Keskustelujen valvonta ja yleinen palaute

Muu keskustelu.

Valvojat: Anna Sinerheimo, Nonna Peltonen

ViestiKirjoittaja Timo Anttila » 18.05.2009 10:57

Koska emme halua monia rönsyileviä keskusteluja ylläpidon ja moderaattorien toimista niin tämä keskustelu on luotu yleistä palautetta, ilmoituksia ja keskustelua varten. Täällä normaalit kansalaisemme voivat kertoa miten heidän mielestään pitäisi toimia, ja tänne tulee myös moderaattorien ja ylläpidon yleiset kommentit sen lisäksi mitä lukittaviin keskusteluihin kirjoitetaan perusteiksi.

Luethan foorumin säännöt ennen avautumista:
viewtopic.php?f=20&t=5975

Tästä lähtien ei siis tehdä kopiota vanhasta lukotetusta keskustelusta eikä aloiteta monia uusia vaan keskustellaan asiasta täällä, ja täällä tai moderaattorien omalla palstalla sitten päätetään avataanko vanha keskustelu vai tehdäänkö uusi ja parempi. Täällä ei siis keskustella lukitun keskustelun aiheesta vaan lukituksesta sekä kärsitystä vääryydestä tai mahdollisen uuden aloituksen parantamisesta.

Pyytäisin myös huomioimaan, että kannattaa keskustella asiallisesti ja rakentavasti eikä vain valittaa asioista. Rehellisen rakentavalla keskustelulla voidaan saada tuloksiakin kun taas ainaiset valitukset aiheuttavat vain lisää ongelmia. Tänne voi myös ilmoittaa lukitusta vaativista ja loukkaavista ketjuista.
Timo Anttila

Re: Keskustelujen valvonta ja yleinen palaute

ViestiKirjoittaja pia forss-saarinen » 18.05.2009 11:11

Menköön tämä sitten keskustelun piikkiin...

"Pennutus-kone-nartusta"...taitaa se olla jo niin kulutettu loppuun, ettei suurimmatkaan pentutehtailijat ajattele taas seuraavista juoksuista uutta elämää laittaa alkuun... ja miten elinvoimattomia ovat näin tiheään synnyttävän nartun pennut sitten, kuka edes haluaa ottaa näin huonoista lähtökohdista olevan pennun, emän vitamiinivarastot huvenneet varmasti olemattomiin, mitä lie syökään kun näyttää "raha-ratkaisee-tyypiltä"...veikkaan halvinta mahdollista ruokaa :smt021. Kävihän se jo ilmi tuan yhden pennun oston kohdalla ettei ollutkaan hyvälaatuisena pidettyä Eaglea syönnyt, vaikka niin myyjä väitti, todella surullista, tämä koko ihmisen touhu näyttää niin selvältä perus-kauralta minun silmiini, vaikka kuinka väittäisi jotain muuta.
Pitäisi säätää joku laki että Pentujen emä pitää olla myös kaupantekohetkellä paikalla

Sääliksi käy tämän koiran elämä :smt009 ja vihaksi :smt011 niitä ihmisiä kohtaan jotka pystyisivät auttamaan ja puhumaan järkeä vaan eivät sitä tee, vaan siirtävät vastuun toisaalle.
Ymmärrän jos Sanna on monet ajat jo yrittänyt ties'vaikka mitä konsteja, niin tuskimpa se Sannaa kuuntelee.
Kun sinulla Minna näyttäisi olevan jotain auktoriteettiä häneen niin sinä varmasti saisitkin tämän onnistumaan ja ihmisen huomaamaan vääryytensä ja luopumaan tehtailusta, kannattaisihan sitä ainakin yrittää.
Mielestäni tätä asiaa voisi verrata onnettomuuteen josta sivulliset poistuvat tilanteen nähtyä paikalta tietäen että on voinnut sattua pahastikkin... tälläinen teko on rangaistava.
Ne kenellä on puheyhteys vielä tallella niin todellakin voisivat jotain tehdä ja auttaa tilanteessa oli sitten kenen koirasta tahansa kyse...se eläin ei ymmärrä meidän ihmisten riitoja se ymmärtää vain sen miten sitä kohdellaan ja jos osaisi puhua olisi jokaisen kuultavissa sen sanat ja halveksunta ihmisrotuamme kohtaan tässätilanteessa.
Mitä jos joku saisi ostettua koiran tältä epäilyttävältä pentutehtailijalta? Olisiko jo toinen koira kohta siellä hoitamassa edellisen "koneen" virkaa?
Tälläinen ihminen pitäisi saada hoitoon ja hankkimaan centit jostain muualta...tämä ihminen kaipaa apua yhtälailla kun tämä poloinen narttukin.

Mielestäni tämän asian ympärillä on ollut asiallista keskustelua ja ymmärrän senkin että tälläinen koskettaa jokaista koiran omistajaa ja tua tunteita pintaa, mutta sitä en ymmärrä että Sannan aloittama aihe lukittiin...minäkin oman kasvattini otin takaisin meille kun huomasin puhelimessa että sitä oltiin kohdeltu asiattomasti, pyysin perhettä kaffelle ja kasvattini mukaan myös ...tein sen salakavalasti olin ystävä ja halusin nähdä tilanteen omin silmin ennenkuin tein ratkaisevan liikkeeni... laitoin sen sisälle talooni ja sanoin että sitä ette saa enään luoksenne ainoastaan rahat tilille, uhkasivat poliisilla mutta loppupeleissä ei pokka riittänyt heillä viedä asiaa eteenpäin liekö joku omantunnon pistos sydämen paikalla.
Illalla kun "entinen" perhe oli lähtenyt niin soitin EErikäiselle ja kyselin mitä voin tehdä, se suoraan neuvoi että vie koira turvaan etteivät voi sitä enään vahingossakaan saada, ja että itse se perhe ei saa astua tontilleni jollen näin halua, vain poliisit voivat sen tehdä...sain sieltä paljon hyödyllistä tietoa...ja sillä aikaa keräsin informaatiota koirasta, kävin osteopaatilla/röntgenissä ja yleiskunto tarkastuksessa etc. jotta saan dokumentoitua asioita mikäli joudun oikeuteen.
Tämä koiran reagointi omaan omistajaansa oli jokaisen jopa koirista ei mitään tietävän nähtävillä, pelko... koira pelkäsi omistajaansa niin että kuseskeli alleen, joten en voinnut muutakaan kuin taistoon kasvattini puolesta ja kunnian osoituksena sen emälle että pidän sanani ja loppuun asti kannan huolta pentusista ja pidän väärinkohdeltujen puolta.
Joten Sanna sympatiat ovat täysin puolellasi niinkuin muidenkin joita tämä koskettaa.
Tokihan pelkäsin että miten käy, tuleeko poliisit viemään/tuleeko oikeus voittamaan etc. mutta loppujen lopuksi kun meilläkin oli välimatkaa edelliseen perheeseen niin asia raukesi ja he huomasivat miten on stressittömämpää elämä nyt ja suostuivat että maksan koiran...loppujen lopuksi uros saikin sitten mahtavan paikan pohjoisesta > toisen ääripään jossa rakkautta ei säästelty.

Toivon tällekkin tarinalle onnellista käännettä ja ihmisiltä kansalaisrohkeutta!!
Luottakaa vaistoonne ja sisäiseen ääneenne.

Positiivareissa oli tänään tälläinen kirjoitelma, joka sopisi tähänkin tilanteeseen meille aivan kaikille murheidemme keskellä.

Et voi saada parempaa huomista
jos koko ajan ajattelet eilisen murheita.
(hiukan muokattuna by Pia F-S)
- Charles F. Kettering

...toimintaa murehtimisen sijaan !!
Tämä tilanne tarvitsee jonkun joka pystyy ojentamaan auttavan kätensä ja olemaan epäitsekäs !!
On se kumma ettei eläin suojelu viranomaiset tee mitään... onhan tässäkin tapauksessa vaikka kuinka paljon momentteja joka tukee huonoa ja epäeettistä koiran pitoa!! Ei vaan millään mene mun järkeeni...niinkuin ei mene tämän aiheen lukitseminenkaan...
Kissa sanoi.
"Luulen,että rakastan sinua"se sanoi.
"Minä sovitan sinut aikatauluuni."

Koira sanoi.
"Tiedän,että rakastan sinua"se sanoi.
"Ota elämäni,olemukseni ja kykyni
ja muovaa ne mieleisiksesi."

Helen Thomson
pia forss-saarinen

ViestiKirjoittaja pia forss-saarinen » 18.05.2009 11:38

No nytpä minäkin paneuduin "sääntöihin" miten pitää/saa kirjoitella.
Sen vaan sanon että täälllä foorumilla on ollut erittäin monta muuta keskustelua myös ei niin positiivis sävyyn kirjoitettua puhumattakaan provosta, että en voi kuin ihmetellä miksi asiallinen ketju suljettiin...minun silmiini näyttää ylireagoinnilta ja taas niin ikävästi puolueelliselta!!!!!

-tästä moderoitu pois tekstiä missä mainitaan ihmisiä ja kasvattajia nimiltä /as-

Jäitä hattuun ja mielestäni tämän asian suhteen niin on ollutkin.
Huoli ja vertaistuki tämä on myös niitä asioita joita on hieno huomata olevan olemassa.

Mia:
ihmetyttää ärhäkkyytesi tämän asian suhteen...kun lukitsit etkä kuitenkaan mitään järkevää perustellut...työ on varmaan vaikeaa ja vielä vaikeampaa on olla antamatta henkilökemioiden vaikuttaa asioihin, toivon että saat asian selvennettyä ensi päässäsi ja sitten meille.
Pia joka ei osaa asiaa paremmin ilmaista ja jolla on ainoastaan huoli kaikista väärin kohdelluista koirista ja tällä hetkellä aikaakin ;)
Kissa sanoi.

Koira sanoi.

Helen Thomson
pia forss-saarinen

ViestiKirjoittaja Inari Karsh » 18.05.2009 12:16

Hei,

Mielestäni keskustelu tällä foorumilla on käyty tärkeästä aiheesta.
Se on myös ollut ylivoimaisesti suurimmalta osaltaan asiallista.

Jotta eläimiä, ja erityisesti kovasti rakastamaamme collierotua - mutta yhtälailla KAIKKIA koiria osattaisiin kohdella hyvin - on keskustelu myös ollut opettavainen.
Tiedän jo yhden pennunostajan, joka totesi, että nyt hän ymmärtää kuinka tärkeää on myös saada nähdä pennun emä ja pentueen koti.

Korjatkaa, hyvät moderaattorit, jos olen väärässä: mutta eihän Suomen Collieyhdistys ylläpidä/ole vastuussa mitä muilla foorumeilla ja keskustelukanavilla viestitetään?

Mielestäni ei myöskään näihin muiden ylläpitämiin palstoihin pitäisi viitata täällä tai tuoda niitä tänne.

Omasta puolestani toivon, että keskustelu saa jatkua.

Ask not what your dog can do for you
Ask what you can do for your dog
And even more:
Ask what you can do for all dogs
And if not for each and every dog -
then at least for the one that needs your help.

Aurinkoista kevätpäivää toivottaen,

Inari

PS On muuten koiraäiti, josta Sanna kirjoitti, yksi UPEA collie.
Ja upeat ovat lapsensakin!
Inari Karsh

ViestiKirjoittaja mari palgi » 18.05.2009 12:16

Komppaan täysin Pia FS-ta koskien keskustelun sulkemista :peukku:
mari palgi

ViestiKirjoittaja Minna_Saarinen » 18.05.2009 12:33

pia forss-saarinen kirjoitti:Mia:
ihmetyttää ärhäkkyytesi tämän asian suhteen...kun lukitsit etkä kuitenkaan mitään järkevää perustellut...työ on varmaan vaikeaa ja vielä vaikeampaa on olla antamatta henkilökemioiden vaikuttaa asioihin, toivon että saat asian selvennettyä ensi päässäsi ja sitten meille.

Niitä jäitä hattuun todellakin. On aikas ikävää arvostella moderaattoreiden ja ylläpidon valintaa tähän tapaan... Antaen sen vielä henkilöytyä yhteen heistä. Varmasti heillä on ihan sama huoli kuin muillakin, mutta kun jonkun täytyy olla se joka ne rajat vetää.
Minna_Saarinen

"Sydäntä raastaa" -ketjun lukitus

ViestiKirjoittaja Timo Anttila » 18.05.2009 13:01

Inari Karsh kirjoitti:Tiedän jo yhden pennunostajan, joka totesi, että nyt hän ymmärtää kuinka tärkeää on myös saada nähdä pennun emä ja pentueen koti.
Itse olen ihan samanlainen tapaus. Minusta on tärkeää nähdä sekä isä että äiti ennen ostopäätöstä, mutta mieluusti ainakin äiti. Ainahan tämä ei ole mahdollista, mutta suotavaa kuitenkin.

Inari Karsh kirjoitti:mutta eihän Suomen Collieyhdistys ylläpidä/ole vastuussa mitä muilla foorumeilla ja keskustelukanavilla viestitetään?
Tämä pitää paikkaansa, yhdistys ei ole vastuussa muiden palstojen sisällöstä eikä niiden kirjoittajista ellei sitten siellä kirjoiteta yhdistyksen virallista mielipidettä yhdistyksen vastaavan taholta. Myöskään ylläpitotiimimme ei (tietenkään) ota vastuuta muiden palstojen sisällöstä.

Inari Karsh kirjoitti:Mielestäni ei myöskään näihin muiden ylläpitämiin palstoihin pitäisi viitata täällä tai tuoda niitä tänne.
Minusta ei ole mitään pahaa siinä, että keskustelussa viitataan johonkin toiseen palstaan, mutta yleinen mielipide taitaa täällä olla se, että ei mieluusti muiden palstojen linkkejä tai keskusteluja tuoda tänne. Täällä keskustellaan omista asioista ja muualla omista. Tänne ei myöskään tarvitse tulla puimaan sitä, että muilla palstoilla on kerrottu huhuja tai joku on siellä jossain kokenut vääryyttä.

Inari Karsh kirjoitti:Omasta puolestani toivon, että keskustelu saa jatkua.
Eiköhän tämä asia viedä puitavaksi tuonne moderaattoreiden omalle palstalle missä ylläpito ja moderaattorit voivat yhdessä päättää miten tässä tapauksessa edetään. Joku keskustelijoista oli ottanut yhteyttä alueen moderaattoriin minkä jälkeen tilanne on nähtävästi kärjistynyt.

Minna_Saarinen kirjoitti:On aikas ikävää arvostella moderaattoreiden ja ylläpidon valintaa tähän tapaan
Henk.koht. olen kuitenkin aina Mian päätöksen takana, koska hän vastaa moderoimisesta ja moderaattoreistamme. Hänellä on varmasti syynsä tähän, joten luottakaamme ja odottakaamme. Jos modemme päättävät pitää ketjun lukittuna niin se myös pysyy lukittuna vaikka muutamat olisivat sitä vastaan.

Ja Pia, tämä paikka on siis palautteelle ja keskustelulle siitä, että miksi keskustelujen pitäisi olla lukossa tai auki eikä varsinaiselle keskustelulle siitä mitä lukittu keskustelu sisältää. Mutta jätän tuon viestin nyt tuohon, koska lopussa näyttäisi olevan tännekkin kuuluvaa asiaa.
Timo Anttila

ViestiKirjoittaja Jorma Lahti » 18.05.2009 13:03

Aiheeseen: Keskustelujen valvonta ja yleinen palaute

Itsekkin moderaattorina toimineena....
Mielestäni foorumin moderaattoreilla tulee olla nimettyinä toimihenkilöinä se lopullinen harkintavalta punnita kulloinkin käytyjä keskusteluita, niiden sisältöä ja päättää missä vaiheessa peli vihelletään poikki. Vaikkapa sulkemalla tai jopa tarvittaessa poistamalla käydyn keskustelun. He toimivat varmasti sen mukaan, jonka parhaaksi näkevät kussakin tilanteessa ja lopullinen harkinta on heillä ja näin sen tulee olla nyt ja jatkossakin.

Mielestäni Mia kuvasi tarpeeksi laajasti niitä asioita toisessa ketjussa, joiden valossa moderaattorit päätöksensä tekevät. Täysi tuki siis täältä heille heidän tärkeässä työssään.

Suljettuun aiheeseen. Kenenkään puolesta tai vastaan...
Nyt moderaattoreiden toimesta suljettu aihe on itsessään tyrmistytävää ja vakavaa luettavaa. Toivonkin kaikkien oikeasti asianosaisten kokootuvan mahdolisimman laajalla kokoonpanolla ja käyvän asiat keskenään läpi sekä löytävän tapahtumaketjulle parhaan mahdollisen ratkaisun. Keskusteluyhteydet tulee tarvittaessa rakentaa uudestaan, mikäli niitä ei ole. Tarvitaan siis tekoja ja yhteistyötä kaikilta osapuolilta.

Ketjun alkupuolella muistaakseni mainittiin ja peräänkuulutettiin rotuyhdistyksen ja hallituksen vastuuta tämänlaatuisissa asioissa. Mieluusti otamme hallitukselle vastaan tiedonantoa asianosasisilta asiaan liittyen, joten virallisesti postia hallitukselle sihteerin kautta.

Sannalle pikaista toipumista.

t. Jorma
Jorma Lahti

ViestiKirjoittaja pia forss-saarinen » 18.05.2009 14:17

Minna ja kaikki kenen mielen pahoitin :smt056 pyydän anteeksi mikäli tuotin pahaa mieltä joillekkin arvostellessani moderointia...kuitenkin luulisi jokaisen joka asettuu "näkyvälle" paikalle myös ymmärtävän että altistuu kritiikille....ja vielä omituisempaa on että muut "närkästyvät" jonkun muun arvostelusta, ja ihminen jolle tämä oli suunnattu ei ole vielä sanonut sanaakaan.
Toivon Mian ymmärtävän myös minun mielipiteeni muiden joukossa> minä vain ehkä tarvitsen paremmat perustelut sulkemiselle.

Ja Minnalle vielä en oikeen ymmärtänyt että mitävarten tämä linkki oli ja sitten vielä heikkouteni ronsyilyyn, kiitos kuitenkin että kerroit, nyt tiedän :-)

Mielestäni ei ole mitään muuta syytä jättää emää näyttämättä kuin kuolema ja tämä on luonnollinen syy...
asiat voi järjestää jos tahtoo niin että että esim. sijoitus nartun tua takaisin kun pennut haetaan, oikeestaan kylläkin en voi edes käsittää miksi emo riistetään pennuilta jopa 3-4viikon vanhoina :smt017 :smt013 emän tehtävä on vieläkin suurempi kuin olla vain maitobaarina...se on pentujen ensimmäinen opettaja, luottohenkilö, silmät ja korvat kunnes he enemmän itsenäistyttyään hakevat laumasta uudet idolinsa itse...silti hyvän mamin paikkaa ei kukaan voi koskaan korvata.
Kissa sanoi.

Koira sanoi.

Helen Thomson
pia forss-saarinen

ViestiKirjoittaja Mia Möller » 18.05.2009 15:15

Siis että minä olen "ärhäkkä" ja muut ovat pitäytyneet aivan rauhallisina ja asialinjalla. Okei... :-D

En ole missään vaiheessa sanonut että aihe poistuu lopullisesti palstalta. Aiheen hyppääminen Lemmikkipalstoille, keskusteluun jota en ehtinyt nähdä koska se ilmeisesti oli poistettu oli ns. viimeinen niitti. Päätin että lukitsen aiheen ja mietin sitä yön yli ja vähän konsultoin. Aihe on siis lukittu eilen iltapäivällä. Tänään oli tarkoitus selvittää pari juttua ja päättää sitten jatkosta. (Eilen kävin hyvästelemässä koiralaumamme vanhimman Inkan äidin luona, sen aika on tullut ja lopetus on tilattu tälle viikolle.)

RAUTALANKAOSUUS ALKAA:

Minä en ole tässä asiassa puolueellinen. Nimenomaan yritän pitää asian puolueettomana, niin että kukaan palstalle kirjoittava ei joutuisi asemaan jossa häntä kohdeltaisiin erilailla kuin muita.

Lisäksi minä en vähättele aiheenaloittajan kasvatin kohtaloa. Jos koira on hädintuskin viisivuotiaaksi päästyään pykännyt maailmaan jo viisi pentuetta niin se on todellakin tragedia. Se, että koiraa pyritään autamaan on tärkeä asia. Miten koiraa parhaiten autetaan, onkin jo toinen juttu.

RAUTALANKAOSUUS PÄÄTTYY.

Pyysin aamulla työasioiden lomassa aikalisää tähän juttuun kunnes saan työt tehtyä ja voin palata asiaan. Kiitos niille, jotka kunnioittivat toiveta.

Tämä ketju on siis palautteelle moderoinnista ja ylläpidosta tällä foorumilla. Sitä saa antaa edelleenkin. Mutta pyydän nyt, ihan ilman ärhäköintiä että pidättäydytte täällä kommentoimasta sydäntä raastaa-ketjun asioita. Lupaan palata asiaan sen suhteen.
Mia Möller

ViestiKirjoittaja Hanna Ollikainen » 18.05.2009 15:37

Mia, sä olet toiminut ihan oikein.

..Ja pahoitteluni :smt086
Hanna Ollikainen

ViestiKirjoittaja pia forss-saarinen » 18.05.2009 15:40

pyydän myös anteeksi sanavalintaani "ärhäkästi" joten jos herne on mennyt nenään niin nyt viimeistään saa rykäistä sen pois sieltä...anteeksi vielä :pray: .
Mutta tosiaankin niin kuin kerroin TARKOITUKSENI EI OLE LOUKATA KETÄÄN joten älkää pleace takertuko värikkään persoonan värikkääseen textiin liian rajusti, sillä minä en aina osaa olla niin pliisu kun olisi suotavaa.
Tarkoitin ärhäkkäällä äkkipikaista päätöstä kun nyt viimeistään sain tuntuman että tätä asiaa ei oltu näköjään kuitenkaan vielä loppuun asti ajateltu...vai olenko väärässä?
Mikä ihmeen syy on tämän ketjun poistamiseen jos joku on sen siirtänyt täältä jonnekkin ja ennen kaikkea kun et edes löytänyt etsimääsi ...eikös tua ole juuri sitä ylireagointia josta puhuin "ärhäkkyyttä" siis asian suhteen.

Ja ylempänä joku totesi jonkun ottaneen palstan moderoijaan yhteyttä ja tästä tämä kärjistyi ja sinä sanoit muuta.
Minulla ei ole mitään henkilökohtaista pelissä...mutta kun mitään sanomattomimpiakin asioita on täällä puitu niin en voi käsittää että tälläinen joka on todella tärkeä saa tälläisen lopun...aivan kuin kaikki jutut pitäisi olla vaan niitä hyviä...eikö pas...suostuta näkemään ennenkuin hautaudumme siihen :smt013

Minulla ei ole mitään henkilökohtaisia tunteita mihinkään suuntaan en tunne näistä kyseisistä henkilöistä ketään, minua vaan harmittaa yleisesti että koirille ja muille eläimille kuka vaan saa tehdä mitä vaan ja sitten vaan hymähdellään ja olkaa kohauttamalla unohdetaan eikä kukaan vaivaudu mihinkään suuntaan...johtuisko just tälläisestä ilmapiirin lietsomisesta ettei kukaan tartu asiaan...kun eihän niistä voi edes puhua.
Jos ihmiset puhuisivat tälläisistä asioista enemmän ja ryhmittyisivät niin tietoisuus kasvaisi ja ja tuollaisille ei kohta myisi kukaan mitään ja myös lain osalta saataisiin asioita muuttumaan.
Muutokseen ei tarvita kuin aloittaja.

P.S ja nyt loppui anteeksi pyytely...jos ei joku ymmärrä tarkoitusperääni niin en voi enään paremmin selittää.
Kissa sanoi.

Koira sanoi.

Helen Thomson
pia forss-saarinen

ViestiKirjoittaja mari palgi » 18.05.2009 16:01

Kyse ei ole siitä, tehtiinkö oikein tai väärin tai kenen puolella ollaan.
Mielestäni ei saisi sulkea keskustelua, missä on todella jotain keskusteltava ja aihe on polttava. Onko kaikki isommat ongelmat lakaistava maton alle ja keskusteltava vaan säästä? Tämä foorumi on ollut välillä jopa loistava, mutta nyt moderointi alkaa taas ylireagoimaan kuten on käynyt joskus aikasemminkin (viestejä hävinnyt).

Kysymys Modeille: Miksei turhanpäiväisiä collien liittymättömiä aiheita koskaan suljeta/poisteta?

Inari Karsh kirjoitti:Mielestäni keskustelu tällä foorumilla on käyty tärkeästä aiheesta.
Se on myös ollut ylivoimaisesti suurimmalta osaltaan asiallista.
Jotta eläimiä, ja erityisesti kovasti rakastamaamme collierotua - mutta yhtälailla KAIKKIA koiria osattaisiin kohdella hyvin - on keskustelu myös ollut opettavainen.
Tiedän jo yhden pennunostajan, joka totesi, että nyt hän ymmärtää kuinka tärkeää on myös saada nähdä pennun emä ja pentueen koti.
Omasta puolestani toivon, että keskustelu saa jatkua.

Aurinkoista kevätpäivää toivottaen,

sama täällä
mari palgi

ViestiKirjoittaja Mia Möller » 18.05.2009 16:31

mari palgi kirjoitti:Tämä foorumi on ollut välillä jopa loistava, mutta nyt moderointi alkaa taas ylireagoimaan kuten on käynyt joskus aikasemminkin (viestejä hävinnyt).

Kaikille "viestien häviämiselle" on syy. Se, mikä se syy on ollut on riippunut ihan aiheesta. Jos joku kuvittelee, että minä tai joku muu huvikseen nappailee pois aiheita jotka eivät miellytä niin näin ei ole asian laita. Meillä on täällä satoja käyttäjiä joilla kaikilla on varmasti oma näkemyksensä millainen tämän palstan pitäisi olla ja mitä tänne voisi kirjoittaa. Jonkunlaista tasapainoa on pakko hakea koska voin kertoa että nämä ihmisten käsitykset palstan oikeasta tolasta ovat hyyyyvin erilaiset.

mari palgi kirjoitti:Miksei turhanpäiväisiä collien liittymättömiä aiheita koskaan suljeta/poisteta?

Siksi koska säännöissä sanotaan, että myös muista kuin collie- ja koira-aiheistakin voidaan keskustella.
Mia Möller

ViestiKirjoittaja Maarit Saarto » 18.05.2009 23:49

Varmastikaan kukaan ei ole tarkoittanut loukata moderaattoreita (tai ketään muutakaan) tällä yllä olevalla kommentoinnilla. Minun kritiikkini ei myöskään kohdistu moderaattoreihin, vaan siihen tahoon, joka on tämän tärkeän aiheen pöydälle nostamista vastaan (eikä ole kovin vaikea päätellä, mihin suuntaan jäljet johtavat). Käskyhän oli käynyt jostakin "ylemmältä taholta":

Timo Anttila kirjoitti:Joku keskustelijoista oli ottanut yhteyttä alueen moderaattoriin minkä jälkeen tilanne on nähtävästi kärjistynyt.

... vaikka Mia ritarillisesti ottikin vastuun omille niskoilleen:

Mia Möller kirjoitti:Nythän on niin, että KUKAAN ei pyytänyt ketjun lukitsemista...

Toivoisin vain, että tämä yksittäinen taho ei voisi aina vain jatkaa huseeraamista omia etujaan tavoitellen, kuten niin monessa yhteydessä on tapahtunut. Nyt jopa asiallinen keskusteleminen on kiellettyä.
Maarit Saarto

ViestiKirjoittaja Sanna Laakso » 19.05.2009 00:21

kun kuulin että ketjut ovat suljetut tyrmistyin täysin :o mutta osasin sitä aavistaa että ne "käsketään" sulkemaan jossain vaiheessa :wink:

Jormalle: keskustelua on yritetty avata jo vuosia sitten kaikkiin tahoihin, mutta tuloksetta :( minua valehtelijaa ei ole uskottu.

pyydänkin nyt tätä kautta sitä joka mua tossa yhdessä ketjussa pyysi ostamaan koiraa takaisin,(jopa ylihintaan) ottamaan ihan yhteyttä ell suojelu tahoihin. he varmasti kertovat asioista jos olette oikeesti kiinnostuneita ja mua ette usko. ( saatatte saada ihan uutta tietoa itsekkin)
minä en rahojani laita uuden "tehtaan" ostoon.

Terveisin Sanna joka sittenkin on hengissä
Sanna Laakso

ViestiKirjoittaja Mia Möller » 19.05.2009 08:23

Maarit Saarto kirjoitti:Varmastikaan kukaan ei ole tarkoittanut loukata moderaattoreita (tai ketään muutakaan) tällä yllä olevalla kommentoinnilla. Minun kritiikkini ei myöskään kohdistu moderaattoreihin, vaan siihen tahoon, joka on tämän tärkeän aiheen pöydälle nostamista vastaan (eikä ole kovin vaikea päätellä, mihin suuntaan jäljet johtavat). Käskyhän oli käynyt jostakin "ylemmältä taholta":

Timo Anttila kirjoitti:Joku keskustelijoista oli ottanut yhteyttä alueen moderaattoriin minkä jälkeen tilanne on nähtävästi kärjistynyt.

... vaikka Mia ritarillisesti ottikin vastuun omille niskoilleen:

Mia Möller kirjoitti:Nythän on niin, että KUKAAN ei pyytänyt ketjun lukitsemista...

Toivoisin vain, että tämä yksittäinen taho ei voisi aina vain jatkaa huseeraamista omia etujaan tavoitellen, kuten niin monessa yhteydessä on tapahtunut. Nyt jopa asiallinen keskusteleminen on kiellettyä.

Siis alueen moderaattoriin oli kylläkin otettu yhteyttä mutta viestin poistoa tai sulkemista nimenomaan ei ollut pyydetty. Nyttemmin on sensuuntaistakin palautetta esiintynyt. Minä yritän päästä tässä asiassa ratkaisuun, joka olisi kaikille tahoille mahdollisimman vähän epämieluinen, uskokaa edes se jos ette muuta. Katsotaan miten käy.
Mia Möller

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 19.05.2009 09:19

Minusta moderoinnin pitää aina perustua palstan sääntöihin, oikeudenmukaisuuteen ja sananvapauden kunnioittamiseen, ei siihen että yritetään tasapainoilla keskustelun eri osapuolten etujen ja vaatimusten välillä. Tottakai se on aina jollekin epämieluista jos räikeitä väärinkäytöksiä yms keskustelua herättäneitä asioita tuodaan ilmi. Ei niitä asioita silti pidä haudata hiljaisuuteen - asiallisessa keskustelussa jokaisella on mahdollisuus tuoda julki oma puolensa asiasta ja osoittaa itseään loukanneet väitteet aiheettomiksi jos vaan halua löytyy ja perustelut ovat olemassa. Tsemppiä Mia ym, älkää antako kenenkään pelotella itseänne. Teette hyvää työtä.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Minna M-Lehti » 19.05.2009 14:14

Kiva huomata, että täällä on muitakin joiden mielestä tuon Sydäntä raastaa-keskustelun sulkeminen oli modelta outoa. Itse olen myös toiminut modena useammallakin foorumilla ja jo senkin vuoksi ihmettelin moden toimintaa, koska keskustelussa pysyttiin hyvinkin asialinjalla.

"Toivoisin vain, että tämä yksittäinen taho ei voisi aina vain jatkaa huseeraamista omia etujaan tavoitellen, kuten niin monessa yhteydessä on tapahtunut."
^ Ei voi muuta kuin kompata.
Minna M-Lehti

ViestiKirjoittaja Inari Karsh » 19.05.2009 14:38

Arvoisat Puheenjohtaja Jorma Lahti ja Suomen Collieyhdistys,

Viite: puheenjohtajan viesti 18.5.

Aloitan kiittämällä lämpimästi ym. viestistä
En sitä tähän kopioi koska se on nähtävissä kokonaisuudessan yllä.
Miksi kiitän: koska viesti sisältää käytännön toimenpiteitä emän (ilmeisesti jälleen kerran vast'ikään synnyttäneen) puolesta.

Koirahan ei voi puhua ja pyytää apua - vielä vähemmän kun on ahdingossa.
Päinvastoin, olen itse joutunut näkemään tapauksia, joissa koira, mitä pahemmin sitä kohdellaan, sitä enemmän se pyrkii miellyttämään ja palvelemaan pahoinpitelijöitään - oman itsensä, jopa henkensä antaen.

Arvoisa Suomen Collieyhdistys,

Te voitte nyt

1) puhua nartun puolesta

2) mikä tärkeintä, ryhtyä myös toimimaan

ESITÄN VETOOMUKSEN ETTÄ SELVITÄTTE KOIRAÄIDIN KOKO ELÄMÄN- JA PENNUTTAMISHISTORIAN, KAIKKI TOSIASIAT JA ERITYISESTI MITEN SUOMEN COLLIEYHDISTYS RYn TARKOITUKSET OVAT TOTEUTUNEET

Ilmeisesti eläintensuojelu on (toivon omasta puolestani että ripeästi!) selvittämässä tilannetta. Kunnioitus tälle eläintensuojelutyölle. Toivon ettei sitä vaikeuteta, vaan päinvastoin autetaan tarvittaessa toimittamalla myös sinne relevantteja tietoja ja asiakirjoja.

Vetoomukseni on että te arvoisat puheenjohtaja ja SCY teette oman ja itsenäisen, perusteellisen selvityksen. Sekin saattaa olla antamassa merkittävää apua eläintensuojelutyölle.

Erityisiä huolenaiheitani miksi olen tehnyt vetoomukseni:

- Onko Sanna Laakso tai joku nartun pennun omistaja leimattu valehtelijaksi koska ovat pyrkineet auttamaan koiraäitiä?
Ovatko Sannan ja nartun jälkeläisten omistajien hätähuudot kaikuneet kuuroille korville?
Onko Sanna yrittänyt pitkään, jopa vuosia, avata keskusteluyhteyttä - turhaan?
Onko asiaintila päässyt pahentumaan sen vuoksi että on väitetty, että kyse on "vain" henkilökemioista?

EIHÄN VOI OLLA NÄIN: ONKO NIITÄ JOTKA OVAT PYRKINEET PUHUMAAN JA TOIMIMAAN KOIRAN HYVÄKSI - joka siis ei itse voi kertoa tosiasioita oli tilanne millainen tahansa - PYRITTY VÄHÄTTELEMÄÄN TAI JOPA VAIENTAMAAN?

Jatkokysymys: eihän vain sekarotuisia pentueita, ja tietoja/todisteita niistä, pyritä salaamaan?
Viittaan Daniela Hantun viestiin 15.5. tällä foorumilla: itsekin näin netissä kuvan koirasta (newfoundlandinkoira isänä) tietoineen. Nyt tämä tieto oli yllättäen kadonnut netistä. (Miksi?)
Mikäli todisteita sekarotuisista pennuista pyrittäisiin peittelemään/piilottamaan, pyydän että te kuuntelette myös niitä, jotka näistä pentueista tietävät mutta eivät ole saaneet tai uskaltaneet puhua.

Eihän vain ole niin että niitä, jotka ovat pyrkineet että lakeja ja Suomen Kennelliitton säännöksiä noudatetaan, on peloteltu hiljaisiksi, jopa väkivallan uhalla? Eihän vain?

Eihän voi olla niin, että jos tehdään, ja aiheellisesti, ilmoitus eläintensuojeluun, se johtaa kostotoimenpiteisiin vain siksi että pyrkii että eläintensuojelulakia noudatetaan?

Ei voi olla, että ne jotka itse ovat mahdollisesti rikkoneet lakeja ja säädöksiä, tekisivät viattomista ja säännöksiä pyrkimään noudattavista syyllisiä, eihän?

Ei voi olla niin että totuuden paljastuminen olisi väärin ja laittomuuden jatkuminen oikein?
Silloinhan tilanne olisi ihan päälaellaan?

Te voitte selvittää tosiasiat.
Vetoan että te annatte kaikille, eikä vähiten niille joita on mahdollisesti uhkailtu vaikka pyrkivät ainoastaan lainkuuliaisuuteen, tilaisuuden saada pelkäämättä kertoa tietonsa.

Tällä foorumillekin on tuotu tietoa mm.

Daniela 15.5.:

"Minulla on mm. lausunto koulutusohjaajalta jonka vetämällä tottelevaisuuskoulutustunnilla ko. narttu oli 6 vuorokautta ennen kolmannen tiedossa olevan pentueensa synnytystä hypännyt useaan otteeseen TOKO-esteen yli lämpömantteli päällä. Kyseessä oli huhtikuun loppupuoli joten ko. hlö piti lämpömanttelia liian kuumana pk collien kohdalla. Kouluttaja ei ollut manttelin vuoksi koiran raskautta pystynyt huomaamaan vaan sai kuulla asiasta vasta jälkikäteen."

- Voitteko selvittää nartun pentueet, pentujen rekisteröinnit, pennutustahdin ja olosuhteet joissa nämä ovat tapahtuneet?
Onko lakeja, säännöksiä ja sitoumuksia noudatettu?

Jälleen tällä foorumillakin on tietoa: mm.

Sanna toteaa 24.4. että "aivan varmasti on ollut tiedossa ne ensimmäisetkin sekarotuiset pennut. kuvien kera mailia laitettu"

kuten myös kaksi päivää myöhemmin, "kaikki osapuolet myönsivät 04/07 pentueen olemassaolon Kennelliitolle"

VOITTEKO TARVITTAESSA RYHTYÄ TOIMENPITEISIIN ASIOIDEN KORJAAMISEKSI NIIN KUIN LAKI JA SÄÄNNÖKSET SALLIVAT JA SUOSITTAVAT?

Esim. teette tarvittaessa toimenpidesuosituksen Suomen Kennelliittoon tms.?

Lisäksi myös Eduskuntaa voi informoida niin että mahdolliset puutteet kehitteillä olevassa lainsäädännössä tulevat parannetuksi.
Siellä on kansanedustajia jotka ottavat tervetulleina vastaan eläintensuojeluun liittyviä tietoja.

Selvityksenne ja toimenpiteenne voivat olla äärimmäisen arvokkaita. Ne voivat auttaa Suomen Collieyhdistystä neuvomaan ja tukemaan entistä paremmin pennunostajia ja kasvattajia.

Ennen kaikkea ne voivat:

1) Auttaa kyseistä narttua. (En ole varma. Mutta toivon näin erittäin paljon.)

2) Auttaa tulevia koiraäitejä, niin collieita kuin KAIKKIA koiria.

Uskollisisista uskollisimmat ystävämme eivät voi puhua. Mutta Suomen Collieyhdistys voi.
Ja toimia ystäviemme hyvinvoinniksi ja parhaaksi.

.
Inari Karsh

ViestiKirjoittaja pia forss-saarinen » 19.05.2009 21:17

Menin ihan sanattomaksi...juuri näinhän tämän pitäisikin mennä...miten fantastista että joku on näin huolissaan ja vielä näin järjissään huolimatta huolesta että kykenee noin johdonmukaiseen ajatteluun...todellakin tämä on arvokasta kaikkien koirien tulevaisuutta ajatellen...toivon myös puolestani että tämän asian ottaisivat hoitaakseen kokeneet ja lain pykälät tuntevat empaattiset koiria /eläimiä rakastavat ihmiset ja laittaisivat itsensä likoon, tämän asian puolesta.
Voi miten toiveekkaaksi tälläinen saakaan minut ja miten tämä todella voisi muuttaa jotain...ainakin yhden koiran elämän.
Aivan FANTASTINEN EHDOTUS, toivotan onnea :!:
Kissa sanoi.

Koira sanoi.

Helen Thomson
pia forss-saarinen

ViestiKirjoittaja Lauri Latva-Äijö » 21.11.2009 02:11

Jos kokonainen viestiketju poistetaan, niin mielestäni asiallisen moderoinnin perussääntöihin kuuluu ilmoittaa siitä - ainakin tällaisella palstalla, jossa ihmiset kirjoittavat omilla nimillään. Viittaan tässä muutaman päivän takaiseen terveys- ja jalostusosion keskusteluun, joka on poistettu.

En ota kantaa keskustelun asiasisältöön tai siihen, kuuluuko se foorumille (tai pian lähinnä yksityisoikeudellisten asioiden piiriin). Kuitenkin kokonaisen ketjun poistaminen edellyttää moderaattorin kommenttia ja lyhyet perustelut poistoon. Tällainen linjaus on mielestäni itsestäänselvyys.
Lauri Latva-Äijö

ViestiKirjoittaja Mia Möller » 21.11.2009 21:10

Ketjun poistamisen syytä voi kysyä minulta, vastauksen saa aivan varmasti. Mitään valtionsalaisuuksia syyt eivät ole. Jos poistan ketjun, laitan sen aloittajalle aina tiedon syystä, olettaen tietysti että ketjun aloittaja ei ole itse pyytänyt poistoa.

Tiedotteen laittaminen foorumille on kuitenkin kaksipiippuinen juttu. Sääntöjen vastaisia, selkeitä tapauksia (esimerkikisi mainokset) lukuunottamatta poistettavat ketjut ovat usein ns. kuumia perunoita. Jos laitan tiedotteen, että ketju on poistettu ja mistä syystä, alkaa todennäköisesti veivaaminen siitä olisiko ketjua saanut poistaa, olisiko se pitänyt poistaa jo aiemmin ja alkuperäisen asian vääntäminen jatkuu kenties uudelleen tiedotteen perään. Plus että ihmiset, jotka eivät lukeneet alkuperäistä ketjua ihmettelevät mistä oikein on kysymys.
Mia Möller

ViestiKirjoittaja Lauri Latva-Äijö » 21.11.2009 21:39

Mia Möller kirjoitti:Jos laitan tiedotteen, että ketju on poistettu ja mistä syystä, alkaa todennäköisesti veivaaminen siitä olisiko ketjua saanut poistaa, olisiko se pitänyt poistaa jo aiemmin ja alkuperäisen asian vääntäminen jatkuu kenties uudelleen tiedotteen perään. Plus että ihmiset, jotka eivät lukeneet alkuperäistä ketjua ihmettelevät mistä oikein on kysymys.

Tuokin on tietysti ihan totta - saattaa tosiaan olla niin, että foorumille kuulumaton asia vain sitten korostuu turhaan tuota kautta. Voi olla, että teoriassa oikeaoppinen "linjausajatukseni" ei ollutkaan niin hyvä :-D
Lauri Latva-Äijö

ViestiKirjoittaja Minna Törmänen » 16.01.2011 00:24

jep.. vastaankohan edes oikein. Kun nämä kriteerit oikeinvastaamisellekin ovat älyttömät. Tuntuu, että jokainen pilkku ja piste täytyy olla oikeilla paikoillaan tai muuten tulee noottia. :(

Noh, ääneni tuon taas kuuluville. Mielestäni nykyinen valvoja M.M. on puolueellinen. Hän ei siis poista kaikkia viestejä, joita loukatut pyytää. Mutta anteeksi kaikilta ketkä ei mielipidettäni kestänyt ja älkää tahallaan ymmärtäkö väärin. :) Kiitos. :)
Minna Törmänen

Seuraava

Paluu Yleinen