Roturisteytykset.

Keskustelua collieiden luonteeseen, terveyteen ja jalostukseen liittyvistä asioista. Myös ruokinta-aiheet tänne.

Valvojat: Mia Möller, Kirsi Leppälammi

Re: Roturisteytykset.

ViestiKirjoittaja Tanja Hämäläinen » 03.03.2013 01:46

Koiranetistä kun hakee vuonna 2009 syntyneet trikkinartut joilla on lonkat A ja kyynärät 0, löytyy 16 koiraa ja niistä yksi on syntynyt 20.10. :wink:
Tanja Hämäläinen

ViestiKirjoittaja Sanna Laakso » 03.03.2013 11:40

ok :D
Mä katoin vaan pentueet ja ne ulottui juuri toiseen 20.10.2009 syntyneeseen pentueeseen :/
Sanna Laakso

ViestiKirjoittaja Heidi Jokipuro » 03.03.2013 12:16

Tanja: miten koiranetistä pystyy hakemaan noin? en onnistunut...
Tiedän kyllä mikä koira on kyseessä ja ihmisenkin tiedän, luulen että suurin osa muistakin nahkaihmisistä tietää. Pienet piirit.
Hänellä on ainakin aiemmin ollut toinenkin nahkanarttu, sitä ei ole ollenkaan noilla sivuilla.
__________________________________________________________________________________
http://www.billionbeat.blogspot.com
Heidi Jokipuro

ViestiKirjoittaja Sari Larmu » 03.03.2013 14:14

Laajempi haku ja siitä valitsee haluttavat tiedot ja yllätys-lätys listautuu tosiaan 16 koiraa. Siitä ei kuitenkaan pentueita ole kovin montaa ja voi helpostikin löytää oikean koiran.
Sari Larmu

ViestiKirjoittaja Linda Toivonen » 04.03.2013 19:59

Ymmärrän että tämä Noyal-kasvattaja varmasti kiinnostaa kaikkia (tai ainakin suurinta osaa) collieihmisiä, mutta tämän kaltainen jauhaminen keskustelufoorumilla alkaa käydä jo aika mauttomaksi. Kyseinen kasvattaja on rehellisesti ja avoimesti kertonut toiminnastaan kotisivuillaan ja siellä on myös yhteydenottolinkki. Jos asia oikeasti kiinnostaa, ottakaa häneen yhteyttä.
Minä en näe hänen toiminnassaan mitään väärää, päinvastoin.

Kiitos aloittajalle mielenkiintoisesta aiheesta.
clkn FI & LV MVA BH TK1 Timonan Xanya Xanadu "Noomi"
http://gathez.net
Linda Toivonen

ViestiKirjoittaja Kaisa Peuha » 04.03.2013 21:51

Minulla ei ollut tarkoitus tuoda asiaa esille p:n jauhamisen toivossa. Minä vain en ole aikaisemmin vastaavaan törmännyt enkä kuulu niihin "pieniin piireihin", jotka tämän aiheen on jo tiennyt :).

Pahoittelen, jos sellainen kuva kirjoituksistani on tullut. Olen vain yleisesti kiinnostunut aiheesta ja tämä nyt hyppäsi silmiini.
Iitu, skcn Acting Top Model s. 7/2012
Ville, skcu Acting Pet Shop Boy s. 2/2011

Muistoissa:
Teukka, skcu Nirreterrit Faux Pas
Senni, spn Falcogon Oasis
Kaisa Peuha

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 06.03.2013 01:49

Itse tosiaan otin tähän Noyal -kasvattajaan yhteyttä ihan sähköpostin kautta, ja hyvin kattavia vastauksia sitten sainkin tästä hänen toiminnastaan. Hän varmasti asiallisiin viesteihin siis vastaa, joten ihan kaikella pyyteettömyydellä kehoitan ottamaan häneen yhteyttä.

Keskustelu varsinaisista roturisteytyksistä, joiden funktio siis olisi todella tuoda jotain uutta hyvää (tai vanhaa hyvää...?) näihin meidän rotuihimme on jäänyt tässä ohessa vähän taka-alalle. Tämäkin alkaa ehkä olla aiheena hieman loppuunkaluttu, mutta keskustelun uhallakin kiinnostaisi tietää se todellinen lukumäärä collieihmisten sisällä niistä ihmisistä, joiden mielestä vapaat pk. ja sk. -risteytykset voitaisiin sallia. Edelleen haluaisin korostaa, että mahdollisuus ei tarkoita sitä että kaikki niin tekisivät tai että kaikkien pitäisi tehdä niin. Olen vain kovasti koittanut miettiä tuon mahdollisuuden suurimpia haittoja. Siis edelleen sitä, että kun pakko ei ole, mutta halutessaan saisi ilman mitään hillittömiä poikkeuslupa-anomuksia.

Geneettisen monimuotoisuuden tasollahan hyöty olisi varmasti aika pieni, mutta jos tilanne on käytännössä +-0, niin kuka häviää mitään? Hyöty se on pienikin hyöty. Ei menisi varmasti montaa sukupolvea kun monenkin koiran sukutaulusta löytyisi pitkät ja pätkät sekaisin. Näinhän tehdään käsittääkseni esim. Ruotissa. Onko sieltä tullut jotain hälyttäviä juttuja ja ehdottomia vastalauseita sille, miksei tämä olisi mahdollista meilläkin? Ma en ymmärrä.
Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan - mutta aina pitää olla varasuunnitelma!
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Heidi Jokipuro » 06.03.2013 22:35

Sorry, en tiennyt että tämä collie+husky kasvatus on jotenkin kielletty puheenaihe. Onhan se selvä että collieihmisiä kiinnostaa, miksi ihmeessä joku haluaa risteyttää collien ja huskyn? vai onko tarkoitus mahdollisesti sekoittaa muitakin rotuja tuohon uuteen koiratyyppiin. Minusta nuo rodut eivät sovi yhteen pätkääkään, enkä näe tossa toiminnassa mitään järkevää.
__________________________________________________________________________________
http://www.billionbeat.blogspot.com
Heidi Jokipuro

ViestiKirjoittaja Kaisa Peuha » 07.03.2013 00:40

Komppaan kyllä Heidiä.. Olisikohan mahdollista saada vaikka niitä vastauksia, joita on kysytty esim. tänne foorumille, jotta ei jokaisen kiinnostuneen tarvitsisi erikseen ottaa yhteyttä? Luulen, että kasvattajalta voisi tähän vaikka saada luvan. Tässä hankkeessa on kuitenkin mukana rotumme edustaja ja voisi olettaa, että rotuyhdistyksemme on kiinnostunut mihin tässä edetään.

Tämä aihe kun nyt kiehtoo, niin kävin vinkistä tutustumassa myös vastaaviin aikaisempiin kokeiluihin (tai yhteen sellaiseen). Valitettavasti sillä olikin sitten aika katastrofaaliset seuraukset :shock: Onko edes mahdollista, että yksi ihminen voisi ehtiä kehittää kokonaan uutta koiratyyppiä? Miksi ei ennemmin yhdessä toimien kehitettäisi rotua eteen päin?

Minä en osaa vastata tuohon, että kannattaisiko sallia pehko x nahka yhdistelmät ilman erillisiä lupahakemuksia, mutta ennemminkin olisin sen kannalla, että tuettaisiin kasvattajia kokeilemaan jotain toista rotua ja yhdessä mietittäisiin (siis sellaiset, jotka asiasta ymmärtävät, en minä :-D ), että mikä rotu se voisi olla, joka auttaisi omaa rotuamme eteen päin.

Muistoissa:
Kaisa Peuha

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 07.03.2013 09:50

Mä olen myös roturisteytyksen kannalla, kunhan se toteutetaan erittäin harkitusti ja pitkän tähtäimen suunnitelmalla. Siksi siis kannatan edelleen poikkeusluvan olemassaoloa, ilman sitä uskon sen menevän liian villiksi. Sk.collie olisi kyllä lähinnä pk.collieta, mutta riittääkö se pitkälläkään tähtäimellä "korjaamaan" pehkon puutteita, siksi ehkä kaipaisin siihen jotakin muuta vielä. Mikä se rotu sitten olisi, meneekin vaikeaksi. Vinttikoira..Ei, luonteensa ja ulkonäkönsä puolesta, niiden päät tuskin parantaisivat ainakaan monen collien suoria stoppeja. Sheltti..no mikä ettei jos saadaan pysyttyä edelleen oikeassa koossa ja luonne on todella huolella tarkistettu. Herkkyyttä ja arkuutta ei pätkääkään lisää tähän rotuun. Lähinnä tulee mieleen vaan niitä rotuja, joiden kanssa en yhdistäisi. Aussi, bortsu..ehkä. Olennaisinta on mielestäni yksilön/suvun luonteen varmistaminen risteytystä tehdessä ja tottakai ne miljoonat muutkin seikat.
Pkcn Irokon The Shining "Merkki"

Sydämen sopukoissa ja muistoissa:
Pkcn Suvinuoskan Anastasia "Milla"
X-rotu Mellu (pystykorva-labbis-hirvikoira-ajokoira mix)
Pkcn Snowpaw Purple Angel "Peppi"

peppermillscollies@gmail.com
http://www.peppermillscollies.com
Heidi Malmivaara

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 07.03.2013 13:02

Ihan saa vapaasti keskustella tästä husky x collieaiheesta. Minä en ole tämän palstan moderaattori. Rakensin vain itselleni aasinsillan takaisin tähän roturisteytysasiaan koskapa luulen, että husky ei välttämättä ole se rotu, johon collie halutaan risteyttää nimenomaan pelkän collierodun parantamiseksi.

Tähän nahka x pehkoasiaan vielä siis omaa kantaa selventääkseni. Oma näkemykseni on, että pk. x lk. -risteytyksiä ei siis pitäisi edes nähdä roturisteytyksinä. Vaikka rodut arvostellaan ja arvosteltaisiin jatkossakin esimerkiksi näyttelyissä erikseen, niin en nyt oikeasti näe, että mikä on se suuri häviö, jonka takia niiden vapaa risteyttäminen on paheksuttavaa Suomessa, koska kaikki eivät sitä varmasti siitä huolimatta tekisi.

Jatkuvasti kuulee kasvattajien sanovan, kun jalostusuroksia on niin vähän, ja jos hyviä uroksia onkin, ne eivät näy missään. Edelleen olen sitä mieltä, että pehko ja nahka ovat tai niiden pitäisi olla rotuina niin lähellä toisiaan ettei rodunvälisille risteytyksille pitäisi olla muita esteitä kuin ennakkoluulot. Tai en minä tiedä, kertokaa nyt joku. Korostan edelleen, että niitä risteytyksiä ei olisi eikä ole mikään pakko tehdä, mutta ne ketkä kokisivat siihen tarvetta tai halua, voisivat sen tehdä. Esimerkiksi PEVISAn osalta rotujen vaatimukset ovat kuitenkin samat. Olisi ihmisten oma asia ottaa selville ko. koirat suvut ja taustat - ja niinhän jokainen varmasti tekee ihan pk. x pk. tai lk. x lk. -risteytystä suunnitellessaan.

Haluaisin tähän jonkun konkreettisen tieteellisen faktan, joka estää näiden rotujen risteyttämisen keskenään. Voin nyt vaikuttaa vähän inttävältä päsmäriltä, mutta totuus on, että tämä asia taas puolestaan kiinnostaa minua, mutta esimerkiksi yhden yksittäisen ihmisen näkemys ei aina välttämättä ole se oikea, miksi haluaisinkin herättää tästä aiheesta keskustelua, että niitä mielipiteitä tulisi julki.

Henkilökohtaisesti esimerkiksi sakumaanikkojen eriyttäminen pitkä- ja lyhytkarvaiseksi oli vikatikki. En muista mikä on viimeisin tieto siitä, saako koiria risteyttää toisiinsa vai ei, mutta minun mielestäni tässä ei pitäisi edes olla mitään epäselvyyttä, kun kyseessä on niin puhtaasti työkoirarotu kuin voi olla. Ei siinä pitäisi paljon karvan tuuheudella olla tekemistä, varsinkaan kun pk. sakujenkaan karva ei oikeasti ole mitään hulmuavat pitkää, hieman hapsukkaampaa vain - vielä.
Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan - mutta aina pitää olla varasuunnitelma!
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 07.03.2013 13:13

Heidi Vuoristo kirjoitti:Olennaisinta on mielestäni yksilön/suvun luonteen varmistaminen risteytystä tehdessä ja tottakai ne miljoonat muutkin seikat.

No näin. On tosiaan ne "miljoonat muutkin seikat", mutta koirasta/rodusta riippumatta on oltava tietoinen siitä, millaisia ovat jalostukseen käytettävät yksilöt ja mitä sieltä suvusta oikein tuleekaan.
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Mia Möller » 07.03.2013 18:14

Minun puolestani aihe saisi liikkua taas kerran yleisellä tasolla mieluummin kuin yhdessä tietyssä asiassa/henkilössä/koirassa/yhdistelmässä. Muuten, jos vanhat merkit paikkansa pitävät niin jossain vaiheessa taas jotakin kirjoitettua vaaditaan poistettavaksi. Sitä paitsi aihe on mielenkiintoisempikin yleisesti ja kuuma peruna monien rotujen parissa. Ilmapiiri on muuttunut asian suhteen selvästi esimerkiksi kymmenen vuoden sisään.

Oma mielipide asiaan (suunniteltuihin roturisteytyksiin rekisteröityjen koirarotujen kesken siis) on toisaalta varovaisen myönteinen. Toisaalta mietin sitä mitä muutkin näemmä, miten hankala tehtävä olsi punnita KAIKKI enemmän ja vähemmän oleelliset seikat risteytysyhdistelmää mietittäessä. Ja mikä olisi se taho joka viime kädessä päättäisi mikä yhdistelmä olisi "tarpeeksi hyvä" toteutumaan...

Lisään vielä, että haluun ottaa itselle risteytyspentu vaikuttaisi ennen kaikkea että tuntisin pennun taustat todella tarkkaan, omakohtaisesti. Niinkuin tietysti "normaalinkin" :D pennun. Rekisteröimättömistä risteytyksistä taas, nimenomaan yleisesti, on sanottava että minulle ei ole mitään niiden tekemistä vastaan niin kauan kun vanhemmat terveystutkitaan omille roduilleen tyypillisten sairauksien osalta ja ne ovat perusterveitä ja luonteeltaan jalostuskelpoisia. Itse en osaa kuvitella ottavani tällaista risteytyspentua missään tilanteessa.

Komsii-komsaa-tilanne on myös Virallisen Kenneltahon suhtautumiseen rekisteröimättömiin risteytyksiin, tai pitäisikö sanoa reilusti sekarotuisiin. Tietyssä mielessä ymmärrän Kennelliiton tiukan kannan risteytyksien tekemiseen "pentutehtailunäkökulmasta" mutta jotenkin hassulta tuntuu että asiallisesti hoidettu sekarotuinen vahinkopentue olisi kasvattajalle elämää suurempi rike.
Mia Möller

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 07.03.2013 18:39

Mia Möller kirjoitti: Ja mikä olisi se taho joka viime kädessä päättäisi mikä yhdistelmä olisi "tarpeeksi hyvä" toteutumaan...

Samaa mieltä tästä!
Pkcn Irokon The Shining "Merkki"

Sydämen sopukoissa ja muistoissa:
Pkcn Suvinuoskan Anastasia "Milla"
X-rotu Mellu (pystykorva-labbis-hirvikoira-ajokoira mix)
Pkcn Snowpaw Purple Angel "Peppi"

peppermillscollies@gmail.com
http://www.peppermillscollies.com
Heidi Malmivaara

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 07.03.2013 20:23

Itse taas en ihan pysty näkemään, miksi ongelma olisi niin suuri. Esimerkiksi collien kohdalla tehdään omasta mielestäni ihan sellaisia puhdasrotuisia yhdistelmiä, jotka eivät kyllä millään muotoa vie rotua eteenpäin, mutta syyninki niissä ei ole läheskään niin tarkkaa. Sitten kun voisi löytyä toisesta, esimerkiksi ulkomuodollisesti melkolailla samankaltaisesta rodusta koira, jolla olisi esimerkiksi oman rotunsa sisällä jo hyvää, tervettä jälkeläisnäyttöä, niin haloo on aivan valtava, koska kyseessä on kaksi eri rotua.

Miksi? Kyseessä on kuitenkin saman lajin edustajat. Varsinkin jos molemmat vanhemmat tosiaan ovat rekisteröityjä, terveeksi todettuja, hyväsukuisia ja hyväluonteisia yksilöitä, miksi pitäisi kynnyksen olla niin suuri?

Omasta mielestäni sellainen ääreispuristinen ajatusmaailma on aika viktoriaaninen varsinkin kun nykypäivänä ihan oikeasti tiedetään, että nimenomaan se, että koirarotuja on jalostettu niin pitkään käyttäen jalostukseen systemaattisesti vain saman rodun edustajia, on ajanut ne geneettisesti todella ahtaalle. Tällaiset julistukset kuitenkin tuntuvat kaikuvan kuuroille korville ja näkyvän sokeille silmille, kun ihmisten on siitä huolimatta niin vaikea astua sen kynnyksen yli, että: "Ai minun rotuuni laitettaisiin sekaisin jotain muuta rotua?"

Minusta se askel pitäisi pystyä ottamaan ennen kuin ollaan siinä tilanteessa, että se on ainoa mahdollisuus, jos rotu halutaan säilyttää.
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Anna Sinerheimo » 07.03.2013 20:58

^ISO komps :) mutta sillä tavalla järkevästi toteutettuna, ihan eri tyyppejä ja tarkoitusta edustavien rotujen risteytyksistä kun ei tiedä mitä saa. Olen vissiin oman kantani pitkisten ja nahkojen risteytysten osalta sanonutkin, minusta niiden keskinäiset yhdistelmät pitäisi sallia vapaasti, kasvattajien omaan arvostelukykyyn luottaen (tilanne ei ole sen kummempi kuin nyt saman karvalaatuisten jalostuksessa). Varsinaisina risteytyksinä soisin sitten näkeväni esim. paimenkoiraryhmän sisäisiä risteytyksiä. Collien kanssa siis bortsu, kelpie, aussi, holsku... Samaa koko- ja vahvuusluokkaa, samantyyppinen rodunomainen käytös.

Epämääräisestä sekarotupentueesta en itselleni koiraa ottaisi mutta harkitusta, perustellusta kyllä voisin ottaa. Sikäli mikäli ne perustelut yhtyisivät omiin mielipiteisiini siitä millainen haluaisin oman koiran olevan.
Anna Sinerheimo

ViestiKirjoittaja Mia Möller » 07.03.2013 21:09

Sari Saarenheimo kirjoitti: Esimerkiksi collien kohdalla tehdään omasta mielestäni ihan sellaisia puhdasrotuisia yhdistelmiä, jotka eivät kyllä millään muotoa vie rotua eteenpäin, mutta syyninki niissä ei ole läheskään niin tarkkaa.

No juu, tässä(kin) rodussa tehdään pentueita jotka ovat lähinnä määrän lisäämistä. Mutta jotenkin minun järkeeni kävisi kuitenkin että roturisteytystä tehdessä rima saisi olla kohtuullisen ylhäällä vaikka rodussa "heikkoja" pentueita tehdäänkin. Liian koviakaan kriteerit eivät risteytysyhdistelmän koirille voi olla, silloin menee lapsi pesuveden mukana.
Mia Möller

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 07.03.2013 23:13

Juu, tottakai rima on hyvä pitää korkealla, eikä lähteä tekemään niitä risteytyspentueitakaan ihan satunnaisilla koirilla.

Lähtökohdan pitäisi olla terveydessä, ja väitän, että sitä on verrattain helppoa tulkita paperilla melko yksiselitteisesti. Heti seuraavaksi listalla luonne, joka on ainakin minusta se collieiden kulmakivi ja ominaisuus, johon pitäisi todella saada parannusta. Sen sijaan näen, että risteytykseen käytettävän koiran ei tarvitse olla oman rotunsa näkökannalta ulkomuodollisesti priima varsinkin, jos siinä on piirteitä, jotka ovat jopa lähempänä colliemaista ulkomuotoa. Terve rakenne pitää tietenkin olla, mutta minusta se nyt meneekin tuohon terveyskohtaan.
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Anna Sinerheimo » 08.03.2013 10:09

Tossa luonneasiassa heti törmätään siihen että millä kriteereillä sitä luonnetta arvioidaan ja kuka arvioi, ja kuinka paljon koiran käyttäytymiseen vaikuttaa sen saama kasvatus. Ei oo helppoa ns. tutussa rodussa saatikka sitten vieraammassa... Mutta siitä samaa mieltä että tärkeä asia.
Anna Sinerheimo

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 08.03.2013 13:34

Hmm, totta, ei ole varmasti kyllä yksiselitteistä ja helppoa se. Siksi olisi varmaankin nimenomaan tärkeää, että jalostukseen käytettävällä koiralla olisi jo ennestään jälkeläisiä, jotta niistä voitaisiin saada edes jonkin verran osviittaa, minkälaista jälkeä jättää. Jotkin harrastuspuolen tulokset (mielellään jo vähän ylempien luokkien sellaiset) ja läpäisty luonnetesti eivät varmaankaan nekään olisi pahasta, jos nyt eivät koirasta kaikkea kerrokaan.
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Sari Larmu » 08.03.2013 18:38

Olisiko ihan liikaa vaadittu: MH, LT, koulari palveluskoiralajista ja / tai paimennuksesta ja jalostustarkastus parilta eri tuomarilta. Puhtaat lonkat, kyynärät, silmät, selkä kuvattu ja/tai geenitestit?

Tottelevaisuuskokeessa tai agilityssä vain ylempien luokkien tulokset olisivat vähän vastaavat kuin koulari... ja luonnestissähän tulisi katsottua laukausvarmuus
Sari Larmu

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 08.03.2013 19:53

LT ja MH olisivat kyllä siitä hyviä, että siinä tulisi testattua tuo koiran laukausvarmuus. Omasta mielestäni kun collieen risteytettävän koiran tulisi olla oikeasti niin ääni- ja laukausvarma kuin koira voi olla olematta kuuro. Samaa mieltä olisin myös siitä, että tokosta ja agilitysta vain ylimpien luokkien koulareilla voisi olla jotain "merkitystä", alemmat luokat kertovat tosiaan verrattain kovin vähän.

Lonkat, kyynärät ja silmät myös ehdottomasti kaikilta osin terveet, siitä myös samaa mieltä. Selän tutkimus ei varmasti olisi kyllä ainakaan ollenkaan pahasta. Tarvitaanko jalostustarkastusta, vai riittäisikö esim. vaikka avoimesta luokasta näyttelystä esim. H tai EH ?
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Kaisa Peuha » 08.03.2013 20:02

Minusta nuo kriteerit kuulostaisivat hyviltä. Toki tietysti myös se millainen koira on kokonaisuudessaan eli myös siellä arjessa.

Minusta ihan riittävä taho arvioimaan onko yhdistelmä ok on yhdistyksemme jalostustoimikunta sekä kennelliitto niinkuin nyt näissä pk x sk risteytyksissäkin. Ehkä vielä sellainen ehdotus, että sen valitun rodun rotuyhdistys puoltaisi yksilön käyttämistä.. tai ainakin jonkun rodun pitkään tunteneen suositus. Olisiko huono idea? Löytyyhän meidän rodun harrastajista ja kasvattajistakin jo sellaisia, jotka tuntevat hyvin osan noista ehdotetuista roduista.

Ja tulipa vielä mieleen sellainenkin, että olisi varmasti myös hyvä jos tuleville pennuille olisi tiedossa jo valmiiksi sellaisia koteja, joissa koirien ominaisuuksia tultaisiin testaamaan, eli että nämä roturisteytyspennut eivät menisi pelkästään kotikoiriksi.

Itse olisin myös erittäin valmis ottamaan tällaisen roturisteytyspennun kunhan se nimenomaan olisi rekisterissä ja se toinen rotu miellyttäisi itseä (ja kotona olisi tilaa :-D ).

Muistoissa:
Kaisa Peuha

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 08.03.2013 20:40

Samaa mieltä, että näiden pentujen pitäisi ehdottomasti mennä koteihin, jossa olisi kiinnostusta paitsi harrastuspuolelle niin ennen kaikkea siihen jalostuspuoleen ja nimenomaan intoa, halua ja yhteistyökykyä olla mukana viemässä projektia eteenpäin. Sitäpaitsi mahdollisia risteytyspentueita kyseltäisiin varmasti, kun ihmisten asenne puhtaisiin rotukoiriin on nykyään mitä on, ja jotkut tietysti aina kaipaa ihan sitä erikoisuuttakin.

Laittelin tuossa muuten joku tovi sitten Kennelliiton uusista säännöistä kyselyä heille, kun sääntömuutosehdotuksissaan kehottivat jäseniä kommentoimaan ja antamaan omia ehdotuksiaan. Kysyin, että kuinka uudet säännöt vaikuttavat jatkossa roturisteytysten tekemiseen ja Kennelliiton hyväksyntään niitä kohtaan, kun rotukoirien tila on yleisesti ihmisten tiedossa, ja roturisteytykset ovat monilla roduilla enää se ainoa vaihtoehto. Vastauksesta kävi ilmi, että vaikka roturisteytykset halutaan jatkossakin pitää erittäin kontrolloituina, niin niiden tekemistä silloin, kun voidaan näyttää että rotu todella hyötyy risteytyksestä jotain, ei ole tarkoitus ainakaan mitenkään vaikeuttaa.
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Piela Piilola » 09.03.2013 00:50

Osallistunpas minäkin keskusteluun.

Olen jo pitkään ihmetellyt, mikä ihme saa aikaan niin hillittömän seropikasvatusvihan aikuisissa, fiksuissakin ihmisissä(kennelliiton voimakas rotukoirien "markkinointi" ja seropien automaattinen liittäminen pentutehtailuun?). Pentutehtailu on asia erikseen, rodusta tai roduttomuudesta riippumatta. En vain voi käsittää, mitä niin väärää on yhdistää kaksi tervettä(tutkittua ja hyväluonteista) koiraa, jotka sattuvat vaan olemaan eri rotua. Ja kantani tuohon husky-collie-yhdistelmään: ko. rodut ovat rakenteeltaan samantyylisiä ja kokoisia(ei esim. hillitön tankki x pieni vinttikoiratyyppinen), colliessa rotuna on palveluskoiran ominaisuuksia mutta myös niitä heikkouksia kuten hermot ja arkuus. Husky taas saattaa hyvinkin kompensoida noita heikkouksia. Ja noista yhteystiedoista.. minä en tietenkään kasvattajan motiiveja tiedä, mutta jo tämän keskustelun perusteella: Miettikää sitä palaute- ja viharyöppyä minkä tuokin pentue on saanut osakseen. Kun kiihkossaan laumoittain sekoavat ihmiset saavat nimen, he saavat myös osoitetiedot ja kaikki. Mielestäni ei siis ole yhtään outoa, ettei noin vahvasti vastavirtaan uiva henkilö tahdo esitellä kaikkia tietojaan netissä vapaasti saatavilla. Ne tiedot varmasti saa se, kuka niitä tarvitsee(esim. pentueasioissa). Enempää en ota tähän kantaa, kun en kyseisiä koiria tai kasvattajaa tunne, mutta mitään väärää en tuossa toiminnassa näe. Korostan vielä, että ylempi höpinäni on vain ja ainoastaan minun mielipiteeni jonka kanssa kyseisellä kasvattajalla ei ole mitään tekemistä.

Paljon halveksittavampaa on mun mielestä käyttää "jalostukseen" sairaiksi tiedettyjä koiria, koska rodun geenipooli on niin pieni ettei terveitä riitä.. kaiken lisäksi em. toimintamalli on yleisesti täysin hyväksyttyä, mutta terveeksi tutkitusta seropipentueesta kaivetaan kaikki olemattomimmatkin virheet esille(kuten tuo kennelliiton sääntöjen rikkominen koska osallistuu mätsäreihin :scratch_one-s_head mikä ei millään tapaa liity itse pentueeseen). Kriittinen suhtautuminen on aina hyvästä, kun sen muistaa tehdä moneen suuntaan: esim. kennelliitto sallii todella todella sairaidenkin koirien kasvattamisen(mm. englanninbulldoggi..), vaikka tekee paljon hyvääkin.

Toinen asia, mitä en koskaan ole ymmärtänyt: rodun jakaminen tiukasti karvatyyppeihin(oli kyse sitten colliesta, saksanpaimenesta tai mistä vaan). mielestäni täysin turhaa. Se, että karvatyyppien risteyttäminen olisi sallittua, ei tee siitä kuitenkaan pakollista. Roturisteytykset ovat mielestäni muutenkin aina plussaa, kunhan yhdistetään kaksi tervettä koiraa -todella outoa, miten valloillaan on sellainen käsitys, että tiukka rajaaminen roduiksi olisi ainoa hyvä ja oikea vaihtoehto. Uskoisin, että olisi hyvä tehdä ratkaisuja(=risteytyksiä) jo ennen sitä, kun muuta vaihtoehtoa ei enää ole. Laaja geenipooli kuitenkin edistää populaation elinvoimaa ja vähentää resessiivisten sairauksien ilmenemistä.

Mä en olekaan kovin "rotufanaatikko", mulle koira on koira rodusta tai roduttomuudesta riippumatta, enkä näe risteytyksiä rodun pilaamisena vaan mahdollisuutena. Ymmärrän kyllä senkin jos niitä ei halua tehdä, mutta kukaan ei siihen varmasti ketään pakota, vaikka roturisteytykset yleistyisivätkin roimasti. En myöskään ole kasvattaja ja tuskin tulen ikinä olemaankaan, joten sinänsä mielipiteeni ja höpötykseni ovat pelkkää sanahelinää, enkä ole siinä asemassa että voisin muita juurikaan arvostella :wink: (Paitsi sairaiden koirien tietoinen pennuttaminen, sitä en mitenkään päin hyväksy).
Piela Piilola

EdellinenSeuraava

Paluu Terveys, jalostus ja luonne.