw Purple Angel "Peppi"

peppermillscollies@gmail.com
http://www.peppermillscollies.com
Heidi Malmivaara

ViestiKirjoittaja pia forss-saarinen » 06.01.2009 20:47

Hei, täytyy kommentoida tuosta muistista minkä hanna mainitsi että tänään oli elävä esimerkki kun joku kymmenestä haukkui vesikupille joka on yleisissä tiloissa eikä pentuaitauksessa ja vesikuppi on jyuuri samanlainen kuin tua Hannan käyttämä kolina kuppi. Pentu kyllä sitten uskaltautui taas siitä juomaan niinkuin ennenkin mutta aivan selvästi sen muisti ja ihmetteli kun ikänä ennen ei on kolissu ja varmisti ettei kolise nytkään ja haukkui sille...vähän sai taas nauraa.

Mainitakseni vielä en olisi tätä narttua laittanut yhteis omistukseen jota nyt olen miettinyt jalostusoikeuden jäädessä minulle.

Hyvää keskustelua, kiitos kaikille avautuneille.
Kissa sanoi.
"Luulen,että rakastan sinua"se sanoi.
"Minä sovitan sinut aikatauluuni."

Koira sanoi.
"Tiedän,että rakastan sinua"se sanoi.
"Ota elämäni,olemukseni ja kykyni
ja muovaa ne mieleisiksesi."

Helen Thomson
pia forss-saarinen

ViestiKirjoittaja Hanna Silander » 06.01.2009 20:52

Täytyy vielä hieman OT:nä kommentoida, että usein olen törmännyt tilanteeseen; ei olisi huvittanut yhtään lähteä ajamaan testaukseen vaan viettää aikaa kotona/ omien rekkujen kanssa...Todella monasti tässä tunnetilassa olen törmännyt tosi mahtaviin pentuihin.... kuin myös mennessäni ihan täpinöissä testaamaan joitain mielenkiintoiseksi odottamiani pentuja, olen saanut hieman pettyä. Eli tämä on vähän kuin Piilokamera: kun vähiten odotat..... :smt031 :smt049 :pray:
Hanna Silander

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 06.01.2009 23:05

Wau, Hanna. Pisteet sinulle että toit moisen ilmi. Todella uskomatonta että joku kehtaa :shock: Ei ole ensimmäinen eikä varmaan viimeinen vastaava veto jonka kuulen mutta ehkä tämä sentään törkeydessään päihittää muut. Testaajaakin kohtaan todella väärin muuttaa täysin hänen antamansa arvio ja jos tuo ei ole pennunostajan vedättämistä niin en tiedä mikä. Mitähän ko pentujen ostajat ajattelevat jos ja kun moinen asia tulee myöhemmin tietoon, varmaan herättää luottamusta "käyttöpainotteista" kasvattajaa ja "käyttöcollieita" kohtaan.... Ja silläkin uhalla että tästä joku lentää kurkkuun kiinni, niin ihan oikeesti, eikös ko henkilö ole ollut itsekin muiden kasvattajien pentuja testailemassa, mitenköhän niiden testien luotettavuus!? Ettei menisi syyttömän solvaamiseksi niin jos tähän on joku järkiperuste olemassa miksi näin eri tavalla kirjoitetaan kuin testin tekijä sanoo, kuulisin sen erittäin mielelläni!

Ymmärrän täysin jos testi ei mene odotusten mukaisesti ja siitä kirjoitetaan että testi ei kasvattajan mielestä kertonut totuutta ja pennut ovat hänen mielestään silti hyvin lupaavia. Mutta sitä minä en voi ymmärtää mikä saa pokkana valehtelemaan testituloksesta olennaisen informaation.

- - -

Vielä jatkan tuota ajatuksenvirtaani saman pentueen testaamisesta useampaan kertaan. Jäähän siitä toki muistijäljet, niinkuin kaikista muustakin pentujen kokemuksista, mutta mielestäni ne ovat pennuilla aika paljon paikka- ja tilannesidonnaisia. Vähän muuttamalla testin kulkua ja testaamalla eri paikassa/eri välineillä voisi saada ihan vertailukelpoiset otannat. Kuitenkin pentujen elämään kuuluu paljon vastaavia (järjestettyjäkin) kokemuksia jos kasvattaja tekee niiden kanssa hyvin töitä, miten yksi testi eroaisi niistä? Mielestäni moni asia pentutestissä liittyy muutenkin pentujen aiempaan kokemusmaailmaan, kuinka paljon niitä on käsitelty, kuljetettu eri paikoissa, tavanneet vieraita, kuulleet kolinoita, leikitetty jne. Ja minusta pentutestin ärsykkeet eivät nyt niin voimakkaita kuitenkaan normaalipennulle ole että niistä mitään traumoja ainakaan jää muistiin muhimaan. No mutta anyway, tämä vaan ajatuksen tasolla. Tuskin kuitenkaan ihan oikeasti lähtisin moista kokeilemaan ainakaan ihan 'oikean' testaajan toimesta, itsehän tottakai tavallani testailen viikosta toiseen niin kauan kuin pennut meillä ovat, ja jos muistijälkiä jää (joko positiivisia tai negatiivisia), kertonee sekin jotain.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Sari Larmu » 06.01.2009 23:15

Täytyy vähän purkaa omia tuntoja. Meidän nuoriso, Kirppu ja Sirkka on pentu- ja luonnetestattu. Tulokset puhuvat puolestaan.

Kirpun testi:
Toimintakyky +1 : juuri ja juuri +1

Terävyys +1

Puolustushalu +1

Taisteluhalu +2

Hermorakenne +1

Temperamentti +3

Kovuus +1 : melkein meinas mennä miinuksille

Luoksepäästävyys +3

Laukauspelottomuus + Laukausvarma : varma on aina varma

Loppupisteet 170

Testin teki Hanna heillä eli ihan vieras ympäristö:
Pentutestissä kuppi meinasi tuottaa vähän ongelmia: lue toimintakykyä puuttuu, taisteli koko testin läpi myös syömisen jälkeen, oli ahne, vilkas, iloinen ja sosiaalinen kaveri, ei reagoinut kolinoihin, testi kesti kuitenkin aika kauan...
Kävin pentua katsomassa jokusen kerran ja juuri tämä aina änkesi syliin ja viihtyi siinä, kuten nytkin.

Sirkan testi:

Toimintakyky +1 : jos laukaukset olisivat menneet varmaksi, niin olisi voinut olla +2, tuomareiden keskustelua

Terävyys +1

Puolustushalu +1

Taisteluhalu +2

Hermorakenne +1 hermorakenteesta olisi tullut +2, jos ne laukaukset...

Temperamentti +3

Kovuus +1: kovuus jäi juuri ja juuri +1

Luoksepäästävyys +3

Laukauspelottomuus + Laukauskokematon

Loppupisteet 170

Hauska pakkaus koko koira. Näin pentueen oikeastaan ekaa kertaa, sillä testasin itse Hannan avustuksella. Paljon rasavillimpi kuin Kirppu. Kunnon ärripurri. Testi meni nopeasti läpi, ei tarvinnut houkutella tai sytytellä, villi ja vapaa, ahne. reagoi voimakkaasti kolinaan, mutta toimintakykyisenä suoraan ilmassa ympäri ja kupille.

Ja miten nämä asiat näkyvät tiivistettynä:
Arkielämässä Sirkka on joka paikassa ja Kirppu tulee kun kerkiää, ei paljoa hötkyile.
Treeneissä: Sirkka oppii tosi nopeasti myös väärät ja palkkaantuu melkein mistä vaan eli saa olla tarkkana (ei siis sovi mulle)
Kirppu on hidas oppimaan, mutta tekee tunnollisesti sen mitä on opetettu. Asiat täytyy vääntää rautalangasta ja välillä on turha toivo edes odottaa, että keksisi itse. Mulle sopiva tottiksen puolesta tekee paineen alla paremmin hommia.

Molempien molemmat testit ovat videoitu. Ja molemmat testattu vähän yli kahden vuoden iässä.
Asiallista kirjoittelua tänään... Kiva!
Sari Larmu

ViestiKirjoittaja Tiina Hasu » 07.01.2009 01:19

Meidän viimeisimmät pennut testasi Korrin Pekka ja edelliset testasi Hanna. Molempia suosittelen lämpimästi :smt039

Korrin Pekan kanssa olen jutellut paljon pentutestauksesta ( Pekka testaa kaikki opaskoirakoulun pennut+ paljon muita pentueita eriroduissa/pääasiallisesti aktiiviharrastajien pentuja). Juttelimme mm. siitä että suurin hyöty testauksesta on kasvattajalla jatkojalostustyötä ajatellen. Sillä kaikki minun pentuni ovat esim. asuneet samassa talossa, niiden kanssa on pyritty touhuamaan yhtäpaljon ja melko samalla tavoin. Tottakai jokainen pentu voi saada hieman erikokemuksia , mutta pääpiirteittäin kasvuympäristö on sama. Testaamalla näen mitä narttuni ( myös urokset joita käytän ) periyttävät, mitä eroja on pentueissa toimintakyvyssä, hermoissa, vieteissä yms.. eli nyt kun jatkossa suunnittelen yhdistelmiä niin tiedän minkälaisia pennut ovat ilman omistjan vaikutusta olleet ja pystyn valitsemaan jalostukseen juuri sellaiset mitkä mielestäni ovat sopivia.
Testin avulla saa selville mitkä ovat pennun vahvuudet. Ja juuri näitä vahvuuksia käytän hyväkseni koulutuksessa ja tällätavoin saankin tuloksia koirilleni :wink:

Meiltä pennun omistaja saa aina mukaansa pentutestaajan kirjallisen arvion pennusta.Ja kerron rehellisesti ostajalle kuinka testi on mennyt. Jos ostajaa mietityttää asia niin mielestäni aina voi ostaja soittaa testaajalle ja kysyä puhelimitse tarkemmin. Meillä Pekka kirjoitti lisäksi vielä testikaavakkeeseen kaikenlaista ylimääräisiä huomioita pennusta . Lisäksi Pekka neuvoi hyvin miten olisi hyvä toimia koulutuksellisesti minkäkin pennun kanssa, eli mitä viettejä olisi hyvä käyttää hyödyksi yms.. minä olen ainakin saanut niin paljon hyvää materiaalia (tietopohjaa) kasvatustyötäni ajatellen pentutestauksesta että aion jatkossakin testauttaa.
Korrin Pekalta sai informaatiota paljon pennun ostajat sekä minä kasvattajana. Jos lähtisin sitä tiedontulvaa tänne kirjaamaan niin siitä saisi kirjoittaa romaanin :D Mutta suosittelen sekä ostajille että kasvattajille, sillä ikinä ei voi saada tarpeeksi tietoa. Minun tiedon nälkäni on ainakin loputon. :-)
You only get one shot, do not miss your chance to blow
This opportunity comes once in a lifetime
Tiina Hasu

ViestiKirjoittaja Anna-Reetta Kinnunen » 07.01.2009 01:29

Nyt on luonnetestattu kolme kasvattiani joilla on myös pentutesti. Yhden kohdalla pentuarviot ovat menneet osittain metsään, mutta en oikein tiedä mitä ajatella koko koirasta muutenkaan. Se on muuttunut olennaisesti toisenlaiseksi lähinnä hermoiltaan, ja siitä ei minusta ollut merkkejä pentuna eikä se näkynyt pentutestituloksissakaan. Muutos on nähtävissä ihan jokapäiväisessä elämässäkin. Pääosin kuitenkin pentutesti pitää minusta vielä kutinsa sen kanssa. Kahden muun pentutesti ja luonnetesti eivät ole ristiriidassa millään tavalla, vaikka luonnetestistä kumpikaan ei huippupisteitä saanutkaan. Läpi kuitenkin, ja esim. ääniin reagoiminen ei ollut muuttunut miksikään. Koulutettavuus, dominanssi ja palautuminen ovat ihan samoja edelleen. Kyllä mä väittäisin molempia ihan hyviksi harrastuskoiriksi, vaikka toisen kanssa ei ole harrastettu kuin näyttelyitä ja toisen kanssa olen itse vain rääppinyt sitä sun tätä. Ai mut näinhän ei saa koskaan sanoa, kyllä näistä olis mutta kun en ole tullut kouluttaneeksi :D Yksi samalla pentutestillä testattu on menossa tulevana vuonna luonnetestiin, ja sanoisin että näppituntumalla sen pentutesti pitää edelleen paikkansa.
Mist Spinner's Love At First Feel, Stoorybook's Minerva McGonagall, Silverlady's Elegantica

muistoissa Sandcastle's Unique Shine, Sandcastle's Viva La Femme, tanskandoggi Ahoy
Anna-Reetta Kinnunen

ViestiKirjoittaja Kirsi Leppälammi » 07.01.2009 03:22

Minulle on hurjan vieras ajatus tuo, että jalostuspäätökset luonteellisesti tehtäisiin jo pentulaatikossa. Vähän olisi sama, kuin 3-vuotiaat lapset laitettaisiin riviin, pyydettäisiin niitä piirtämään ja katsottaisiin kenen ympyrä on paras, tutkittaisiin kuka keskittyy parhaiten palapelin kokoamiseen ja ketä ujostelee vähiten joulupukkia. Lisäksi voitaisiin pyytää hyppimään yhdellä jalalla ja testattaisiin vaikka, kenellä on paras rytmitaju. Näiden tulosten perusteella sitten päätettäisiin mikä kenestäkin tulee isona :roll: .

Toki jokaisen kasvattajan pitäisi pyrkiä katselemaan juuri noita asioita, mitä Tiinakin mainitsi, tutustuessa pentuihin. Joku haluaa siihen pentutestin avuksi, toinen kokee ettei tarvitse. Summasummarum. Joka tapauksessa teki kuinka vain, niin itse en ainakaan suostu tuossa vaiheessa laittamaan minkäänlaista leimaa pennun otsaan, ellei sitten ole kyse ihan radikaalisti erityisen arasta pennusta.

Toki on tärkeää huomioida pennun sen hetkisiä voimavaroja, jotta voitaisiin niitä alusta asti hyödyntää koiran kasvatuksessa ja koulutuksessa. Mikäli pentu näyttää taas jossain alueella olevan hieman vähemmän vahvoilla, on tärkeää miettiä, miten pentua voisi parhaiten tässä kohden tukea ja auttaa eteenpäin. Todella usein käykin niin, että pennun heikommat alueet kehittyvät aikanaan oikein tukemalla, jopa joskus koiran vahvimmaksi alueiksi. Me ihmiset olemme vain hätäilleet ja vetäneet liian nopeita johtopäätöksiä. Moni pentu puhkeaa kukkaan vasta vähän myöhemmin. Monet kukkaset vastaavasti voivatkin vastaavasti jopa menettää hohtonsa, kun aikaa kuluu.

Pikkupentu ei vielä ilmennä kaikkea. Toki moni asia siinä pennussa jo alusta asti on, mutta se koska ne tulevat esille, voi olla todella yksilöllistä. Toki otsaluullaankin näkee, jos joku pentu on erityisen reppana ja juoksee paniikissa tyyliin pitkin seiniä. Tuskin kukaan tällaisestä yksilöstä odottaa mitään muuta, kuin että selvisi rassu nyt edes jollakin tasolla elämästään. Ääripäät on ääripäitä.

Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja Tiina Hasu » 07.01.2009 09:17

Ei pentutestin ideana ole laittaa leimaa pennun otsaan ja määritellä mitä siitä tulee isona. Se ei ole todellakaan testin idea.
Testin ideana on antaa lisää tietoa kasvattajalle sekä pennun uudelle omistajalle. Ja mielestäni kaikki tieto on tervetullutta, siksi käytän pentutestiä.

Jos pentutesti on turha niin miksi esim. opaskoirakoulu edes käyttää sitä? Ja Korrit arvostavat kasvatustyössään suuresti testin antamaa tietoa.

Mielestäni lapsia ja koiranpentuja ei voi verrata keskenään, sillä lapset kehittyvät ja oppivat eritavoin kun eläimet :wink:

Mutta kukin taplaa tyylillään ja tämä on vain minun tapani hankkia lisätietoa. Yksi kokee yhden asian tärkeäksi ja toinen taas toisen :D
Tiina Hasu

ViestiKirjoittaja Velipekka Soini » 07.01.2009 10:48

Kirsi Leppälammi kirjoitti:Minulle on hurjan vieras ajatus tuo, että jalostuspäätökset luonteellisesti tehtäisiin jo pentulaatikossa. Vähän olisi sama, kuin 3-vuotiaat lapset laitettaisiin riviin, pyydettäisiin niitä piirtämään ja katsottaisiin kenen ympyrä on paras... :roll: .

Tilanne todellakin olis sama, jos lapsi ostettais kasvattajalta ja siitä pyrittäisiin kouluttamaan piirtäjä muutamassa vuodessa. Tällöin se, jolla olis parhaat edellytykset hommaan, tulisi todennäköisesti ekana valittua, eikö?

Ja toi kommentti siis pennun hankintaan. En ota kantaa tohon jalostusjuttuun.

Kuten tuossa aiemmin jo mainittiinkin, lapsia ja rekkuja on varmaan turha vertailla, koska toiset koulutetaan omistajan palvelijaksi ja toisille pyritään opettamaan yhteiskuntakäyttäytymistä siihen asti, että ne ovat tarpeeksi isoja päättämään omasta tulevaisuudestaan.

Mutta jatkakaa, mä haen popkornit ja juoman ja jään kuulolle. :-D
Dream on! - Everything we have today was once considered impossible...
Velipekka Soini

ViestiKirjoittaja veera annina westerlund » 07.01.2009 15:44

Mua kiinnostaisi kuulla ajatuksia siitä, että miten he jotka kokevat pentutestin tarpeettomana/hyödyttömänä suhtautuvat luonnetestiin? Eikös samoja ongelmia osittain siihenkin voi liittyä? Sekin on vain sen hetken arvio koirasta. Toivon ja uskon ( :wink: ) ettei kukaan kasvattajista jätä pentujen tarkkailua ja "testailua" yhden pentutestin varaan, mutta kuten moni muukin täällä on todennut, voi se varmasti toimia hyvänä lisäinfirmaationa. Itse (jos olisin kasvattaja, varsinkin aloitteleva) kokisin tosi mielenkiintoisena vertailla testaajan ja itsen tekemiä arvioita. Tietenkin toki tulee muistaa että testaaja arvioi pentua vaan sen hetkisen perusteella, joka on pieni hetki pennun elämässä. Parhaimmassa tapauksessa ja varmasti useimmiten? testaajan näkemys vahvistaa kasvattajan omia ajatuksia ko. pennusta. Pennunostajan :wink: näkökulmasta pentutesti ei olisi mikään edellytys pennunostolle, mutta mukava lisäinformaatio. Enemmän näen tämän kuitenkin kasvattajan työkaluna, testit eivät edes "tavalliselle pulliaiselle" samalla tavalla aukene kuin asiaan perehtyneelle. Nämä vaan mun ajtuksia, mutta eihän mulla aiheesta paljon tietoa ole.. Tällaiset asiat vaan kiinnostaat. Mielenkiintoista keskustelua joka tapauksessa. :D
veera_westerlund@hotmail.com

TK1 Snowpaw Dent Blanche "Helmi"
Mustanquun Arotuuli "Piitu"
Muistoissa lassie-enkeli "Manella"
veera annina westerlund

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 07.01.2009 16:53

Totta on että koira kehittyy läpi elämänsä ja yhtälailla aikuisena tehty luonnetesti on vain sen hetken ja ko tuomareiden arvio. Minusta sitä ei voi kuitenkaan rinnastaa pentutestiin, koska testausiässä pennut ovat vielä henkisesti aivan raakileita ja kasvavat ja kehittyvät hirvittävän nopeaan tahtiin sekä fyysisesti että henkisesti, myös yksilölliseen omaan tahtiinsa. Luonnetestit ovat myös kaikille julkista virallista tietoa ja ne tehdään yhteneväisellä skaalalla ja arvioinnilla jolloin tulokset ovat oikeasti paremmin vertailukelpoisia isossa otannassa. Luonnetestin suurin merkitys onkin toimia virallisena dokumenttina siitä että koira on tervepäinen ja vastaa jotakuinkin ominaisuuksiltaan kasvattajan/omistajan kertomaa - tai jos ei vastaa, se on kaikkien nähtävillä ja syyt kyseenalaistettavissa.

Minä en ole todellakaan varaukseton luonnetestinkään suhteen, mutta jalostuksen välineenä sillä on minusta ihan oikea merkitys: ei loppupisteillä tai välttämättä edes osa-alueilla kun yksilöstä on kyse, mutta juuri suvun ominaisuuksien arvioinnissa siitä on valtava apu varsinkin jos paljon koiria on testattu. Yksilötasolla taas nimenomaan testi livenä nähtynä kertoo paljon, koska suomalainen lt on oikeasti sen verran koiraa kuormittava, että ne koiran reaktiot ja tapa selvitä henkisestä kuormituksesta kyllä kertovat aina jotain oleellista. Pentutesti koostuu tilanteista joita pentujen kanssa tulee vastaan jatkuvasti niiden tutustuessa maailmaan. Aikuisten koirien luonnetesti on joukko kuormittavia tilanteita joita useimmat koirat eivät joudu normaalielämässään kohtaamaan kuin ehkä aniharvoin ja yksi kerrallaan. Sen takia aikuisten koirien testaaminen kertoo koirasta aina myös jotain sellaista mitä ilman testiä ei koskaan tulisi selvitettyä, kun pentutesti mielestäni ei (oikeaan osuessaankaan) kerro juuri mitään sellaista, mitä ei pentujen kanssa puuhailemalla muutenkin osaisi sen ikäisestä arvioida.

Tämä tietenkin vaan minun näkemykseni, ja sellaisena luettakoon - ketään en yritä käännyttää ;)
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Kirsi Leppälammi » 07.01.2009 19:22

Tuo minun ehkä hiema provosoiva vertailu ihmislapsiin, ymmärrettiin hieman väärin.

Kai ne ihmislapsillekin hieman jotain neuvolatestejä tehdään, eli testaaminen sinänsä (oli kyse eläimestä tai lapsesta) ei minusta ole mikään huono juttu. Tarkoituksenani on valoittaa sitä puolta, että kuten ihmislapsi on 3-vuotiaana täysin raakile, on sitä myös 6-7 viikkoinen pentu. Siihen, mitä lapsesta / koiranpennusta kasvaa, vaikuttaa niin moni asia. Kuten ei kaikki 3-vuotiaat ihmislapset jaksa keskittyä/kiinnostua vielä siitä palapelistä, niin ei koiranpennutkaan kaikki siinä iässä välttämättä hulluna jaksa repiä rätistä. Toiset kiinnostuvat kunnolla moisesta vasta tyyliin 10 viikkoisena. Yksi pentu taas voi olla erittäinkin innoissaan normaalioloissa tuossa iässä saalisleikeistä, mutta sattuu testin aikana olevan vain väsynyt eikä juuri sillä hetkellä kiinnosta.

Näin ollen minusta on paremmin suuntaa antava seurata ja testailla niitä pentuja koko kasvattajaoloajan.

En minäkään edelleenkään ole pentutestejä vastaan. Olen vastaan vain tuota ajatusmaailmaa, että pentutesti olisi jollakin tavalla parempi tapa, kuin 7 viikon pennun seuranta ja omaehtoinen testailu. Samoin pidän outona sellaista ajatusmaailmaa, että pentutestin tulosta pidetään jollakin tavalla jalostuksellisesti arvokkaana, ELLEI se tue tuloksia koiran ollessa "valmis" aikuinen koira.

Tiinalle vastaukseksi tuosta opaskoirajutusta. Minun mielipiteeni asiasta voi lukea edelliseltä sivulta. En viitsi toistaa itseäni :D .

Veeran kysymykseen luonnetestin arvostamisesta jne. Johanna minusta todella hyvin asian jo kirjoitti. Minä heittäisin vastakysymyksen. Miten moni pentutestejä ihannoiva ei kuitenkaan ole kiinnostunut jalostuskoiriensa aikuisluonnetestaamisesta? Puutteineen kaikkineen kuitenkin katson, että valmiimman piparin maistelu on tärkeämpää ja kertoo enemmän, kuin sen taikinan haistelu. Ketä nyt sitten tällaisen mielikuvaleikin ymmärtää.

Eli edelleen painottaisin, että en ole minkäänlaista pentutestailua vastaan (en itsetehtyjä enkä maksettuja ja tiettynä ajankohtana tehtyjä). Kaikki tieto pennuista on aina plussaa. Itse en vain pidä pentujen testailua muuta kuin suuntaa antavana. Suuntaa antava toki on enemmän, kuin ei mitään. Valitettavasti löytyy myös kasvattajia, joiden pentujen seuranta on siinä, että katsotaan ettei pennun tassut mene syödessä ruokakuppiin.

Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja Kirsi Leppälammi » 07.01.2009 19:46

Tiina Alatalo kirjoitti:Ja Korrit arvostavat kasvatustyössään suuresti testin antamaa tietoa.

Arvostan suunnattomasti Korrien kasvatustyötä, joten älkää nyt kukaan lukeko tätä väärin.

Toko- ja agility -tuloksia Tending-bortsuilla piisaa. Myös käyttöpuolelta tuloksia toki on, mutta selvästi suurin osa Tending-koirista menee toko puolelle.

Koiranetistä kiinnostuneena kaivoin, että Tending -botsuja on luonnetestattu 3/118 (=0,25%). Näistä 2 hyväksytysti ja yksi hylätysti.

Jos mietitään minkä verran pentutesti korreloi aikuisena tehtynä luonnetestiä, niin Tending:ien pentutestaamisesta ei meille liene tämän asian valoittamisen kannalta apua.

Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja Kirsi Leppälammi » 07.01.2009 19:57

[OT]
Huomaa, että on minua kiinnostava aihe, kun noita kirjoitusvirheitä tulee enemmän kuin laki sallii. :-D Enkä edelleen malta käyttää tuota esikatselu-toimintoa. Yrittäkää kestää. :oops:
[/OT]

Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 07.01.2009 20:54

Ja minä edelleen jankutan että on "hieman" eri asia jalostusohjelman ja luonnevalinnan kannalta kasvattaako täysverisiä työkoiria joita on satoja sukupolvia jalostettu käyttöominaisuuksien pohjalta, vai pk/lk collieita joissa koko rotu on käytännössä toistasataa vuotta vanha näyttelylinja.

Tämmöisessä luonteellisesti tilkkutäkki-rodussa minusta suurin onni onkin saada semmoisia pentueita mistä on hyvin vaikea löytää pentujen välille luonteellisia tasoeroja. Silloin on kohtuullisen yksi ja sama minkä pentueen pennuista itselleen/jalostukseen valitsee. Vahvan tasaisen pentueen (jota suku tukee) mikä tahansa yksilö todennäköisesti kehittyy oikeissa käsissä vähintään kelvolliseksi kisa- ja jalostuskoiraksi. Jos pentueessa on vaihtelua ja löytyy selkeästi näkyvät huippu- ja häntäpäät laajasta skaalasta jossa koirilla on eri vahvuuksia ja heikkouksia, en ihan kovin täysillä luottaisi sen parhaankaan oletusarvoon varsinkaan jalostuskoirana. Voisin jopa aivan hyvin ottaa suvultaan ja keskitasoltaan hyvästä pentueesta yksilön joka näyttää luovutusikään mennessä (tai esim pentutestin perusteella) luonteellisesti pentueen heikoimmalta - itseasiassa mieluummin valitsen sellaisen kuin jostain random yhdistelmästä syntyneen satunnaisen 'huipun'. Poikkeuksia tulee tietenkin aina joskus vastaan, mutta minun näppituntuma omista pentueista ja kasvattieni jälkeläisistä joita olen päässyt näkemään on tämä.

Voisiko joku pentutestejä harrastava vastata vielä yhteen ihan konkreettiseeen (joskin ehkä vaikeasti muotoiltuun) kysymykseen:

Mitä tarkoitetaan arviolla "keskitasoa parempi"? Moni sanoo pentueen tai yksittäisten pentujenkin tuloksissa näin, mutta koskaan se ei ole mulle avautunut? Joo, ymmärrän, että puhutaan esim. tietyn testaajan testaamien kaikenrotuisten pentueiden yhteenlasketusta tuloskeskiarvosta. Mutta eikö sekin ole täysin testatuista roduista ja niiden pentujen ominaisuuksien määräsuhteista riippuvainen käsite? Kannattaa siis ottaa joku lällykämpiä rotuja enemmän testaava testaaja, jotta saa "paremmat" tulokset? :-D Hannan esimerkistä poimien; jos ns keskitasoinen tavispentu saa pentutestin kanssa hyvin yhteen pelaavan tuloksen luonnetestistä aikuisena, ja lopputulos on 90p. - sehän on alle rodun keskitason jopa collieissa? Eli tämän ajatuksenjuoksun mukaan kasvattaja voi olla pentutestiin tyytyväinen vasta sitten jos koko pentue ylittää keskitason reilusti...? Ja taas päästään siihen että jokainen pentue kuhisee niitä huippuja - muka. Sehän ei ole mahdollista. Selvittäkää, please? :smt101
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Sari Larmu » 07.01.2009 21:18

Laskin pikaisesti ka:n luonnetesteistä Excelillä. Ka oli 101,21 pistettä. Virhettä tulee aika paljon keskeytetyistä ja laukauksista. Jos nämä molemmat otettisiin huomioon vaikkapa niin, että keskeytetty saisi -100 ja laukausarka -50, jos muuten menisi testi läpi. Eipä tuo 101 mikään hyvä tulos ole, vai?
Sari Larmu

ViestiKirjoittaja Tiina Hasu » 07.01.2009 21:26

Tending bortsut eivät käy luonnetestissä koska Lt ei mittaa paimenkoirien ominaisuuksia. Lt ei kerro heille mitään. Jalostuksessa tärkeintä heille on koulutettavuus joka ilmenee kisatuloksissa ja pentutesti ( koska tällöin ihminen ei ole päässyt vielä niin suuresti muokkaamaan pennun luonnetta). Ja minä ainakin nostan hattua heidän saavutuksilleen, mitalleja melkein joka lajista...ja jopa niitä pk-puolen SM-mitalleja. Ovat saaneet aikaiseksi paljon toimivia hyviä koiria harrastukseen kuin harrastukseen.

En tuomitse niitä kasvattajia jotka eivät käytä pentutestiä. On jokaisen oma valinta miten kerää tietoa ja miten käyttää tietoa hyväkseen. Meillä jokaisella on oma tapamme ja tyylimme, enkä sano että juuri minun tapani olisi oikea. Itse vaan koen hyväksi sen että saan jonkun asiantuntijan kuten Korrien arvion pennuistani. Asioita voi tehdä usealla eri tavoin, eikä välttämättä ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa :smt039

Kun luen näitä kirjoituksia niin minusta tuntuu siltä, että kaikilla ei ole käsitystä miksi pentutestejä tehdään ja mikä on niiden varsinainen idea. ( sillä idea ei ole se että ne ovat valmiita pakkauksia/ suurella taistelutahdolla ja saalisvietillä varustettuja pentuja).

Eikö joku ala-osasto tai vaikkapa jalostustoimikunta voisi vaikka järjestää jonkun tilaisuuden jossa pentutestaaja kertoisi tarkkaan pentutestistä. Luulen että Korrin Pekka tulisi erittäin mielellään kertomaan pentutestauksen ideasta ja mitä hyötyjä voi saada testauksesta.
tässä linkki opaskoirakoulun käyttämään testiin: http://www.opaskoirakoulu.fi/testit/pentesfi.htm
Tiina Hasu

ViestiKirjoittaja Kirsi Leppälammi » 07.01.2009 21:32

Tiina Alatalo kirjoitti:Ja minä ainakin nostan hattua heidän saavutuksilleen, mitalleja melkein joka lajista...ja jopa niitä pk-puolen SM-mitalleja.

Kukapa ei arvostaisi.

Kuitenkin, pakko vielä toistaa itseäni:
Jos mietitään minkä verran pentutesti korreloi aikuisena tehtynä luonnetestiä, niin Tending:ien pentutestaamisesta ei meille liene tämän asian valoittamisen kannalta apua.

Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 07.01.2009 21:52

Niin... jalostuksessa voidaan käyttää käyttöominaisuuksien mittarina sitä ainoaa oikeaa, eli koirien toimivuutta käytössä, jos niitä koiria oikeasti hyvin laajasti käytetään vaativaan työ- ja kilpailukäyttöön. Kuten paimenlinjaisia bordercollieita.

Tässä rodussa se ei juuri ole mahdollista, paras mittari eli käyttötulokset tai paremminkin se live-työskentely millä tulokset on saatu, on harvinaista herkkua. Luonnetesti ei kerro niin paljon mutta se on sentään kaikille avointa julkista tietoa koirien ominaisuuksista eriteltynä osa-alueittain. Plus, se kertoo kuitenkin muutamia extra-asioita mitä kisaamisen kautta tai työssäkään ei välttämättä käy ilmi.

Skenaario: tehdäänpä pentutestaamisesta yhtenäinen protokolla ja virallinen käytäntö. Tulokset mustaa valkoisella KoiraNettiin jotta muutkin voivat niitä 'jalostuksessa hyödyntää'. Moniko vielä luottaa testiin niin paljon että haluaa pentueensa testauttaa?

Voisin ihan mielenkiinnosta kuunnella, jopa järkätä jonkun kokeneen testaajan kertomaan pentutestauksesta. Mutta en esim Korrien hintatasolla, kaikella kunnioituksella heidän osaamistaan kohtaan. Voi olla vähän turhan suoraan sanottu, mutta kukapa ei kerro 9 hyvää ja 10 kaunista kun sillä tulee voita leivän päälle?
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Jutta Ruokonen » 07.01.2009 23:56

Muutama kommentti vaan:

Näin Oonan pentutestin ja sen testin perusteella Hanna suostui Oonan minulle sijoittamaankin. Ei mikään "huippupentu" testin mukaan, mutta tiettyjä ominaisuuksia omaava, jotka osoittivat pennusta olevan harrastuskaveriksi. Luonnetesti näytti tismalleen samat asiat kun pentutestikin. Ja testit ovat Oonan kohdalla vastanneet todellisuutta 100%:sti.

Itse voin rehellisesti sanoa, että minun kohdalla kyllä tunteet sekoittuivat peliin ja hämärsivät arvostelukykyäni ensimmäistä itse hoitamaani pentuetta kohtaan, että olin hyvin tyytyväinen saadessani apua testin kautta. Testissä näkyviä pieniä eroja pentujen välillä, en usko itse huomaavani ihan tässä kotona tutussa ympäristössä. Pentu saa tukea tutusta ympäristöstä ja ihmisestä ja on näin rohkeampi kuin täysin vieraassa paikassa täysin vieraan ihmisen kanssa. Kun ajatellaan esimerkiksi hakua lajina, on hyvin tärkeää, että koira pystyy toimimaan itsenäisesti vieraissa maastoissa jne.

Olen hyvin hämmästynyt toisten negatiivisuudesta testiä kohtaan, ihan todella. Hatunnosto taas esim. Pialle, joka nyt yhdeksännen pentueensa testautti uteliaisuuttaan.

Avointa mieltä ja positiivisuutta vaan peliin enemmän!

Sitten vielä kysymys konkareille näin alottelijalta:

Kun sanotte testailevanne pentuja itseksenne, mitä se pitää sisällään? Miten testaatte esimerkiksi toimintakykyä ja sitä paineistuuko pentu? Molemmat erittäin tärkeitä tietoja harrastukoiraa hankkimassa olevalle. Ja korostaisin vielä sitä, että jos testit tekee tuttu, ei tulos ole sama kun pentutestissä olisi, välttämättä. Ihan silkasta oppimisen halusta kysyisin myös, että paljonko vietätte aikaa kunkin pennun kanssa erillään muista ja käytte vieraissa paikoissa ennen luovutusta? Minä murehdin, että teinkö liikaa vai liian vähän jne. Olisin kiitollinen jos tähän saisin vastauksen mahdollisimman monelta, en kyllä pentuja ole teettämässä vielä reiluun vuoteen, mutta näin yhden pentueen jälkeen tosiaan mietityttää, onko toiminut oikein.
pkcn HK3, BH Saviniityn Onerva "Oona"
pkcn BH Purple pearl's Jocose Naiad "Raisa"
gn Talvihallan Camiaca "Pink"
Jutta Ruokonen

EdellinenSeuraava

Paluu Luonneaiheet