Nuoria rotukehien esittäjiä

Kiinnostaako Junior Handler -kilpailut tai muu nuorisotoiminta? Vapaa keskustelualue junnuille ja nuorille harrastajille.

Valvoja: Mia Möller

Nuoria rotukehien esittäjiä

ViestiKirjoittaja Anni Hautala » 07.04.2007 13:55

Kuinkas moni nuorisosta esittelee colliensa rotukehässä itse? En itse ole nähnyt kovasti nuori collieiden rotukehissä.
Itse esitän koirani aina itse kehässä. En tiedä meneekö se sen paremmin nuorella, kuin aikuisellakaan. Aikuisella on tietysti usein enemmän kokemusta.
Anni Hautala

ViestiKirjoittaja Suvi Lehto » 07.04.2007 19:58

Minulla on nyt puolivuotias nahkaneiti ja tulen tulevaisuudessa lähes aina esittämään sen itse kehässä. Ehkä joskus myös muiden koirien hihnan päässä olen, mutta varmemmin aina oman. Olen tällä hetkellä 15-vuotias ja täyttelen loppuvuodesta 16. En tiedä minäkään esiintyykö se itselläni paremmin kuin muilla, mutta koska itse olen sen alusta lähtien kouluttanut tohon näyttelyjuttuun ja muuhun niin uskoisin sen kulkevan paremmin mulla kuin muilla!
lyhcol n. Dandinas Put Up to Play "Titja"
lyhcol n. Timonan Yettie Yezebel "Veila"
pitcol n. Maple Yard Oh No "Priya"
Suvi Lehto

ViestiKirjoittaja Sofia luoto » 07.04.2007 20:09

Itsehän mä tuon pehko tyttöni aina oon esittäny :) täytän nyt kesällä neljätoista :)
Sofia luoto

ViestiKirjoittaja Anni Hautala » 07.04.2007 20:24

voitte laittaa myös kuvia missä esitätte koiraanne. Tässä minun kuvia Miinan kanssa:
Kuva
Kuva

Joudutteko koskaan "asettelemaan" collieidenne jalkoja? Itse joudun joskus, koska Miinalla on tyyli seistä täysin kasassa, mutta muuten esitän löysällä hihnalla edestä.
Anni Hautala

ViestiKirjoittaja Suvi Lehto » 07.04.2007 20:43

Mulla ei nyt oo mitään kehäkuvia esitettävänä, ainoastaan pari kuvaa eilisen ekan mätsärin (pun ilman sijaa) jälkeen ulkona otettuna. On Titja melkonen pystykorva, mutta kyllä on taistelu kova niiden korvien kanssa :/

Joskus siirtelen Titjan jalkoja, joskus ei edes tarvitse. Riippuu vähän päivistä! Ja joskus esitän seisoen ilman asettelemisia tai vain pari korjausta, joskus kyykyssä, sekin vaihtelee tosi paljon kun etin sitä omaa tyyliä koiran kanssa.

Laitan nyt linkkeinä näitä kuvia kolmisen kappaletta.

http://img.photobucket.com/albums/v318/ ... ain556.jpg
Ihan kotimaisemissa esitetty yhdellä hiekkaisella alueella. Tämä on kai yleisin tyyli tuon koiran kanssa.

http://img.photobucket.com/albums/v318/ ... mia063.jpg
Tossa mätsärin jälkeen otettu kuva, korjasin vähän jalkoja ja muuten peruutin itte hiukkasen.

http://img.photobucket.com/albums/v318/ ... pio076.jpg
Tässä esityskuva kun itse seison, mätsärin jälkeen myös. Tuo toinen koira Roi ei kyllä ihan edusta seisomisensa kanssa, mutta muuta kuvaa en tähän hätään löytänyt! Tuntuu kuin kuristaisin koirani, taisin just pysäyttää sen vauhdista tohon :D
Suvi Lehto

ViestiKirjoittaja Maija Laukkanen » 07.04.2007 20:48

Itse olen oman nahkani aina esittänyt, ja pitää varmaan erittäin hyvä syy olla jos sen jonkun muun käsiin rotukehään pistäisin :roll:

pistetäämpäs muutama kuvakin sitten.. ei parhaasta päästä mutta ehkä siitä jotain käsitystä saa..
Kuva
Kuva
Kuva
cskn Pinehillside's Passed Wonder "Piitu" -05
akn Hyvänenaika Hattutemppu "Huppis" -11
Maija Laukkanen

ViestiKirjoittaja Inka Loppukaarre » 07.04.2007 23:09

Itse esitän Minni-nahkani. Meillä takajalat asetellaan melkein joka kerta :roll: meiltä luulisi parin viikon päästä tulevan tuoreita näyttelykuvia :D
Inka Loppukaarre

ViestiKirjoittaja Sofia luoto » 08.04.2007 00:39

Harmittaa ko en tänne osaa laittaa kuvia :/
Sofia luoto

ViestiKirjoittaja Suvi Lehto » 08.04.2007 01:05

Todella hienoja koiria kaikilla! Kuvia odotellaan innolla sinultakin, Inka :D

Sofia: Millä tavalla tahdot laittaa kuvia? Ainahan voit ladata kuvat nettiin (esim. http://photobucket.com on kätevä ilmaispaikka johon niitä voi ladata kunhan on rekisteröitynyt) ja se kannattaakin, sitten niitä voi laittaa linkkeinä kuten minä tein jos vaikuttavat liian isoilta ihan kuvina laitettaviksi.
Jos tahtoo sitten laittaa ne kuvat kuten Anni ja Maija tekivät, kuvien täytyy silti olla jossakin nettiin ladattuina. Kuvat saa foorumiin tämän koodin mukaisesti (minulla BBCodet pois päältä tässä viestissä niin se ei mulla nyt muuta sitä kuvaksi): Kuva

Sitten yleinen kysymys kaikille, että mihin näyttelyihin olette seuraavaksi menossa koirianne esittämään? Itse menen Lahden mätsäriin 14.4. oman koirani kanssa seuraavaksi, sitten Lahden KV:hen tulen 29.4. esittämään ainakin tutun koiraa, nahkaurosta Konstaa (Dandinas Gorgeous Golden) nahkojen AVO-luokkaan (olettaisin ainakin). Voipi olla että JUN-luokassa esitän myös toisen tutun koiran Roin (Timonan Roy Roosevelt, näkyy noissa laittamissani kuvissa), riippuu vähän mitä koiran omistaja päättää. Oma koira ei vielä Lahteen tule kun pentuja siellä ei ole, mutta Kotkan erkkariin kyllä.
Suvi Lehto

ViestiKirjoittaja Inka Loppukaarre » 08.04.2007 10:56

Meillä on outokumpu kohta. Sitten varmaan leppävirta tai oulu...
Inka Loppukaarre

ViestiKirjoittaja Anni Hautala » 08.04.2007 11:44

Meillä on Miinan kanssa äitienpäivä seuraavaksi :)

Suvi Lehto:
Kannattaa ostaa noihin korviin "Collien korvavoide" nimistä ainetta apteekista. Muistaakseni n. 10e-20e. Meillä on sitä tällä hetkellä kotona ja on kyllä tosi hyvää ainetta. Glyseroliakin suosittelen, mutta sitä pitää vain osata käyttää. Mulla on kokemusta kevyiden korvien kanssa, kun tuolla mun neidillä on sellaiset, vaikka eivät ole nyt olleet pystyssä pitkiin aikoihin, kun käytin korvavoidetta.
Anni Hautala

ViestiKirjoittaja Maija Laukkanen » 08.04.2007 12:01

Inka Loppukaarre kirjoitti:Meillä on outokumpu kohta. Sitten varmaan leppävirta tai oulu...

Meidät näkee seuraavaksi sekä leppävirralla että oulussa :wink: vipat näyttelyt nuorissa ja sitten aletaankin sertijahtiin.. :-D
cskn Pinehillside's Passed Wonder "Piitu" -05
akn Hyvänenaika Hattutemppu "Huppis" -11
Maija Laukkanen

ViestiKirjoittaja Suvi Lehto » 08.04.2007 15:52

Anni: Kyllä meillä on sekä glyserolia että collieyhdistyksen korvavahaa, niitä ei vain kuvissa näy, mutta ei tunnu auttavan. Yhä mä kyllä niitä laitan kaikesta huolimatta, tuli viimeks kasvattajan kanssa mailissa puheeks jokos ostaisin siltä yhtä vahvempaa jenkkiläistä ainetta vai mitä se oli.. Sitten nähtiin mätsärissä yks nahkaomistaja myös, joka suositteli maitoliimaa tai vastaavia. Yritän nyt niitä kokeilla, mutta kun oli just hetki sitten tuo hampaittenlähtö niin sen aikana kunnolla nousivat.. Muttajoo, ihan normaali collievaha ei meille auttanut, mutta voit olla varma että hoitoa nuo pirun korvat kyllä saavat!

Jos noista kuvista mitä laitoin ei vielä ottanut selvää minkälainen minä olen, vaan enemmänki näki koiraa, tässä sitten yhteiskuva minusta ja Titjasta (jos joku näyttelyissä tahtoo bongata ja tulla juttelemaan):

Kuva
Suvi Lehto

ViestiKirjoittaja Sofia luoto » 08.04.2007 16:41

Varmaan meillä seuraava on oulu 12-13.5 :) Nyt sain pari kuvaa darasta :) harmi vain, että tuli tuo varjo paskasti :/ http://www.ii2.org/user.php?nick=nuusul ... id=1237233 ja sitte vielä misä molemmat on :) http://www.ii2.org/user.php?nick=nuusul ... g=15915531
Sofia luoto

ViestiKirjoittaja Anni Hautala » 08.04.2007 18:00

Suvi: Kyllä te ne korvat alas saatte, koska tuolla meidän Miinalla oli ihan pystyssä toinen ja nyt nätisti alhaalla : )

Opetin 7 vuotiaan siskoni esittämään Miinan ja hyvinhän se sujuikin. Taidan laittaa Linnéan ja Miinan sitten lapsi ja koira kisaan ensi mätsärissä :>
Kuva
Anni Hautala

ViestiKirjoittaja Sofia luoto » 08.04.2007 22:58

Mietityttää vain, että kehtaako tuota daraa viä mihinkään tuosa karvasa ?
Sofia luoto

ViestiKirjoittaja Anni Hautala » 09.04.2007 11:13

sillähän on oikein hyvä karva! ; )

Ajattelin tässä nyt kysyä kirjeenvaihtokaveria collien omistajan kanssa. Olisi haaveena saada sellainen kirjekaveri, joka harrastaa näyttelyitä ja voisimme ehkäpä nähdä jossain näyttelyssä.
Anni Hautala

ViestiKirjoittaja Maiju Leppänen » 09.04.2007 22:43

Mulla on vuoden vanha nahka tyttö ja olen todennut parhaaksi antaa sen taitavamman ja kokeneemmaan käsiin kehään. Kovasti ollaan, tai siis olen, esittämistä harjoitellut, mutta ainakaan vielä se ei suju niin hyvin, että haluaisin mennä pilaamaan muuten ehkä onnistuneen suorituksen omalla mokailullani. Koira näyttää lähinnä vanhalta lehmältä kun minä sitä yritän esittää. :-D ainakin tähän mennessä ja varmaan tulevaisuudessakin katselen mielumin onnistuneen suoristuksen kehän laidalta kun olen sitä itse kehässä pilaamassa. :wink:
Maiju Leppänen

ViestiKirjoittaja Maiju Leppänen » 10.04.2007 21:47

Suvi Lehto kirjoitti:Anni: Kyllä meillä on sekä glyserolia että collieyhdistyksen korvavahaa, niitä ei vain kuvissa näy, mutta ei tunnu auttavan. Yhä mä kyllä niitä laitan kaikesta huolimatta, tuli viimeks kasvattajan kanssa mailissa puheeks jokos ostaisin siltä yhtä vahvempaa jenkkiläistä ainetta vai mitä se oli.. Sitten nähtiin mätsärissä yks nahkaomistaja myös, joka suositteli maitoliimaa tai vastaavia.

Mä suosittelen ehdottomasti tota maitoliimaa! Meillä on ollut tosi paljon hankaluuksia pystyjen korvien kanssa, kaikkea oon kokeillut (esim juuri glyserolia) ja tuo Kiillon Maitoliima on ainoa mikä on todella toiminut. Maksaa noin 8 € ja kestää taatusti useammankin koiran liimaamisen. :wink:
Maiju Leppänen

ViestiKirjoittaja Anni Hautala » 10.04.2007 22:08

Meillä ei liimaaminen onnistunut, vaikka teimme sen aivan oikein kasvattajien ohjeiden mukaan. Korva oli pystyssä, mutta meni paljon raskaammaksi ja nyt kun käytimme painovoidetta korva pysyy alhaalla.
Anni Hautala

ViestiKirjoittaja Suvi Lehto » 10.04.2007 23:35

No sehän voi riippua (ja riippuu) ihan koirastakin mikä tehoaa ja mikä ei.. Jollekin tehoaa pelkkä glyseroli (tiedän tapauksen) ja jollekin se ei olenkaan, jollekin tehoaa salva (perus collievaha tiputtaa Titjan korvia vähän muttei pysyvästi > kasvattajalta saan lahti kv:sta sitte jenkkiläistä ainetta joten kattoo sitte sitä) ja jolleki taasen maitoliima tai jolleki teippi. Tänään mun piti teipata ton kakaran korvat mutta enpäs teipannukaa ku en ehtiny äidiltä kysyä missä meillä on sopivaa teippiä ennenku se lähti töihin. Dooh..

Ja nyt vain odottamaan että se tulee kotiin ja pääsee kyselemään mikä vuoro sillä on (ottanu työvuorolistansa mukaan töihin), päästäänkö päijät-hämeen alaosaston mätsäriin. Ei olis kaukanakaan, Jokimaa, ~15min ajo :D Ei vaan hutsittais kulkea bussilla.
Suvi Lehto

ViestiKirjoittaja Suvi Lehto » 12.04.2007 22:06

No sen verran nyt sitte varmistu että sen yhden Roin esitän myös Lahti KV:ssa.. Pitää käydä sen kanssa jossain välissä harjottelemassa vielä ennen näyttelyä, onneks asuvat kuitenki saman paikkakunnan sisällä niin matkakaan ei oo mikään kovin pitkä! Roipallaki on korvat välillä kuulemma pystyt mutta minusta ne oli ainakin viime mätsärissä (pitkäperjantai) jolloin sitä esitin myös kokeeks niin ihan hyvin.. Tarvii mitään vahoja sen kanssa säätää, omistaja on onnekas! En muute oo varma sittenkää mitä kasv meille meinas aineeks, että oonkohan kuunnellu iha väärin sen jenkkijutun (tai sit puhuttiin vaan jostain muusta jenkkihommasta kun tullu juteltua).. Mutta tosta vieraitten koirien esittämisestä! -> Tuli taas ihan yleisesti kysymyksenä mieleen että kuinka moni teistä nuoremmista esittäjistä esittää omien koiriensa lisäksi myös vieraita koiria kehässä? Tai sitten ohella (vaikka tämä topic ei oo kyllä aiheenakaan tähän) junior handlerissa esittää muita kuin omaa koiraa/pääsääntöistä lainakoiraa? Jos nyt vaikka poiketaan rodusta muihinkin rotuihin niin saadaan vähän keskustelua :D

Itse olen esittäny mätsäreissä Pikkistä ja Unoa sekä sitä Roita, kaikki nahkauroksia eri ikäluokista. Sitte Pikkiksen kanssa oon käyny myös virallisissa kehissä, tulossa se lahti kv jossa esitän Roin ja Konstan - kuten kerroin. Mut jos nyt niihin muihin rotuihin hyppään niin oon mä kerran junior handlerissa pyörähtäny salukiuroksen ("Sulo") kanssa. Mites te?

Koitetaan saada jotain keskustelua tänne :) Kerta meitä nuorempia "on olemassa" niin onhan meidän kai hyvä vaihdella jonkinnäkösiä kuulumisia ja vinkkejä jos mahdollista.
Suvi Lehto

ViestiKirjoittaja Anni Hautala » 14.04.2007 10:26

Itse olen esittänyt vieraita koiria kehässä. Minua on pyydetty esittämään ja suostun aina mielelläni.
Anni Hautala

ViestiKirjoittaja Suvi Lehto » 14.04.2007 16:26

Ootko vieny nahkoja vai pehkoja sitte, Anni?

Me tultiin just Titjan kanssa mätsäristä, nähtiin siellä myös Uno (D. Just A Prince), jonka mä sitte vein kehäänkin isoihin koiriin. Uno meni loistavasti juoksut ja seiso kun patsas, mutta saatiin sininen nauha ja sinisten yhteiskehässä sitten kuuden parhaan joukkoon, kaikki muut tuntu häsläävän ja Uno seiso vaan taas kuin unelma<3 Ja silti savustivat ulos! Damnn.
No mut Titjan kanssa meni kans parikehä hyvin ja liikkukin nätisti, saatiin kummiski sininen nauha myös. Noh, sinisten kokoontumiskehässä neiti vähän häsläs ja siinä tuntu kestävän suht kauan, yhtäkkiä sitte meitä oliki jäljellä enää kuus ja ne tiputti kaks ja sit tajusin että hei, mehän päästään sijoille.. Ja niin se sano "nahkacollie voi mennä tonne ykköseks", näin tuli SIN1-sija! Ja vielä BIS-kehästä sitten pitkän seisotuksen jälkeen BIS3 kahdeksan koiran joukosta, aivan yli odotusten koko mätsäri! Sählättiin kyllä seisomiset kärsimättömyydellä mutta liikkeet meni vastapainoks upeasti :D
Suvi Lehto

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 14.04.2007 16:42

Ihan vain huvikseni tuli kyselemään että oliskos täällä joku tytteli vailla koiraa kehään?
Kun itsellä tilanne että molemmat nartut nyt avoimessa ja samaan aikaan en toki pysty olemaan siellä molempien kanssa. Että saattaisi olla jollekin kivalle taitavalle esittäjälle koira tarjolla. Koira on kutakuinkin helppo esitettävä ja esiintyykin paremmin muiden kuin minun kanssa. Kovin nuorille en kuitenkaan koiraa anna. Ikärajaa en osaa sanoa kyllä, riippuu niin kovin persoonastakin.
Koiralla on nyt mammaloman jälkeinen karvankasvatus menossa joten ihan heti se ei ole tarjolla :-D Jos se loppukesän näyttelyihin jo kerkiäisi...
Pkcn Irokon The Shining "Merkki"

Sydämen sopukoissa ja muistoissa:
Pkcn Suvinuoskan Anastasia "Milla"
X-rotu Mellu (pystykorva-labbis-hirvikoira-ajokoira mix)
Pkcn Snowpaw Purple Angel "Peppi"

peppermillscollies@gmail.com
http://www.peppermillscollies.com
Heidi Malmivaara

Seuraava

Paluu Nuorisopalsta