Haukkuherkkyys

Keskustelua collieiden luonteeseen, terveyteen ja jalostukseen liittyvistä asioista. Myös ruokinta-aiheet tänne.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Haukkuherkkyys

ViestiKirjoittaja Mira Vaanola » 07.10.2014 18:16

Hei! Olen uusi tällä foorumilla ja harkitsen ensimmäisen collieni hankintaa. :smt007 Mieleeni juolahti kysymys johon en löytänyt valmista keskustelua täältä. :-)
Eli kuinka haukkuherkkiä colliet oikeasti on? Paimenkoirina ymmärrän että heillä on taipumusta jutteluun, mutta onko tämä ongelma esim. kerrostalossa asuville? Oletteko joutuneet rajoittamaan collienne juttelua jollain tavalla? Jos, niin millä keinoin? Miten collien kanssa elo kerrostalossa sujuu? Itselläni on tällä hetkellä bullmastiffirouva joka on äärettömän hiljainen. biggrin:

Vastauksia mielenkiinnolla odottaen! :-)
Mira Vaanola

Re: Haukkuherkkyys

ViestiKirjoittaja Tea Lemmetyinen » 07.10.2014 23:19

Mä voin vastata omien 5 pk collien kokemuksella. Collieita talossa ollut vuodesta 2006 asti (1 uros ja 4 narttua tänä aikana). Vain 1 näistä on ollut herkempi ilmoittamaan äänistä, mutta senkin on saanut hyvin käskyllä lopettamaan. Haukahdukset jäävät siis yhteen/kahteen.

Varmasti jos olisi ollut löysempi linja äänen käytön suhteen niin tulos voisi olla toinen, mutta kun aina kerrostalossa asuttu niin olen pennusta asti opettanut ettei sisällä mölytä. En koe että kerrostaloasuminen mitenkään vaikeaa olisi collien kanssa missään määrin.
Pkcn Sinipilven Helinäkeiju "Jaci" s.4.5.2008
Pkcn Dispiritos Rosie Cotton "Gila" s.24.1.2011
Pkcn Wishping Navi Mayana "Sura" s.7.2.2012
In memoriam
Pkcn Dispiritos Moon Sparkle "Mona" 14.10.2008-5.7.2010
http://www.gilantres.com
Tea Lemmetyinen

ViestiKirjoittaja SINIKKA PURSIAINEN » 10.10.2014 20:33

Olen asunut 3 nahkan kanssa kerrostalossa kukaan niistä ei ole haukkunut sisällä.Tosin pentu aikana olen opettanut ne olemaan hiljaa.Ulkona sitäkin enemmän ovat käyttäytyneet välillä äänekkäästi :).Omakoti talossa nykyisin asuessani on 3:men eri nahkan kanssa ongelmia haukkumisessa, niin sisällä kuin ulkona, joka johtuu oman revirin puolustamisesta, keskisormea näytetään kaikille tiellä kulkijoille, sisällä ikkunasta ja ulkona aitauksen takana.Välillä "hermot mänöö". :smt005
Sandcastle`s Night Raider (AKSELI)
Sandcastle`s Inky Pink (MERI)
Taivaassa:
S. Sporting Pink (SUSU)
S. Naked Truth (SANI)
S. Walzing Matilda (SEENA)
S. Sister Sheena ( SIKKE) sekä Barro, Mano ja Essu
SINIKKA PURSIAINEN

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 11.10.2014 11:10

Kokemusta 2 pehkotytöstä. Molemmat rakastivat omaa ääntään, toinen vahti jonkun verran, mutta kerrostaloasumisessa ei ollut ongelmaa. Molemmat ilmoittivat tulevat tutut ja vieraat, mutta hiljenivät käskystä melko nopeasti. Olisin halunnut panostaa enemmän hiljaa olemiseen, mutta en oikein osannut ilmeisesti toimia. En ollut riittävän johdonmukainen ja selkeä kun monet eri tyylit olivat käytössä havaittuani ettei tämäkään toiminut. Jos ja kun meille vielä collie tulee niin tämä on yksi mihin haluan panostaa, en tosin anna itselleni takeita että osaan. En koe että noiden haukkuminen olisi ollut paha ongelma, mutta ajoittain oli kyllä aika ärsyttävää. Varsinkin silloin kun koiran kierrokset on suuret agilitytreeneissä, hiljaa odottaminen oli äärettömän vaikeaa. Seuraavalle koiralle haluaisin opettaa levollisena rauhassa odottamisen jalon taidon, jää nähtäväksi osaanko :-D
Pkcn Irokon The Shining "Merkki"

Sydämen sopukoissa ja muistoissa:
Pkcn Suvinuoskan Anastasia "Milla"
X-rotu Mellu (pystykorva-labbis-hirvikoira-ajokoira mix)
Pkcn Snowpaw Purple Angel "Peppi"

peppermillscollies@gmail.com
http://www.peppermillscollies.com
Heidi Malmivaara

ViestiKirjoittaja Sari Larmu » 23.10.2014 17:49

Mulla on ollut selkeä systeemi eli haukutaan käskystä. Treeneissä, kisoissa, mutta ei kotona. Mulla nimittäin menee hermo, jos huudetaan. Tällä hetkellä 3-5 koiraa kotona, jos ne kaikki huutaisi, kun jotain tapahtuu niin eihän sitä kukaan jaksa.
Sari Larmu

ViestiKirjoittaja Mari Vengasaho » 02.11.2014 11:01

Hei,
Meillä ei ole ollut kerrostalossa ongelmia Collieiden haukkumisen kanssa.

ALakertaan naapurirappuun muutti kaksi isoa koiraa taannoin ja heillä taas on ollut sopeutumisongelmia. EIlenkin kuuntelin 6 h yhtäjaksoista haukkumista alakerrasta.
Kumma kyllä omat koirat ei vastaa siihen....
Lähinnä tuhahtelevat ja nurisevat, etei saa rauhassa nukkua :D

Mutta kyllä meilläkin haukutaan posteljoonia... Ja vanhempi ,haukkuherkempi valitettavasti sireenejä ja suihkepulloja tms ääntä...=( Mutta lopettaa käskystä haukkumisen.

t. Mari
Mari Vengasaho

ViestiKirjoittaja Rebecca Saleh » 03.11.2014 06:09

Koirani ovat aina asuneet kerrostalossa ja löytyy kotoa siis 3xpk collie - 10v, 4v ja 2,5v

Nuorin ei hauku juuri lainkaan. Se mörköilee välillä pimeässä ja päästää "hälyhaukkua" jos joku pääsee yllättämään, mutta lopettaa kyllä. Se ei ole koskaan haukkunut rapun äänille, innostuessaan tms. Ainoa paikka missä ääntä käyttää paljon on agilitykenttä, eikä se sielläkään räksytä jatkuvasti.

Keskimmäinen on äärimmäisen hiljainen koira. Se ei hauku millekään eikä kenellekään. Saattaa äärimmäisen harvoin päästellä jotain puhahduksia. Keskimmäisellä on myös hyvin matala ääni, joten siinä mielessä olisi miellyttävin jos sitä käyttäisi.

Vanhin on aivan superrasittava äänenkäyttäjä ja se on vaan pahentunut tässä viimeisen vuoden tai parin aikana. Koira on täysin hipihiljaa kun minä olen kotona, mutta jos lähden ja kotiin jää kämppäkaveri tai äitini, niin koiraa on hyvin vaikea saada hiljaiseksi ja se huutaa ihan milloin mistäkin: postille, ohikulkijoille, äänille tmv. Koiralle on hankittu nyt haukunestopanta mitä se selkeästikin säikkyy hyvin paljon, eli sillä saisi simppelisti sen kitkettyä. Ikävä kyllä kahden eri mallin maanantaikappaleet ovat osuneet käteeni, joten niistä on aika marginaalinen hyöty.
Kotona
cpku Will to Win Fantazija "Sagur" 25.10.2004
cpku Black Sara's I Will Follow "William" 11.11.2010
cpkn Honey Melon Pinas Anthea "Cecil" 25.4.2012

http://cpkusagur.blogspot.com
Rebecca Saleh

ViestiKirjoittaja Minna M-Lehti » 30.12.2014 03:38

Mä mietin pitkään tätä meidän laumaa ja omakohtaista kokemustani collieista vuosien saatossa. Tällä erää (mitenkään yleistämättä) kaikkein haukkuherkimmät meidän suht isossa laumassa ovat jenkkilinjaiset nartut.. Sitä tyttäret perässä mitä äiti edellä (vai miten se menikään? :D). Uroksista löytyy yksi haukkuherkkä, sekin jenkkilinjainen. Muut kaksi urosta haukkuvat todella harvoin.

On äärimmäisen rasittavaa näin taajamassa asuvana tuo haukkuherkkyys. Pahimmillaan se on sitä luokkaa, että haukutaan ihan kaikelle, jopa aivastukselle tai naapurista kuuluvalle rasahdukselle, hiljaiselle puheelle jne. Toki kielletään, se on selviö ja katsotaan että kielto myös menee perille/koirat hiljenevät. Yritetään pitää välit naapureihin siltä osin ;)
Minna M-Lehti

ViestiKirjoittaja Anna Sinerheimo » 30.12.2014 22:41

Kyllä meidän koirat on valitettavan kovia haukkumaan - mutta ei ne sisällä rauhassa ollessaan hauku. Asutaan kyllä omakotitalossa mutta kyläillessä tai hotellilomilla pysyy nuo ihan hiljaa tai korkeintaan "tuhahtelee" äänille.

Mutta auta armias kun alan puuhaamaan uloslähtöä: treenaamaan, lenkille, muuten vaan jonnekin minne koirat pääsee mukaan, jo alkaa älämäölö. Eli selkeesti opetuskysymys, Jos asuisin kerrostalossa tähän olisi ehkä tullut puututtua mutta nykyisellään pyrin vaan selviämään tilanteesta mahdollisimman nopeasti, ei suinkaan vähin äänin...
Anna Sinerheimo

ViestiKirjoittaja Hanna Grönqvist » 31.12.2014 14:04

Meillä 2 kpl pk collieita. Asutaan rivitalossa, jossa huonot äänieristykset, eli naapureista kuuluu ääniä. Meidän molemmat tytöt ovat sisällä hiljaisia. Treeneissä tulee välillä ääntä, varsinkin treenipaikalle (agihallille) mentäessä, mutta sekään ei ole mitään minuuttien kestävää huutoa ja hiljenevät kun käsketään.
Black Chips Caramia (-08)
Mironiks Dipanda (-11)
Lumipilven Onnenhippu (-15)
Hanna Grönqvist

ViestiKirjoittaja Anniina Oksanen » 10.03.2015 14:32

Minulla sileäkarvainen narttu. Ei ole ollenkaan kova haukkumaan. En tiedä, haukkuisiko enemmän jos sitä ei oltaisi kielletty pentuna, sillä kun oli tapana koittaa komentaa mm. leikkimään haukkumalla, mikä ei minulle sopinut lainkaan. Asutaan kerrostalossa, ei hauku käytävän ääniä eikä ulkoa kuuluvaa haukuntaa, ovikellolle kuitenkin haukahtaa innostuessaan. Treeneissä saattaa haukahdella innoissaan, harvoin kuitenkaan töitä tehdessä haukkuu. Ei hauku autossa, ulkoillessa, jne. mutta saattaa muuten jutella jonkin verran.
Anniina Oksanen

ViestiKirjoittaja Anni Rask » 12.03.2015 03:30

Täältä löytyy 1,5-vuotias nahkauros, joka on koko elämänsä asunut kerrostalossa. Kova on haukkumaan, mutta ei sisällä. Pentuna jossain vaiheessa käytti kyllä kovastikin ääntään sisällä, mutta oppi kyllä melko nopeasti, ettei sisällä haukkuminen sovi kun muutamasta haukusta joutui aina jäähylle. Nykyään kotona saattaa silloin tällöin ilmoittaa yhdellä haukulla jonkun epämääräisen äänen rappukäytävästä ja todella satunnaisesti postin kolahduksen, mutta tämän olen suonut, sillä jää aina siihen yhteen (vahti)haukahdukseen.

Kodin ulkopuolella haukkumista ilmenee lähinnä treenissä (jos näkee muiden koirien treenaamista/leikkimistä ja kiihtyy siitä) ja koirakavereiden kanssa leikkiessä.
Skcu Koiruuksien Tim-Antti "Lennu"
Anni Rask

Paluu Terveys, jalostus ja luonne.