Pina-topic

Keskustelua collieiden luonteeseen, terveyteen ja jalostukseen liittyvistä asioista. Myös ruokinta-aiheet tänne.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Re: Pina-topic

ViestiKirjoittaja Jorma Lahti » 26.03.2010 22:39

Noora Talvilinna kirjoitti:Eikö täällä foorumilla todellaakaan käy kukaan jtmk:sta, kun ei mitään vastausta tähän pina-asiaan tule, eikä edes siihen että onko se pinojen jalostustarkastustilaisuus nyt siirretty vai ei, ja jos on niin miksi?

Muistetaan se tosiasia, että kaikki jäsenet ja toimikuntalaisetkaan eivät käy täällä foorumilla aktiivisesti seuraamassa keskusteluja.

Jos/kun asiaa ilmenee, niin yhteyttä asianosasiseen toimikuntaan ja kysymään.
Jalostustoimikunnan yhteystiedot löytyy yhdistyksen www-sivuilta http://www.collieyhdistys.fi/jaltmk.htm

t. Jorma
Jorma Lahti

ViestiKirjoittaja Noora Talvilinna » 26.03.2010 22:55

Jorma Lahti kirjoitti:
Noora Talvilinna kirjoitti:Eikö täällä foorumilla todellaakaan käy kukaan jtmk:sta, kun ei mitään vastausta tähän pina-asiaan tule, eikä edes siihen että onko se pinojen jalostustarkastustilaisuus nyt siirretty vai ei, ja jos on niin miksi?

Muistetaan se tosiasia, että kaikki jäsenet ja toimikuntalaisetkaan eivät käy täällä foorumilla aktiivisesti seuraamassa keskusteluja.

Jos/kun asiaa ilmenee, niin yhteyttä asianosasiseen toimikuntaan ja kysymään.
Jalostustoimikunnan yhteystiedot löytyy yhdistyksen www-sivuilta http://www.collieyhdistys.fi/jaltmk.htm

t. Jorma

Juu, on kyllä ainakin mun muistissa ettei kaikki käy foorumilla, eikä kaikki lue lehtiäkään. Itseasiassa olin jo laittamassa meiliä jollekin kuka mahdollisesti asiasta tietää, mutta kun viimeksi kävin SCY:n foorumilla, niin jtmk kohdalla oli vanhojen toimikunnan jäsenten tiedot.

Tosiasia on myös se, että aika moni yhdistyksen jäsen kuitenkin tätä foorumia seuraa ja yhdistyksen sivuillakin on maininta, että täältä löytyy tietoa ajankohtaisista asioista, niin kyllä aika moni kuvittelee saavansa tätä kautta myös vastauksia ajankohtaisiin kysymyksiin.

Kai mä sitten laitan meiliä jollekin jtmk:n jäsenistä ja kopioin vastauksen sitten tänne, niin kaikki muutkin asiasta kiinnostuneet saavat saman tiedon, eikä jokaisen tarvitse yksitellen ruveta meiliä lähettelemään.
Mimosan Joyful News "Pipsa"
Asandzan Adelfina "Kerttu"
Final Fantasy's Do Thewildthing "Bruno"
Asandzan Celia "Aino"

Muistoissa
Trafuil My Fair Lady "Pami/Pampula"
Trafuil Patrizia " Sipi/Simpukka"
Noora Talvilinna

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 26.03.2010 23:29

Jalostustoimikunnan uusi puheenjohtaja Salmisen Anne ainakin käyt täällä ja on kommentoinutkin tätä asiaa.

Minä kanssa odottelen vastauksia rotuunotto/siirtoasioissa.

Katri

Kotosalla:
Timonan Paradise Paige
Timonan Viking Viggo
Timonan Clouds Can Catch

Muistoissa:
Walanos Huckleberry Finn
Timonan Jaromir Jagr
Timonan Xyliet Xylona
Selbit Hunky Dory
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Anne Salminen » 26.03.2010 23:43

Jos jollain on kiireellistä asiaa jalostustoimikunnalle, olkaa yhteydessä meihin suoraan.

Colliepäivien pinatarkastus on siirretty, mistä pitäisi olla ilmoittautuneille tiedoitettukin jo.
Pina-asiasta kun ei valitettavasti ole vielä sitä virallista päätöstä olemassa kennelliiton taholta, ei tapahtumaa voida vielä pitää.
Kennelliiton suhtautuminen asiaan on hyvinkin myötämielinen, mutta asian virallistamista täytyy vielä odottaa jonkun aikaa.

Tiedoitamme asiasta lisää heti kun jotain tiedoitettavaa on.
Anne Salminen

ViestiKirjoittaja Noora Talvilinna » 26.03.2010 23:57

^Mä just laitoin sulle meiliä kera kysymysten. :)
Asandzan Celia "Aino"

Muistoissa
Noora Talvilinna

ViestiKirjoittaja Hanna Ollikainen » 27.03.2010 00:02

Paikalle varmastikin olisi ollut menossa ihmisiä ihan vaan tätä tilaisuutta ihmettelemään että tiedottaminen ehkä kuitenkin paikallaan? :D
Hanna Ollikainen

ViestiKirjoittaja Anne Salminen » 27.03.2010 00:12

Ei tätä nyt mitenkään salassa ollut tarkoitus pitääkään.
Olisin asian jo laittanutkin toimikunnat tiedottaa palstalle, mutta mun täytyy vielä odotella oikeuksia päästä kirjoittamaan sinne :D
Anne Salminen

ViestiKirjoittaja Kaarina Pesonen » 27.03.2010 00:18

Jeps, tää oli suunnitellut tulevansa tarkastusta katsomaan joten kiva tietää etukäteen ettei sitä olekaan eikä vasta paikan päällä. ;) Kiva kuulla muutenkin todellista tilannetta koska syksyllä annettiin selkeästi ymmärtää, että siirtomahdollisuus olisi jo täyttä totta. Kiitos Anne tiedottamisesta!
Kaarina Pesonen

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 27.03.2010 00:41

Mä olin kanssa tulossa melkeen varta vasten kattoon "rotuunottoa". Mutta ehkä nyt sit meenkin Vaasan näyttelyyn.

Katri

Kotosalla:
Timonan Paradise Paige
Timonan Viking Viggo
Timonan Clouds Can Catch

Muistoissa:
Walanos Huckleberry Finn
Timonan Jaromir Jagr
Timonan Xyliet Xylona
Selbit Hunky Dory
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Lauri Latva-Äijö » 27.03.2010 01:44

Hieman hämmentyneenä lueskelin taas tätäkin:

1. Jo parisen vuotta sitten puhuttiin, että pinoja voidaan siirtää virallisesti "pitkäkarvaisiksi" ja tämä proseduuri edellyttää vain katselmuksen. Sain kuvan, että asia on "loppuhionnassa".

2. Asia tuntuu olevan samassa pisteessä. SKL suhtautuu myötämielisesti ja asia siis etenee. Mitenkä? Milloin? Tuleeko tästä päätöksiä tänä vuonna vai vuoteen 2015 mennessä vai onko tämäkin hämärän peitossa ? Ihan varmasti pina-pentujen kasvattajia tämä kiinnostaisi - jo asiakaspalvelunkin näkökulmasta :-D
En ymmärrä miksei asiaa voisi tällä foorumillakin selventää, jos kohta ymmärsin että ihan vaan ollaan "vaiheessa"...

3. Siirto pitkäkarvaiseksi ja sen jälkeen risteytykset. Siinähän sitten risteytetään kuitenkin nahka ja pehko. Terävä, toimintakykyinen nahka risteytettynä millaiseen pehkoon? Asia ei ole mitenkään yksiselitteinen. Tai arka ja terävä nahka, ei sekään ikävä kyllä harvinaista :-)

4. Kieltämättä koko problematiikka on pakko laajentaa pohdintaan pk/lk risteytyksiin. Jätetään nyt pois bortsut :D Asia on äärimmäisen paljon selvitystä vaativa. Miksi minulla yleensä on nahka (eikä pehko)? Mitä tämä tosiaan tekee nahkoille? Ei aavistustakaan, siis pohdintaa :). En nyt ihan usko, että on paluuta johonkin yleis-collieseen, kun rodut erkanivat jo 1800-luvun lopussa. Lisäksi nahkojen ja pehkojen esi-isistä löytyvät pitkälti samat koirat. Kuitenkin taas geenipoolin kannalta olisi ensiarvoisen tärkeää laajentaa sitä nahkojen osalta - siinä ei kuitenkaan ole mitään muuta järkevää vaihtoehtoa kuin pk. collie- Jne.
Lauri Latva-Äijö

ViestiKirjoittaja Noora Talvilinna » 27.03.2010 02:05

Vastaus on: ollaan vaiheessa edelleen ja kun joku tietää joskus jotain se sitten kerrotaan. :)
Asandzan Celia "Aino"

Muistoissa
Noora Talvilinna

ViestiKirjoittaja Aila-Maija Kunnari » 27.03.2010 02:15

Pinakysymyksen yhteyteen kuuluu tosiaankin kysymys pk/lk-risteytyksistä, nämä asiat ovat tiukasti nivoutuneet toisiinsa. Mielestäni koko rotuunotossa ei ole sellaisenaan suurta juhlimista, jos se ei johda myös sallivampaan risteytysmahdollisuuteen.
Vasta harkituissa risteytyksissä toteutuisi pitkäkarvaisten kannalta todellinen valinnan vapaus ja vain niiden kautta luotaisiin uusia mahdollisuuksia molemmille roduille.

Mulla on ehkä joku katkos ajattelussa, mutta en oikein mitenkään ymmärrä, miksi pinojen kasvattajat nimenomaisesti haluavat nämä siirtää toiseen rotuun. Ruotsin malli on selvä, kun risteyttäminen on vapaata ja rekisteröinti tapahtuu karvan laadun mukaan, mutta meidän oloissa se nykyisillä säännöillä tarkoittaa mielestäni pikemminkin rodusta poistoa.
Aila-Maija Kunnari

ViestiKirjoittaja Lauri Latva-Äijö » 27.03.2010 02:31

^ näin ajattelinkin - hienoa että meille sentään sitten kerrotaan - olisiko mitään jos saataisiin vaikuttaa ja edistää prosessia vai onko se liian demokraattinen ajatus :-D

No oikeasti ymmärrän, että Suomessa mikä tahansa toimenpide yli roturajojen lienee SKL:lle äärettömän suuri kynnys...Collie-väelle tämä pina-kysymyksen esitetty ratkaisu sopii ymmärtääkseni mainiosti.

Ohimennen vielä se, että joskus lk. collieissa saadaan myös näitä luppakorvaisia "ajavan rodun pentuja" - viimeisen kymmenen vuoden aikana kuitenkin vähemmän ja vähemmän. Mutta kertoo sen, että jossain vaiheessa joitakin englantilaisia lk. kasvattajia on viehättänyt idea yhdistellä yli rotujen. Vuoden 1940 edeltäviä juttuja kuitenkin. Mutta geneettinen pullonkaula toisen maailmansodan aikana melkein tuhosi lk. collien rotuna, silti tuostakin ominaisuudesta on päässyt jotain läpi. Mielenkiintoista - jennkinahkoillta tuo puuttuu (esim. Foxeart Jubilationin taustoista). Vai piileekö vain - ko. herran pennuista ensimäinen nahkamme alkoi sitä paitsi vanhoina päivinään 1987 pakkastalvena kasvattamaan pina - turkkia :D
Lauri Latva-Äijö

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 27.03.2010 09:52

Minäkin ajattelin mielenkiinnosta käydä siellä tarkastuksessa/rotuunotossa ja oli yllätys että siirtyy, tosin ihmettelin jo aiemmin etteikö mitään SKL:n tiedotetta asiasta ole olemassa?

OT/ Muuten Lauri, tuleehan noita läppäkorvia pitkissäkin, korvien asento ei kuitenkaan periydy joko/tai vaan variaatioita on monenlaisia riippuen korvan koosta, paksuudesta/ohuudesta, löysyydestä, sijainnista pään päällä/sivuilla, taitoksen mallista jne. Eli mun veikkaus on se ettei korvista (tai muistakaan vast. ominaisuuksista) voi suoraan päätellä mihin on joskus risteytetty vai onko, noita monen geenin säätelemiä ominaisuuksia kuitenkin riittää laidasta laitaan. Vähän sama kuin sanoisi, että pitkiksillä on enemmän lonkkavikaa --> niitä on joskus risteytetty sakemanniin. Tokihan historian hämäristä on jäänyt tietoja siitä mitä risteytyksiä on käytetty, ja siellä on paljon rajumpaa valinnanvapautta harjoitettukin kuin nykyiset (laajennetutkaan) mahdollisuudet sallisivat.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Noora Talvilinna » 14.05.2010 23:18

Jaahas, nyt on tullut lisää tietoa näistä pinojen siirrosta ja puhutaan siinä lk/pk-risteytyksistäkin, mutta sehän on vissiin ollut samasääntö kokoajan, tuonne toimikunnat tiedottavat palstalle
viewtopic.php?f=12&t=8072
Asandzan Celia "Aino"

Muistoissa
Noora Talvilinna

ViestiKirjoittaja Teija Lehtoranta » 01.08.2013 15:58

Herätellääs tätäkin topicia vähän.

Olen seurannut pinojen siirtoa pitkäkarvaisiin mielenkiinnolla ja tyytyväisenä siitä, että tämä on nykyään mahdollista. Nyt kun tämä pina-asia on tullut omalle kohdalle ajankohtaiseksi, niin haluaisin esittää muutaman kysymyksen. Uusimmassa pentueessani on narttu, joka on mahdollisesti pina. Kyseessä on pentueen ainoa narttu, joten jos se täyttää muut vaatimukseni jalostuksen suhteen käyttäisin sitä mielelläni myöhemmin jalostukseen karvan laadusta riippumatta. Sukutaulussa on hieman erisukuisia koiria (isä ruotsalainen, takana käyttökoiria), joten mahd. jatko tästä suvusta olisi itselleni mieluisaa. Eli tässä tapauksessa narttu kannattaisi jättää sk rekisteriin ja mahd. siirtää pitkäkarvaisiin vasta, kun se on tehnyt (sk)pentueen. Onko tämä mahdollista? Siis teettää pennut toiseen rotuun ja sen jälkeen siirtää koira toiseen rotuun? Entä jos narttu osoittautuu niin hyväksi, että sillä halutaan tehdä pentue myös pitkäkarvaisiin? Onko tämä mahdollista, jos sillä on jo pentue toisessa rodussa?

Tämä kaikki on vielä teorian tasolla, sillä en tiedä vielä varmaksi edes sitä, onko narttu pina. (Pentujen 3vkos-kuvat näkyvät kotisivuillani, joten siellä voi kokeneemmat käydä katsomassa ja muutkin arvuuttelemassa onko pina vai muuten vaan pörheämpi nahka :-D. Mielelläni kuulen myös mielipiteenne.) Itseäni ei tuo pina-asia sk kasvattajana haittaa, vaan mielenkiinnolla haluan seurata, millaisia heistä kasvaa. Jos olisi koirapaikka vapaana, jättäisin mielelläni pinan kotiinkin kasvamaan :smt007 .

Pentueessa myös toinen uroksista näyttää vahvasti pinalta. Eli kysymykset samasta asiasta myös uroksen kohdalla. Voiko sillä joku tehdä halutessaan sekä sk että pk pennut? :smt017
"Leena on minun paimeneni. Ei minulta mitään puutu..."
www.koiruuksien.com
Teija Lehtoranta

ViestiKirjoittaja Rebecca Saleh » 01.08.2013 16:12

En osaa sanoa juuta enkä jaata tohon periaatteessa paitsi siihen, koska minulle on samantekevää käytetäänkö nahkoihin pinaa vai ei :-D Mutta mietin näin yleisesti ottaen että kannattaako, koska LL nahkoja (jotka eivät kanna pinageenejä) on aivan mielettömän vähän koska se pitkäkarvageeni kummittelee todella monen takana. Ja koska pina on aina genotyypiltään ll eli se luovuttaa väkisinkin pitkäkarvageenin pennulleen. Vaarana siis on se, että syntyy Ll x ll eli pennut ovat pitkäkarvageenin kantajia tai sitten pinoja. Ellet sitten jollain ihmeen ilveellä ja tuurilla saa jostain koiraa, joka ei kanna pitkäkarvageeniä, jolloin kaikki ovat väkisin vain ja ainoastaan kantajia eikä pinoja synny.
Tilastollisesti ja periaatteessa prosentuaalisesti pinoja tulee syntymään siihen pentueeseen sitten paljon.

Toki siis pinojen lisäys ei mua pehkoihmisenä haittaisi mikäli ne on terveitä ja saadaan siirrettyä :D Sais pehkoihin vähän sähäkämpiä ja terveempiä yksilöitä. Nahkaharrastajat saattaa olla vähän eri mieltä :D
Kotona
cpku Will to Win Fantazija "Sagur" 25.10.2004
cpku Black Sara's I Will Follow "William" 11.11.2010
cpkn Honey Melon Pinas Anthea "Cecil" 25.4.2012

http://cpkusagur.blogspot.com
Rebecca Saleh

ViestiKirjoittaja Åsa Wilkman » 01.08.2013 22:04

Teijan pentue näyttää kyllä minun mielestäni ihan normi nahkapentueelta. Hyvin aikaisin kyllä huomaa erityisesti päästä onko pina = "märkä pää" ja 3 viikon iässä olisi kyllä enemmän karvaa, hyvin tumma naama ja tassukarvat pitkät kynsien päältä. Olen muutaman kerran epäillyt että pentueessani olisi pina mutta pennuilla on vain ollut tuuheampi turkki.
On kasvattajia jotka näkevät heti pentujen synnyttyä onko pinoja/pinaa joukossa.

Pinahan on sileäkarvainen papereitten mukaan joten jos toinen puolisko ei kanna pk-geeniä kaikki pennut ovat ulkoasultaan lyhytkarvaisia. Voisin hyvin itsekin tehdä tällaisen yhdistelmän. Nahka-kasvattajana en tietysti tieten tahtoen halua kasvattaa pinoja mutta en pettyisi jos sellainen syntyisi ja mielellään jos ko yksilö muutenkin täyttäisi kaikki jalostusvaatimukset voisin itse käyttää tai myydä jollekin pk.kasvattajalle. Toivoisin vielä että pinan saisi rekisteröidä pitkäkarvaiseksi heti pienenä jos sen haluaisi. Kaikki pinat eivät tietysti ole "jalostustavaraa" ja toivottavasti kynnys käyttää niitä jalostukseen olisi tarpeeksi korkea. Ei niin että se vain olisi jotain "erikoista, hienoa tai myyntivaltti".

Mielenkiintoinen kysymys tuo että onnistuuko jos ensin teettää sk.pentueen ja siirron jälkeen pk-pentueen. Mitä sen oikeastaan estäisi? Pentuehan rekisteröidään nartun karvanlaadun mukaan; 1)emä olisi papereissa sk.collie 2) emä pk.collie.
Åsa

*Somewhere over the rainbow skies are blue, and the dreams that you dare of dream really do come true.*
Åsa Wilkman

ViestiKirjoittaja Minna_Saarinen » 02.08.2013 14:55

Mun pina-pennuista Kangasniemen Kati sano jo varmaan 2vko kuvista mitkä oli pitkätukkia. Ite huomasin hännän juuresta että pina-pennuilla oli "puuhka" :-D

Teijan kuvista on vähän vaikea sanoa, mutta toinen pojista ja tyttö näyttäisi munkin silmiin pörröltä.
lkcn Final Fantasy's Friend of Mine "Keke"
lkcu Talcott Timmy Tiptoes "Esko"
lkcn Talcott Gene Raider "Nina"

Muistoissa lkcu Walensian Maitre ja lkcn Pandarellan Ofelia
Minna_Saarinen

ViestiKirjoittaja Noora Talvilinna » 02.08.2013 23:44

Mun mielestä Teijan suunnitelma kuulosta loistavalta ja nimenomaan kannattavaltakin molempia rotujakin ajatellen. Tuosta mäkin haaveilin silloin Pipsan kohdalla, ja olen suunnitellut tekeväni samoin, jos mulle joskus pinoja syntyy. Ja toivottavasti joskus syntyiskin. :)

Musta tuntuu tyhmältä ajatus, ettei koiralle vois merkitä niitä jälkeläisiä sen hetkisen rodun mukaan, kun tuo siirto kerran on mahdollista, eikä siinä mun ymmärtääkseni ole yläikärajaa. Alaikärajahan on noiden PEVISA-tutkimusten takia. Ja kun se siirto tehdään kuitenkin vain kerran, eikä kyse ole mistään ees taas vatkaamisesta.
Jos tuo ei jostain syystä olisi mahdollista, niin mä en kyllä sitten näe mitään järkeä siirtää - varsinkaan niitä ainoita ja lupaavia, pitkäkarvaisiksi. Niiden jälkeläisistä sitten vois siirtää, jos niissä olis sitten enemmän ns.pelivaraa. Eihän se hyödyttäis nahkoja yhtään, eikä kasvattajaakaan, jos pentueen "parhaimmat" koirat siirretään toiseen rotuun ja pahimmassa tapauksessa niistä nahkoista ei olisi syystä tai toisesta jalostukseen.

Aika vähän noita pinoja sk collieissa on käytetty, mikä mun miestä on sääli, kun kyse ei kuitenkaan ole kuin karvanpituudesta periaatteessa. Mä en jaksa oikein uskoa, että pinoista mitään rotua uhkaavaa buumia tulee, mutta toisaalta onhan niitä buumeja tullut ihmeellisimmistäkin asioista.
Asandzan Celia "Aino"

Muistoissa
Noora Talvilinna

ViestiKirjoittaja Miia Luukkainen » 28.08.2013 10:55

En tiedä onko kenneliitolla tai muullakaan taholla tähän mitään ohjeistusta tänä päivänä, mutta tiedän toisista roduista tapauksen. Eli luppa-/pystykorva versiossa (papillon ja phalène) on käytetty yhtä koiraa jalostukseen kummassakin rodussa, kun rodun vaihto oli tehty yhden pentueen jälkeen.
rodut: Papillon, pk.collie ja cavalier

http://www.kennellagoon.com

http://lagoon.kuvat.fi/
Miia Luukkainen

ViestiKirjoittaja Teija Lehtoranta » 08.09.2013 21:48

^Mielenkiintoista.

Kiitos keskusteluun osallistuneille ja pentujani kommentoineille. Omalla kohdallani kyseiset pentuset osoittautuivat valeasuisiksi pinoiksi ja pentujen kasvaessa karvat eivät jatkaneet kasvuaan, joten en päässyt perehtymään tähän pinan kasvatus- ja rodusta siirtoon näiden kohdalla sen syvällisemmin. Mutta eiköhän joku kasvattaja tämänkin jossain vaiheessa selvitä. Itse ainakin mielenkiinnolla kuulisin miten homma liiton/yhdistyksen kannalta menisi. Yllättävän paljon tuli myös pentukyselyitä, joissa nimenomaan oltiin kiinnostuneita pinoista, joten hienoa, että niiden "arvo" on jo noussut normipentujen tasolle, mihin se kuuluukin. Ei ole koiraa karvoihin katsomista vai miten se vanha sananlasku menikään :D
"Leena on minun paimeneni. Ei minulta mitään puutu..."
www.koiruuksien.com
Teija Lehtoranta

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 09.09.2013 20:11

Hassu juttu, kun minusta taas tuntuu, että nykyään kaikki haluavat nimenomaan sen pinan : D Kaikki haluavat nahkacollien, mutta jotenkin kuitenkin tykkäävät pehkon "klassisen Lassien" ulkonäöstä, mutta eivät siitä ns. näyttelyturkista tai "nykyturkista", joten pina on se luonteva valinta. Itse ainakin tiedän ihan valtavan läjän ihmisiä, jotka haluaisivat joko joskus pinan, tai sitten nimenomaan ehdottomasti vain pinan. Ei sillä, pinaturkin pituus (tai sen puute) viehättää kyllä itseänikin, mutta jos sen samankaltaisen risuja ja männynkäpyjä kerääviä hulmuavia hapsuja vailla olevan turkin saisi pehkoillekin siksi ainoaksi karvanpituudeksi, niin mikäs siinä (;
Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan - mutta aina pitää olla varasuunnitelma!
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Sari Larmu » 10.09.2013 11:10

Mua viehättää se hieman erilainen luonne, muutenhan meidän "pehkot" on melkein pinoja karvan pituudeltaan. Taitaa luonne kuitenkin olla niin, että kaikissa kolmessa laadussa on hyviä ja huonoja?
Sari Larmu

ViestiKirjoittaja Anne Salminen » 12.09.2013 22:57

Niin kauan kun koira on rekisteröitynä sileäkarvaiseksi,
sitä voidaan ihan normaalisti käyttää jalostukseen sileäkarvaisena.
Ja siirron jälkeen se on virallisesti pitkäkarvainen, joten jatkossa
sitten ei ole asiaa kuin pitkäkarvapentueisiin.
Ei siinä ole sen kummempia kommervenkkejä.
Anne Salminen

EdellinenSeuraava

Paluu Terveys, jalostus ja luonne.