Hyvä turkinkuivaaja?

Muu keskustelu.

Valvojat: Anna Sinerheimo, Nonna Peltonen

Hyvä turkinkuivaaja?

ViestiKirjoittaja Anniina Peltonen » 04.10.2009 19:07

Talvi tulee ja koiran turkki olisi saatava kuivaksi pesujen jälkeen. Mitä laitteita suosittelisitte nahkalle? Joudun pesemään koiran pari kertaa viikossa, eli laitteella on käyttöä usein. Hiustenkuivaajalla mentiin kesä, mutta sillä ei saa talvikarvaa täysin kuivaksi. Netistä löysin esim. Aeolus kuivaajan hintaan 189 €. Onkohan tämä hintaansa nähden hyvä laite?
"Hurjan näköinen koira, ei parane sitä hermostuttaa.." - pikkuvekara Ilon nähdessään :D
Anniina Peltonen

Re: Hyvä turkinkuivaaja?

ViestiKirjoittaja Mia Möller » 04.10.2009 19:41

Meillä ei ole ollut iho-ongelmaisia koira, joten toistuvia pesuja ja kuivaajaa ei ole tarvittu. Jos koira on pitänyt pestä talvella vaikka näyttelyyn, olen yleensä pessyt sen illalla viimeisen ulkoilun jälkeen joten turkki on kuivunut aamuksi. Tai sitten jos ulos on vielä pitänyt mennä, käyttänyt takkia.

Mutta itse kysymykseen, trimmaajilta ja turkkirotujen kasvattajilta varmaan kannattaa kysellä kuivaajista.

Onko muuten turkin kuivaaminen lääkeshampoopesun jälkeen tärkeää nimenomaan iho-oireiden pitämiseksi kurissa vai oletko kuivannut turkin vain mukavuussyistä?
Mia Möller

ViestiKirjoittaja Perttu Tuhkanen » 04.10.2009 20:34

Minä olen kuivannut tyttöjen karvoja pesun jälkeen tuollaisella Braunin "hinnat-alkaen" mallisella peruspöhisijällä. Eihän sillä läpikuivaksi saa, mutta antaa se hyvän alun kuivumiselle.
Ketränoron White Joke FIN 48170/04 - "Niki" (Blue Merle) Synt. 6.8.2004
(Karion) Tiinu FIN 43798/07 - "Tyty" (Soopeli) Synt. 27.7.2007
Stoorybook's Vicki Vale FIN 55864/06 - "Lola" (Tricolour) Synt. 25.11.2006
Perttu Tuhkanen

ViestiKirjoittaja Anniina Peltonen » 04.10.2009 20:56

Netistähän löytyy noita kuivaajia moneen hintaluokkaan, joku ihmisten föönin näköinen taisi olla alle 100 € ja kalleimmat sitten jo 1000 € ja varmaan enemmänkin.

Tehokkuutta täytyisi olla sen verran, että koiran saa kuivaksi suht nopeasti ja juuri se kosteus on paha atooppiselle iholle. Eli en halua jättää koiraa kuivumaan yöksi yhtään kosteaan turkkiin, koska siellä karvojen alla alkaa sitten kaikki alkuelämä muhimaan. Ja vaikka Ilolla huono turkki onkin niin kyllä se jonkinlaisen pohjavillan kasvattaa ja tuntuu, että se ei kuivu millään...
"Hurjan näköinen koira, ei parane sitä hermostuttaa.." - pikkuvekara Ilon nähdessään :D
Anniina Peltonen

ViestiKirjoittaja katrivlasov » 04.10.2009 21:43

Hei,

Tilasin pari vuotta sitten "Koiramme" lehdessä olleen mainoksen kautta hyvän, tehokkaan ja hiljaisen kuivaajan, enkäole katunut. Kuivaajassa olevan viilennyksen vuoksi föönaaminen on miellyttävää koko ajan.
Ennen nykyistä fööniä Bxxxn-merkkinen kuivaaja "hörppäsi" tukun colliekarvoja ja sanoi yhteistyösopimuksen irti...
Sir Ukko, "M.Y. Avalance"
Herra Aapo, "M.Y. Challenger"

Poika Otso, "M.Y. Glen More"
katrivlasov

ViestiKirjoittaja Sari Ulvinen » 05.10.2009 09:01

meillä on samanlainen kuivaaja kuin Katrilla ja se kyllä toimii hyvin, iso plussa on viileä puhallus.
koiraenkeli pkcu Maple Yard Ancora 'Nemo' 26.12.2005 - 20.1.2012
pkcu Mopberweiler Peter 'Niki' s. 03.02.2008
Sari Ulvinen

ViestiKirjoittaja Anna Sinerheimo » 05.10.2009 10:30

Anna Sinerheimo

ViestiKirjoittaja markku. koponen » 12.10.2009 08:51

Mia Möller kirjoitti:Meillä ei ole ollut iho-ongelmaisia koira, joten toistuvia pesuja ja kuivaajaa ei ole tarvittu. Jos koira on pitänyt pestä talvella vaikka näyttelyyn, olen yleensä pessyt sen illalla viimeisen ulkoilun jälkeen joten turkki on kuivunut aamuksi. Tai sitten jos ulos on vielä pitänyt mennä, käyttänyt takkia.

Mutta itse kysymykseen, trimmaajilta ja turkkirotujen kasvattajilta varmaan kannattaa kysellä kuivaajista.

Onko muuten turkin kuivaaminen lääkeshampoopesun jälkeen tärkeää nimenomaan iho-oireiden pitämiseksi kurissa vai oletko kuivannut turkin vain mukavuussyistä?

ei todellakaan kantsi kuivata pelkästään hiustenkuivaajalla sillä pohjavilla jää kosteaksi ja aiheuttaa monenlaisia ihosairauksia :roll:
markku. koponen

ViestiKirjoittaja Mia Möller » 12.10.2009 14:31

Niinno, se on mille kukakin silmiä pyörittää. :)

Olen 17 vuotta peseskellyt noita iho-ongelmattomia (ennen ja jälkeen pesun) nahkoja enkä ole kuivannut niitä edes "pelkästään hiustenkuivaajalla" vaan ihan vain pyyhkeellä ja veikkaisin että yhdeksän kymmenestä nahkanomistajasta toimii samoin. Silläpä tarkistelinkin, että liittyykö konekuivaaminen ihosairauteen, kun normaalisti nahkoja ei hurutella kuivaajilla. Pehkojen pesusta ei kokemusta ole, mutta niistä en edes puhunut kun tiedän Anniinan koiran olevan nahka.

Hotspotteihin ja muihin ongelmiin taipuvaisilla on varmaan karvanpituudesta huolimatta suosittava kuivaajaalla kuivaamista.
Mia Möller

ViestiKirjoittaja Suvi Lod » 14.10.2009 22:11

Mulle ei ole koskaan tullu edes mieleen kuivata nahkaa föönillä, tosin mulla ei ole tähän mennessä vielä tullut sellaista tilannetta vastaan, että turkki olisi "pakko saada heti kuivaksi". Eli illalla viimesen lenkin jälkeen pesu ja yön yli kuivunu, tai vastaavasti aamupäivällä pesu ja iltalenkillä seuraavan kerran ulos.

Pitkäkarvaiset olen satunnaisesti kuivannut föönillä, lähinnä silloin kun oon pessy koko koiran ja kyllä mä joka kerta olen koiran pohjavillaa myöten saanu kuivaksi :D Toki se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta harja ja fööni aseina on homma ainaki tähän asti onnistunu varsin mallikkaasti.
Suvi Lod

ViestiKirjoittaja Anna Sinerheimo » 15.10.2009 00:00

Kun nyt näitä mielipiteitäkin tänne keräillään niin...
Kyllä mä olen föönannut nahkankin kuivaksi silloin kun on ollut aikaa. Aikoinaan kun villakoiraa föönailin niin Antti-herra tuli siihen sivutuulille lämmittelemään, siitä se sitten alkoi. Eikä se föönaaminen ihan hukkaan mene: jos koiran jättää yöksi kuivumaan se on usein aamulla aivan järkyttävä irtokarvaläjä, sitä sitten harjaillaan pari tuntia enen kuin sen voi viedä ihmisten ilmoille. Kun pesun jälkeen föönaa, tulee kerralla siisti koira.
Anna Sinerheimo

ViestiKirjoittaja Anniina Peltonen » 15.10.2009 09:46

Joo, kyllä se onnistuu lyhytturkkisenkin koiran kanssa kokeilla turkkirodun omistajan elämää.. :-D

Päädyin nyt toistaiseksi ostamaan kampaajan poistomyynnistä ammattilaiskäyttöön tarkoitetun hiustenkuivaajan ja se oli kyllä huomattavasti tehokkaampi kuin entinen fööni. Nyt kun iho pysyisi siinä kunnossa ettei koko koiraa tarvitsisi pestä vaan ainoastaan kriittiset alueet, niin kuivaaminenkin nopeutuisi. Mutta toisaalta oikea turkinkuivaaja kyllä vielä houkuttelee, jos hyvä tarjous tulee vastaan niin täytynee sellainen hankkia. :-)
Anniina Peltonen

ViestiKirjoittaja Miia Luukkainen » 17.10.2009 10:52

Omat kriteerini aikanaan föönin hankinnalle oli:
- lämpötilan säätö (siis myös viileä ilma)
- ionisointi-asento (vähemmän sähköisyyttä talvella)
- softeri-pää (hyvä niin omalle kuin koirankin pehkolle :lol: )

Muuten hyvä kurakeli apuri on tuo pyyhe:
Microfiber Towel
(maahantuoja mm. Vandernet, eli saan tilattua suoraan maahantuojalta, kun mulla on myynnissä nuo Maglitet ja Petzlit)
Tuotetieto: Nopeasti kuivuva, erittäin pehmeä ja laadukas mikrokuitupyyhe, kuivaa myös märkänä. Rullaa putkiloon käytön jälkeen ja pidät muut kassissasi olevat tavarat kuivina.
Alun perin kilpauimareille suunniteltu tekninen pyyhe. Kestää kloorivettä ja toistuvaa konepesua. Koko 40x80cm. Takuu 2v.
rodut: Papillon, pk.collie ja cavalier

http://www.kennellagoon.com

http://lagoon.kuvat.fi/
Miia Luukkainen

ViestiKirjoittaja katrivlasov » 17.10.2009 18:35

Löysin vihdoin käyttämäni kuivaajan nimen. Italailainen Ceriotti West 2600. Kiva peli. :peukku:
Sir Ukko, "M.Y. Avalance"
Herra Aapo, "M.Y. Challenger"

Poika Otso, "M.Y. Glen More"
katrivlasov

ViestiKirjoittaja pia forss-saarinen » 20.12.2009 00:42

Käpäsimme hetki sitten Hyvinkään koirauimalassa ja kuivatin niin pehkon kuin valkkarinkin turkin aivan mahtavalla pelillä jolla ei valitettavasti ollut nimeä..mutta niitä saa mustista ja mirristä, sellainen sininen ja pitkä letkui aivan oli pienen pölynimurin näköinen kapistus paitsi pää siinä oli pieniä onttoja putkia joista tuli ilma ..mikä teho :peukku: pienemmät koirat varmasti lentävät peräseinään, vesi ihan roiskui pois föönattaessa mutta ääni ei ollut mikään maailman pienin mutta ehkä se korreloi tehojen kanssa..sen hankin ehdottomasti, noin puoli tuntia ja pehko kuiva..enkä edes pyyhkeellä kuivannut alkua, koira vain teki perusravistelut alkuun. Upea laite.
Kissa sanoi.
"Luulen,että rakastan sinua"se sanoi.
"Minä sovitan sinut aikatauluuni."

Koira sanoi.
"Tiedän,että rakastan sinua"se sanoi.
"Ota elämäni,olemukseni ja kykyni
ja muovaa ne mieleisiksesi."

Helen Thomson
pia forss-saarinen

ViestiKirjoittaja Anniina Peltonen » 21.12.2009 14:32

Siinä vaiheessa kun ell sanoi, että Ilo voi tarvita pesua jopa 4 x viikossa, päätin hankkia kunnon laitteen. Ostin Vivoc merkkisen turkinkuivaajan ja nyt ei tarvitse koko iltaa istua fööni kädessä. Todella tehokas laite! :-) Mutta toisaalta hinta oli kallis ja jos koiraa tarvitsisi pestä vain sen ollessa likainen, en kuivaajaa olisi hankkinut. Mutta nyt se kyllä tienaa hintansa, eli suosittelen turkinkuivaajaa jos koiraa pestään useasti ympäri vuoden. Nopeuttaa työtä ja koirakin näyttää viihtyvän paremmin, kun turkin saa heti kuivaksi.
Anniina Peltonen

ViestiKirjoittaja Velipekka Soini » 03.06.2014 01:19

Nostetaans vanhaa aihetta. Avasimme Pandoran lippaan talvella koirauimalassa josta oli tuloksena kolme innokasta pehkouimaria... nyt kesällä käytössä on kotiranta ja kuivaamista varmaan riittää, joten hyvä puhallin olisi hakusessa.

Vaihtoehtoja kotimaisissa kivijalka-/verkkokaupoissa on useita ja samat puhaltimet esiintyy monessa paikassa eri nimillä. Omassa hintaluokassaan ovat Vivog SC2500 ja Metro ameriikanBlaster (250+ EUR), joista ensimmäinen voisi olla laatu/ääni/teho-suhteeltaan parhautta, mutta siis liki 300eur. 150-240e välille osuu melkein loput versiot (jos ei siis huomioi Metron 400e+ megamalleja). Metro on ameriikkaa, eli tehokas ja kovaääninen, mutta siihen saanee varaosia vielä sadan vuoden päästäkin.

Tällainen NBF / Artero Oxygen nimellä myytävä pönttö lähtis reilulla 150e:llä kaupasta ja paperilla se ainakin tuntuu ok peliltä. Onko kellään kokemuksia moisesta?

Kuva
Dream on! - Everything we have today was once considered impossible...
Velipekka Soini

Paluu Yleinen