Epilepsiasta

Keskustelua collieiden luonteeseen, terveyteen ja jalostukseen liittyvistä asioista. Myös ruokinta-aiheet tänne.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Re: Epilepsiasta

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 05.10.2010 11:18

Tähän liittyen, juuri puhuttiin kaverin kanssa yhtenä päivänä, kuinka Teukan sisaruksille suunnitellaan jalostuskäyttöä. Liittyen siihen mistä jo aiemmin tässä ketjussa kysyin, eivätkö sitten kasvattajat tosiaan välitä, vai eikö ymmärretä asian vakavuutta?

Voimia edelleen Kaisalle ja Teukalle!

Katri

Kotosalla:
Timonan Paradise Paige
Timonan Viking Viggo
Timonan Clouds Can Catch

Muistoissa:
Walanos Huckleberry Finn
Timonan Jaromir Jagr
Timonan Xyliet Xylona
Selbit Hunky Dory
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Mari Niemi » 05.10.2010 11:56

Olen lukenut Teukan blogia ja ollut kovasti hengessä mukana. Voin vain kuvitella, miten raskasta teillä on. Hienoa, että olette jaksaneet yrittää auttaa Teukkaa ja saada tautia aisoihin. Joskus taitaa vain olla niinkin, että pysyvää apua ei saada eikä tilanne muuksi muutu. Sellaista on hirveän vaikea hyväksyä paitsi menettämisen kipeyden takia myös siksi, että kaikki aikaisemmat ponnistelut tuntuvat turhilta. Luonnossahan sairaat eläimet ns. luonto korjaa pois. Lemmikeillä on onneksi se etuoikeus, että niitä hoidetaan ja autetaan. Ihmisten hirveän vaikeana ja raskaana tehtävänä on sitten ratkaista, koska tämä etuoikeus muuttuu elämän pitkittämiseksi eläimen hyvinvoinnin kustannuksella. Tätä asiaa olen paljon miettinyt omaa iäkästä ja silloin mm. lonkkaviasta kärsinyttä koiraani hoitaessani - luonnossahan eläin harvemmin joutuu pitkitetysti kärsimään. Tämä on minusta armeliastakin, eihän eläin tilaansa ymmärrä, eikä sitä, miksi sitä sattuu ja miksi se voi huonosti.
Yksi asia on myös oma ja esimerkiksi oman perheen jaksaminen. Niin tärkeitä ja rakkaita, aivan yksilöinä korvaamattomia kuin koirat meille ovatkin, on jossain oltava myös raja siinä, mitä itseltään vaatii ja mihin venyy. Luovuttaminen on joskus viisautta ja rakkautta sekin.
Edellä olevalla en halua ottaa kantaa siihen, mitä pitäisi tai kannattaisi tehdä. Haluan vain toivottaa voimia siihen ratkaisuun, jonka päädytte tekemään - on se mikä tahansa.
"Magda" TK1 Lifedream Refuse to Dance
Muistoissa koiraenkelit "Dave" Lifedream Doing Alright ja airis "Irma" Big Lady's Molly Malone
Mari Niemi

ViestiKirjoittaja Laura Katajamäki » 05.10.2010 12:00

^^Olen miettinyt ihan samaa. Eikä linjaus kennelin kantanarttuun ainakaan paranna tuota asiaa. Kyseisen kasvattajan pentusuunnitelmista tuli jotenkin hyvin pettynyt olo... Tälläistäkö se on, kaikkien kuvien ja hehkutusten takana?

Paljon voimia Kaisalle ja Teukalle! Tuollaista ei toivoisi kenellekään :(
Laura Katajamäki

ViestiKirjoittaja Jannica Joelsson » 05.10.2010 14:10

Jep, pettynyt olen minäkin, ja samaa miettinyt, eikö ne tajua vai eikö ne välitä....!?
"All knowledge, the totality of all questions and all answers is contained in the dog" Franz Kafka
Jannica Joelsson

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 05.10.2010 14:57

Kun kasvattaja on nimenomaan korostanut harrastusjuttuja JA terveyttä. Tuntuu siltä että hyvät aikeet ja kauniit puheet vedetään vessasta alas.

Ehkä jokaisen pitäisi omakohtaisesti kokea miltä sairaan koiran kanssa eläminen on, että tulee perspektiiviä asioihin??

Ja kun vielä yksi sisko on myyty Ruotsiin kasvattajalle, niin "malttaako" jättää hyödyntämättä uutta verta omassa kasvatustyössään?

Mari puki sanoiksi aika hyvin omiakin mietteitä, Teukan/Kaisan blogia säännöllisesti lukeneena.

Katri

Kotosalla:
Timonan Paradise Paige
Timonan Viking Viggo
Timonan Clouds Can Catch

Muistoissa:
Walanos Huckleberry Finn
Timonan Jaromir Jagr
Timonan Xyliet Xylona
Selbit Hunky Dory
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Sari Mattero » 05.10.2010 15:16

Olipas kurja lukea täältä teidän kuulumisia.. :(
Itseäkin jo useamman vuoden mietityttänyt tuo epilepsia että kuinka se kenenkin kasvatuksiin vaikuttaa niin koti- kuin ulkomailla.

Mari kirjoitti kyllä hyvin tännekin, tuntuu kyllä muutenkin pysyvän "kynä kädessä".

Voimia Kaisalle ja Teukalle! :smt006
Tender Wind's Majestic Maggie, "Maggie"
Clingstone's Looks Like Love, "Hilma"

RIP
Forest Star's Future Faith, "Onni"
MacGee's High Speed, "Elvis"
Sari Mattero

ViestiKirjoittaja veera annina westerlund » 05.10.2010 20:12

Katri Leikola kirjoitti:
Ehkä jokaisen pitäisi omakohtaisesti kokea miltä sairaan koiran kanssa eläminen on, että tulee perspektiiviä asioihin??

Tätä tai mitään muutakaan sairautta en toivo yhdellekään koiralle. Siitä huolimatta, oman koiran epilepsian kanssa painineena, olen miettinyt kanssasi samaa Katri. Useammankin kerran on saanut todeta että sairauksia ei oteta tarpeeksi vakavasti. Kaunopuheita riittää kyllä, mutta eri tilanne kun asiat tulisi oikeasti ottaa huomioon esim. jalostuskäyttöä suunniteltaessa. Tällä kirjoituksella en osoita syyttävällä sormella nyt ketään tiettyä kasvattajaa, esimerkkejä kun ikävä kyllä löytyisi monia. Sen sanon että onneksi löytyy poikkeuksiakin.

Voimia Kaisalle!
veera_westerlund@hotmail.com

TK1 Snowpaw Dent Blanche "Helmi"
Mustanquun Arotuuli "Piitu"
Muistoissa lassie-enkeli "Manella"
veera annina westerlund

ViestiKirjoittaja Kaisa Peuha » 06.10.2010 01:24

Kiitoksia kaikille myötäelämisestä. Ihan tippa tuli silmään lukiessani kommentteja. Tämän taudin kanssa taisteleminen kun on välillä tosi yksinäistä puuhaa kun jatkuvasti on pohdinnan alla koiran hyvinvointi ja sitten oma jaksaminen. Minähän sen koiran elämästä loppujen lopuksi vastaan. Ja huvittavinta tässä on, että itse paasasin yhdelle ystävälleni hänen koiransa epilepsiaa seuranneena, että oma jaksaminenkin on huomioitava ja sitten olen itse tässä. Kuuntelen öisin milloin tuttu kolina alkaa ja olenpa herännyt muutaman kerran kesken unien muka ihan varmasti siihen, että Teukalla on kohtaus, vaikka mitään ei kuulu. Kun se oma koira on kyseessä, niin päätösten tekeminen onkin paljon vaikeampaa.

Lääkärit eivät ota tätä tunnepuolta huomioon. Soitin jälleen Teukalle aikaa konsultointiin ja siellä oltiin kovasti sitä mieltä, että lisätään vain lääkettä, eikä ole mitään syytä vielä luovuttaa kun on muuten nuori ja terve koira kyseessä. "Ehkä muutama aivosolu on tuhoutunut, eikä koira enää varmaan ihan täysillä kulje, mutta ei se haittaa normaalia koiranelämää". Kyllä näin on, mutta miten kauan...? Jos kuitenkin vuodenkin päästä ollaan edelleen tässä tilanteessa. Sitä kun ei voi tietää. Lääkäri vain aiheutti minulle lisää huonoa omatuntoa siitä että olen edes harkinnut luovuttavani. Ja tiedän, ei hän sitä tarkoituksella tee, hän vain lyö faktat pöytään.

Ihmettelen itsekin Teukan kasvattajan pentusuunnitelmia, mutta luulen, että hänellä oli aikomus seurata Teukan tilannetta eli onko tämä oikeasti epilepsiaa ja sen mukaan sitten arvioida teettääkö pentuja vai ei. Ehkä me olemme niin kaukana hänen arjestaan, että sitä ei edes tajua eikä usko, että mistä tässä on kyse. Olen kyllä hänelle viestiä aika ajoin laittanut. Matkan varrella olen huomannut, että Suomessa ollaan todella valveutuneita koirien terveyden edistämisessä ja tiedon julkistamisessa. Kyselin jossain vaiheessa Teukan vanhempien kyynärtuloksia ja kasvattajalta tuli vastaus, että ei heillä ole tapana kuvata ja että Suomi on ainoa maa jossa niitä edes kuvataan. Vaikka olen suht vähän aikaa koirien kanssa ollut tekemisissä niin minulle tuli tunne, että minä tiedän kyynärvioista enemmän kuin suht kokenut kasvattaja...

Tämän enempää en halua hänen kasvatusperiaatteitaan arvostella kun en tiedä sen enempää. Tiedän vain, että hänellä on ollut raskas vuosi takana ja koirien kasvatus ei ole varmaan ollut ensimmäisenä mielessä, mutta jos epilepsian mahdollisesta periytyvyydestä on tiedetty niin sitten olen todella pettynyt ja vihainenkin, sillä kuka kasvattaja haluaisi ehdoin tahdoin näin sairaita koiria teettää. Mutta sitä on vaikea uskoa. Ja toivon hartaasti, ettei myöskään muilla sisaruksilla teetettäisi. Olenkin ajatellut kirjoitella Ruotsiin ja kertoa meidän kuulumisia. Ehkä se saattaisi vähentää haluja pentujen teettämiselle jos siellä edes sellaista nyt suunnitellaan.
Iitu, skcn Acting Top Model s. 7/2012
Ville, skcu Acting Pet Shop Boy s. 2/2011

Muistoissa:
Teukka, skcu Nirreterrit Faux Pas
Senni, spn Falcogon Oasis
Kaisa Peuha

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 06.10.2010 10:56

Juu, ei tietenkään toivo sairasta koiraa kenellekään. Mutta jotenkin tuntuu että muissa maissa ei suhtauduta "riittävällä vakavuudella" sairauksiin. Ollaanko me täällä Suomessa (tai pohjolassa ylipäätään) sitten liiankin tarkkoja eri sairauksien syynäämisessä?

Ei kukaan kasvattaja tahallaan kasvata sairaita, mutta jos se sairaus(riski) tuntuu niin kaukaiselta kun se ei ole siinä omalla koiralla... Ehkei sitä ajattele silleen. Ja mulle on ainakin keski-eurooppalaiset kasvattajat sanonu, et me täällä Suomessa ollaan niin jo vähän turhan tarkkoja kaikesta... Kun ei Ruotsissakaan juuri niitä kyynärpäitä kuvata. Eikä tarvitse mennä kuin Englantiin,niin ei siellä kuvata juuri mitään, saatikka rokotella (okei, joka maassa on varmaan valveutuneempia kasvattajia).

Ja sairauksissa on eroja, siis nimenomaan sen arkielämän kannalta. Ei varmaankaan esim. kilppari sinällään ole henkisesti raskas (paitsi jos ei pääse kilpailemaan jne) mutta epilepsia on. Mitenkään vähättelemättä toisia sairauksia, mutta toiset ei "näy" niin paljoa päällepäin, ja toiset taas sitten on raskaita omistajalle, kun joutuu seuraamaan sitä koiran kärsimystä.

Katri

Kotosalla:
Timonan Paradise Paige
Timonan Viking Viggo
Timonan Clouds Can Catch

Muistoissa:
Walanos Huckleberry Finn
Timonan Jaromir Jagr
Timonan Xyliet Xylona
Selbit Hunky Dory
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja veera annina westerlund » 06.10.2010 17:01

Nimenomaan tuntuu että erityisesti sairaudet joiden diagnosointi on vaikeampaa/mahdotontakin? jäävät usein liian vähälle huomiolle jalostussuunnitelmia tehtäessä. Se jos koiralle ei oikeasti mikään ruoka sovi, aina on maha kuralla tai rapsuttaa, niin se jos joku häiritsee pahasti sekä koiran että omistajan arkea. Eirtyisesti mikäli selkeää diagnoosia ei saada, sitä ei osata? ottaa jalostuksessa huomioon.

Epilepsia on luku sinänsä. Sitä ei voi tajuta ennen kuin sen on itse kokenut. On todella raskasta katsoa koiraa, joka ei tilanteestaan mitään ymmärrä, ja koittaa siinä vielä itse jaksaa, ja pystyä tekemään päätöksiä. En usko että epilepsiaa voidaan ottaa turhan vakasti/näitä tapauksia tutkia liikaa. Tärkeää on mielestäni tuoda jokainen epäilys ja diagnoosi muidenkin tietoon. Epilepsian selviäminen on kuitenkin muutenkin hankalaa, osa koiristahan saa kohtauksia esim. vain öisin/ saa vain lieviä kohtauksia jolloin jopa omistaja saattaa olla tietämätön sairaudesta. Lisäksi pään kuvaaminen jne. ovat hyvin kalliita tutkimuksia, eikä voida edellyttää että jokainen epilepsiakohtauksia saavan koiran omistaja niihin lähtisi. Hoitolinjahan menee yleensä niin että ensin kokeillaan toimivatko lääkkeet ja vasta sitten tutkitaan tarkemmin jos eivät (toki joitakin tutkimuksia tehdään heti). Lisäksi meillä on paljon koiria jotka saavat harvakseltaan kohtauksia, joita ei ole sen enempää tutkittu ja jotka pärjäilevät ilman lääkityksiä. Silti niillä on epilepsia, vaikkei niillee sitä diagnoosia ole "virallisesti" annettu. On omistajia jotka eivät ymmärrä että tällaisista asioista pitäisi kertoa esim. kasvattajalle, väitän että on myös ihmisiä jotka laskelmoidusti jättävät tällaisista asioista kertomatta. En usko että asioista rehellisesti kertomalla saadaan mitään negatiivista aikaan, asioiden peittelyllä ja kertomatta jättämisellä sen sijaan kyllä. Kuitenkin olen esim. toisen rodun porukoilta kuullut että esim. siellä koirien kramppikohtauksia selitellään milloin milläkin syyllä. Sairasta! :smt013 Epilepsia ei ehkä vielä ole rodussamme niin suuri ongelma, emmekä varmasti halua että se sellaiseksi tuleekaan.

veera annina westerlund

ViestiKirjoittaja Sari Mattero » 06.10.2010 18:11

veera annina westerlund kirjoitti: Kuitenkin olen esim. toisen rodun porukoilta kuullut että esim. siellä koirien kramppikohtauksia selitellään milloin milläkin syyllä.

Hieman OT, mutta paras minkä itse olen kuullut epilepsian aiheuttajaksi on lattianpesuaineen vaihtaminen. Kyllä sika syitä keksii jne.. :roll:
Tender Wind's Majestic Maggie, "Maggie"
Clingstone's Looks Like Love, "Hilma"

RIP
Forest Star's Future Faith, "Onni"
MacGee's High Speed, "Elvis"
Sari Mattero

ViestiKirjoittaja Piia Hautala » 07.10.2010 12:22

Kyyneleisin silmin luen tätä keskustelua, tuoreessa muistissa edelleen suru ja huoli kun oma rakas collieni sai kohtauksia......
Cessa oli 1v8kk kun oireet alkoivat, ensin useita kertoja diagnoosit olivat ihan hakuammuntaa, kunnes yhtenä päivänä Cessa kaatui suorilta jaloilta, vapisi, tärisi, silmät olivat osittain auki, mutta katse oli lasittunut, Cessan suusta roiskui vaahto/kuola ja oli täysin tajuton. Hiljaa yritin silitellä ja jutella Cessalle toivoen että kohtaus pian hellittäisi, kun Cessa palasi tajuihin niin sillä lirahti pissat ja kakat lattialle.... En sanoin osaa kuvailla kuinka kauheaa oli katsoa vierestä voimatta tehdä mitään..

Eläinlääkärillä käytiin säännöllisesti verikokeissa ja tarkistuksissa, lääkitystä muutettiin ja nostettiin hurjiin määriin, mutta oireet eivät loppuneet.
Toisinaan Cessa oli paljon parempi ja melkein iloinen oma itsensä.... silloin otimme ilon irti ja nautimme hyvistä päivistä. Mutta pian palattiin taas surullisesti maanpinnalle kun Cessa sai taas hurjia kohtauksia, itkien silitin hellästi Cessaa kun kouristukset iskivät kunnolla päälle...
Kesällä Cessan oireet vain pahenenivat ja lääkityksen nostostakaan ei ollut apua... Aamuisin kun Cessa tuli minua herättämään, sen leuat naputtivat yhteen ja ääni tuli värisevänä ulinana kun rakas kultani yritti toivottaa emännälleen hyvää huomenta.....

Kesäkuun puolessa välissä taas yhdellä eläinlääkärin käynnillä oma lääkärimme katsoi minua silmiin ja sanoi että hänen mielestään minun pitäisi päästää Cessa pois, en kuitenkaan vielä ollut valmis luovuttamaan vaan lääkitystä nostettiin taas....
Cessan kohtaukset kuitenkin jatkuivat edelleen eivätkä oireet pysyneet kurissa, niin jouduin tehdä sydäntäni raastavan päätöksen ja päästää Cessa sateenkaarisillalle......

Sinulle Kaisa ja muille epileptikon omistajille haluan osoittaa myötätuntoni, tiedän kuinka rankkaa on elää epileptikon rinnalla, se ei fyysisesti ole niin kauhean rankkaa mutta sitä ei sanoin voi kuvailla kuinka rankkaa on katsoa rakasta perheenjäsentään pystymättä auttaa.
Lämpimästi haluan toivottaa sinulle voimia..... :smt056
Piia Hautala

ViestiKirjoittaja veera annina westerlund » 07.10.2010 21:29

Surullista kuulla.. Osaanotot sinulle Cessan poismenon johdosta. Nämä ovat niin vaikeita päätöksiä, mutta teit varmasti oikein, joskus on armeliainta antaa toisen mennä :smt051

veera annina westerlund

ViestiKirjoittaja Kaisa Peuha » 08.10.2010 00:27

Voi Piia voin niin kuvitella mitä olet kokenut ja kyynelsilmin täälläkin luin tarinaasi. Samanlaisia tarinoita olen netistä selaamalla lukenut ties kuinka monta ja niitä iloisesti päättyneitä on kyllä vaikea löytää. Tuo lääkkeiden säätäminen on niin turhauttavaa. Täällä on taas Teukalla tänäänkin tullut kohtaus ja seuraavaa odotellaan :cry:

Joka kohtauksen jälkeen ajattelee, että tässä ei ole mitään järkeä, mutta taas seuraavana päivänä kun koira on jälleen oma itsensä, niin sitten tulee mieleen vielä yrittää... Teukka ei ole ainoa koira jota täällä hoidetaan. Minulla on toinenkin sairas koira, kylläkin lonkkavikainen, mutta välillä näitä otuksia katsellessani tulee mieleen, että eikö sen koiran omistaminen pitänyt olla ilo eikä jatkuva suru. Ja tuo on ohimenevä ajatus, sillä kyllähän näistä elukoista nauttiikin. Ne on se henkireikä josta ammentaa voimaa myös perhe-elämään.

Ja tosiaan en minäkään usko, että kukaan kasvattaja tahallaan kasvattaisi sairaita koiria. Ainahan kasvattamiseen liittyy riskejä. Se miten suuria riskejä otetaan määrittää mun mielestä sen miten vastuun tuntoinen ja hyvä kasvattaja on. Se että teettää pentuja epileptikkokoiran sisaruksella on minusta iso riski.

Ja taas mietin tuota tiedon puutetta ulkomailla, että sehän on paljon itsestä kiinni miten paljon tietoa etsit. Minusta kasvattajan kuuluisi olla perillä ainakin collien yleisimmistä sairauksista ja uhkista. Ja yleisesti on tiedossa, että collie on toisia rotuja herkempi sairastumaan epilepsiaan.

Muistoissa:
Kaisa Peuha

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 08.10.2010 13:34

Kaisa: Ja yleisesti on tiedossa, että collie on toisia rotuja herkempi sairastumaan epilepsiaan.

Onko tosiaan näin? Muilla ei ainakaan ollut tämmöinen asia tiedossa, että collie olisi sen herkempi kuin joku toinenkaan rotu.
Mutta aina oppii uutta. Mihin tämä perustuu, vai onko se vaan "yleisesti tiedossa"?? onko jossain tutkimuksia, tilastoja?

Katri

Kotosalla:
Timonan Paradise Paige
Timonan Viking Viggo
Timonan Clouds Can Catch

Muistoissa:
Walanos Huckleberry Finn
Timonan Jaromir Jagr
Timonan Xyliet Xylona
Selbit Hunky Dory
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Laura Katajamäki » 08.10.2010 13:41

^Useissa lähteissä mainitaan, että mm. colliella epäillään olevan suurempi riski sairastua epilepsiaan. Eli jostain syystä se kohtauskynnys on ilmeisesti matalempi, siihen sitten taas vaikuttaa monet seikat esimerkiksi luonne ja yleisterveys.
Laura Katajamäki

ViestiKirjoittaja Laura Katajamäki » 08.10.2010 13:45

Laura Katajamäki kirjoitti:^Useissa lähteissä mainitaan, että mm. colliella epäillään olevan suurempi riski sairastua epilepsiaan. Eli jostain syystä se kohtauskynnys on ilmeisesti matalempi, siihen sitten taas vaikuttaa monet seikat esimerkiksi luonne ja yleisterveys.

Eihän tuo herkempi sairastuvuus tarkoita suoraan sitä, että kyseistä sairautta olisi paljon collieissa. Vaan se tarkoittaa käsittääkseni, että yhtä suuret perinnölliset riskit omaava collie sairastuu kenties herkemmin kuin jonkin muun rotuinen yksilö samassa tilanteessa.

Piti muuten muokata tuota alkuperäistä viestiä, eikä lainata... :-D
Laura Katajamäki

ViestiKirjoittaja Kaisa Peuha » 08.10.2010 17:11

Äh, itse kun tämän taudin keskellä pyörii, niin pitää itsestään selvyytenä, että kaikki muutkin tietää. Ei siis vissiin olekaan yleisesti tiedossa :D . Mutta laitappa Katri vaikka googleen collie+epilepsia. Sieltä löytyy noita artikkeleita jne, joissa monessa mainitaan collie ( ja monta muutakin rotua).

Ja mä olen ymmärtänyt että tieto collien herkkyydestä perustuu tutkimukseen, jossa on seurattu rotuja ja huomattu, että collieissa sitä esiintyy enemmän. (en muista tarkalleen).

Mä en tiedä miten suhtautua tuon luonnepuolen liittämiseen epilepsiaan. Siis että herkkähermoinen koira olisi herkempi sairastumaan. Mä en pidä teukkaa mielestäni kovin heikkohermoisena enkä muutenkaan osaa liittää siihen mitään luonteen piirrettä mikä madaltaisi sen kohtauskynnystä. Se on ihan perusnahka. Jopa mielestäni hyvähermoisempi kuin osa, ehkä.. Kohtauskynnys kyllä sitten olisi vissiin periytyvä ominaisuus..

Muistoissa:
Kaisa Peuha

ViestiKirjoittaja Mari Kivikoski » 10.11.2010 20:35

Helsingin Yliopistollisessa eläinsairaalassa aivojen magneettikuvaus ja aivosähkökäyrän tutkimus maksoi minulle 607,10, kun toukokuun alussa kävin tutkituttamassa collieni "Armin" Black Gary True Love. Armilla on idiopaattinen epilepsia, mikä alkoi 10 kk iässä.
Minulta meinasi mennä jalat alta tammikuun lopussa, kun ensimmäinen kohtaus tuli. Ei kohtauksen takia, vaan siksi, että että minulla on myös irlanninsetteri, jolla on sama tauti. Kohtaukset siis sinäänsä ovat tuttuja.
En pitänyt maksua liian isona ja tulihan sieltä varma tieto, että aivoissa on paikallista epileptistä aktiivisuutta. Ei tarvitse ihmetellä, että mistä kohtaukset johtuvat.
Neurologi Tarja Pääkkönen ei ollut ollenkaan ihmeissään, kun kyseessä oli collie. Näitä epilepsia collieita on varmasti paljon enemmän, mitä täällä tulee ilmi.

Tsemppiä vaan kaikille epilepsiaa sairastaville koirille ja omistajille!
Mari Kivikoski

ViestiKirjoittaja veera annina westerlund » 10.11.2010 23:42

Piitu (ensimmäinen kohtaus koiran ollessa n.4 kk ikäinen) tutkittiin heti myös ensimmäisten kohtausten tullessa, koska eläinlääkäri piti esim. synnynnäisten poikkeamia todennäköisinä ja oireet olivat rajuja ja kohtauksia tuli todella tiheästi. Piitulta ei kuitenkaan otettu aivosähkökäyrää (en tiedä miksi? Huolestuneena sanoin että ottavat kaiken mitä voi), ainoastaan magneettikuvat ja näytteet aivoselkäydinnesteestä. Lisäksi tietysti laajasti tavallisia labrakokeita. "Diagnoosi" annettiin niin ikään muut vaihtoehdot poissulkemalla. Me kävimme tutkimuksissa Aistissa.

Juu, kyllä minäkin olen saanut lukemani kirjallisuuden/tutkimusten perusteella käsityksen että kyse ei ole ollenkaan niin harvinaisesta sairaudesta collien kohdalla, kuin joskus annetaan ymmärtää tai mitä esim. tämän ketjun perusteella voisi ajatella. Kaiken kaikkiaanhan sairaus on hyvin yleinen koirilla, tietyillä roduilla sitten vielä yleisempää. Sairauden ilmeneminen pentuna sen sijaan ilmeisesti on harvinaisempaa, näin olen lääkäreiden puheista ymmärtänyt.

veera annina westerlund

ViestiKirjoittaja Elina Rinkinen » 13.11.2010 17:34

En tiedä kelle tätä tulisi ehdottaa, mutta olisiko mahdollista saada sellainen epiketju, missä olisi lueteltu tiedossa olevat epikoirat (omistaja/kasvattaja voisi lisätä omansa). Epikeskustelut voisi pysyä omassa ketjussaan ja listassa olisi vain nimet listattuna.
Elina Rinkinen

ViestiKirjoittaja Elina Rinkinen » 13.11.2010 17:36

Heh, johan siellä näkyy sellainen olevan, sokea minä :-D Aika hiljaista siellä kylläkin näkyy olevan. Lisätkää ihmeessä kaikki sairastuneet sinne :-)
Elina Rinkinen

ViestiKirjoittaja Mia Möller » 13.11.2010 18:34

Jep, kyllä siellä sellainen on. Listat ovat nykyään tuolla omassa osastossaan.
Mia Möller

ViestiKirjoittaja kirsi juvonen » 22.11.2010 22:32

http://www.vogel.fi/lifestyle/elaimet/akupunktio.php

täs niile kenen luulee koirallaan olevan epilepsiaa:)

P:S Tungen nyt joka paikkaan tuota koska itse omalleni olen huomannut tehovan ei tällä kaatumatautii ole kuiteskaan vaan yhteen toiseen vaivaan :D
kirsi juvonen

Epilepsia - oireet

ViestiKirjoittaja Minna Törmänen » 01.02.2011 09:15

Hei,

en löytänyt käydyistä keskusteluista tällä aihealueella, tietoa siitä, mitkä ovat epilepsian oireet. Lähinnä kaipaisin lievistä oireista tietoa. Koirani alkoi yksi ilta kiertämään ympyrää. Ympyrää se kulki aina puoli kierrosta pysähtyen, kuin olisi ollut muussa maailmassa hetken päästä jatkaen taas puolet ympyrästä pysähtyen samanlailla. Näytti kuin se olisi yrittänyt etsiä paikkaa itselleen mutta, kun ympyrän kiertäminen vain jatkui ko. tavalla, aloin miettimään neurologisen häiriön mahdollisuutta? Koiraa puhuteltaessa se oli kuitenkin kuulolla. Lopulta ympyrän kiertäminen loppui kun silittelin häntä ja hän istahti viereeni. Onko huoleni turha? Voiko olla että koiralla oli kipuja, kun oli juuri edellispäivän ollut kauheassa ripulitaudissa, mutta yön nukkui levollisesti? Sen istahtamisen jälkeen koira oli normaali. Se ympyrän kiertäminen kuitenkaan ei ollut normaalia "hyvän paikan" etsimistä, vaan se poikkesi siitä, juuri niin että koira kiersi aina puoli ympyrää ja pysähtyi hetkeksi ja lähti taas oudosti liikkeelle. En osaa selittää. Mutta olisin kiitollinen kuitenkin epilepsian oireista, miten ne voivat koiralla esiintyä lievimmillään ja tietenkin jos ei epiin liity niin yleensäkin kommenntteja ko. asiaan kaipailen, mikäli sikäli jokunen sai juonesta kiinni, eli ymmärsi jotain sepostuksestani. :)
Minna Törmänen

EdellinenSeuraava

Paluu Terveys, jalostus ja luonne.