Uroksen ja nartun luonne-erot

Keskustelua collieiden luonteeseen, terveyteen ja jalostukseen liittyvistä asioista. Myös ruokinta-aiheet tänne.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Uroksen ja nartun luonne-erot

ViestiKirjoittaja Mia Rantanen » 08.09.2009 14:23

Heissan! Uutena kirjoittelijana heti kyselisin kokemuksia urosten ja narttujen luonne-eroista?
Itselläni on kokemusta vain narttucollikoista, kun omani aikanaan hankin ja äidilläni ja hänen miehellään oli 2 narttua. Muista roduista, kuten esim. dobbereista on kokemusta molemmista sukupuolista ja dobbereiden kohdalla totesimmekin, että narttu oli ensimmäinen ja viimeinen sitä rotua. Urokset ovat putkiaivoja ainakin toopeissa ja sopi meille kuin nenä päähän.

Nyttemmin olemme jonkin aikaa eläneet koirattomina ja alkaa tuntumaan, ettei meitä ole sellaiseen luotu, joten on tullut aika katsella koiria ja nyt se sopiva olisi collie. Itseasiassa ensimmäisen collieni kuolemasta lähtien on kyllä jossain mielen perukoilla kaiherrellut uuden collien hankinta, mutta vasta viimein kesällä päästin tuon kaiherruksen ihan kunnolla pintaan ja totesin, että collie se olla pitää.
Mia Rantanen

Re: Uroksen ja nartun luonne-erot

ViestiKirjoittaja katrivlasov » 09.09.2009 10:35

Heippa,

Minulla on kaksi uroscollieta :smt007 :smt007 ja ne ovat ihan sopivia "käteeni". Suoria, reiluja, itsevarmoja ja oman arvonsa tuntevia collieita, toisin pientä "äijäilyä" pitää olla välillä ja urosten kesken arvojärjestystä ei ole tarvinnut kokeilla kuin kerran (sekin hoitui hienosti, kun vanhempi laittoi leuan nuoremman säkän päälle ja homma oli sillä selvä).
Ikäeroa meidän koirilla on 1v ja 9kk ja ovat erittäin sopuisa "älli-tälli"-pari, nuorempi säätää ja vanhempi kantelee... :smt005
Tuntuu että uroksille tulee aikuisuusvaihe hieman myöhemmin kuin nartuille, joten uroksille on annettava aikaa "kypsyä".
Ja uskon, että meissä koiranomistajissa on vaan yksinkertaisesti uros-ja narttuihmisiä.
Sir Ukko, "M.Y. Avalance"
Herra Aapo, "M.Y. Challenger"

Poika Otso, "M.Y. Glen More"
katrivlasov

ViestiKirjoittaja Jenni Aaltonen » 09.09.2009 12:37

meiltä löytyy uros ja narttu collikka, ikäeroa 4kk. Narttu vanhempi. Narttu on siis jo 5v ja 4kk, uros tulee perjantaina 5v.

Meillä ainakin narttu on koulutettavuudeltaan hankalampi, sitä on hankalampi saada motivoitua ja palkaksikaan ei aina ole kaikki kelvannut. Sitten taas tapahtumissa ja muuten vaan kaupungilla kulkiessa Nartun kanssa on helpompi kulkea, sitä pystyy pitämään suht huoletta vapaana metsässä jne.

Uros on helpompi ollut kouluttaa, se on hirmuisen ahne. Mutta sitten taas "putkiaivoisuus" on tehnyt tietyissä asioissa sen, että on joiltain osin hankalampi kouluttaa kuin meidän narttu. esim Naksutinta se ei ole ikinä tajunnut vaikka kuinka paljon on ottanut ehdollistamista :lol: narttua tartti ehkä max pari kertaa ehdollistaa niin jo hiffas jutun juonen. Uroksen kanssa on hankalampi kulkea paikassa kun paikassa, se tahtoisi merkkailla joka ikisen pylvään, kiven, kävyn jne ja meillä on uroksella myös ns stressivatsa, että kun on paljon hajuja niin alkaa takapäästäkin puskea tavaraa :P Meillä ei ole urosta juurikaan voinut pitää vapaana aitaamattomalla alueella, lähtee samoin tein hajujen perään. Liekö vaan omistajan jaksamattomuutta ettei olla mukamas ainakaan tarpeeksi otettu luoksetuloja, vai viekö ne hajut sitten herraa tosiaan niin kovasti.

Uroksella on myös "äijäilyä" kovasti, ei tule toimeen juurikaan toisten urosten kanssa. Narttu taas sietää oikein hyvin kaikki vieraat koirat sukupuoleen katsomatta, meille voi aikalailla vieraan nartunkin tuoda hoitoon, hieman se toki mulkoilee ja murjottaa mutta ei tippaakaan tarvi pelätä että turpaan tulisi.

meillä on myös narttu oikein Prinsessojen Prinsessa, inhoaa vesisadetta ja sen saa silloin repiä väkisin ulos :smt106 kun sitten taas urosta ei haittaa ollenkan, lätäköissä on niiiiiiiin ihanata tepastella :lol:
Kuva
Jenni Aaltonen

ViestiKirjoittaja Sari Larmu » 09.09.2009 13:58

Meillä on vuosien varrella ollut sekä uroksia että narttuja. Tällä hetkellä uros ja kaksi narttua.
Nartut oppivat nopeasti, myös väärät asiat ja palkkaantuvat helposti. Jos et ehdi itse ajoissa palkkaamaan hoitavat senkin omatoimisesti.
Uros on herra ja hidalgo. Tekee kaiken mitä on oppinut täydestä sydämmestä ja nopeasti myös ilman palkkaa, koska tekeminen on niin kivaa. Suoritusvarmuus on hyvä. Kestää toistoja tosi hyvin eli ideaali treenikumppani.
Olen pennusta sen opettanut kysymään lupaa jalannostoon, muutenhan se merkkais joka paikkaan.
Vapaana voi pitää ihan kumpia vaan melkein missä vaan. Nuorin narttu on sellainen, joka tulee muiden kanssa hyvin toimeen. Urosta en ole edes yrittänyt totuttaa, omat nartut riittää sille kavereiksi.
Sari Larmu

ViestiKirjoittaja Pauliina Purtilo » 09.09.2009 16:13

Mulla tällähetkellä uros, nartuista ei ole laisinkaan omalla kohdalla kokemusta, tosin olen hoidellut tuttujen narttuja sekä tietysti ollut muutenkin narttujen kanssa paljon tekemisissä.

Meikäläisen äijä on ainakin tosi kiva, huumorintajuinen ja mutkaton kaveri. Miinuksena herran "jos et osaa pyytää nätisti, niin en välttämättä tee ollenkaan asenne". Ehkä maailman fiksuin koira. Meillä ainakin uros todella kova, mutta myös erittäin itsevarma ja omatoiminen. Tulee oikeastaan kaikkien kanssa toimeen, nuorempia uroksia kattoo niin vahvasti alaspäin, ettei viitsi edes uhitella (ellei nyt selkään ala hyppimään tms.) ja vanhempiin suhtautuu rauhallisella kunnioituksella.

Vapaana voi pitää melkeen missä vaan, kunhan aina muistaa ottaa kiinni kun toinen koira näköpiirissä, muuten ei lähde oikeen minnekkään. Hajut on meille ainakin ehdoton nounou, joten eipä niitäkään pahemmin seuraile.

Merkkailu pysyy kohtuuden rajoissa, meillä aina sääntönä, ettei johtajan läsnäollessa merkkailla. Joskus saattaa livahtaa taloissa, joissa aikuisia narttuja niin piiloon merkkaamaan :-D :oops:

Narttujen kanssa on sitten täysi tomppeli, mutta mitä muuta voikaan 1,5 vuotiaalta astumattomalta urokselta odottaa? Kaikki on Remun mielestä sen elämän naisia, ja asenne narttuja kohtaan onkin "tättärää, nyt minä tulen ja sinut astun", uskoo kyllä jos minä tai narttu kieltää :smt106 Narttujen läsnäollessa putkiaivoissa virtaa vaan yhdestä kohtaa, ja uikutus on sen mukainen :-D Kerran oltiin samassa kaksiossa 7 nartun kanssa, en ole koskaan nähnyt niin sekoa koiraa kun Remu oli silloin :-D

Uroksen omistaminen edellyttää minusta ainakin jonkinlaista huumorintajua, ne kun on vaan vähän pöllöjä noitten narttujen kanssa. Lisäksi collieuros voi olla ihan yhtä hankala kun vaikkapa sakemanni tai dobberi, joten en suosittele ihan puskiin kasvamaan ilman mitään koulutusta. Tosin onhan näitäkin "uroksia" jotka ei ole nartuista tonamoinaan, ja luikkii pakoon kun desipelit vähän kohoaa, näistä ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa...

Meillä ainakaan ei varmaan uroot ihan heti narttuun vaihdu, vaikka moni pitääkin mua hulluna :-D
Cpku Siniketun Musta Ruhtinas "Remu" synt. 08.02.2008
Cpkn Serasecret Moonshine Angel "Dara" synt. 08.08.2011
Cpkn Dark Dynasty's Ebony Empress synt. 07.03.2015

Bpgu Grimoire Ikaria Linos Talento "Körmy" synt. 18.02.2010
Pauliina Purtilo

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 09.09.2009 20:10

Meillä on aikaisemmin ollut kolme narttua, tällä hetkellä kaksi, ja nyt myös ensimmäinen uros.

Nartut on meillä huomattavasti mutkikkaampia ja oikukkaampia, eivätkä läheskään yhtä sosiaalisia toisten koirien suhteen kun taas uros on sellainen kaikkien kaveri, sukupuolella ja rodullakaan ei juuri ole väliä, mutta kovin äänekkäistä koirista ei välitä. Meillä myös nartut on niitä, jotka pitävät urokselle järjestystä, se ei todellakaan ole mikään macho -koira, eikä millään muotoa mahtaile toisille koirille, ei siis myöskään uroksille. Ei myöskään suoraan alistu, vaan menee tutustumaan kaikkiin yhtä ystävällisesti.

Koulutettavuudesta on vaikeampi minun sanoa, kun tämä uros on ensimmäinen, jonka kanssa olen todella kisannut, mutta sen olen huomannut, että uros on huomattavasti enemmän harhautettavissa esimerkiksi hajujen maailmaan, kun taas narttuja kiinnostaa vain sinä ja se palkinto. Toki uros on vielä suhteellisen nuorikin (2,5 v.).

Uros on kyllä huomattavasti suoraviivaisempi, sen voi olettaa reagoivan tilanteisiin ja henkilöihin (myös toisiin eläimiin) aina samalla tavalla, kuin ennenkin, kun taas nartut saattavat tänään inhota jotain koiraa, ja huomenna leikkiä sen kanssa täyttä päätä.

Enemmän minusta kuitenkin vaikuttaa se, millaisista vanhemmista ja millaiselta kasvattajalta koira on kuin se, onko kyseessä uros vai narttu. Oman kokemukseni mukaan collieissa ei ainakaan koulutettavuuden puolesta ole niin valtavan suuria eroja urosten ja narttujen välillä. Itse kuitenkin kannatan, että oli koira uros tai narttu, sille annettaisiin jo nuorena mahdollisuus olla niin urosten kuin narttujenkin kanssa. Voisin kuvitella, että tällä voisi tulevaisuudessa helpottaa mahdollisia varsinkin saman sukupuolen välisiä rähinöitä.
Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan - mutta aina pitää olla varasuunnitelma!
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Sari Uttula » 19.11.2009 11:48

Meillä on kaksi collienarttua 3 v ja 6 kk ja yksi 5 v uros (sekä yksi 13 v 1/2 collieuros). Molemmat urokset ovat nyt leikattuja.
Meillä nartut ovat helpompia käsitellä, ne tottelevat ajatusta ja toimivat sen voimalla. Ovat rentoja mutta silti aktiivia ja helppoja kouluttaa. Meidän koiristamme ei yksikään ole arka, vaan tutustuvata helposti toisiin koiriin ja uusiin ihmisiin/tilanteisiin.

Tuosta sekarotuisesta ei kannata mainita mitään, se tuli meille puolitoista vuotta sitten :) Lähestulkoon kouluttamaton yksilö, mutta rento ja rauhallinen kaveri, jolle ruoka maistuu :D

Uroksemme taas on alusta asti ollut määrävä, höyrypäinen, joka ei suostu tottelemaan kuin vahvaa käskyä ja sitäkin yrittää uhmata. Hyperseksuaalinen macho, jota leikkaus viimein vasta rauhoitti vähäsen. Tuo poika tykkää totella, mutta vain lyhyen aikaa. Sitten kyllästyy ja alkaa uhmailemaan. Levoton ja täyskohelo :D tai sitten vaihtoehtoisesti makaa flegmaattisena tuntikausia. On/off laite... Tuon kanssa pärjää kyllä, kunhan ei yritä vaatia siltä liikoja :D

Olen samaa mieltä aiemman kirjoittajan kanssa, joka mainitsi että on narttu- ja urosihmisiä :D Itse kuulun narttuihmisiin, pitäisin noita narttuja vaikka 4 yhden uroksen tilalla :D
Sari Uttula

ViestiKirjoittaja Essi Tabell » 20.11.2009 17:57

Narttu ihminen nostaa molemmat kädet pystyyn!

Talossa tällä hetkellä 8v pk-uros ja 7kk lk-narttu. Yksi pk-uros sekä pk-narttu on muistoissa. Kahden uroksen jälkeen olin jo aivan kypsä, narttu täytyy saada pitämään kuria meidän taloon. Olin todella tyytyväinen pennun lopulta saapuessa ja se tuntui heti omalta, narttu selvästi nautti tehdessään hommia Minun kanssa, ei siis tehnyt pelkän hk:n sinisen toivossa vaan koska se tykkäsi tehdä. Tästä neidistä jouduin valittevasti luopumaan liian aikaisin, mutta selvää oli että narttu-linjalla jatketaan. Urokset taas on minun kohdalla olleet ns. vaikeita tapauksia, koska olin nuori tyttönen kun poijaat on meille tulleet enkä ollut niiiiin perehtynyt koirien luonteeseen ja käyttäytymiseen (tai paljon muuhunkaan..), että olisin täysin ymmärtänyt nuoren jäärän ajatuksia. Ja virheitä tuli tehtyä, joita jästipäät eivät sitten antaneet anteeksi.. Hajujen maailma, voi voi, se oli liikaa tälle meidän nykyiselle urokselle enkä itse tajunnut asiaa kunnolla kuin vasta herran ollessa 6v päätin leikkauttaa ja kappas, talossa olikin yhtäkkiä aivan eri koira kuin ennen. Oli juoksuinen narttu sitten 1 tai 10km päässä, oli se aina yhtä tuskallista aikaa. :evil: Koira ei syönyt, stressasi ja välillä jopa esitteli laulajan taitojaan..

Ei uroksissa mitään vikaa ole, päinvastoin, joku tuossa mainitsikin että huumorintajua täytyy niiden kanssa eläjillä olla. Ja se on tosi :lol: Mutta jostain syystä narttu miellyttää ja sopii mun kätöseen paremmin, vaikka salaa tässä haaveilenkin joskus vielä uroosta (voih..). ;)

Narttua on mielestäni mukavampi ja helpompi kouluttaa (vaikka samaa en voi sanoa tästä nykyisestä nahka-nartusta, melkoinen jäärä! 8) ) ja jotenkin narttu myös sopii meille, vaikka itse tottunut suuriin uroksiin ja nyt onkin ollut pieniä narttuja niin johan ne on kääpiöitä. Mutta pitkäkarvoissa poikien kanssa sai tehdä paljon enemmän hommia ja palkan kyllä piti olla just eikä melkeen, pidän nartuista ja that´s it! Mutta ehkä joskus..... :mrgreen:

Pitää vielä lisätä, Sari Uttula, sun uros kuulostaa just meidän herralta ennen leikkausta - voe mahoton :P
Essi
skcn Tanning Urania
skcn Merciless Shot Of Love

Muistoissa:
Fapian King In Blue (1996-2008)
Say Wuf Sweet Swing (2005-2009)
Twisthill Tomahawk (2001-2011)
Essi Tabell

ViestiKirjoittaja Marika Sandell » 22.11.2009 02:51

Minulta löytyy tällä hetkellä yksi koira ja se on uros. Kokemusta löytyy myös nartuista, ensimmäinen koirani oli narttu ja se oli minulla monta vuotta, sekarotuinen. Mielestäni narttu on helpompi kuin uros. Tämä uros koirani on tosin vasta ensimmäinen uros mutta olen kyllä huomannut sen että nartut ovat minulle helpompia kouluttaa kuin urokset. Omaa urostani en voi pitää vapaana tai se lähtee hajujen perään eikä silloin enää omista korvia. Luokse tuloa on harjoiteltu, mutta ei ehkä riittävästi. Koirani on myös osoittautunut todella kovapäiseksi, luulee olevansa varmaan koko maailman kuningas :roll: Ei tule myöskään toimeen urosten kanssa, voi ehkä joitain uroksia haistella hetken mutta ei sen enempää. Ensi vuonna aion leikauttaa koirani lähinnä vain sen takia ettei sille tule mitään sairauksia tms. ja että se elää pitkään. Koirani koulutettavuus jne. ei vaikuta juurikaan siihen miksi aion leikkauttaa sen. Koirani terveys ja hyvinvointi ovat minulle hyvin tärkeitä. Koirani on kyllä helppo kouluttaa ja oppii joitakin asioita todella nopeasti ja toisia taas ei. Sen verran fiksu koira se kyllä on että jos se ei jostain koulutus "tempusta" pidä niin ei se sitä kauaa viitsi opetellakaan vaikka saisi herkkua ja leikittäisiin, herkkuja saadakseen se osaa huijata.

Seuraava koira tulee minulla olemaan ehdottomasti collie narttu. Eka narttuni oli todella helppo kouluttaa vaikka olin silloin lapsi kun se meille tuli. Narttu kyllä haukkuin tuntemattomille koirille kunnes pääsi niihin tutustumaan ja haukkui silloinkin vielä muutamia kertoja ennen kuin hyväksyi ne. Oppi vanhanakin uusia temppuja oikein hyvin eikä laisinkaan vastustanut eikä myöskään ahnehtinut herkuista, oppi nimittäin ilman herkkuja, kehut ja rapsutukset riittivät toisinkin kuin urokselleni joka tekee temppuja herkkujen vuoksi ennemin kuin kehujen ja on myös hyvin ahne ja kova nappailemaan herkkuja. Uros ei aina suostu heti tottelemaan vaan koettelee, mutta kyllä yleensä kuitenkin tottelee. Nartulla oli kanssa sama juttu ettei aina heti totellut mutta teki kyllä temput kun aikansa pyysi. Narttuni oli luonteeltaan varmaan maailman kiltein koira. Se ei koskaan purrut ihmisiä eikä muita koiria. Alistui todella helposti kun vähän käski toisin kuin uros jota on vaikea alistaa aina välillä. Narttu ei juuri koskaan laittanut vastaan jos esim. koira piti pestä, ei se kyllä siitä pitänyt mutta oli helpompi pestä kuin uros.
Nartuista minulla on ollut pelkkää positiivista kokemusta, vaikka sukulais, ystävä jne. piireissä on ollut ja on yhä paljon uroksia.

Toisaalta uros ohittaa paljon helpommin muita koiria kuin narttuni oli ohittanut. Toki uros haluaisi mennä katsomaan ohitettavaa koiraa, mutta pystyy kyllä juuri ja juuri malttamaan itsensä, toisin kuin narttuni joka vetämällä veti toisten koirien luokse x)

Aion myös kyllä tulevaisuudessa hankkia lisääkin uroksia mutta seuraava koira tulee olemaan ehdottomasti narttu :-D
Paras ystäväni tässä maailmassa on ehdottomasti oma rakas koirani
Marika Sandell

ViestiKirjoittaja Riitta Kekkonen » 30.11.2009 23:57

Itsellä on tällähetkellä kokemusta vain narttucolliesta, mutta muiden rotujen uroksia mitä olen katsellut niin lähes aina olen saman huomannut; urokset on helpompi saada ns. "tossun alle". Nartut ovat.. no, yksinkertaisesti sanottuna narttuja. :mrgreen: Niillä on yleensä uroksia kierompi luonne ja ne harvoin ovat sellaisia "lössyköitä" mitä joistakin uroksista löytyy. Tosiaan nartussa sitten taas on hyvänä puolena se, ettei se merkkaile ja nartut saattavat hiffata asiat uroksia nopeammin.
Se taas, kumpi sukupuoli tulee paremmin toimeen esim. toisten koirien kanssa, on ihan sosiaallistamisesta kiinni. Uroksilla voi tulla helposti "valtataisteluita", mutta ei tää meidänkään neiti mikään enkeli ole. Kyllä se saa helposti rähinän aikaiseksi, esimerkiksi kepistä.

Itse kuitenki olen näihin narttuihihin sen verran tottunut (myös hoitokoira on narttu), että tuskin olen vähään aikaan urosta ottamassa. Nartuilla toki juoksut voivat iskeä kesken parhaimman kisa-/näyttelykauden, mutta siitäkin pääsee leikkauttamalla nartun.
Happy Ones Chirpy Girl ~ Nanni
TK1 TK2 Koiruuksien Kerttu Herranterttu ~ Fiilis
Riitta Kekkonen

ViestiKirjoittaja Heidi Bechstein » 26.01.2010 12:04

Olisiko tästä aiheesta lisää kokemuksia collieväeltä? Mulla on mieli alkanut muuttua siihen suuntaan, että seuraava koira pitää olla narttu. Noi urokset on ihania toheloita putkiaivoja, mutta uskoisin, että pärjäisin nartulle paremmin. :)
Heidi Bechstein

ViestiKirjoittaja Perttu Tuhkanen » 26.01.2010 17:02

Itse collikkaa etsiessä sukupuoli oli jo selkeästi päätetty - narttu sen olla pitää.

Minä en oikein tykkää siitä, mihin useimpien uroskoirien kanssa olen itse törmännyt, nimittäin tuohon katkokusemiseen.
Narttu kun kyykkää hanurin tonttiin ja roiskauttaa pissit, niin se on siinä ja silläselvä. Urokset nostaa koipeensa joka ikiseen pystytikkuun mitä maasta taivasta kohden sojottaa (Tälläkohtaa nousi tietysti jo lauma kulmakarvoja että "Ei minun urokseni...", mutta nämä ovatkin omakohtaisia kokemuksia).

Nartulla on juoksut yksilökohtaisesti 6 - 12 kuukauden välein.
Uroksilla on juoksut aina, kun vaan saavat härvelin hajua nenäänsä - ja sitähän riittää.
Onko kenenkään narttukoira kussut omistajansa nilkoille, kun on p*llu haissut nenään?
Tämmöistäkin tapahtuu urosten puolella...

Oman luonteeni tuntien tiedän, että minulle narttukoira on varmempi vaihtoehto jos lopputuloksena tavoitellaan sellaista koirakaveruutta, missä koiran lisääntymisvietti ei ole jatkuvana rasitteena normielämässä.
Ketränoron White Joke FIN 48170/04 - "Niki" (Blue Merle) Synt. 6.8.2004
(Karion) Tiinu FIN 43798/07 - "Tyty" (Soopeli) Synt. 27.7.2007
Stoorybook's Vicki Vale FIN 55864/06 - "Lola" (Tricolour) Synt. 25.11.2006
Perttu Tuhkanen

ViestiKirjoittaja Seija Nurmi » 26.01.2010 21:00

Varmaan toisille käy uros ja toisille narttu.

Itselläni ollut molempia. Kokeillut kouluttamistakin kummallakin laadulla. Siis ehdottomasti olen "urosihminen" :D . Ovat vaan mulle mieleisimpiä ja sopivampia.
Ja tietysti värinä tricolour ja karvamallia pitkä ;-)

Harmittavaisesti mulla ei sellaista tällä kertaa olekaan kotona :(

Mulle se urosten putkiaivoisuus sopii :-D ja en ole niitten koivennostoa kokenut ongelmana. Uros on jo siinä vaiheessa tarpeensa tehnyt, kun narttukoira vielä tutkii itselleen "puhdasta" koskematonta , rauhallista alustaa mihin tehdä....jos tehdä.
Seija Nurmi

ViestiKirjoittaja Heli Kiviranta » 08.01.2014 15:55

Nostetaanpas vanhaa keskustelua taas esiin! Olisko vielä lisää uros vs. narttu -kokemuksia? Itselläni nyt iki-ihana pk-poika, mutta kun tässä toista collikkaa kuumeilen niin mietin pitäisikö vaihtaa samalla sukupuolta vai pysyä tutussa ja turvallisessa... Nykyinen uros on menettänyt miehuutensa, joten lasken sen varaan etteivät nartun juoksut enää sekoittaisi pojan koko maailmaa air_kiss:
Collie on ihminen valepuvussa
-tuntemattoman ihmisen kommentti mätsäreissä-
Heli Kiviranta

ViestiKirjoittaja Velipekka Soini » 10.01.2014 12:12

Meillä on kolme pehkoa: Roksu (uros 7v) , Viiru (narttu 5v) ja Eppu-nappula (narttu 1v, edellisen pentu). Vanhempien koirien kesken vertailu on melko relevanttiakin, koska ne ovat samasta yhdistelmästä, mutta eri pentueista.

Luonne-eroja kuvaa seuraava tilanne: kuvitellaan 20 metriä leveä ja pari metriä korkea aita, jonka toiselle puolelle pitäisi päästä. Viiru yrittäis vimmatusti yli tai ali, Eppu yrittäis todennäköisesti läpi ja Roksu katsois hetken edellisten touhuja, sen jälkeen molemmille sivuille ja kiertäisi aidan toiselle puolelle lyhyemmän kautta samalla merkaten aidan päätytolpan. Kaikki olisi aidan toisella puolella suunilleen samaan aikaan.

Molemmat nartut ovat täynnä tekemistä ja monasti vauhtia ja yritystä on paljon ennemmän kuin järkeä. Kestävät paremmin toistoja ja näinollen helpompia koulutettavia. Uros on luovasti laiska. Tekee vain sen minkä päämäärän saavuttamisesksi tarvitsee. Ehdottomasti porukan fiksuin koira, mutta ei välttämättä se helpoin koulutettava. Roksun ajatusmaailma on: "Sä pudotit ton kapulan jo kerran ja mä hain sen sulle, pidä nyt hyvä mies siitä kapulasta parempaa huolta, ettei mun tarvi olla sitä koko aikaa sulle palauttamassa. Oliko tällä kertaa muuta kysyttävää?" mosking:

Roksu on selkeä johtaja, jota Viiru tosin pitää ajoittain varpaillaan leveällä "hymyllä" (lähinnä silloin, kun kyse on neidin hännänalusesta). Eppu opiskelee vierestä ja todennäköisesti oppii molempien pahat tavat... pardon:
Dream on! - Everything we have today was once considered impossible...
Velipekka Soini

ViestiKirjoittaja Anne Hukka » 23.02.2014 01:40

^^ Kiitos taas illan nauruista V-P! laugh2:
Mistä tuollasen kirjotustyylin voi oppia, sitä ei varmasti oo koissutkaa opettanu! :lol:
Twilight Moon Nifty Ninja "Sara"
s. 26.10.2012

Ne käyttäytyä osaavat, ei niistä ole vaivaa.
Kai yhdelle tulijalle paikan jostain raivaa.
Sohvalla on karvaa, ei ikkunoista läpi nää,
lattialla tassunjäljet pölyn sekaan häviää.
Anne Hukka

ViestiKirjoittaja Velipekka Soini » 23.02.2014 14:41

Toihan on Anne pelkkää dokumentaatiota. Ei siinä tarvita ees värikynää, kun kertoo vaan mitä noi vilperit touhuaa laugh2:
Dream on! - Everything we have today was once considered impossible...
Velipekka Soini

ViestiKirjoittaja terhipessi » 14.03.2015 21:25

En vielä voi sanoa kun urosten puolesta että meillä ainakin noi "sukupuolivietit" koettelee kovasti ja on haitaksi koulutuksessa.. toinen uroksista muutenkin semmoinen että sitä ei mikään kouluttaminen kiinnosta..toinen helpommin motivoitavissa. Nyt kotona kasvamassa tyttönen, katsotaan reilun vuoden päästä mitä mieltä sitten olen :) ja olen sitä mieltä että ei voi oikeastaan sanoa jollei omista kumpaakin sukupuolta ;) itse vain todella usen törmänny semmoseen että "oot vaan paska kouluttaja asenteeseen" ihmisiltä jotka omistaa vain narttuja, ne ei silloin tiedä ihan oikeesti mitä se on nuoren uroksenkaa kun lähistöllä juoksuisia narttuja :D
Black Sara's Original Orion 23.10.2009 "Roxy" http://bsoriginalorion.blogspot.com/
Honey Melon Pinas Amery 25.4.2012"Jedi"
Roxier's Blue Maiden 12.1.2015 "Savu"https://scotfoxs.wordpress.com/
terhipessi

ViestiKirjoittaja Sari Larmu » 07.04.2015 12:05

Pikkasen päivitystä tähän juttuun. Nyt kotona leikattu vanhaherra, 4-vee narttu ja alle vuotikas urospentu. Edelleen tulen paremmin toimeen urosten kanssa eli on minulle sopivampi käteen. Sopivasti viettiä ja pikkasen pakkoa niin hyvä tulee :) Tuo narttu on lähinnä sheipattavaa mallia ja sopii todella hyvin nykyiselle nuorelle agiltyohjaajalleen, on sopivan nössö :heart
Sari Larmu

Paluu Terveys, jalostus ja luonne.