Koirien geenitutkimus

Keskustelua collieiden luonteeseen, terveyteen ja jalostukseen liittyvistä asioista. Myös ruokinta-aiheet tänne.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Koirien geenitutkimus

ViestiKirjoittaja Pia Veikkolainen » 10.12.2006 22:48

Kiinnostaako collie porukoita......?
http://www.koirangeenit.fi
Pia Veikkolainen

ViestiKirjoittaja Mari-Miia Heino » 11.12.2006 19:32

Ainakin minua kiinnostaa.. Alkuvuodesta olen nuo rotukoirani viemässä luovuttamaan verinäytteet geenitutkimuksen hyväksi - toivon mukaan projektista on hyötyä tuleville koirasukupolville.
Mari-Miia Heino

ViestiKirjoittaja Petri Mälkki » 11.12.2006 21:22

Tähän olisi hyvä saada rotuyhdistys mukaan. Käsitykseni mukaan rotuyhjdistys voi pyytää tutkijoilta tiettyjä projekteja käynnistettäväksi. Esim haimanvajaatoiminta tms. (sivuilla on hyvä lista noista käynnissä olevista projekteista)

Rotuyhdistys voisi järkätä näitä kimppanäytteenottoja esim erkkarin yhteyteen tai muuhun häppeninkiin. Näin tuon näytteenoton hinta olisi varmasti aika halpa.
Messarissa kävin bortsuni kanssa "ilmaisverenluovutuksessa". Bortsuja taisi käydä joku 30-40 lauantain päivän aikana tuolla messarin ständillä tämän tutkimuksen takia.
Petri Mälkki

ViestiKirjoittaja johanna kauppinen » 18.01.2007 14:36

Tänään verinäytteet otettiin meidän Sambalta ja Riolta. Eikös rotuyhdistys voisi lähteä tutkiskelemaan näitä collieitakin kun muissakin roduissa näkyy kimppatutkimuksia olevan. Rotuahan tämä vain palvelee.
Tänään geenejä "luovutti" mm. sakemanni,boxeri, dobermanni ja belkkareita.
Elämä on:)
johanna kauppinen

ViestiKirjoittaja Minna Tommila » 18.01.2007 17:12

Hyvä juttu :peukku:
Siis tämä geenitutkimus :!:

Tässä myös hyvä linkki,jossa asiaa geeneistä ja immuunijärjestelmästä
Kannattaa ehdottomasti lukea :smt041

http://www.ashgi.org/articles/immune_ri ... innish.htm
"Pitäis saada hevonen,ettei tarvis aina viedä ulos tota ilkeetä koiraa":)Ninni 4 v.
Minna Tommila

ViestiKirjoittaja Hanna Lind » 03.02.2007 14:58

Asialinkit :-)

AI/Immuunisairauksien leviämisen suurin ongelma on juuri se, että niitä ei tunnisteta, etenkin jos vaivat eivät ole huomattavia (mm. collie nose).
Hanna Lind

ViestiKirjoittaja Pia Koskinen » 03.02.2007 20:47

Ja vatsavaivat taitavat jossain määrin jäädä tunnistamatta...
Pia Koskinen

ViestiKirjoittaja Anniina Peltonen » 04.02.2007 01:31

Kyllä tosiaan kiinnostaa tuo tutkimus. Ja kuten Pia totesi, niin vatsavaivat jäänee varmasti helposti tunnistamatta. Niitähän on niin helppo pitää ”normaalina” herkkämahaisuutena. Odottelen itse juuri paraillaan omasta koirasta otettujen koepalojen (mahalaukku ja ohutsuoli) tuloksia ja tässä on kyllä tullut mieleen, että jos näitä ”vatsavaiva” koiria tutkittaisiin enemmän ja perusteellisemmin niin millainen pommi sieltä mahdollisesti paljastuisikaan… :smt087
"Hurjan näköinen koira, ei parane sitä hermostuttaa.." - pikkuvekara Ilon nähdessään :D
Anniina Peltonen

ViestiKirjoittaja Petri Mälkki » 05.02.2007 19:59

Täältä voi käydä kurkkaamassa testattujen rotujen määrät pylväinä.
Petri Mälkki

ViestiKirjoittaja Salla Perkkiö » 07.02.2007 00:29

Tosiaan! Onko SCY ajatellut lähteä mukaan? Tuolta Pian laittamasta linkistä pääsee myös rotujärjestöille tarkoitettuun infoon, jossa kovasti kehotetaan järjestöjä ottamaan yhteyttä asian tiimoilta!

Mä laitoin juuri omista koirista näytteet menemään ja olin tänään ottamassa kaverin kanssa urakalla näytteitä irlanninvesispanieleista, joiden harrastajat/kasvattajat olivat ihailtavastí saaneet rivistönsä (suhteessa rodun kokoon) liikkeelle!

Varmasti tässäkin olisi oma organisoimisensa, mutta asia on tärkeä, eiköhän se innostaisi talkooväkeäkin! Ja tuolta saisi näytteenottoputket ja neulatkin ilmaisiksi, joten sitten tarvittaisiin enää paikat ja ajat yhteisnäytteenottoja varten eri puolille Suomea (ja näytteenottajat, eiköhän sekin järjestyisi).

t. Salla
Salla Perkkiö

ViestiKirjoittaja Heidi Jokipuro » 08.02.2007 23:50

Kyllähän collietkin pitäisi saada mukaan tutkimukseen :!:

Eikö olisi hyvä järjestää näytteenotto esim. erkkarin yhteyteen?

Miten tätä asiaa pitäisi ryhtyä ajamaan eteenpäin, että saataisiin collieyhdistys mukaan?
Jalostustoimikunta :roll:
Heidi Jokipuro

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 09.02.2007 00:26

Kuka nämä tutkimukset ja näytteenotot kustantaa? Yrtin tuolta löytää tietoa mutta ei ihan äkkiä osunut silmään. Joku näytteenottotilaisuus olisi varmaan järjestettävissä meidänkin rotuun eli ei muuta kuin tuumasta toimeen.

Tuli myös mieleen tietääkö joku tutkimuksesta joka jossain vaiheessa piti tehdä haimavian osalta ja kaivattiin näytteitä ns perheistä joissa on vähintään yksi haiman vaaatoimintaan sairastunut. Onko se vielä vireillä vai kuivuiko kasaan? Koska tarjosin silloin asiaa käsitelleen kasvattajapäivän jälkeen mailitse meidän klaania siihen mukaan mutta mitään yhteydeottoa ei ikinä kuulunut jälkeenpäin...? Tässä yhteydessähän olisi kai nyt mahdollisuus selvittää sitä haima-asiaakin meidän rodun osalta.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Tiina Backlund » 09.02.2007 11:30

Hesan alaosaston vuosikokouksessa oli puhetta, että järjestäisivät ehkä näytteenottotilaisuuden.
Tiina Backlund

ViestiKirjoittaja Petri Mälkki » 10.02.2007 21:25

Lemmikipalstalta bongattua(eipä ole hinnalla pilatu):

"Eläinlääkäri Sirkka Salmelalta varmistettu ja joukkonäytteenotto järjestetään 5.3 klo:17.00 alkaen. Hinta 5€ / koira. Osoite: Marjatanpolku 2, 49420 HAMINA
Helpotettaan ja nopeutetaan toimintaa näytteenotossa, joten kirjallisia sitovia ilmottautumisia minulle.

Henna Lipo
Kokkokallionkatu 5
49400 Hamina
henna.lipo@pp.inet.fi

Rodut, jotka ovat mukan tutkimuksessa näät myös osoitteessa: www.koirangeenit.fi

Lähetä valmiiksi täytetty kaavake "koirien geenit" sivustolta tulostettu. (Jos ette halua minun niitä näkevän niin laittakaan kuoreen / ilmoon teksti "vain el." ja luku monta koiraa samassa kuoressa ilmoitat. Muista kirjoittaa kuoreen myös yhteystietosi, jotta voimme tarvittaessa ottaa yhteyttä).
Jos sinulla ei ole tulostus mahdollisuutta niin lähetä tarvittavat tiedot minulle niin täytän kaavakkeen valmiiksi allekirjoitettavaksi näytteenottoon:
rek.nro, koiran nimi, rotu, koiran sairaushistoria ja kuvaus mahdollisista oireista, ja omistajan yhteystiedot.

Aikataulutamme vähän näytteenottoa sillä tilat ovat pienet, joten muista yhteystiedot niin voimme ilmoittaa "tarkempaa aikaa".

Toivottavasti saamme paljon koiria mukaan yhteisen hyvän asialle!
Minuun saa ottaa yhteyttä jos kysyttävää tai tarvetta ajo-ohjeisiin."
Petri Mälkki

ViestiKirjoittaja Jorma Lahti » 11.02.2007 20:01

Tiina Backlund kirjoitti:Hesan alaosaston vuosikokouksessa oli puhetta, että järjestäisivät ehkä näytteenottotilaisuuden.

Joukkonäytteenottotilaisuus tullaan järjestämään lähiaikoina. Ajankohdan lopullisesti varmistuttua, laitetaan tilaisuudesta tarkempi ennakkoilmoitus Helsingin ao:n palstalle.

t. Jorma
Jorma Lahti

kilpirauhasen ja epilepsian geenitutkimukset

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 08.05.2007 13:11

Luin uudesta Colliesanomista että SCY:n aloitteesta Hannes Lohi alkaa tutkimaan myös nahkoilla kilpparia ja epilepsiaa.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa, eli miten voin osallistua tutkimuksiin?

Katri
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Minna Tommila » 08.05.2007 13:43

http://www.koirangeenit.fi/

Tuolla on yleisohjeet ja muutakin infoa tutkimuksesta :wink:
"Pitäis saada hevonen,ettei tarvis aina viedä ulos tota ilkeetä koiraa":)Ninni 4 v.
Minna Tommila

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 08.05.2007 14:49

juu juu, olen mä tuolla sivuilla käynyt, mutta lähinnä tiedustelin mikä on SCY:n ja jalostustoimikunnan rooli tässä hankkeessa? Kerätäänkö ja hyödynnetäänkö tietoja? Millä tavoin? Tiedotetaanko tutkimuksen tuloksista lehdessä?

Katri
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 08.05.2007 15:42

no mä nyt sitten päätin kantaa korteni kekoon ja varasin ajan näytteenottoa varten.

Mukaan mahtuu 20 koiraa (hieman enemmänkin jos tarvetta). Aika varattu keskiviikoksi 6.6.07 klo 13 alkaen Nokian kunnaneläinlääkäriltä Pitkäniemestä (siinä mielisairaalan kupeessa).

Näytteenotto maksaa 20 euroa per kirsu ja postikuluihin voisi antaa euron. Sovimme ell aseman kanssa, että pakkaamme ja postitamme näytteet itse.

Ilmoittaudu minulle mahd. pian!

Katri
0407156827
katri at yrtikan.net
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Anna Sinerheimo » 09.05.2007 09:46

Näin lukee tuolla "Hallituksen tiedotuksia"-palstalla:
DNA-TUTKIMUS
Geenitutkija Hannes Lohi on yhdistyksemme ehdotuksesta alkanut tutkia lyhytkarvaisilla kilpirauhasen vajaatoimintaa ja epilepsiaa sekä pitkäkarvaisilla haiman vajaatoimintaa.
Tästä tutkimuksesta tiedotetaan tarkemmin Colliesanomissa.

Minä(kin) odotin kovasti että aiheesta olisi enempi CS:ssä jotta esim. alaosastot voisivat järjestää kimppatutkimuksia. Mutta en kyllä löytänyt. Esim. osallistuuko SCY kustannuksiin, entä täytyykö koirasta täyttää joku lomake onko terve, oireillut vai sairas tms. vai tietävätkö eläinlääkärit näistä kaikista rotukohtaisista tutkimuskohteista?
Anna Sinerheimo

ViestiKirjoittaja Hanna Ollikainen » 22.05.2007 17:51

Helsingin alaosasto lahjoittaa Pesatu ry:lle (www.pesatu.fi samaa asiaa siis) 500€ mätsärituotoistaan. Suosittelemme :D

Pääyhdistys lähtee mukaan tukemaan toimintaa, mutta jokainen voi kantaa kortensa kekoon ihan paikallisesti!! Juuri kuten Katri on toiminut :peukku:
Hanna Ollikainen

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 22.05.2007 21:30

Paitsi että mukaan on ilmoittautunut 1 koira, omieni lisäksi, joten näytteenottoa ei sitten järkätä. Perun ajan huomenna. :-(

Katri
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Satu Nurmikari » 22.05.2007 23:45

Jos jossain vaiheessa halutaan järjestää jonkinlaista yhteisnäytteenottotilaisuutta yhdistyksen puolelta, niin niinkuin jo aiemmin olen ilmoitellutkin, olen kyllä vapaaehtoinen ottamaan näytteitä ihan ilmaiseksikin - tarvikkeethan saa myös ilmaiseksi tilattua projektilta.

Tietenkin tässä tapauksessa olisi mukava jos näytteenotto on melko lailla pk-seudun läheisyydessä tai edes Etelä-Suomen puolella :P.

Asia on kuitenkin tärkeä, ja mielelläni olen mukana auttamassa tällaisessa tarkoituksessa.
Satu Nurmikari

ViestiKirjoittaja Hanna Ollikainen » 23.05.2007 00:02

Satu, ihan älyttömäntosihienoa, kiitos taas kerran! :-D

..Saatais vaan se paikka nyt jostain varattua...
Hanna Ollikainen

ViestiKirjoittaja Åsa Wilkman » 23.05.2007 01:04

Viiden nahkan verinäytteet lähtivät reilu viikko sitten Hesaan tutkittavaksi. Näytteenotto aika oli tilattu jo pari viikkoa sitä ennen. Näytteet otettiin Bingosta, Rambosta ja Fridasta sekä Fridan toisesta pentueesta olevista Cillasta ja Bassesta.
Tuli maksamaan 14€/koira. ( pol.maksu 20€ + 10€/koira, lomakkeet valmiiksi täytetyt ja otse postitin näytteet) eli ei hirveän kallista. Tosin meidän Avec klinikka on yhteistyössä mukana Lohen projektetissa.

Käytiin lähinnä sen takia kun parilla kasvatilla on IBD. Mutta voi olla että olisimme muuutenkin osallistuneet.
Kaikki mukaan vaan!
Åsa

*Somewhere over the rainbow skies are blue, and the dreams that you dare of dream really do come true.*
Åsa Wilkman

Seuraava

Paluu Terveys, jalostus ja luonne.