Pina-topic

Keskustelua collieiden luonteeseen, terveyteen ja jalostukseen liittyvistä asioista. Myös ruokinta-aiheet tänne.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Re: Pina-topic

ViestiKirjoittaja Noora Talvilinna » 23.03.2010 22:59

Huomasinpa juuri, kun nämä topicit yhdistettiin etten mä saanut koskaan vastausta tuohon kaksi vuotta sitten esitäämään kysymykseeni. :-D

Mulle tulee suht. usein kyselyitä pinoista, niin collieihmisiltä kuin myös ihan rodun ulkopuolelta, ja paljon ihmettelyä on aiheuttanut se ettei rotuunsiirto ole ollut mahdollista ja että pinat ns. sekundakoiria.
Moni ihminen on ollut kiinnostunut pinoista ja haluaisi pinapennun, mutta haluaisi myöskin tietää pinojen tulevaisuudesta. Mun sivuilla on pina-sivu ja siellä mm. teksti mikä perustui v.2005 järjestettyyn keskustelutilaisuuteen, ja on ollut aika hölmöä sitten selitellä kyselijöille, jotka haluavat itetää että onko asia vuodesta 2005 edennyt, ettei mulla ole sen enempää tietoa pinojen tulevaisuudesta kuin mitä silloin, kun ei mitään tietoa missään ole. Tänään päivittelin sitä pina-tekstiä ja laitoin nyt tämän rotuunoton sinne ympäripyöreästi, mutta mukavampi olisi ollut laittaa se sinne ns. varmalta pohjalta.

BTW, suurin ihmetyksen aiheeni on ollut kuitenkin se että yllättävän moni collieihminen, useimmin pitkäkarvaihminen, ja jopa muutamat kasvattajat eivät ole ollenkaan tietoisia että pinoja ylipäätään syntyy. Muutaman kerran on ihan pitänyt näyttää Pipsan rekkarit ja siitäkin huolimatta mulle on väitetty että Pipsan kasvattaja on pissinyt mua linssiin. :lol:
Mimosan Joyful News "Pipsa"
Asandzan Adelfina "Kerttu"
Final Fantasy's Do Thewildthing "Bruno"
Asandzan Celia "Aino"

Muistoissa
Trafuil My Fair Lady "Pami/Pampula"
Trafuil Patrizia " Sipi/Simpukka"
Noora Talvilinna

ViestiKirjoittaja Kaarina Pesonen » 23.03.2010 23:24

Syksyn colliepäivillä sanottiin parin hallituksessa istuvan toimesta, että pinat olisi ollut mahdollista saada pitkiksi rotuunoton kautta jo jonkun aikaa jos löytyisi tuomarit jotka siihen suostuvat. Mielenkiintoista olisi kuulla noita Katin mainitsemia asioita mitä pinoilta sitten rotuunottotilaisuudessa todella vaaditaan.
Kaarina Pesonen

ViestiKirjoittaja Jorma Lahti » 24.03.2010 00:17

Kannattaa vilkaista CS 1/2010 s. 31 Colliepäivän ilmoitus klo 17.00.

Onkohan moni jo ilmoittanut pinansa?
Jorma Lahti

ViestiKirjoittaja Noora Talvilinna » 24.03.2010 01:30

Jorma: Foorumin ylläpito yhdisteli pina ketjut yhteen, eli keskustelu lähti juurikin käyntiin tuon Colliesanomissa olleen ilmon perusteella, eli siis tiedämme toki että tilaisuus järjestetään, mutta kyselimmekin pinojen jatkosta ja minä sitä että onko tarkoitus järjestää näitä tilaisuuksia myöhemminkin vai onko tämä tilaisuus ainoa laatuaan. Vai tarkoitatko sitä, että siellä colliepäivässä vasta saa tiedon pinojen jatkosta, mikäli sikäli sinne pääsee paikalle?
Asandzan Celia "Aino"

Muistoissa
Noora Talvilinna

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 24.03.2010 18:25

Mä en ole muistaakseni koskaan nähnyt ennen pinaa ihan pienenä, eli en *oikeasti* tiedä miltä semmoisen kuuluu näyttää ja missä iässä voidaan varmasti sanoa että onko se nahka vai pina.

Mutta noi meidän Pirkko-Liisan lapsukaiset, mitkä tulee tänään 2 viikkoa, niin kyllä se Pörrö siellä on NIIN eri näköinen kuin muut, että jos ei ole pina niin sit on ufo. Eilen kävin niitä taas paapomassa ja kyllä se sieltä erottuu selkeästi. Karvan laatu ja väri on aivan erilainen kuin sisaruksillaan.

Minua ei tässä tapauksessa harmita koko pinan syntyminen. Pörrölle on hyviä koteja tyrkyllä, ja nimenomaan pitkäkarvakasvattajien taholta, joissa se pääsee varmasti "esille", tavalla tai toisella. Ettei mene ihan kotikoiraksi ja katoa niine hyvineen unholaan.

Kunhan sen saa nyt sitten siirrettyä pitkäkarvaksi sitten joskus. 17.4. taitaa olla vielä liian pian...

Katri, Pörrön onnellinen mummi

Kotosalla:
Timonan Paradise Paige
Timonan Viking Viggo
Timonan Clouds Can Catch

Muistoissa:
Walanos Huckleberry Finn
Timonan Jaromir Jagr
Timonan Xyliet Xylona
Selbit Hunky Dory
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja veera annina westerlund » 24.03.2010 19:06

^ Toivotaan nyt kuitenkin että on pina eikä ufo :-D
veera_westerlund@hotmail.com

TK1 Snowpaw Dent Blanche "Helmi"
Mustanquun Arotuuli "Piitu"
Muistoissa lassie-enkeli "Manella"
veera annina westerlund

ViestiKirjoittaja Mari Niemi » 24.03.2010 19:33

Ja jos se on ufo, niin haluan sen tänne meille :lol:
(Voisin haluta muutenkin, mutta koirapaikat ovat tällä hetkellä täynnä.)
"Magda" TK1 Lifedream Refuse to Dance
Muistoissa koiraenkelit "Dave" Lifedream Doing Alright ja airis "Irma" Big Lady's Molly Malone
Mari Niemi

ViestiKirjoittaja Kirsi Auranen » 25.03.2010 10:00

Yksi musta pina tullut nähtyä luovutusikäisenä ja se oli ihan kuin pitkäkarvainen samassa iässä. Eli ei ainakaan silloin ollut epäilystäkään etteikö olisi ollut pina. En tiedä miten sen karva kehittyi, en ole nähnyt kuvia sen jälkeen. :wink:
Kirsi Auranen

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 25.03.2010 15:50

Mitä sä Mari ufolla tekisit? Olkoonkin syntynyt nahkavanhemmista, mutta silti :-D

Kotosalla:
Timonan Paradise Paige
Timonan Viking Viggo
Timonan Clouds Can Catch

Muistoissa:
Walanos Huckleberry Finn
Timonan Jaromir Jagr
Timonan Xyliet Xylona
Selbit Hunky Dory
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Anna Sinerheimo » 25.03.2010 16:05

Voisihan ufoja sitten alkaa siirtämään omaksi rodukseen: nyt kun tästä "pinariitelystä" on viimein saatu joninlainen selvyys, ufojen rotuuotto voisi olla seuraava suurta kansaa puhuttava aihe :smt005
Anna Sinerheimo

ViestiKirjoittaja Aila-Maija Kunnari » 25.03.2010 18:32

En tiedä onko tämä nyt pinariitelyä :wink: , mutta jonkinlaista ihmettelyä nyt kumminkin.

En oikein ymmärrä miten jalostuksellisesti tällaiset rotuunotot palvelevat kumpaakaan rotua - ainakaan verrattuna todelliseen jalostukselliseen menetelmään, valintaan roturisteytyksen muodossa.

Pitkäkarvakasvattajana haluaisin sellaisia pitkis/nahka yhdistelmiä, jotka olisivat aikaansaatu yksilöiden ominaisuuksia punniten, ilman sattumanvaraisuuden aiheuttamia rajauksia. Toivoisin siis vapaampaa mahdollisuutta roturisteytyksiin, jolloin heti ensimmäisestä polvesta lähtien olisi mahdollisuudet hyödyntää risteytyksen tuotoksia molempien rotujen suuntiin.

Tämän pinojen pitkäkarvaiseksi siirtämisen hyötyjä nahkakasvattajienkaan kannalta en oikein ymmärrä, sehän tarkoittaa koirien siirymistä lopullisesti pois jalostuskäytöstä nahkana, jos siis risteytysten tekoa edelleenkään ei yritetä helpottaa. Nahkojen osalta jalostuksellisesti siis kutakuinkin sama kuin EJ-rekisteriin siirto?
Aila-Maija Kunnari

ViestiKirjoittaja Mari Niemi » 25.03.2010 18:53

Katri: ihan ensimmäiseksi todistaisin kaikille, että niitä ON.
Sitten voisin Annan ehdotuksen mukaan hakea rotustatusta, siinä sitä olisi elämäntehtävää yhdelle naiselle :lol:
Aila-Maijan kirjoituksen innoittamana: entä sellainen tilanne, että pinaa ensin käytettäisiin jalostukseen nahkana, sitten siirretään pehkoksi ja käytettäisiin sen mukaisesti? Jokaiselle jotakin, edellyttäen siis, että tämä pina olisi molempien rotujen kasvattajien himoitsema yksilö :-D
"Magda" TK1 Lifedream Refuse to Dance
Muistoissa koiraenkelit "Dave" Lifedream Doing Alright ja airis "Irma" Big Lady's Molly Malone
Mari Niemi

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 25.03.2010 23:49

^ Pointti kai yllä olikin se, ettei nahkakanta hyödy pinojen siirrosta pitkiksi millään tavalla (ei sittenkään jos sitä pinaa käytetään ensin jalostukseen nahkana, koska mitä uutta se nahkoille toisi?) , paitsi että kasvattajat saavat myytyä entiset 'sekundat' jatkossa hyvinkin haluttuina 'helminä'. Roturisteytyksissä pitäisi olla pointtina tuoda kantaan uutta geeniperimää ja tiettyjä haluttuja ominaisuuksia, eikä se yleisesti toteudu muuten kuin erittäin tarkkaan valiten risteytyksiin käytettävät koirat. Paras tilanne rotujen kannalta olisi jos voisi yhdistää aidon pitkän ja pk-geenillisen aidon nahkan, jolloin jälkeläisjoukossa on molempia karvanlaatuja, sitten rekattaisiin karvanlaadun mukaan.

Ai niin, mutta mähän ajattelenkin ihan vakavissaan niin, että myös pitkäkarvaisella saattaisi olla nahkoille positiivista ja arvokasta annettavaa - niin luonteen, ulkomuodon kuin terveydenkin tavoitteiden osalta, kun valinnat yhdistelmiin tehdään huolella! Nahkaihmisten ajatus tuntuu ainoastaan olevan se että pitkiksiä saataisiin automaattisesti parannettua "antamalla" meille pinat. Kohta meillä on liuta pina/pk-risteytyksiä jotka on tehty tasan siitä syystä kun pinojen käytöllä saa mainostarvoa tms. Minusta molemmat osapuolet hyötyisivät vapaammasta karvanlaatujen risteytyspolitiikasta mutta ei niin että jokainen mattimeikäläinen suin päin astuttamaan pehkonarttunsa lk/pinalla, vaan luvanvaraisesti ja perustelluilla yhdistelmillä riippumatta siitä mikä on osapuolten karvanpituus. Minusta ei ole mitään järkeä käyttää pitkisjalostukseen sellaista pinaa, joka ei olisi erityisen hyvä rotunsa edustaja edes ollessaan normaali lyhytkarvainen.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Noora Talvilinna » 26.03.2010 00:36

Mun mielestä on typerää, että yleisenä mielipiteenä näyttää olevan se että nahkakasvattajien on pidettävä "omansa omalla puolellaan" vaan sen takia että sillä on nahkavanhemmat, ja että aina ruvetaan puimaan pinojen jalostuskäyttöä. Mun on vaikea uskoa että pinoja niin paljon jalostukseen käytettäisiin, että ne pehkot pilaisivat jotenkin rotuna. Eihän näissäkään keskusteluissakaan ole tullut kuin muutama yksittäinen pehkokasvattaja, joka on näyttänyt asialle vihreää valoa.. (tai ehkä ne ei sitten vaan "uskalla" julkisesti puhua :D )

Miksei se pina voisi virallisestikin olla pitkäkarvainen,kun se kuitenkin on pitkäkarvainen, ei ehkä täydellinen pitkäkarvainen, mutta on kuitenkin pitkäkarvainen. Miksi nahkakasvattajan pitäisi pitää/myydä pinapentu nahkasekundana, kun se pentu voisi olla ihan hyväkin ellei jopa erinomainen rotunsa edustaja siinä oikeassa rodussa?
Asandzan Celia "Aino"

Muistoissa
Noora Talvilinna

ViestiKirjoittaja Kaisa Peuha » 26.03.2010 01:00

Minä en pinoista juurikaan mitään tiedä ja saatan kysellä tyhmiäkin, mutta onko oikeasti noin, että kaikki nahkaihmiset ajattelevat, että pehkoilla ei olisi mitään annettavaa nahkarodulle..? Minun mielestäni tuo on aika kova yleistys, mutta tokikaan en tunne asiaa kovin hyvin..

Toinen mikä tuli mieleen tuosta sekundanahka-ajatuksesta oli, että esim. sakemanneillahan pitkikset luokitellaan "sekundoiksi" , mutta ihan sen takia, että monelta pitkäkarvaversiolta puuttuu pohjavilla kokonaan tai se on ohut. Sakemannilla tuo on kuitenkin aika tärkeä ja olennainen osa, jolla se luokitellaan ns. jokasään koiraksi. Kylläkin pitkäkarvaversiot ovt jostain syystä kovin haluttuja.

Miten on pinoilla? Löytyykö pohjavillaa ja onko karva muuten ok? Omaan silmään pinat on minusta hyvän näköisiä juurikin siitä syystä, että sitä karvaa ei ole niin kauheasti. Mutta tämähän on makuasia :D
Iitu, skcn Acting Top Model s. 7/2012
Ville, skcu Acting Pet Shop Boy s. 2/2011

Muistoissa:
Teukka, skcu Nirreterrit Faux Pas
Senni, spn Falcogon Oasis
Kaisa Peuha

ViestiKirjoittaja Noora Talvilinna » 26.03.2010 02:22

^On muutamat nahkakasvattajat puhuneet, että voisivat pehkoja jalostuksessa käyttää, mutta ei niitä varmaan montaa ole. Eli kummastakin rodusta löytyy niitä jotka ovat puolesta ja vastaan.

Pinoilla on ihan kaksinkertainen turkki, tai ainakin niillä yksilöillä on ollut mitä mä olen nähnyt. Meidän Pipsalla esim. on todella tuuhea ja tiivis turkki, mutta pituus turkissa ei sitten taas ole ihan pehkojen luokkaa. Missään ei kai ole virallisesti määritelty, että kuinka pitkä turkki tulisi pitkäkarvaisella colliella olla, karvan laadusta ja siitä että missä sitä runsasta karvaa tulee olla ,ja missä ei, on kyllä mainittu.

Miten muuten on, kun kuulin että se rotuunottotilaisuus olisi peruttu/siirretty? :o
Asandzan Celia "Aino"

Muistoissa
Noora Talvilinna

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 26.03.2010 08:48

Mitä mä olen kuulostellut, niin mielestäni lähestulkoon kaikki pitkiskasvattajat toivottavat pinat tervetulleeksi rotuun tietyin varauksin, itseni mukaanlukien. Ei se negatiivisuus koske pinojen siirtoa pitkäkarvaiseksi, vaan yksipuolisesti AINOASTAAN pinojen hyväksymistä, perusteena se automaattinen hyöty pitkisten jalostuskäytölle. Sekään ei niin tökkisi jos asenne siihen olisi toisella pohjalla, eikä ylenkatsoen meidän rotua. Itse olen aivan valmis harkitsemaan pinan käyttöä jos ne pitkiin siirretään, samoilla kriteereillä kuin tavallisen pitkäkarvaisenkin - jos koira on hyvä ja sellainen mitä haen - mutta mieluummin tekisin sen valinnan kokonaan karvanpituudesta välittämättä. Ihan hullua että tässä on karvanpituudesta nousemassa yhtäkkiä mittari jalostusarvolle kun se pitäisi olla jossain ihan muualla, koiran ominaisuuksissa.

Eikä kyse ole nahkaihmisten halusta tai haluttomuudesta vuorostaan käytää pitkistä kasvatustyössään, vaan siitä että jos lk/pk-ristetys karvanlaadun mukaan rekkaamalla sallittaisiin vaikka edes muutamalle halukkaalle pitkiskasvattajalle poikkeusluvalla, siitä syntyviä lyhytkarvaisia pentuja ei haluta pilaamaan Suomen huippulaatuista nahkakantaa. Näinhän se ihan pohjimmiltaan on (todettu kun niitä muutamia poikkeuslupia on yritetty anoa), ja osoittaa mielestäni melkoista rotusokeutta - anteeksi suorasanaisuuteni.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Anna Sinerheimo » 26.03.2010 10:29

Kyllähän nahkakasvattajien on jo nyt mahdollista "kiertää" tuota sääntöä hyödyntämällä naapurimaan vapaita risteytyksiä. Rohkeus tehdä näin varmasti lisääntyy kun pinat saavat edes jonkinlaisen oman paikan rotukirjoissamme. Joskin itse olen ollut aina sitä mieltä että ei koiraa karvoihin katsominen, paljon tärkeämpää on se pään sisus.
Anna Sinerheimo

ViestiKirjoittaja Laura Katajamäki » 26.03.2010 10:58

Mun ajatukset on aikoinaan olleet huomattavasti likinäköisempiä, mutta näillä tiedoin olen ehdottomasti sitä mieltä, että roturisteytykset pitkien ja lyhyiden välillä tulisi sallia. Mulle on henkilökohtaisesti aivan sama vaikka koira olisi sininen ja hieman karvaisempi, kunhan se toimii, on terve ja kestävä rakenteeltaan sekä tietysti luonteen puolesta miellyttää minua :-) Ja voisin ilman muuta ottaa itsellenikin risteytysnahkan tai pinan, kovin pitkä turkki taas ei yksinkertaisesti miellytä niin paljon.
Laura Katajamäki

ViestiKirjoittaja Noora Talvilinna » 26.03.2010 12:38

Mä ymmärrän kyllä Johannan pointin, ja olen täysin samaa mieltä siitä että se päänsisältö on karvanpituutta tms. tärkeämpi.

Mutta, voisiko nahkaihmisten "haluttomuus" käyttää pehkoja jalostukseen johtua siitäkin syystä, ettei kasvattajat ole halunneet niitä sekundoja eli pinoja? Aika monelle nahkakasvattajalle on pettymys se jos pentueeseen syntyy pina tai pahimmassa tapauksessa montakin, ja ihan siis vain sen takia ettei pinalla ole samanlaista arvoa/mahdollisuutta kuin puhdaskarvaisella nahkalla tai pehkolla, eikä he myöskään mielellään halua käyttää jalostukseen nahkaurosta joka on jättänyt pinoja tai sukua jossa on paljon pinoja.
Tiedä vaikka nahkakasvattajat innostuisivat enemmänkin käyttämään pehkoja mikäli ne pinat saisi rekattua pitkiksi..
Asandzan Celia "Aino"

Muistoissa
Noora Talvilinna

ViestiKirjoittaja Kati Kangasniemi » 26.03.2010 12:42

Jälleen kerran keskustelussa mentiin ketjun aloittajan ja mun kysymyksien kannalta sivuraiteille.

Arvoisat huolestuneet pitkäkarvakasvattajat, tuntuu kuin yksittäisen pinan mahdollinen jalostuskäyttö romahduttaisi koko pitkäkarvakannan :-D
Olette myös äärimmäisen loukkaantuneet valmiiksi siitä mahdollisuudesta, että roturajojen avautuessa teidän pitkäkarvaiset eivät kelpaakkaan nahkakasvatukseen. Mistä moinen luulo? Mun pitkäkarvainen kyllä kelpaisi vallanmainiosti, jos se on terve :wink:

Todennäköisesti suurin osa pinoista menee edelleen kotikoiriksi, vaikka rotuunotto toteutuisi. Kahden eh:n jalostuskäyttökriteeriä tulisi aniharva saavuttamaan. Useimmille kotikoiran ottajille on ykshailee onko koira lyhyt- vai pitkäkarvarekisterissä.

Kotikoirameininkiä on meidänkin pinoilla luvassa, enkä nostanut kysymystä esille jalostuksen takia, vaan olisi tosi kiva kertoa faktatietoa pinojen tulevaisuudesta niiden uusille omistajille.
Myyn ne jokatapauksessa vapaaehtoisesti sekundakoirina _karvanlaatunsa_ vuoksi. Muuten en kuitenkaan ymmärrä, miten ne ominaisuuksiltaan olisivat huonompia jalostuskoiria kuin lyhytkarvaiset sisaruksensa.
Kati Kangasniemi

ViestiKirjoittaja Mari Morko » 26.03.2010 17:51

Onhan noita nahkapuolella suunniteltukin risteytyksiä, eivät vaan ole menneet byrokratiasta läpi. Henkilökohtaisesti kannatan risteytyksiä ja tärkeää olisi että niiden tekemisestä ei tehdä liian vaikeaa. Ja olen samaa mieltä kuin Noora että nahkakasvattajille se pitkäkarvaisten käyttäminen tarkoittaa kuitenkin isompaa riskiä pinojen tuloon ja niin kauan kuin pinaa ei saa karvanlaatunsa mukaiseen rekisteriin vaan se on "sekundanahka", se varmasti harmittaa. Pinojen käyttö pitkäkarvaisissa taas ei tuo samaa ongelmaa vaan pennut on kaikki sitten pitkäkarvaisia.

Mitä siis yritän sekavasti sanoa niin pinojen rekisteröintikysymys ja pk/lk risteytykset on toisiinsa liittyvä asia.
Mari Morko

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 26.03.2010 20:06

Kati Kangasniemi kirjoitti:Jälleen kerran keskustelussa mentiin ketjun aloittajan ja mun kysymyksien kannalta sivuraiteille.

Arvoisat huolestuneet pitkäkarvakasvattajat, tuntuu kuin yksittäisen pinan mahdollinen jalostuskäyttö romahduttaisi koko pitkäkarvakannan :-D
Olette myös äärimmäisen loukkaantuneet valmiiksi siitä mahdollisuudesta, että roturajojen avautuessa teidän pitkäkarvaiset eivät kelpaakkaan nahkakasvatukseen. Mistä moinen luulo? Mun pitkäkarvainen kyllä kelpaisi vallanmainiosti, jos se on terve :wink:

Luitko sä Kati lainkaan ajatuksella tuota mun viestiä, jos tämä oli kohdistettu mulle? Mähän nimenomaan kirjoitin että pinan käyttömahdollisuus voisi olla tietyin varauksin tervetullut asia pitkiksille, samoin se mahdollisuus pinan omistajalle että ne voi siirtää karvanlaatunsa mukaiseen rotuun ja käydä esim näyttelyissä. SE mitä yritän sanoa, on sama mitä Mari edellä kirjoitti; "pina-kysymys" liittyy lk/pk-risteytyksiin. Siinä vaan on myös nurja puolensa. Nahkakasvattajille "turvallinen" reitti on siirtää pinat pitkiksiin - saadaan hyöty mutta ei jouduta kantamaan niitä risteytyksiin aina liittyviä riskitekijöitä, koska kaikki jälkeläiset ovat pitkäkarvaisia. Sen sijaan pitkiskasvattajilla ei ole mahdollisuutta käyttää sitä _nahkaa_ vaikka haluaisikin, koska ristetyspentueista syntyvät nahkat (nahkoiksi rekattuina) "pilaisivat" nahkakannan! Tämähän se syy on ollut anottujen risteytysten eväämiselle. Vaihtoehdoksi jää näin ollen käyttää sitä satunnaista pinaa jonka omistaja on halunnut nähdä rodun vaihtoon tarvittavan vaivan, kun fiksumpaa olisi halutessaan valita paljon laajemmasta joukosta se risteytykseen käytettävä koira hyvien ominaisuuksien ja tarkoitukseen sopivan suvun perusteella. Molempia rotuja kasvattavalle varsinkin voisi olla ihan kumpaakin linjaa hyödyttävä ratkaisu tehdä yhdistelmiä joista syntyy sekä pk- että lk-pentuja. Ja kun "villiä meininkiä" ei yleisesti ottaen pidetä hyvänä ainakaan SKL:n taholla, niin joku toimiva poikkeuslupasysteemi olisi tämän edellytys. Henk koht mulle on aivan sama onko joku nahkaihminen kiinnostunut käyttämään rupupitkiksiäni, ei varmasti olekaan kun "riskejä" pistetään vaakakuppiin. Mä olen huolissani ainoastaan siitä mitä tämmöinen suhtautuminen heijastuu päätöksiin mitä tehdään jalostusta ohjaavilla tahoilla ja oman rotuni maineeseen.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 26.03.2010 20:34

Kenenkään pitkäkarvaiskasvattajan *ei tarvitse* käyttää pinaa jalostukseen, yhtään sen enempää kuin ketään muutakaan koiraa (karvanpituudesta ja rodusta viis) on pakko käyttää jalostukseen. Valinnanvapaus on siis edelleekin joka kasvattajalla!!

Kotosalla:
Timonan Paradise Paige
Timonan Viking Viggo
Timonan Clouds Can Catch

Muistoissa:
Walanos Huckleberry Finn
Timonan Jaromir Jagr
Timonan Xyliet Xylona
Selbit Hunky Dory
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Noora Talvilinna » 26.03.2010 21:11

Eikö täällä foorumilla todellaakaan käy kukaan jtmk:sta, kun ei mitään vastausta tähän pina-asiaan tule, eikä edes siihen että onko se pinojen jalostustarkastustilaisuus nyt siirretty vai ei, ja jos on niin miksi?

Eikä nyt muutenkaan luulisi olevan vaikea infota mitä pinojen suhteen on kaavailtu ylipäätään. :roll:
Miten tää pinajuttu voi nyt näin ihmeen salamykäistä olla, ettei kukaan tiedä mitään tai sanoa juuta eikä jaata, vaikka kai tätä nyt jossain kokouksissa pohdittu?
Colliesanomissa oli jtmk palstalla mainita ko. tilaisuudesta, mutta muuten se käsitteli lähinnä yhdistystoiminnan epäkohtia.
Asandzan Celia "Aino"

Muistoissa
Noora Talvilinna

EdellinenSeuraava

Paluu Terveys, jalostus ja luonne.