Pelkääkö koirasi ilotulitteita?

Luonne- ja käyttäytymiskeskustelua, myös luonnetestaamiseen liittyvät aiheet.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Kyllä, teen erityisvalmisteluja aattona
16
15%
Jonkin verran, olen harkinnut erityisvalmisteluja
5
5%
Hieman, mutta pärjää ilman apukeinoja
28
26%
Ei, uuden vuoden juhla on juhlaa myös koirillemme
58
54%

Ääniä yhteensä : 107

Miten Suojelette koirianne Uutena vuotena ?

ViestiKirjoittaja Mikko Seppälä » 29.12.2005 11:01

Hei !

Tämä kun on ensimmäinen vuosi kun omistan koiranpennun, niin miten mahdatte suojella koirianne ilotulitusten ääniltä ja paukkeelta ?? :smt102 Olen tuttaviltani kuullut että radion tms. päällä pitäminen ja koirien sisälläpito ks. päivän, estää paukku-araksi :smt071 tulemista ja rauhoittaa koirien käytöstä etenkin kun itse on niiden kanssa sisällä.
Mikko Seppälä

ViestiKirjoittaja Jorma Lahti » 29.12.2005 12:26

Radion päällä pitämisestä olen myös itse kuullut - varmasti hyvä juttu.
Myös se, että itse pysyy rauhallisena, eikä liialti murehdi tulevaa iltaa, auttaa varmasti asiaa.

Normaalitarpeet kun pennullakin on - paukkeesta huolimatta - niin kannattaa lenkittää pentu normaalisti, mutta suunnata reitti mieluusti sellaiselle rauhallisemmalle alueelle jossa ei vahingossakaan pääse tapahtumaan mitään yllättävää (ajaa vaikka autolla sivummalle muutaman kilometrin). Jos jokin kova ääni tai väläys sitten kuitenkin tulee, ole itse täysin tyynenä ja reagoimatta siihen. Ei kun jatkatte matkaa eteenpäin.

Meillä tehdään iltalenkki normaaliin aikaan 19-22 välillä. Pauketta tuolloinkin varmasti jo on, mutta ei vielä aivan pahimmasta päästä. Tuohon aikaan on myös hyvä tarkkailla kuinka koirat ylipäätään reagoivat ääniin ja väläyksiin. Loppuilta sitten pidetään koirat sisällä. Meillä ei siis mitään erikoisjärjestelyjä. Ja tausta ääniä meidän katraasta löytyy yllin kyllin ilman radioitakin ;)

Hyvät Uudet Vuodet 2006 ja toivotaan, että kaikki menee teillä hyvin, eikä pennulle tule huonoja kokemuksia.
Jorma Lahti

ViestiKirjoittaja Sari Tiikkaja » 29.12.2005 14:54

Vanhempien paukkuarka pehkopoika iltaulkoilutetaan todella hyvissä ajoin ja sitten radio tai tv on illan päällä, keskimäärästä isommalla. Yleensä se on tv kun vanhemmat katselevat ohjelmaa. Koira yleensä makaa visusti vanhempien jaloissa tämän illan.

Omat nahkiaiset lenkkeilytän meidän normaali lenkitysaikaan, mutta visusti pidän remmissä vaikka muutoin tuppaa olemaan irti. Pauke meillä ei niin pelota vaan voi kauhistus niitä värejä taivaalla, alienit hyökkää. Meillä katoaa kuulo ja järki siinä vaiheessa kun alien jahti alkaa. Lenkityksen jälkeen meillä riittää kun sulkee verhot. Yleensä uusivuosi ollaan kotosalla niin tuleepa se taustameteli ihan kodin perus iltapuuhasteluista, eikä se sitten olekaan normaali iltaa kummempi.
Sari Tiikkaja

ViestiKirjoittaja Kirsi Ruuskanen » 29.12.2005 18:57

Suosittelen lenkkiä hyvissä ajoin ennen kuutta, niin ei pahin paukku ole vielä alkanut, pitää muistaa että koiran kuulo on ihmistä monin verroin parempi. Voin kertoa että ennen täysin varma 1,5v. koirani meni täysin tolaltaan kun oltiin lenkillä tavallisena arki-iltana ja yhtäkkiä alkoi vieressä ilotulitus (En tiedä syytä, eikä naapurustoon ollut millään tavalla ilmoitettu asiasta). Siinä säikähti niin ihminen kuin koirakin (koira ei ole aiemmin sisällä reagoinut mitenkään paukkeeseen). Nyt sitten kauhulla odotan miten reagoi uuteenvuoteen. Sisällä kannattaa pitää myös verhot kiinni, ettei valo näy sisälle. Ja varmaan tärkeintä on muistaa ettei vahingossakaan reagoi/katso koiraa pamahduksen kuuluessa. Rytmikkään musiikin olen todennunt kaikista toimivimmaksi konstiksi vanhan ERITTÄIN paukkuaran urokseni kanssa. Hauskaa uuttavuotta ja onnea koitokseen! :D
Kirsi Ruuskanen

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 29.12.2005 22:03

Kannattaa tosiaan käyttää ulkona hyvissä ajoin ennen kuin se suurin pauke alkaa. Koita itse olla mahdollisimman rauhallinen.
Meillä aina tehdään niin, että laitetaan koirat minun huoneeseeni, rauhoittavaa musiikkia soimaan, rullaverhot kiinni ja vettä vaan kuppiin ja omat pedit molemmille. Ihan hyvin onnistuu uuden vuoden aatto, pikkuisen jänskättää nuorempaa, mutta ei liikaa, hyvin menee aatto siis :)
Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan - mutta aina pitää olla varasuunnitelma!
Sari Saarenheimo

Uusi vuosi ja paukkeet

ViestiKirjoittaja Riitta Lod » 30.12.2005 00:17

Me taidetaan olla vähän erilaisia, koska minä ja koirat nautitaan ikkunanedus sohvalla istumisesta ja ihanan väristen rakettien taivaalla ihailemisesta.

Iltapisut käydään kylläkin tekemässä joskus seiskan aikaan ja yleensä uudelleen yöllä yhden jälkeen. Ei nääs tule pieneen mieleenkään mennä koiren kanssa ulos silloin kun paukkeet ovat parhaimmillaan. Saan nääs silloin ite nukkua aamulla pitempään.

Emme ole itse koskaan odottannet mitään tapahtuvaksi, eli meillä illan vietto ei mitenkään poikkea muista päivistä. Jos ette muutenkaan sitä radiota kuuntele, niin älkää aloittako sitä aattoiltanakaan. Aloittakaa vaikka sitten jo aamulla, että koiranne tottuvat sitäkin vempelettä kuuntelemaan.

Kaikesta paukkeen odottelemisesta huolimatta mukavaa vuoden vaihdetta ja uutta vuotta toivottelee Goldshimmerin Riitta ja karvaiset.

P.S. Raivostuttaa, että jo pari päivää jotkut vähemmän...... ovat rakettejensa paukutelleet. Varokoot vain jos minä tapaan, niin seurauksista en anna takeita.
Riitta Lod

ViestiKirjoittaja Taina Mäki » 30.12.2005 00:28

Meillä on Oonalle ollut yleensä lääkkeet, viimeaikoina aika tukevatkin (Alprazolam) mikä on toiminut oikein hyvin. Pennullehan tuo ei liene tarpeen. Dappi sen sijaan olisi voinut olla hyvä ennalta ehkäisevä jopa koiralle (tai pennulle uuteen kokemukseen) joka ei ole paukkuarka.

Yleensä ottaen: ole itse normaali, äläkä reagoi koiran pelkoon hyssyttelemällä äläkä hyvittelemällä.

Älä rankaise missään nimessä koiraa jos se pelkää.

Älä mene koiran kanssa katselemaan ilotulituksia. Ja vältä muutenkin koirinesi paikkoja missä penskat/muut paukuttavat tolkuttomasti ja vastuuttomasti.

Pidä radio ja tv auki, normaalia lujemmalla.

Sulje verhot, ettei välkkeet näy.

Jos mahdollista, joku rauhallinen ja turvallinen paikka minne pauke kuuluu mahdollisimman vähän olisi hyvä koiralle järjestää, mutta sitä ei ole hyvä sinne pakottaa jos se ei halua.

Kun ulkoilet, PIDÄ KOIRA KYTKETTYNÄ! Ja pyri ulkoilemaan aikana jolloin paukkeet ei ole pahimmillaan.

Tärkeintä kuitenkin on, että itse olet kuten tavallisesti ja käyttäydyt normaalisti. Varsinkin kun et vielä tiedä reagoiko pentusi paukkuihin, voit saada sen reagoimaan jos tuijotat sitä illan ja olet itse kovin jännittynyt. Pentukin osaa lukea omistajaansa ja tietää kyllä jos jokin ei ole kohdallaan.

Tsemppiä vaan kaikille uuden vuoden juhlintaan, yritetään tehdä siitä koirillemme mahdollisimman miellyttävä, oli koira paukkuarka tai ei! Me lähdetään jo huomenna yhden treeniporukkalaisemme kanssa mökille ja sielä ei toivottavasti pauku, saa Oonakin viettää uuden vuoden vaihteen selvin päin!
Taina ja Rape
Taina Mäki

Sisällä

ViestiKirjoittaja Anna Kaisa Miettinen » 30.12.2005 00:40

Tänään kuultiin jo koirapuiston tuntumassa ensimmäiset paukkeet. Eipä tuo ollut niistä moksiskaan. Eka kerralla kuunteli :smt017 että mitäs nyt, mutta sitten jatkoi leikkejä :smt031 :smt035 :fest:

Ajattelin tehdä niin, että ammutaan muutama raketti (ei mitään kamalan kovaäänisiä) niin, että koira on katsomassa, mutta sitten kun niitä ammutaan enemmän, niin saa olla sisällä (yksinkö? se selviää illan aikana). Kyllä varmaan illan aikana selviää, stressaantuuko paukkeesta vai ei. Olen sitä mieltä, että paljon riippuu myös omasta käytöksestä, miten koira suhtautuu raketteihin. Pahinta on varmaan hyssyttely. Kuten tuossa jo mainittiin, niin uusi vuosi on normaali ilta, lenkillä käydään eikä stressata sen kummempia. Koiralle pitää olla myös tekemistä. Tuo radiokin kuulosti hyvältä idealta.

Mutta toivottavasti kaikilla menee kaikki hyvin uutena vuotena :-)
:smt018 Olkaahan varovaisia niitten rakettien kanssa. Hauskaa uutta vuotta! :juomat:
BH TK1 TK2 RTK1 Black Classiel's Summer Rain 'Dani' -05
RTK1 Black Classiel's Mount Everest 'Vappu' -10
Anna Kaisa Miettinen

lisäys

ViestiKirjoittaja Anna Kaisa Miettinen » 30.12.2005 00:50

Niin, sitten tuolla muutaman raketin katsomisella en tarkoita, sitä että mennään ulos kiusaamaan koiraa. Meillä rontti sattuu nyt olemaan mukana lähes kaikissa hommissa, niin miksei nyt :-) Olen muutenkin niin luottavainen, sillä ei ole kyllä aiemmin reagoinut mitenkään mihinkään paukkeeseen :-D On paukahtanut pyörän kumi melkein korvan juuressa jne. Jo ensimmäisen paukahduksen jälkeen osaan sanoa, pelkääkö ilotulitteita vai ei. Ei silti, ei se ole välttämättä koiralle sopivaa olla koko iltaa kuuntelemassa vihellystä, ujellusta ja pauketta.
BH TK1 TK2 RTK1 Black Classiel's Summer Rain 'Dani' -05
RTK1 Black Classiel's Mount Everest 'Vappu' -10
Anna Kaisa Miettinen

ViestiKirjoittaja Sanna Schroderus » 30.12.2005 14:01

Meillä on yksi poju joka ei ihan hirveesti tykkää paukkeesta, ei pelkää p...jäykkänä mutta ei pidäkkään, voin pitää irti sitä koti pihassa, asummekin kyllä varsin rauhallisella alueella, metsän laidassa ja itse ei ammuskella, aina niitä silti jostain kuulee, joten, meillä on tottunut Remu olemaan häkissä (näyt.häkki eli se siis tykkää olla siellä ja on tottunut), se laitetaan häkkiin "turvaan" ja peite päälle, sitten koira huoneessamme on aina se radio päällä joten se sitten on vaan hiukan isommalla silloin paukkeen ajan, onneksi meidän "perällä" ei paukutella ennen aattoa, en itse voi sitä sietää, minä olen se meidän perheen paukku arka :-D Niin ja muut koirat on myös läsnä Remun kans jotta se aistii muitten rauhallisen läsnä olon.

Tyttöjen kanssa ollaan oltu ulkona aina jossain vaiheessa iltaa ja ne vaan leikkii, ja vanhempi uros myös ei noteeraa, nuorempana olisi perään paukassut jos olisi
päässyt :-D Me ei olla myöskään pidetty koirien osalta aattoa yhtään sen kummoisempana kuin aiempiakaan iltoja/päiviä.

Mutta siis jos koira pelkää, olisin itse sen kanssa ihan rauhassa, menee vaikka sängylle lukemaan ja ottaa koiran viereen ja antaa sen olla omissa oloissaan, hyssyttely on aina pahasta koska näin se saa pelolleen huomiota ja se vaan pahentaa aina. Itse kun on normaali niin se helpottaa koiraa ;-)

Niin, Remu lenkkeilytetään myös väsyneeksi iltapäivällä jotta hän nukkuisi levollisemmin, ja tänä uutena vuotena annan luonnon lääkettä eli Bach kukka tippoja, Rescue tippoja joita voin suositella kaikille :D

Oikein hyvää uutta vuotta ja nauttikaa siitä koirien kera! Ja niille koirille rauhaisaa ja hyvää uutta vuotta joita pauke ja valojen räiske jännittää! :fest:
Sanna Schroderus

ViestiKirjoittaja Petra Kurki » 30.12.2005 14:50

Viime vuoden vaihde oli meillä koiran ensimmäinen ja suunnittelin aika tarkkaan, että olen illan koiran kanssa kotona, että teen lenkit aikaisin, että pidän musiikkia soimassa jne. mutta eipä tuo edes huomannut mitään raketteja, vaikka kymmenen maissa oltiin ulkona lenkillä ja ympärillä pamahteli aikalailla :-D . Jätkä nukkui rauhassa koko illan ja niin teki myös kesällä, kun naapurissa oli kunnon ilotulitus juhlien kunniaksi. Joten eipä niitä koiria aina tarvitse sen kummemmin suojella, tietysti ei kuitenkaan kannata sentään jättää koiraa yksin, ainakaan ennen kuin tietää, mitä se pamahduksista sanoo.. :-)
Petra Kurki

ViestiKirjoittaja sanna holm » 30.12.2005 22:06

Eilen oli kymppi uutisissa kevennyksenä juttua,että ainakin joiltakin eläinlääkäreiltä olisi saatavana cd-levy joka sisältää erinlaisia uuden vuoden ääniä jota voisi ilmeisesti vuokrata ja alkaa koiraa totuttamaan hyvissä ajoin paukutteluun vähän kerrassaan.Itselläni ei ole paukkuarka koira,"vauvasta"en vielä tiedä mutta uskoisin ettei ongelmaa tule kun parina päivänä saamme räjäytys äänet läheiseltä kaivokselta eikä pentu oli ollu moksiskaan niistä.Toivottavasti uusi vuosi vaihtuisi teillä rauhallisesti.
Always follow your nose(Gandalf the gray)
sanna holm

ViestiKirjoittaja Kirsi Ruuskanen » 03.01.2006 11:33

Kyseisen levyn nimi taitaa olla "hui kauhistus", että sillä nimellä varmasti löytyy.. :wink:
Kirsi Ruuskanen

ViestiKirjoittaja sanna holm » 05.01.2006 01:59

Meillä on pieniä lapsia ja ääniä ihan yllin kyllin...Uusi vuosi vaihtui ilman mitään ongelmia.Molemmat koirat nukkui rauhallisesti piittaamatta ylimääräisyyksistä,onneksi.
sanna holm

ViestiKirjoittaja Kirsi Auranen » 04.11.2006 21:30

Uusi vuosi lähenee ja ilotulitteet ilmestyvät kohta kauppoihin. Onko tämä ilonaihe myös teillä, vaiko jokavuotinen kauhistuksen paikka?

Miten koiranne reagoi ja miten valmistaudutte aaton paukkeisiin? Kiinnostaisi myöskin tietää, että kuinka pitkään koirannne reagoivat aaton jälkeen, jos siis niissä muutosta ilmenee.
Kirsi Auranen

ViestiKirjoittaja Kirsi Kumpulainen » 04.11.2006 22:13

Yksikään neljästä ei huomioi. Vanhimmainen joskus pienenä säikähti niitä valoja, mutta sekin meni ensisäikähdyksen jälkeen ohi.
Kirsi Kumpulainen

ViestiKirjoittaja Carita Peura » 04.11.2006 22:42

Viimeksi ipana oli niin ipana vielä, reagoi kyllä, mutta asettui kuitenkin sisällä heti. Kokeilin pientä nallipyssyä keväällä, ei mitään vaikutusta.
Nyt on kait Vuosaaren sataman suunnalta kuulunut tosi hurjia paukkeita, ja olihan tuossa rankka ukonilma ihan päällä jokin aika sitten, eikä mitään.
Eli suhtaudun rauhallisin mielin, mutten aio toki viedä tuota hyvinkin reaktioherkkää otusta sinne pahimpaan paukkeeseen!
Kerron sitten miten meni...
-Carita-
Carita Peura

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 05.11.2006 02:15

Mitäs tähän nyt laittaisi... On ollut koiria jotka pelkäsivät ja nykyään on yksi joka hermostuu ja räkyttää. Mutta enemmistö ( :-D ) korkeintaan haukahtaa kummallisimmille äänille, pääosin eivät huomioi.

Silti; juhlaa se ei koirille todellakaan ole. Sisällä joutuvat kykkimään tavallista pitempään ja kyllä niiden kanssa ollaan varovaisia. Typerää ottaa mitään riskejä. Koko lauman saaminen turvallisesti sisälle ja ei-toimeentulevat pidettyä erikseen kun muu talon väki touhuaa juhlatuulella on ainakin meikäläiselle "vastuuhenkilönä" ollut joskus todella stressaavaa, ja vahinkojakin on joskus käynyt.

No, enpä sitten osannut laittaa rastia mihinkään. Hiiteen koko räiskebileet, tosin minua se taitaa enemmän rassata kuin nykyisiä koiriani. Jotain ihan muuta ilotulitusta oltiin n. vuosi sitten kauempaa katselemassakin koirien kanssa, ja se oli ihan kivaa.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Mia Möller » 05.11.2006 02:37

Meillä eivät pelkää hengissä olevat nartut eikä pelänneet edesmennneet uroksetkaan.
Mia Möller

ViestiKirjoittaja sanna holm » 05.11.2006 03:58

Meillä ei moisiin reagoida normaali ääniä enempää jos sitäkään vähää
sanna holm

ViestiKirjoittaja Tiina Backlund » 05.11.2006 11:53

Eivät pelkää, onneksi. Meidän takapihasta alkaa puisto, johon kerääntyy paljon ihmisiä ampumaan raketteja. Muutenkin koko alue on kuin sotatanner päiväkausia. Ei todellakaan voitaisi olla vuodenvaihteessa kotona, jos koirat pommeja pelkäisivät.
Tiina Backlund

ViestiKirjoittaja Sari Larmu » 05.11.2006 12:46

Meillä nuoriso on pennusta asti ollut katsomassa, kun ammumme raketit. Niiden mielestä olisi ollut mukava ottaa saaliit kíinni. :-D
Sari Larmu

ViestiKirjoittaja Heidi Bechstein » 05.11.2006 14:55

Meillä ääniarka Robin kyllä pelkää paukkuja, joten erityisjärjestelyinä se pissatetaan viimeisen kerran aattona jo n. klo 17, laitetaan verhot visusti kiinni ja kaikki radiot ja TV:t laulamaan. Pahimpaan aikaan koira laitetaan yhteen huoneeseen ja yhden aaton se oli häkissä (tilan rajaaminen parempi juttu, kun laajassa tilassa panikointi). Lisäksi on kokeiltu rauhoittavia lääkkeitä. Näiden varotoimenpiteiden avulla aatot on menneet suht ok. Ennen koiran ensimmäistä uutta vuotta alettiin varovasti kuunnella rakettien ääniä nauhalta marraskuusta alkaen ja se auttoi jonkun verran. Voisikin taas varovasti uusia tätä siedätystä. Kiitos muistutuksesta! :D En usko, että nuoremman Rikun kanssa tulee mitään ongelmia tässä asiassa.
Heidi Bechstein

ViestiKirjoittaja Velipekka Soini » 05.11.2006 18:00

En äänestänyt vielä, ku ei ole kokemuksia. Jäbä on vasta 15vkoa. Kuva

Ekat (PK-)paukut kuullessa se ei ollut tosin moksiskaan...
Velipekka Soini

ViestiKirjoittaja Petri Mälkki » 05.11.2006 19:39

Vanha herra Eddie pelkää paukkuja muutenkin, joten myös raketteja.

Iida ei pelkää paukkuja, eikä välitä myöskään visuaalisesta puolesta joten uudet vuodet ovat menneet hyvin.

Saapa nähdä kuinka käy tämän bortsun kanssa sitten.

Laitoin raksin nyt että jotain erityisjäjesteluitä tehty Eddien takia.
Petri Mälkki

Seuraava

Paluu Luonneaiheet