Roturisteytykset.

Keskustelua collieiden luonteeseen, terveyteen ja jalostukseen liittyvistä asioista. Myös ruokinta-aiheet tänne.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Re: Roturisteytykset.

ViestiKirjoittaja Sari Larmu » 09.03.2013 01:16

Jalostustarkastuksella haen lähinnä collieen risteytettävän koiran ja collien yhdenmukaisuutta. Olisi helpompi vertailla. Olisi tarkat mitat otettuna, turkin laatu, kulmaukset ja mun lemppari hampaisto.

Niitä on jos jonkinlaista tuomaria, kyllä jopa meidän kaikkea muuta kuin lassieta muistuttava uros on saanut jopa H:n; en kyllä itse olisi antanut. Narttu, joka mun silmissä oli ehkä jopa EH:n arvoinen sai ERI:n. Sitten mun mielestä meidän parhaiten rakentunut narttu on saanut T:n koska ei nyt juuri sattunut olemaan muhkeaa turkkia. Näiden asioiden takia minusta jalostustarkastuslausunto on paljon parempi ja kattavampi.

Niin ja ehdottomasti pennut etukäteen sovitusti sopiviin paikkoihin jatkojalostusta silmällä pitäen mielessä laatu ei määrä :)
Sari Larmu

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 09.03.2013 02:46

Piela Piilola kirjoitti:Toinen asia, mitä en koskaan ole ymmärtänyt: rodun jakaminen tiukasti karvatyyppeihin(oli kyse sitten colliesta, saksanpaimenesta tai mistä vaan). mielestäni täysin turhaa. Se, että karvatyyppien risteyttäminen olisi sallittua, ei tee siitä kuitenkaan pakollista.

Paljon puhuit ja minusta pitkälti asiaa, mutta tämä tosiaan tuolta taas ihan erityisesti pomppasi silmään. Jos koirarotujen geneettinen vaihtelu on jo joka tapauksessa älyttömän kapeaa, niin miten todellakin viitsitään erotella jalostuksellisesti eri karvanlaadut toisistaan? Tähänhän on nyt onneksi tullut Kennelliiton puolesta monien rotujen kohdalla muutos, mikä on minusta aivan äärimmäisen hyvä asia!

Koirallehan varsinainen pitkä karva ei ole millään tavalla hyödyllinen. Paksu ja tuuhea, säänkestävä karva voi ollakin, mutta kaikki pitkät, hulmuavat karvat, helmat ja hapsut ovat aivan puhtaasti ihmisen haluamaa estetiikkaa. Koira voi olla valtavan kaunis ja elegantti vaikkei sillä olisikaan pitkiä koristekarvoja riesanaan. Itse pidän kyllä esim. pk. colliessa juuri siitä, että karva on paksua ja tuuheaa, en jaksaisi mitenkään erityisesti pukea koiraa viileämmällä säällä ja toisaalta hyvinpä nuo on tähän asti kesäisin tukkansa tiputtaneet. Hauska fakta sinänsä, että se collieitten ensimmäinen rotumääritelmä sanoi, että setterimäinen hapsutus jaloissa on epätoivottavaa. Hmm...

Jännä juttu sekin, että pehkolle ja nahkalle on tullut ensimmäistä kertaa omat rotumääritelmänsä vasta vuonna 1969 - siis melkein viime vuosituhannen 70-luvulla! Tähän asti rotumääritelmä on ollut muuten yhteinen, mutta sileäkarvaisesta on mainittu vain, että karva on erilaista. Näin ollen myös luonteen kuvaus on ollut alunperin samanlainen. Miksei voi olla vain yhden ja saman rodun kaksi eri karvamuunnosta...?

Mitä tulee vielä tuohon jalostustarkastus/näyttelytulos -asiaan, niin olet kyllä, Sari L., ehkä ihan oikeassa tosiaan siinä, että jalostustarkastus ehkä palvelisi tuota tarkoitusta enemmän. Saataisiin vain koirasta ja sen ulkoisista ominaisuuksista kohta kohdalta tiedot. Ei yhtään huono ajatus minusta!
Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan - mutta aina pitää olla varasuunnitelma!
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 09.03.2013 15:36

Sk ja pk collieiden vapaata risteyttämistä koskevaan keskusteluun pieni asiakorjaus; v. 2014 alkaen rotujen PEVISA-vaatimukset eivät enää ole yhtenevät.

Henk koht. en kannata vapaata risteyttämistä vaan tarkoin harkittuja perusteltuja poikkeuslupia, ja niiden myöntämiseen entistä selkeämpiä käytäntöjä siten, että hakemuksesta tulee käydä ilmi tietyt asiat ja että lupa pyritään myöntämään ellei sitä ole erityisiä syitä evätä. Mielestäni olisi suotavaa ettei lupa perustu johonkin tiettyihin kynnysarvoihin vaan kokonaisarvioon siitä, onko yhdistelmällä roduille jotain annettavaa, ja arviossa tulisi huomioida jatkojalostus molemopien rotujen kannalta.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 09.03.2013 16:48

Mutta miksi näin? Kun tosiaan tuntuu, että molempien rotujen sisällä tehdään jo keskenään niin hulluja yhdistelmiä, ettei voi pieni ihminen käsittää, että mitä kummaa tuossa on haettu, niin miksi sitten sk. x pk. -risteytysten pitäisi olla tarkkaan valvottuja? Siksikö, ettei jommasta kummasta rodusta loikkaa esim. joku paljon käytetty uros toiseenkin, jolloin katoaisi se vähänkin hyöty? Vai mikä?
Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan - mutta aina pitää olla varasuunnitelma!
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 10.03.2013 02:30

Me voidaan Sari varmaan tästä joskus privanakin keskustella, en ala enää foorumeilla tällaisista huvikseen vääntää kun siitä ei ainakaan mitään hyödyllistä seuraa ;-) Eri asia jos kannanottoa tarvitaan asian puolesta tai käytännössä jotain tehdä (nimimerkillä; ja kun sekään ei riitä).
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Sari Larmu » 10.03.2013 11:23

Tuossa asiassa on Johanna aivan oikeassa. Nämä keskustelut/viestiketjut tuppaavat keräämään herneitä sinne sun tänne. Harmi, sillä nämä ovat hyvin opettavaisia tavalliselle kuolevaiselle, joka ei ole asiantuntija juuri perinnöllisyydessä ja muutenkaan jalostuksessa.
Sari Larmu

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 10.03.2013 11:57

Johanna: Juu, toki. Mietin vain, että olisitko halunnut avata sanaista arkkuasi täällä ja sivistää minua ja ehkä muita, joita aihe olisi kiinnostanut (:

Se minua vähän harmittaakin, kun tuntuu, ettei tärkeästä asiasta saa oikein aktiivista keskustelua aikaiseksi. Kuitenkin keskustelupalsta kyseessä. Olen myös miettinyt tämän foorumin funktiota rotuun tutustuvien ihmisten kannalta; ainakin itse olisin kiinnostunut lukemaan näistäkin asioista, jos olisin vasta ottamassa ensimmäistä collietani. Tähänkin keskusteluun on vastannut hädin tuskin murto-osa Suomen colliekasvattajista, jotka kuitenkin tätäkin palstaa varmasti ajoittain seuraavat. Ihan älyttömän kurjaa, jos aihe kuin aihe menee ennen pitkää vääntämiseksi ja kinaamiseksi vain siksi, että asioista ollaan eri mieltä.

Eipä siinä, ihan mukavahan niitä näyttelytuloksia, synttärionnitteluja ja kaverikirjojakin on lueskella, mutmut...
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Sari Larmu » 10.03.2013 13:09

Joo aivan ^ totta. Olen niin samaa mieltä. Nimittäin ei juuri vähempää viitsisi lukea näyttelytuloksia ja yms. Koiranetti on tosi hyvä tulosten kannalta ja aksakisoistakin on on-line tulokset yleensä aina.

Johtuisko tämä eripura eri linjoista ja siitä, että yleensä on vaaleanpunaiset lasit silmillä, kun katselee omia koiriaan. Toiset arvostavat ulkonäköä ja terveyttä/terveyttä ja ulkonäköä/helppoutta ja ulkonäköä... ja meikäläinen luonnetta ja terveyttä.

Mä tiedän, että collien rotumääritelmässä on erittäin tärkeä osa päällä, mutta mä kuitenkin arvostan sitä sisältöä enemmän. Joo ja tiedän, että olen jyrkkä :wink:
Sari Larmu

ViestiKirjoittaja Piela Piilola » 10.03.2013 16:25

Mua näin melko tuoreena koiraharrastajana(alle 2-vuotiaan koiran omistajana) ihmetyttää kovasti, että koirapiireissä tuntuu olevan kummallinen tapa vihata kaikkia, jotka ovat eri mieltä. Asioista ei voi keskustella, koska se aiheuttaa riitaa, järjetöntä juoruamista, yksittäisen ihmisen kimppuun hyökkäämistä, arvostelua ja lopulta sitä ei voi liikkua missään jos on joskus sanonut keskustelupalstalla jotakin(näin kärjistettynä ja sivusta seuranneena, omakohtaista kokemusta ei (vielä) ole..) ja olen jopa sellaiseenkin törmännyt, että "mun koira ei voi olla sun koiran kaveri koska sun koira on väärältä kasvattajalta". fool:

Joku kannattaa roturisteytyksiä, joku ei missään nimessä -miksi sen pitäisi olla riidan aihe? Perusteluja olisi minustakin mielenkiintoista lukea(vaikken mikään kasvattaja olekaan), toisten ihmisten ajatuksia lukemalla voi aina laajentaa omaakin näkökantaa aiheeseen liittyen ja esille saattaa nousta asioita, joita ei ole edes tullut ajatelleeksi. Se, että on jostain asiasta eri mieltä, ei kai yleensä ole henkilökohtainen hyökkäys toisenlaisen mielipiteen omaavaa ihmistä kohtaan..
Piela Piilola

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 10.03.2013 17:58

Minä vähän luulen, että sitä on kaikenlaisten sellaisten juttujen piirissä, jotka on ihmisille tavalla tai toisella sydämen asia.

Itselleni taas myös collien kaunis ulkomuoto on tärkeä. Terveys ja elinvoimaisuus pitäisi olla kaikissa koirissa aina se ykkösprioriteetti, sitten tietenkin se rodunomainen hyvä luonne (tuo rodunomainenkin on minusta sanana oleellinen; en esimerkiksi tykkää siitä, miten harrastuspuolella yritetään valaa kaikki koirat samaan muottiin rodunomaisuudesta piittaamatta), ehdottomasti hyvä hermorakenne, taistelutahtoa ja äänivarmuus. Tuo on se oma luonneominaisuuksieni "pyhä kolminaisuus". Ulkonäön yksityiskohdat tulevat ehkä listassa viimeisenä, mutta se ei silti tarkoita, etteivätkö ne olisi tärkeitä.

Colliella, joka kuitenkin polveutuu työkoirista ja jolla itselläänkin pitäisi olla kaikki tarvittavat ominaisuudet olla itsekin monipuolinen ja toimiva koira, sitä toimivaa, hyvää rakennetta ei voi tarpeeksi korostaa. Yllättävän paljon näkee harrastuspuolella esimerkiksi niukasti kulmautuneita koiria. Tällaisille koirille liikunta ja esimerkiksi hypyt kuluttavat koiran fysiikkaa huomattavasti enemmän. Todella monella käyttömalikalla olen nähnyt ihan törkeän suoria etuosia, ja tähän on kuulemma johtanut se, että seuratessaan koira näyttää ryhdikkäämmältä, kun etuosa on tikkusuora. Uff...

Ääripäitä en kannata missään. Onni on kaikinpuolin terve koira, jolla on omaan kätöseen sopiva, hyvä ja tasapainoinen luonne sekä jokin moottori ja joka on pisteenä i:n päälle vielä kaunis. Harva asia on yhtä kaunis kuin oikein muodostunut collien pää, tummilla, mantelinmuotoisilla silmillä ja sillä ihanalla, viisaalla ja hieman unelmoivalla ilmeellä. Jos kuitenkin jostain pitäisi karsia, niin ne olisivat ne pienet yksityiskohdat ulkomuodossa.
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Miia Luukkainen » 16.03.2013 20:49

Onko jollain tietoa kuinka paljon ruotsissa on tehty sk /pk risteytyksiä ?
rodut: Papillon, pk.collie ja cavalier

http://www.kennellagoon.com

http://lagoon.kuvat.fi/
Miia Luukkainen

ViestiKirjoittaja Anja Petäjäniemi » 18.03.2013 18:20

Jalostustarkastuksen ja muiden tutkimusten kautta, crd kantaja, lonkat A/A, kyynärät 0/0, olen saanut pinani syksyllä 2011 siirrettyä pehkoihin. Haluni on ollut laajentaa pehkojen geenipoolia ja tuoda rotuun terveyttä, luonnetta ja avoimuutta. Pinallani on teetetty 1 pentue, joka on osoittautunut lupaavaksi. Karva on vasta niin pitkää, kuin vanhoissa englantilaisissa paimenkoirissa, mutta se on vain parin polven siirtymä, eikä se ole nyt pääasiana ollenkaan. Tavoitteeni on vasta alussa. Pennut ovat silmäterveitä, kantajia, paitsi yhdellä crd ja se on edelleen kotonani. Kohta odottelen lonkka- ym. kuvausten tuloksia. Jos katsoo koirien takautuvaa polveutumista, niin tuloksien pitäisi olla hyvät tai ainakin kohtuullisen hyvät. Jatkossa pyrin saamaan silmistään myös terveitä ja normaaleja tuloksia. Vaikka crd ei vaikuta koiran näkökykyyn, niin se on mielestäni kuitenkin tarpeeton virhe ja pyrin sen minimoimiseen.
Ensimmäinen pentueeni sai kasvattajaluokassa kp:n, joten niiden liikkuminen ja ulkoasukaan eivät ole aivan kehnoja.
Nyt keväällä astutan pinani toisella uroksella ja toivon parasta eli onnistumista. :D
Anja Petäjäniemi

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 24.03.2013 19:49

Tuossa kun katselin Cruft'sin agilityvideoita, niin huomasin, että parissakin kohtaa koiran roduksi mainittiin "collie", "working collie" tai "farm collie", vaikkei kyseessä ollut kuitenkaan varmasta täkäläinen peruslassie - mutta ei myöskään bordercollie. Mietin, että olisikohan tämäntyyppisistä koirista apua roturisteytysasioissa, vai ovatko nekin perimältään kuitenkin samanlaisia kuin perus pehkot ja nahkatkin?

Sitten vähän asiaa tehollisesta populaatiosta:
"Tehollinen populaatiokoko arvioidaan sukupolvea kohti (seurakoirat 3-4v., käyttökoirat 5 v.)
Jos sukupolven mittana käytetään 10 v., tulos ei kuvaa enää oikeaa asiaa. Sukupolven mittana pidetään keskimääräistä jalostuskäytön ikää, eli ikää jolloin vanhemmat ovat tuottaneet ne jälkeläisensä, joita käytetään jalostukseen.
Turvallinen tehollinen koko 100-200 tai jopa suurempi (500). Kriittinen alaraja on 50. Tällöin luonnonvalintakaan ei pysty korjaamaan monimuotoisuutta riittävän nopeasti.
Pk. colliella tehollinen populaatio vuonna 2008 on ollut 33, eli huomattavasti alle tuon kriittisen alarajan."

Että ei tässä ihan turhaan vouhoteta ja olla huolissaan, tässä on takana ihan tieteelliset tosiasiat.
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja terhipessi » 25.03.2013 14:59

Tuo Farm collie kuulostaa hyvältä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Farm_collie
Vai onko näissä meidän nyky collieissa taustalla kumminkin samoja koiria??
Black Sara's Original Orion 23.10.2009 "Roxy" http://bsoriginalorion.blogspot.com/
Honey Melon Pinas Amery 25.4.2012"Jedi"
Roxier's Blue Maiden 12.1.2015 "Savu"https://scotfoxs.wordpress.com/
terhipessi

ViestiKirjoittaja Pia Veikkolainen » 26.03.2013 02:37

Ääni vapaalle risteyttämiselle.
"Saa käyttää,mut ei oo pakko hei" :D
Pia Veikkolainen

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 22.04.2013 20:48

^^ Sari, tuo tehollinen populaatiokoko riippuu siitä miten, minkälaisesta aineistosta jne lasketaan. KoiraNetin pohjalta on käytännössä turha laskea mitään populaatiorakenteisiin liittyvää ;-) Tosiasiassakin pk collien tehollinen populaatio on selvästi suppeampi kuin suuret rekisteröintimäärät antaisi ymmärtää, mutta ei se nyt varsinaisesti millään "riskirajoilla" keiku - tai sitten on pakko sanoa että aivan kaikki on suhteellista. Olisi ylipäätäänkin mielenkiintoista tietää, miten kyseiset riskirajat on määritelty ja millä perusteilla.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 22.04.2013 22:12

Siihen en osaa kyllä vastata, eräs ystäväni näitä tutkiskelee ja on näistä kovasti kiinnostunut. Minä olen kauhean huono nimenomaan kaikissa tällaisissa "teknisissä jutuissa", mutta jotenkin vain tosiaan tuntuu, että jotain on pakko olla pielessä kun rotukoirat ovat niin ahtailla. Collie nyt ei onneksi ole todellakaan huonoimmassa tilanteessa, mitä moneen muuhun rotuun tulee! Kyseessä kuitenkin esimerkiksi rakenteellisesti perusterve, liioittelematon koira, jolla ei ainakaan vielä ole mitään hurjia sairauksia riesanaan (vrt. cavojen syringomyelia, joidenkin rotujen käytännössä jokaisesta suvusta löytyvä epilepsia tms.). Edelleen, kaikki tämä pohdinta on (ainakin omalta osaltani) puhtaasti teoreettista, mutta silti mielenkiintoista.

Enkä silti edelleenkään näe, mitä haittaa olisi jos pehkojen ja nahkojen väliset roturisteytykset olisivat vapaita, tai ainakin huomattavasti helpompia tehdä. Tähän ei ole vielä kukaan antanut oikeastaan minkäänlaista vastausta, eli sitä odotellessa (: Tämä kun ei tosiaan tarkoittaisi sitä, että kaikkien pitäisi tehdä niitä tai että kaikki niitä tekisivät. Käytännössä rodut ovat kuitenkin niin valtavan lähellä toisiaan, että kyllähän se aavistuksen verran kuitenkin avartaisi jalostusmahdollisuuksia, eller hur?
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Sari Kupiainen » 27.05.2013 09:27

Tulen keskusteluun mukaan myöhään, mutta näin nahkakasvattajana haluan kommentoida risteytyksiä. Ensin tahdon sanoa, että olen ollut (muistini mukaan :wink: ) aina mahdollisimman laajan geenipoolin kannattaja ja ehkä omalta osaltani yrittänyt ainakin silloin tällöin tehdä yhdistelmiä, jotka tukisivat tätä asiaa.

Kun colliemaailma makaa näin, kun se nyt on ja koirakasvatus on omarahoitteinen harrastus eikä elinkeino, olen ehdottomasti roturisteytyksiä vastaan. Pitkäkarvakasvattajallehan tämä roturisteytys on yksinkertainen asia - teille ei sukupolvien takaa tule yllätyksenä nahkapentua. Nahkakasvattajalle on melkoinen riski, että esim. kuuden sukupolven takaa putkahtaa pinapentuja. Ja pihanahan ei tokikaan haittaa, mutta nykyisten epätasa-arvoisten rotuunottomääräysten vuoksi nahkaharrastajakasvattaja saattaa joutua taloudellisesti ahtaaseen tilanteeseen, jos pentueesta esim. viisi on pinaa, joilla kaikilla on CRD ja siten rotuunotto on mahdotonta. Raha ei näyttele tässä pääosaa, mutta otin sen käytännön esimerkkinä, johon on helppo samaistua. On käsittämätöntä, että pitkäkarvaisista syntyneet CRD-koirat kelpaavat edustamaan rotua, mutta lyhytkarvaisista syntyneet ei.

Kun rotujärjestö saa muutoksen rotuunottokriteereihin ja tasa-arvoistaa kasvattajat samassa yhdistyksessä, niin liputan risteytyksien puolesta. Vaikkakin kaikki pinat rekisteröitäisiin pitkäkarvaisiksi, niin kenenkään ei ole pakko käyttää niitä eikä ne siten tule pilaamaan rotua missään määrin. Toivottavasti mahdollisimman moni ymmärtäisi, että kyse on epätasa-arvoisuudesta käytännön kasvatuksessa. Riskien ottaminen kuuluu kasvatukseen tottakai, mutta tällaisen asian miettiminen riskinä on tarpeetonta, kun meillä on paljon vakavampia asioita, joita pitää ottaa huomioon.

Sari
Secret Affair's
Ihminen joka tahtoo, keksii keinot.
Ihminen joka ei tahdo, keksii selitykset.
Sari Kupiainen

ViestiKirjoittaja Merja Pihlajasaari » 27.05.2013 11:02

Veit Sari juuri sanat suustani. Niin ja minulla ei ole mitään roturisteytyksiä vastaan sen kummemmin. Mutta samaa mieltä olen Sarin kanssa rotuunottokriteereistä.
Merja Pihlajasaari

ViestiKirjoittaja Milla Tuominen » 27.05.2013 14:43

Hyvä, Sari! :yes:
Kotona:
T. Limonero Lizzie "Reetta"
A. Godiva "Uma"
A. Brunhilde "MyRRtti"
Omissa kodeissaan:
A. Beowulf "Gösta"
A. Ishild "Tiia"
A. Rowena "Zorya"
A. Rigantona "Dooris"
Kauniissa muistoissa:
T. Joyboy Josh "Vallu"
Milla Tuominen

ViestiKirjoittaja Pia Veikkolainen » 30.05.2013 03:20

Hyvä Sari!
Pia Veikkolainen

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 04.06.2013 20:03

^^^Jalostustoimikunnassa on ollut puhetta että noihin kritreereihin tullaan puuttumaan koska eihän tuossa käytännössä ole mitään järkeä erityisesti CRD:n osalta. Minusta on hyvä että pitkäkarvaiseksi rekisteröimiseen ns. vaaditaan jotain, eli pentuja ei automaattisesti rekata karvanlaadun mukaan (se kuitenkin asettaa kasvattajille vähän pohdittavaa risteytyksiä harkittaessa, myös toisen rodun kannalta mikä on mielestäni tärkeää), mutta kriteerien pitää olla yhdenvertaiset rotujen välillä ja toimia sitä tavoitetta kohti että nimenomaan laadukkaiden koirien käyttöön saaminen toiseen karvamuunnokseen niiden kautta mahdollistuu, eikä (kuten nykyään) tule kannattamattomaksi. Joku Crd on asia, joka tässä yhteydessä ei varmastikaan ole oleellinen laadun tai risteytyksestä/rotuunotosta saatavan hyödyn mittari millään tavalla.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 04.06.2013 21:39

Samaa mieltä kyllä itse, että vähän (naurettavan) tiukat on nuo rotuunoton kriteerit pinoilla. En osaa sanoa, mitä kriteerien pitäisi olla, mutta edelleen; ei jokaista koiraa ole pakko käyttää jalostukseen ja rodun sisällä näytään hyväksyvän paljon kämäisempiäkin yhdistelmiä ihan ilman lisäkysymyksiä. Ei käsitä, ei vaan käsitä. En tiedä tulenko koskaan käsittämäänkään.
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Velipekka Soini » 04.06.2013 23:58

Jännä olisi nähdä mitä wanhaa scottish collie - perinnettä kantavat yksilöt (http://www.scotchcollie.org) tekisivät meidän pehkokannalle. Varsinkin heidän toivomat ominaisuudet joita ovat mm.

Overall appearance: The Old-Time Scotch Collie is a well-balanced, athletic, alert and intelligent dog. The overall emphasis is on moderation with no part exaggerated or out of proportion like the long nose or superabundant coat of the modern Rough Collie. The original Scotch Collie was a rugged working dog, able to cope with various situations and environments easily, sound in body and mind, likewise our modern dogs should show this same heartiness and versatility whether they are used as hard-working farm dogs or as faithful companions.

Temperament:The Old-Time Scotch Collie should be steady, bold, sensible, quick to learn and responsive. Content to lie about when not needed but ready to spring into action at a minutes notice, reserved with strangers, yet never snappy, vicious or shy. Biddability, sagacity, intelligence and reciprocity are the hallmark of the breed. While hyper-activity, shyness, cowardice, inane stock chasing, excessive barking, lack of watchfulness or low intelligence are serious faults

Defining Characteristics: The Scotch Collie is a highly versatile dog capable of adapting and thriving in a multitude of situations. We would like to think that they all have the ability given the proper circumstances.

Biddable – meekly ready to accept and follow instructions; docile and obedient
Intelligence – dogs of outstanding, and sometimes surprising intelligence.
Herding – the ability and desire to move livestock
Hunting – the desire to pursue and/or kill wild game or farm-yard vermin
Guardian – the natural inclination to bark at and chase off strange animals or people, also protecting livestock from predators

Ambiance: An Old-Time Scotch Collie has a distinctive character or quality which surrounds it like an aura. This spirit could be likened to the majesty of a lion, the pride of a great thoroughbred stallion, the confidence of a Winston Churchill. :good

Siis Leijonan, Hevosen ja Winston Churchillin risteytys... :scratch_one-s_head mosking:

Koko toivelista ("Rotumääritelmä") löytyy: http://www.scotchcollie.org/breed/breed-standard/

Esimerkkirekkuja:

http://www.scotchcollie.org/registry/pics/big/2252/big_4f121b0860945.jpg

http://www.scotchcollie.org/registry/pics/big/2252/big_4e2dbd1817252.jpg

http://www.scotchcollie.org/registry/pics/big/2252/big_4e2dd38158ef9.jpg

http://www.scotchcollie.org/registry/pics/big/2743/big_4f01f5dca5d38.JPG

Tarinahan ei kerro, onko esim kuvien karvakorvat heidän haluamansa määritelmän mukaisia, mutta kun kerran keskustelua haluttiin, niin mitäs mieltä ootte?
Dream on! - Everything we have today was once considered impossible...
Velipekka Soini

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 05.06.2013 01:16

Ensimmäisen kuvan koiralla ainakin minusta takakoivet aivan tikkusuorat. Ei hyvä juttu se. Lisäksi, koska olen siinä mielessä turhamainen, niin viimeisen kuvan koiralla on todella raskas ja epäjalo pää. Paljon mahtuu hyvän colliepään skaalaan minun mittapuulla, ja vaikka toivoisinkin nykyistä keskimääräistä vahvempia leukoja collieille, niin en ihan tuota kaliiberia kuitenkaan (:
Itsekin tuolla sivuilla joskus seikkaillut, ja heillä kyllä kieltämättä missio vaikuttaa ihan hyvältä, mutta en ole varma, onko lähestymistapa se paras mahdollinen...?
Sari Saarenheimo

EdellinenSeuraava

Paluu Terveys, jalostus ja luonne.