Collien värit. Värikeskustelua

Keskustelua collieiden luonteeseen, terveyteen ja jalostukseen liittyvistä asioista. Myös ruokinta-aiheet tänne.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja Saana Nuotila » 25.04.2007 14:14

ihanan mielenkiintoinen aihe 8)
Saana Nuotila

ViestiKirjoittaja Maria Salovaara » 25.04.2007 15:31

Mä olen joskus pari vuotta sitte nähny näyttelyssä tuollaisen trikin ilman tan-merkkejä. Luulin, että on eksyny väärään kehään mutta kasvattaja sitten kertoi, että collie se on...kaunishan se oli mutta tietty oudon näköinen kun ne tan-merkit puuttui.

Ja tuo valkoinen pehko :P Ihana!! Voisin ottaa merlen kaveriksi...
Maria Salovaara

ViestiKirjoittaja Perttu Tuhkanen » 08.06.2007 04:09

Oma kantani noihin edellämainittuihin kuviin on vallan toisenlainen, kuin mitä aikaisemmat kommentit ovat olleet.

Minusta aivan järkyttävän näköisiä yksilöitä. Tuo kokomusta Colliekin näyttää silmillään anovan, että "pese tämä musta pois minusta...."

Pitäisi kuitenkin aina pyrkiä pysymään rotumääritelmän rajoissa.
Perttu Tuhkanen

ViestiKirjoittaja Saila Mäkikangas » 08.06.2007 11:05

Löysimpäs netissä surffatessa valkoisten collieiden sivuston:

http://www.geocities.com/iwccwebhome/
Saila Mäkikangas

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 08.06.2007 13:12

Olenkohan ainoa jonka mielestä tuo musta "collie" ei ole puhdasrotuinen?

Pää, silmät, korvat(???) ja tassujen pilkutus minusta kovinkin epätyypilliset.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Eija Kotka » 08.06.2007 20:28

Taannoin löysin tuosta samaisesta mustasta colliesta juttua ja paljon parempia kuviakin kuin tuo, jossa tosiaan näyttää enemmän tai vähemmän sekaroituselta. Niissä kuvissa oli jo paljon enemmän collien näköinen eikä asento ja ilmekään noin anteeksipyytävä vaan kaikin puolin ihan normaalin oloinen koira ja kuva. Sivulla oli esitetty koiran sukutaulukin (tiedä sitten onko oikeasti sen sukuinen).
Eija Kotka

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 08.06.2007 21:06

En tiedä miksi, mutta itseäni ei tuo valkoinen väri oikein collien päävärinä miellytä silmää. Jotenkin sen näköinen, että jotain oleellista puuttuu, ikään kuin koko koira olisi vielä ihan kesken. Jostain syystä kyllä valkotekijäiset koirat ovat mielestäni kauniita, eli esim. suuri ja vaikka sää'änkin yli menevä valkoinen kaulus ja valkoiset polvisukat takajaloissa jne., mutta valkoinen collie ei vain minua sykähdytä :wink:
Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan - mutta aina pitää olla varasuunnitelma!
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Päivi Kaski » 10.06.2007 13:52

Olisikohan nyt kuitenkin niin, että nuo Suomessa tavatut tan-merkittömät merlet ja trikit ovat olleet vaan pahasti haalistuneita tan-merkeiltään? Itse kun en ainakaan ole varsinaisesti tan-merkittömiä nähnyt, vaan kaikilla on ollut vaaleaa, ei päävärin väristä karvaa tan-merkkien paikalla.
Päivi Kaski

Re: Collien väreistä

ViestiKirjoittaja Saana Ranta » 13.05.2008 19:07

Tollanen musta kyllä vielä menisi hyvinkin, mutta toi valkonen on aika.. pelottava. Mullakin tulee siitä vähän sellanen olo, kun jotakin puuttuisi.
Saana Ranta

Tricolour värin "puhtaus"

ViestiKirjoittaja Pauliina Purtilo » 02.04.2009 17:19

Hieman hassu otsikko ehkä :-D

Olenpa alkanut tässä pohtia tätä tricolour värin tilannetta. Yhä useammin tuntuu törmäävään näihin lähes kauttaaltaan ruosteensävyisiin trikkeihin.

Yleisesti taitaa olla tiedossa, että puhdas merle ja sysimusta trikki tuottaa yleisesti ottaen juuri noita sysimustia trikkejä sekä puhtaita merlejä, ja vastaavasti ei-niin-hyvä trikki jättää jälkeensä ruskehtavia tai harmaita merlejä sekä rusehtavaa trikkiä. Näillä ei ruskeansävyisillä trikeillähän siis on molempien vanhempien puolilta tullut voimakkaan musta geeni.
Mutta entäpäs nämä soopelit? Syntyykö soopeli/soopeli tai soopeli/trikki parituksista niitä hyviä, mustia trikkejä? Ja onkon soopelista mitään keinoa tietää, minkälaista tricolour väriä se saattaa jättää jälkeensä?

Kiitän ja kumarran, jos joku viitsisi minua tästä valaista, tuo tricolour väri kun on niin lähellä sydäntä :smt054
Cpku Siniketun Musta Ruhtinas "Remu" synt. 08.02.2008
Cpkn Serasecret Moonshine Angel "Dara" synt. 08.08.2011
Cpkn Dark Dynasty's Ebony Empress synt. 07.03.2015

Bpgu Grimoire Ikaria Linos Talento "Körmy" synt. 18.02.2010
Pauliina Purtilo

Re: Tricolour värin "puhtaus"

ViestiKirjoittaja Sari Ulvinen » 02.04.2009 17:32

meillä Nemo oli viime keväänä ja kesänä vanhan karvan kanssa ruskehtava, varsinkin alaselkä ja häntä, mutta nyt kunnon karvanlähdön jälkeen on kasvanut taas kiiltävä ja sysimusta turkki. Nemon vanhemmat ovat trikki ja soopeli.
koiraenkeli pkcu Maple Yard Ancora 'Nemo' 26.12.2005 - 20.1.2012
pkcu Mopberweiler Peter 'Niki' s. 03.02.2008
Sari Ulvinen

ViestiKirjoittaja Kirsi Leppälammi » 02.04.2009 17:40

Minulla näitä mustia trikkejä on kasvateissa useampiakin. Nita on hyvänä esimerkkinä todella mustasta trikistä, joka on värinsä pitänyt mummeroikään asti. Myöskin Nitan sisko on samanlainen mustanpuhuva. Vanhemmat tässä yhdistelmässä ovat molemmat soopeleita.

Tässä Nitasta muutaman vuoden vanha kuva, jossa vähän näkyy tuota koiran tummuutta.
Kuva

Myöskin tyttärensä Cookie on mustanmusta. Tämä neiti siis so+tri yhdistelmästä.
Kuva

Ja edelleen pysytään mustissa, kun otetaan esimerkiksi Cookien tytär Chilla. Myös tämä tri+so yhdistelmä.
Kuva

Eli kokemukseni mukaan so+so ja so+tri voivat tehdä myös kivoja mustia. :D

Weea (2/07, TK2 RTK1 BH Say Wuf Wonder Why)
Hoax (6/10, TK1 BH Say Wuf Hidden Hoax)
LaaLaa (7/14 EE JMVA Merry Moonray's Firefox)
Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja Päivi Kaski » 02.04.2009 20:30

Muistan joskus vuosia sitten kuulleeni, että nimenomaan soopeli x soopeli -yhdistelmästä syntyneet tricolourit olisivat värien jalostuksen kannalta "parempia" ja nimenomaan tulisi välttää käyttämästä vain merlejä sukupolvia peräkkäin. Samaten olen kuullut, että ratkaisevaa olisi nimenomaan tricolourkoiran ihon väri, jonka tulisi olla selkeästi sinertävä. Korostan sanoja muistan, vuosia sitten ja kuullut, tällä ei ole mitään tekemistä minkään faktojen kanssa.
Päivi Kaski

ViestiKirjoittaja Anne Salminen » 02.04.2009 23:47

Minäkin olen usein kuullut tämän "vanhan kansan uskomuksen", että soopeli-soopeli yhdistelmästä syntyy parhaat trikit.
Ja olen omistanutkin todella sysimustan trikin juuri so x so -yhdistelmästä. Tosin nyt on kotona toinen yhtä pikimusta so x tri -yhdistelmästä.. :)

Sen olen huomannut itse, että blm x tri yhdistelmässä pentujen värin kannalta tuntuu olevan usein tärkeää sen trikki osapuolen väri.
Anne Salminen

ViestiKirjoittaja Anna-Reetta Kinnunen » 03.04.2009 22:22

Nyt kun puhutaan näistä muistamisista :-D Itse muistelisin jostain lukeneeni/kuulleeni että juuri tricolour on kaikkein tärkein väri muiden värien parantamisessa. Puhtaanvärinen tricolour siis tietysti.

Itsellä on kaksi so+tri yhdistelmästä syntynyttä tricolouria koiraa, molemmat kauniita mustia sekä yksi so+so yhdistelmästä tullut tricolour. Tämä viimeinen on ehkä kaikkein parhaan värinen musta, mutta hyvin läheltä liipaisevat nuo kaksi muutakin.

Jos musta väri ei ole ihan loistavan hyvä, niin se helposti menee ruskeaksi karvanlähdön aikaan. Osa ruuista saattaa myös värjätä karvaa ruskeaksi, esim. Royal Canin värjäsi minulla koko jengin (3 tricolouria ja 2 merleä) ihan kaameiksi :x

Olen kuullut saman jutun kuin Päivi. Jos tekee pelkkiä merle+tri-yhdistelmiä sukupolvi toisensa perään, sininen väri saattaa haalistua. Samoin jos tekee pelkkää so+so, soopelikin saattaa mennä hailukaksi. Eli arvostusta kaikille väreille :-D
Mist Spinner's Love At First Feel, Stoorybook's Minerva McGonagall, Silverlady's Elegantica

muistoissa Sandcastle's Unique Shine, Sandcastle's Viva La Femme, tanskandoggi Ahoy
Anna-Reetta Kinnunen

ViestiKirjoittaja Päivi Kaski » 04.04.2009 01:55

Anna-Reetta Räntilä kirjoitti:Jos musta väri ei ole ihan loistavan hyvä, niin se helposti menee ruskeaksi karvanlähdön aikaan.

Itse en osaa pitää (varsinkaan ison ja kauan päällä olleen) turkin rusehtumista vanhemmiten mustan värin huonoutena. Itselläni on ollut tällainen koira, joka oli pienessä uudessa turkissa syvän sinisenmusta, mutta kyllä se turkki siinä sitten punertui, kun sille tuli ikää ja kokoa. Kuitenkin ko. koiran sinisten (sen paremmin kuin muunkaan väristen) jälkeläisten pohjaväreissä ei paljoa sanomista löydy. Ainahan voisi tietysti olla vielä sinisempi jne., mutta eivät ne ruskeita ole, harmaita pahimmillaan. Tosin kyseisen herran vaimotkin olivat hyvänvärisiä, että ei sen puoleen.
Päivi Kaski

ViestiKirjoittaja Sanna Laakso » 04.04.2009 08:41

mielenkiintoista keskustelua väreistä :D

itsellä on narttu joka on todella musta. olen käyttänyt sitä nyt kahden merle uroksen kanssa ja täytyy sanoa että erivärisiä merle pentuja tuli. ekassa pentueessa (isänä merlin) siniset ja mustat värit ovat todella hyvät. toisessa pentueessa (isänä leevi) merle värit ei niin hyvät, sävyltään, mutta mustat ovat todella mustat. nyt on tulossa kolmannesta merle isukista pennut ja katsotaan miten siinä käy :-D

Olen kanssa kuullut ton et trikillä ihon väri ratkaisee tai vaikuttaa jälkeläisten väreihin. Carmenilla on sininen iho. samoin olen kuullut et merlellä mustissa pilkuissa jos on ihossa sininen sävy niin jättää hyvää merle ja trikki väriä. (näin on merlinillä)

Soopeli yhdistelmiä mulla ei ole kuin yksi ollut ( miten niin rakastunut merle väriin :-D ) siinä kyllä värit ovat hyvät.
katsotaan nyt minkä miehen osaan valita Hetalle :wink:
Sanna Laakso

Valkoinen väri

ViestiKirjoittaja Anniina Peltonen » 25.07.2009 20:55

Katselin netissä kuvia valkoisista colliesta ja mietin, että onko se joskus ollut hyväksytty väri meilläkin / Euroopassa? Syntyykö valkoisia pentuja myös Suomessa? Eli voiko pentueeseen syntyä valkoisia pentuja muun väristen lisäksi? Entä mitä mieltä olette, onko valkoinen kaunis väri colliella vai ei?
"Hurjan näköinen koira, ei parane sitä hermostuttaa.." - pikkuvekara Ilon nähdessään :D
Anniina Peltonen

Re: Valkoinen väri

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 26.07.2009 19:36

Löysin googlaamalla tollasen värikartan--> http://www.collie.ch/english/colliecolours.html
Pkcn Irokon The Shining "Merkki"

Sydämen sopukoissa ja muistoissa:
Pkcn Suvinuoskan Anastasia "Milla"
X-rotu Mellu (pystykorva-labbis-hirvikoira-ajokoira mix)
Pkcn Snowpaw Purple Angel "Peppi"

peppermillscollies@gmail.com
http://www.peppermillscollies.com
Heidi Malmivaara

ViestiKirjoittaja Perttu Tuhkanen » 26.07.2009 21:15

Anniina Peltonen kirjoitti:Entä mitä mieltä olette, onko valkoinen kaunis väri colliella vai ei?

No Niki on vähän liian valkea merleksi ja omastakin mielestäni valkoisen värin suhteen ihan rajoilla, että meneekö jo liiallisuuksiin. Muutaman sellaisen kyljestään kokovalkean collien netistä löytäneenä ainankin minua puistatti moinen ilmestys.

Ikuisia makuasioita...
Ketränoron White Joke FIN 48170/04 - "Niki" (Blue Merle) Synt. 6.8.2004
(Karion) Tiinu FIN 43798/07 - "Tyty" (Soopeli) Synt. 27.7.2007
Stoorybook's Vicki Vale FIN 55864/06 - "Lola" (Tricolour) Synt. 25.11.2006
Perttu Tuhkanen

ViestiKirjoittaja Heidi Bechstein » 26.07.2009 21:15

Vahvasti valkovoittoisia syntyy varmasti joskus pentueisiin Suomessakin, mutta ne ovat käytännössä värivirheellisiä. Euroopassa ainakin Saksassa näitä myös pyritään tarkoituksellisesti kasvattamaan ja käsittääkseni jotkut rekisteröivät pennut jenkkirekisteriin ja jotkut eivät ollenkaan. Ehkä syynä näiden tarkoitukselliseen kasvattamiseen Euroopassa on erikoisuudentavoittelu tai maksetaanko pennuista enemmän, en tiedä? Suurena miinuspuolena on se, että myös koiria, joilla on heikompi rakenne/terveys/luonne saatetaan pennuttaa pelkästään siksi, että ne ovat valkovoittoisia ja toivotaan mahdollisimman valkoisia pentuja. :(
Heidi Bechstein

Re: Collien värit. Värikeskustelua

ViestiKirjoittaja Velipekka Soini » 03.08.2009 21:47

Roksu on trikki-soopeli - yhdistelmästä ja mustanmusta "sinisellä" iholla. Emän (soopeli) takana on soopeli ja trikki, isän (trikki) takana on molemmat soopeleita.

Kuva
Dream on! - Everything we have today was once considered impossible...
Velipekka Soini

ViestiKirjoittaja Anna-Mari Lammi » 06.08.2009 18:28

Kuva

Kukaan ei ole "uskaltanut" meidän Mansikkia ottaa keskusteluun;)
Mansikki on trikki-merleyhdistelmästä aivan uniikki kappale.
Anna-Mari Lammi

ViestiKirjoittaja Miia Luukkainen » 10.08.2009 16:23

Ompas todella metkan värinen tapaus.
rodut: Papillon, pk.collie ja cavalier

http://www.kennellagoon.com

http://lagoon.kuvat.fi/
Miia Luukkainen

ViestiKirjoittaja Sanna Piironen » 10.08.2009 18:12

Anna-Mari Lammi kirjoitti:Kukaan ei ole "uskaltanut" meidän Mansikkia ottaa keskusteluun;)
Mansikki on trikki-merleyhdistelmästä aivan uniikki kappale.

Ihana nimi koirulilla ja ompas jännä väritys! :-)
Dalimattas Black Manager “Nalle” 21.3.-06
Willowby She´s The One “Minni” 19.08.-10
Honey Melon Day Damocles "Jimi" 19.3.-96 - 12.3.-06

http://pikkupirulaiset.nettisivu.org/
Sanna Piironen

EdellinenSeuraava

Paluu Terveys, jalostus ja luonne.