Miten esitän koiraani JH:ssa?

Kiinnostaako Junior Handler -kilpailut tai muu nuorisotoiminta? Vapaa keskustelualue junnuille ja nuorille harrastajille.

Valvoja: Mia Möller

Miten esitän koiraani JH:ssa?

ViestiKirjoittaja Sophie Keil » 05.02.2008 17:37

Hei kaikille,

Minulla olisi pari kysymystä JH:sta.

1. Mitä JH oikeastaan on?
2. Pitääkö siinä osata esittää muitakin rotuja?
3. Pitääkö vaihtaa koiria?
4. Jos haluaa mennä JH pitääkö koiran osallistua norm. näyttelyyn (eli rotukehään)?

Muitakin neuvoja otan kiitollisena vastaan!!!

Olen mahdollisesti menossa Hesa kv 24.-25.5.08 junior handler osakilpailuun. 5. Onko muita tulossa sinne? Minusta ei varmaankaan ole vastusta sillä se olisi 1 virallinen näyttely, mutta yritän parhaani.
Tuloksesta en välitä mutta olisi kiva onnistua.

Otan kaikki vastaukset kiitollisena vastaan,

Sophie
Sophie Keil

Re: Miten esitän koiraani JH:ssa?

ViestiKirjoittaja Sari Mattero » 05.02.2008 18:06

Sophie Keil kirjoitti:Hei kaikille,

Minulla olisi pari kysymystä JH:sta.

1. Mitä JH oikeastaan on?
2. Pitääkö siinä osata esittää muitakin rotuja?
3. Pitääkö vaihtaa koiria?
4. Jos haluaa mennä JH pitääkö koiran osallistua norm. näyttelyyn (eli rotukehään)?

Muitakin neuvoja otan kiitollisena vastaan!!!

Joskus aikoinaan noissa junior handler kisoissa käyneenä voin ainakin yrittää vastata kysymyksiisi

1) junior handler on kilpailu, jossa kilpaillaan koiran esittämisestä. Esitettävää koiraa ei arvioida sen perusteella kuinka rotumääritelmänmukainen se on, vaan miten se esitetään rodunomaisesti ja kuinka koiran ja ohjaajan välinen yhteistyö toimii.

2) On hyvä opetella esittämään muun rotuisia koiria paristakin syystä a) aina ei ole mahdollista kilpailla oman koiran kanssa b) usein kun valitaan parasta junior handleria on tuomareilla tapana vaihdattaa koiria kahden tai useamman parhaan esittäjän välillä.

3) kts. edellinen vastaus

4) Koiraa ei ole pakko ilmoittaa rotukehään, vaikka se ilmoitetaan junior handler kilpailuun.

Junior handler kilpailun säännöistä saattaa olla myös hyötyä, ne löytyvät seuraavasta osoitteesta: http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/F27CAF76-9487-490B-B157-F539FB2886C4/0/skl_JHsaannot2006.pdf
Sari Mattero

Kiitos!

ViestiKirjoittaja Sophie Keil » 05.02.2008 23:47

Hei!

Kiitos, että vastasit kysymyksiini! Se autaa paljon ja en tarvitse etsiä kaikkialta.

Terveisiä,

Sophie :D
Sophie Keil

ViestiKirjoittaja Maija Laukkanen » 06.02.2008 16:41

Harjoittelu kannattaa aloittaa ensin koiran kanssa ihan perusnäyttelyseisomisesta ja kontaktin luomisesta ihan kotioloissa. Harjoitella kannattaa lähellä järjestettävissä mätsäreissä, joissa järjestetään junior handler-kilpailu. Joillakin seuduilla järjestetään ihan junior handler-harjoituksia joihin kannattaa mennä mukaan opettelemaan! Saa varmasti paljon lisää tietoa ja hyviä neuvoja :)

Ehkä pari tärkeimpää asiaa jotka kannattaa junnukehässä muistaa on, että
- Koira tulee esittää mahdollisimman eleettömästi, eli sen täytyy olla juuri se koira joka on huomion keskipisteenä eikä itse esittäjä. Nykyisin tunnutaan pidettävän sitä parempana, mitä vähemmän koiraan koskee/siirtelee jalkoja yms.
- Esittäjä ei saisi koskaan olla koiran ja tuomarin välissä, toisin sanoen koiran hihna on aina tuomarin puolella olevassa kädessä (ja samalla siis koira tuomarin nähtävillä).
Maija Laukkanen

ViestiKirjoittaja Anni Alajääski » 07.02.2008 00:03

Junior Handlerissa mukavaa on myös se, että se on rentoa. Ei tarvitse ottaa suuria paineita. Se on oikeastaan melko samanlainen kuin mätsäritkin. :wink:
pkcn TK1 Gold Zafira's Hekate "Nelli"
Anni Alajääski

Re: Miten esitän koiraani JH:ssa?

ViestiKirjoittaja Ronja Nieminen » 28.07.2008 00:17

Itse en ole koskaan osallistunut virallisiin junnuihin, mutta kokemusta sen verran että pääsin kokeilemaan lajia ensimmäisen kerran tänä kesänä leiri kilpailussa. : > (Pärjäsimme kokemattoman koirani kanssa hyvin.)

Junior Hnadler oli todella positiivinen yllätys, kun muistaa että esitetään koiraa ja muistaa kehua ja innostaa sitä, se on aika paljon pääasia. Koiran kehut ja se että itse käyttää ns. järkeä siinä että koira on niin että tuomari sen näkee, on pääasia. : >

Minun neuvot eivät ole minkään ammattilaisen, mutta tärkeää on että sinulla ja koiralla on hauskaa ja yritätte parhaanne! :wink:
todellinen pilke silmäkulmassa
Ronja Nieminen

Paluu Nuorisopalsta