Miten te toimisitte minun tilanteessani?

Keskustelua collieiden luonteeseen, terveyteen ja jalostukseen liittyvistä asioista. Myös ruokinta-aiheet tänne.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Miten te toimisitte minun tilanteessani?

ViestiKirjoittaja donatanissim » 10.07.2015 00:03

Hei,

Minulla on syksyllä 5-vuotta täyttävä lyhytkarvainen Collie narttu Lady. Lady on ollut pennusta asti erittäin arka ja valpas ja hän on ensimmäinen koirani. Pentuna hän pelkäsi käytännössä ihan kaikkea ja niistä ajoista edistystä on tapahtunut paljonkin. Ladylla on kuitenkin paljon käytökseen liittyviä ongelmia, joita en vaan yksinkertaisesti saa koulutettua pois. Olemme käyneet pentukurssin, käytöskoulun ja alkukeväästä eläinlääkärin suosittelemalla Viikin käytösklinikalla. Kaikkialla on sanottu, että koirassa arkuus on vaikeaa kytkeä kokonaan pois, mutta se ei ole mahdotonta.

Olen onnistunut siedättämään hänet pyöriin, mutta kaikki muut kulkuvälineet (skeittilaudat, potkupyörät, rullaluistelijat) saa aikaan haukkumiskohtauksen. Ääniherkkyys on suhteellisen paha ollut aina ja siinä ei ole tapahtunut edistystä. Esimerkiksi, jos joku tamppaa ulkona mattoa, niin koira tärisee vessassa vielä sen jälkeenkin puolituntia ja kaikki rappukäytävän äänet.. (asumme kerrostalossa).

Suurin ongelma kuitenkin ylivoimaisesti on hänen suhtautuminen vieraisiin ihmisiin. Sitä työstimme pennusta asti paljon, koska hän pelkäsi vieraita kuollakseen.. sekä kotonaan että heidän luonaan. Pelko muuttui ajan kanssa pelkoagressiivisuudeksi ja hankimme aidan hänelle. Hän ei kuitenkaan edes aidan takana ole rauhallinen vaan alkaa haukkumaan heti, jos vieras liikkuu..

Olen palamassa loppuun koiran kanssa. Olen miettinyt uudelleen sijoittamista, mutta en tiedä onko se hyvä idea?? Olisi sinänsä mielenkiintoista nähdä pärjäisikö joku kokeneempi ihminen paremmin hänen kanssaan kuin minä jne.. Koirani on minulle todella tärkeä ja rakas, mutta tuntuu etten pärjää sen kanssa.. Haluaisin pyytää kavereita kylään ja ottaa koiraani mukaan kun menen kyläilemään, mutta se alkaa olla aika vaikeeta..

Hänellä todettiin myös kolestoroli kertymä molemmissa silmissä vuosi sitten, mikä näkyy harmaina pilkkuina hänen silmissään. Hän näkee kuitenkin, mutta voi olla, että se johtaa ajan kanssa näon heikentymiseen/sokeutumiseen. En sitten tiedä miten se vaikuttaisi koiran käytökseen..

Onko teillä kokemusta samanlaisesta collie yksilöstä ja ennen kaikkea, miten te toimisitte minun tilanteessani? Eläinlääkäri mainitsi myös, että lopettaminen on yksi optio, koska koira on purrut vieraita, mutta se tuntuu jotenkin aika radikaalilta ratkaisulta..
donatanissim

Re: Miten te toimisitte minun tilanteessani?

ViestiKirjoittaja Anna Saarinen » 10.07.2015 09:49

Kuulostaapa ikävältä :( En yhtään ihmettele, että voimat alkavat olla lopussa. Uudelleensijoittamisen kanssa pitäisi olla hyvin tarkka, millaisiin olosuhteisiin koira menee. Ehkä maaseudulla, rauhallisissa oloissa, ainoana koirana, Lady voisi kyetä stressittömämpään elämään. Toisaalta kodin vaihtamisesta aiheutuva stressi on uskoakseni tällaiselle koiralle kova. Ja olisiko kukaan (sopiva henkilö!) halukas ottamaan tällaisen koiran? Tuskin hyviä kotiehdokkaita ainakaan ruuhkaksi on.

Tietyissa rajoissa pystyy aran koiran kanssa elämään ja sen käytöstä muokkaamaan, mutta joskus kovinkaan työ ei riitä. Mielestäni koiran lopettaminen on silloin aivan hyväksyttävä ratkaisu, niin omistajan kuin myös koiran itsensä kannalta. Ei ole koirallekaan mukavaa elää jatkuvassa pelossa ja stressissä.
TK1 BH agi3 Pinehillside's Rusty Nail (7/2007), "Faro"
TK1 BH agi3 Sharleis Virus Victor (11/2010), "Figo"
Lubin's Priscilla (11/2014), "Gimma"
Anna Saarinen

ViestiKirjoittaja donatanissim » 10.07.2015 12:21

Lady tulee koirien kanssa aika hyvin toimeen.. Joidenkin narttujen kanssa saattaa tulla kränää, mutta pääasiassa tulee toimeen, joten ei tarvi välttämättä olla ainoa koira. Uskoisin myös, että täyspäinen koirakaveri voisi olla Ladylle hyvää seuraa, koska hän voisi mahdollisesti tukeutua siihen jne..

Ei ole tiedossa ketään, joka koiran ottaisi. En ole laittanut mitään ilmoituksia mihinkään, mutta ehkä esim Apulaan tms.. ? Uuden kodin kanssa tulee tosiaan olla todella tarkka. Itse ainakin ajattelin oikean kodin kohdalla sopeuttaa koiraa pikkuhiljaa. Eli muutamissa hoitojakso erissä (katsoa toimiiko homma) ennen lopullista kodinvaihtoa. Ja luonnollisesti olisi sen jälkeenkin tiivistii yhteydessä uuteen kotiin ja tarpeen vaatiessa vierailisin, ottaisin hoitoon jne..

Vaikea tilanne kyllä kaiken kaikkiaan..

-Donata
donatanissim

ViestiKirjoittaja KatjaKaipainen » 11.07.2015 10:48

Aran ja monia asioita pelkäävän koiran kanssa tulisi mielestäni miettiä myös, millaista sen elämä pelkojen kanssa on? Meillä on kuitenkin mahdollisuus päästää kaveri pois, jos se sairastuu parantumattomasti tai elää pelon keskellä suurimman osan ajasta. Maallakin voi kuulua monenlaisia ääniä ja ääniherkkyys monesti iän kanssa vain pahenee.
BH Cinnaberry's Calvin K
Secret Affair's Life Goes On
Tyttären koirana:
Cinnaberry's Going Slightly Mad
Aina muistoissa:
19.5.2010 - 17.7.2013 BH Cinnaberry's The Bitch Is Back
11.3.2003 - 23.4.2013 JK3 TK2 Secret Affair's Dare To Dream
KatjaKaipainen

ViestiKirjoittaja Hanna Grönqvist » 12.07.2015 11:44

Kuulostaapa ikävälle teidän tilanne. Olet tehnyt paljon töitä koirasi hyvinvoinnin eteen. Kuten Anna jo kirjoitti, täytyy uudelleensijoittamista harkita tarkkaan myös minunkin mielestäni. Kodin vaihtaminen on todennäköisesti tuollaiselle koiralle hyvin stressaava tilanne. Vaikka uusi koti voisikin tuoda stressittömämmän elämän, täytyy miettiä onnistuuko se jos koiran on vaikea sietää esim. muutoksia. Eli vaikka uusi koti löytyisikinja olisi ns. rauhallisempi ympäristöltään, niin auttaako se, jos koira stressaa paljon eikä sopeudu uuteen ympäristöön/uusiin ihmisiin. Paljon mietittävää ja ainahan on mahdollista kokeilla, jos kodin vaihtaminen onnistuu, mutta jos koiran elämä on jokapäiväistä stressaamista on se sille todella rankkaa. Stressaava koira myös altistuu sairauksille helpommin kun ei stressaava. Niin valitettavaa kuin se onkin, niin voi olla että koiran lopettaminen olisi oikea vaihtoehto, tosin siihen on vaikea ottaa kantaa kun en teitä tunne. Paljon tsemppiä sinulle, vaikeita päätöksiä sinulla edessä.
Black Chips Caramia (-08)
Mironiks Dipanda (-11)
Lumipilven Onnenhippu (-15)
Hanna Grönqvist

ViestiKirjoittaja donatanissim » 15.07.2015 15:41

Kiitos kaikille neuvoista ja mielipiteistä. Kokeilen todennäköisesti vielä ensiksi uudelleen sijoittamista, jos löytyy sopiva ehdokas. Mikäli se ei onnistu, niin sitten täytyy ilmeisesti harkita vakavasti tuota lopettamista. Se olisi vaan sellainen päätös, että sen toteuttaminen ja sen kanssa eläminen voisi olla aika vaikeeta. Tietysti nykyisenkin tilanteen kanssa eläminen on vaikeeta.. Ajattelin myös kokeilla niitä eläinlääkärin suosittelemia reseptirauhottavia, jos niistä olisi jotain hyötyä/tukea käytöskoulutukseen..
donatanissim

ViestiKirjoittaja Hanna Grönqvist » 15.07.2015 22:40

Toivottavasti löydät koiralle uuden kodin ja toivotaan että koirasi sinne sopeutuu ja koiran elämä muuttuisi vähemmän stressittömäksi. Tsemppiä!
Black Chips Caramia (-08)
Mironiks Dipanda (-11)
Lumipilven Onnenhippu (-15)
Hanna Grönqvist

ViestiKirjoittaja SINIKKA PURSIAINEN » 30.07.2015 14:30

Älä missään tapauksessa laita semmoista koiraa kiertoon.
Itsellänikin on ongelma koira jota olen saanut sitkeydellä ja kovalla työllä koulutettua. Tosin koiraani ei voi ajatellakkaan muille annettavaksi.Vähän samantyyppisiä ongelmia on meilläkin, tosin ei pelkää meille tulevia vieraita ihmisiä, päin vastoin rakastaa meille tulevia vieraita. Mutta kun mennään portin ulkopuolelle niin on täysin epäluotettava.Voi käydä kiinni ihmisiin.Ennen rähjäsi agressiivisesti kaikille tiellä liikkujille. Ei rähjää oikeastaan enää, skarppaan liikkuessani ja otan tytön vasemmalle puolelle heti kun joku tulee vastaan ja kerron että antaa sen mennä, olen tosi topakka äänen suhteen enkä anna sille periksi ja toimin joka kerta samalla tavalla. Näin meillä on menty nyt pitkät ajat ja päästy hyviin tuloksiin.Mutta jos itse haahuilen niin tulee varmasti yllätyksiä tytön kanssa.Asumme maalla, mutta käymme lenkillä päivittäin, pitkillä ja lyhyillä. Olen miettinyt kovasti koirani lopettamista myös, mutta tyttö on muuten aivan ihastuttava ja tykkään kovasti, yksinkertaisesti en pysty siihen.Ikää on 3v.
Sandcastle`s Night Raider (AKSELI)
Sandcastle`s Inky Pink (MERI)
Taivaassa:
S. Sporting Pink (SUSU)
S. Naked Truth (SANI)
S. Walzing Matilda (SEENA)
S. Sister Sheena ( SIKKE) sekä Barro, Mano ja Essu
SINIKKA PURSIAINEN

ViestiKirjoittaja SINIKKA PURSIAINEN » 30.07.2015 14:37

Vielä jäi kirjoittamatta, käytin eläinlääkärillä koirani tutkituttamassa ja kuvattiin myös joka luut, terve kuin pukki.Kysyin myös rauhoittavia, johon eläinlääkärin mielipide oli ettei missään tapauksessa hän ei määrää niitä tämmöisessä tapauksessa voivat pahentaa tilannetta ja käydä huonosti.
Taivaassa:
S. Sporting Pink (SUSU)
S. Naked Truth (SANI)
SINIKKA PURSIAINEN

ViestiKirjoittaja donatanissim » 14.08.2015 13:33

Kokeilimme uudelleensijoittamista rauhalliseen ympäristöön kokeneeseen kotiin. Lady oli aristellut paljon, mutta kuitenkin tottunut uuteen paikkaan yllättävän nopeasti. Pariskunta kyllä laittoi myös merkille Ladyn arkuuden ja pohtivat mahdollisesti ylijalostusta tms..? He toivat Ladyn takaisin, kun hän oli hyökännyt heidän aikuisen poikansa kimppuun, joka oli ollut kylässä. Poika oli ollut vierailulla jo parisen tuntia ja Lady ottanut häneltä namia ja rentoutunut omassa huoneessaan. Poika oli alkanut tekemään lähtöä ja lähtenyt kävelemään ulko-ovelle (eli Ladysta poispäin) ja Lady oli hyökännyt takaapäin ja jäänyt housuihin roikkumaan, kunnes hänet oli irrotettu.
Lady on siis käynyt aikaisemminkin vieraisiin kiinni suhteellisen yllättävissä tilanteissa, kuten tuolilta nouseminen & huoneesta toiseen siirtyminen. Uudessa kodissa ihmeteltiin syvästi sitä, että koira hyökkäsi pois päin liikkuvan ihmisen kimppuun ja he sanoivat, että vaikuttaisi koiralla olevan pään sisällä jotain vikaa. Ladyn kanssa on siis kokeiltu pentukurssi, vuoden iässä käytöskoulu ongelmien kitkemiseen ja vuosi takaperin Viikin käytösklinikka. Kokeilimme myös nyt kodinvaihtoa, jos vika kuitenkin olisi narun toisessa päässä, niin kuin aina keskustelupalstoilla kovasti väitetään.
Olen todella paskana siitä, että joudun lopettamaan ensimmäisen koirani käytöshäiriöiden takia. Olen aina luullut, että ongelmakoiran käytös johtuu omistajista, mutta en usko sen olevan niin Ladyn kohdalla. Lady oli pentuna jo meille tullessaan todella todella pelokas ja kaikki, jotka Ladyn tapasivat sanoivat sen arkuuden tason olevan epänormaalia. Ladylla on nykyään niitä pelkotilojakin useammin johtuen luultavasti näon heikkenemisestä, joten en usko hänen nauttivan elämästään kovinkaan paljon. Ja se, että koira hyökkää ihmisten kimppuun niinkin mitättömistä "syistä", mistä Lady on käynyt kiinni, ei ole hyväksyttävää. Erikoiseksi tilanteen teki jo pentuna se, että hän saattoi leikkiä vieraan kanssa ja ikään kuin hyväksyä hänet ja sitten yhtäkkiä, kun vieras nousee tuolilta tai vaikka liikauttaa tuolia tai nauraa kovaan ääneen niin käydä kiinni.. Ei pysty ymmärtämään...
En aio syyttää itseäni tästä, vaikka monet sen varmasti puolestani tekevät. Olen tehnyt mielestäni todella paljon ja enemmänkin koiran eteen ja sen pitäisi riittää.. Paskan maku jäi suuhun kasvattajasta ja yleisesti ottaen kaikesta, mutta näillä mennään. En usko, että pystyn enää koskaan ottamaan koiraa tai muuta eläintä vaikka aikaa ja energiaa kyllä riittäisi, mutta tästä jäi niin iso jälki kaiken kaikkiaan, että en kestäisi sitä, jos näin tapahtuisi toisen koiran kanssa.
donatanissim

ViestiKirjoittaja SINIKKA PURSIAINEN » 19.08.2015 20:45

Erittäin ikävä tilanne sinun kohdallasi, mutta ymmärrän täysi. Oman narttuni kohdalla miettinyt pääni puhki samanlaista asiaa. Minun kohdalla tilanne on mennyt parempaan päin. Ennen rähjäsi agressiivisesti kaikille vastaan tuleville, liikkuvalle ja olisi käynyt kiinni jos olisi päässyt, kun ei päässyt kohteeseen näykki minua. Mustelmia, hampaan jälkiä kehossani ollut useita. Yöllä näykkäissyt miestäni kesken unien muutamia kertoja. Syytä tuommoiseen käyttäytymiseen ei tietoa. En luota koiraani lenkkeillessä, jatkuvaa skarppaamista liikuimpa missä tahansa porttien ulkopuolella. Ketään en päästä porttien ulkopuolella koirani lähelle, porttien sisäpuolella kaikki on ihania ja lähtisi kenenkä matkaan vaan, ei tarvitse pelätä että olisi vihainen. Irti ei voi pitää missään muuta kuin omalla pihalla. Nyt on minun näykkimiset ja agressiiviset rähjäämiset jääneet, TOIVOTTAVASTI kokonaan pois.
Sitä pelkään lenkkeillessä jos pääsee irti vahingossa pahassa paikassa, miten käy.
Eläinlääkäri oli sitä mieltä että reagtio herkkä ja energinen koira ja vaatisi harrastamista, hölmöilyt unohtuisi.Ja toisena vaihtoehtona kodinvaihto.No meidän kohdalla en toteuttanut kumpaakaan vaihtoehtoa, jatkoin ainoastaan samallalailla miten olin tehnyt ennenkin, vasempaan jalkaa kiinni ja napakka kielto, ja aina samanlailla. Alussa näykki jalkaa ja rähjäsi.Nyt seisoo hiljaa ja katsoo, mutta jos en reagoi alkaa rähjääminen, joka on tosi agressiivistä.Siihen tulokseen olen tullut ettei minunkaan koiralla kaikki ole pään sisällä kunnossa. 5 edellisistä ja olevasta nahkoistani kukaan ei ole näykkinyt eikä ollut agressiivinen kellekkään.
Zemppiä sinulle päätöksessäsi.
Taivaassa:
S. Sporting Pink (SUSU)
S. Naked Truth (SANI)
SINIKKA PURSIAINEN

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 25.09.2015 15:31

Päätös ei varmasti ole ollut helppo sinulle. Olen kuitenkin varma, että se on ollut kaikkien kannalta oikea.

Olet oikeassa myös siinä, että suurin osa koiran ns. käytöshäiriöistä johtuu tavalla tai toisella omistajasta, vaikkei omistajaa aina voi suoranaisesti "syyttää"; jos koiralla on tiettyjä luonteenpiirteitä, joita vaikkapa kokematon tai joskus kokeneempikaan omistaja ei osaa oikein hanskata, ei siinä voi oikein syyttää ketään - enkä mä itse ymmärrä, miksi aina ja kaikessa onkaan pakko niin kauhean ahkerasti etsiä joku taho, mitä syyttää.

Joskus, harvoin, mutta kuitenkin joskus, on kuitenkin ihan koiran perustavanlaatuisissa rakennuspalikoissakin vaan sellaisia valuvirheitä, ettei niitä korjaa mitkään ihme poppakonstit, kasvatusmenetelmät tai koulutukset. Colliekin on niin suurilukuinen rotu, että pakosti osa näistä verrattain harvinaisista, oikeasti ja aidosti mielenvikaisista koirista näihinkin rotuihin rantautuu.

Tosi kurjaa, että sun kokemus oli tällainen, lamauttava ja traumaattinen jopa siihen pisteeseen, ettet koskaan enää halua koiraa... Väitän kuitenkin, että sulle on sattunut käteen poikkeusyksilö, ja tylysti sanottuna jos vielä sinuna ottaisin koiran, pelaisin varman päälle, ja ottaisin sen aivan eri suvuista kuin tämän Ladysi. Ehkä kuitenkin ainakin pieni koiraton kausi on paikallaan, että ehditte sulatella tätä kaikkea. Siitä pelosta en kuitenkaan jättäisi koiraa ottamatta, että olisi pelko saada toinen samanlainen tapaus.
Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan - mutta aina pitää olla varasuunnitelma!
Sari Saarenheimo

Paluu Terveys, jalostus ja luonne.