Koko- paino- pituus- ja kasvuvertailut tänne

Muu keskustelu.

Valvojat: Anna Sinerheimo, Nonna Peltonen

ViestiKirjoittaja Miisa Saharanta » 15.04.2008 18:21

Minna: En mä ainakaan pahastu möhkö vertauksesta :-D ihan itsehän mä sen "adoptoin". Ja me harrastetaan ulkomuotolajia, joten arviot ulkomuodosta on enneminkin toivottavia. Itsehän sitä sokaistuu omille rakkaille otuksilleen joten joskus on paikallaan seisahtua katsomaan josko se oma otus on liian paksu tai laiha :wink: Korkeuteen nyt pahemmin ei voi vaikuttaa :D

OT:
(Saiskohan tosta liike jutskasta oma aiheen? Vaika mä opin kyllä paremmin katsomalla kun lukemalla niin ne neuvot ei koskaan tee pahaa kelleen.. Ja varmasti monikin asia on harjottelukysymys. Mulla on ollut nahka vasta neljä vuotta ja oon nähtävästi jotenkin hidas oppimaan kun se vaan kestää 8) Joskus homma menee hyvin kun katsoo kun joku kokenut vie koiraa ja tekee sit ite heti perässä. Mut miks noi hommat ei voi mennä takaraivoon nopeemmin kun kolmessakymmenessä vuodessa :lol: Siis mulle...
Mut jos tästä sais oman aiheen (mode?) niin mua kiinnostais muiden nahka&pehko omistajien kommentit tosta kehässä liikuttamisesta et olettekos te kokeneet jotain erilaisia haasteita nahkan ja pehkon kanssa? Pehkon kanssa mä pärjään ihan kivasti vaik se menis lujaa. Eikä noiden painossakaan ole eroa joten jossain muussa sen täytyy olla.
Mä uskon et tässä ollaan saman asian kans tavallaan tekemisissä kun jos nahka hyppää päin niin meinaan kaatua ja sattuu. Kun pehko tekee sen niin se on kevempää ja jotenkin erilaista. Toisten asioiden kohdalla noilla vaan on erilainen intensiteetti vai mikä se nyt oli... :wink:

Ja tosiaan mulla ainakin on hyvin kuuliainen ja handleriystävällinen nahka, joka tekee taitavalla handlerilla vaikka voltteja joten vika tätyy olla täysin narun toisessa päässä :evil: Mut jostain syystä kukaan pehkoihminen ei koskaan ole halunnut kokeilla mun nahkaa kehässä. Mistä lie johtuu.. Neuvoja olen kyllä saanut. Kiitos niistä :D )
Sandcastle´sTrustMe"Toivo"
S. SuitsMe"Arvo"
S.ThinkPink"Voitto"
S.AllAboutMe"Esko"
S.TickleMeLittle"Helmi"
S.PopTheQuestion"Chili"
S.TailorMade"Aarre"
MM.SwingOnAStar"Ella"
Ld.BlackBalrog"Osmo"
Miisa Saharanta

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 15.04.2008 18:26

Multa löytyy kanssa yksi Möhkö ja yksi onneksi vähän elegantimpi. Kyllä mun silmää kanssa sellanen "normaali" on nätimpi, koska monella Möhköllä (ainakin mun!) on liian lyhyt runko mun makuuni. Mutta Tarmo nyt on sellanen bodarityyppi muutenkin. Ja kovin solakkana se kans näyttä hassulta kun on niin jytkylä.

Katri ja Möhkö-Tarmo ja Normaali-Teuvo
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Anne Alho » 15.04.2008 20:05

Ketjun innoittaman mittasin nuo omat nahka-urokset. Laku 6v on kotimittauksella n. 61,5cm, eli aika lailla ylärajalla. Kuitenkin Laku tuntuu moneen muhun urokseen verrattuna jopa "pieneltä". (Pieni on vähän väärä sana, eihän tuo tosiaan ole pieni...)

Vekku on taas kooltaan mukavat n. 59,5cm.

Molemmilla on painoa aika lailla tasan 26kg. Laku on hieman löysemmän mallinen, eikä Lakulle muodostu samanlailla lihaksia kuin Vekulle. Vekku taas on kovin lihaksikas kaveri. Kuten Miisa sanoikin, lihakset painavat. ;)
Anne Alho

ViestiKirjoittaja Petra Kurki » 15.04.2008 20:33

Kyllä monet suomalaiset nahkaurokset näyttää minun silmään ainakin ihan sopivan kokoisilta, kun tota omaa on tottunut katsomaan. Mutta toisaalta olen sitä mieltä, että oma koira on liian iso (tietysti kun on rotumääritelmäänkin nähden ylikokoinen) ja on siitä tuomaritkin sanoneet isoksi silloin tosi harvoin kun on kehässä oltu. Åsan Bingoakin juuri ihmettelin, että kuinka se on niin pieni, vaikka on ihan keskikokoinen. :wink:

Mutta noin yleisesti tykkään vahvaluustoisista ja lihaksikkaista uroksista. ;-)
Petra Kurki

ViestiKirjoittaja Sanna Piironen » 15.04.2008 21:45

Kiva kuulla ettei olla "yksin", että jytkyjä riittää... :-D

Itseäni miellyttää silmään enemmän isot ja lihaksikkaat nahkat, mutta silloin itse "käyttötarkoitus" muuttuu...
Isompi koira ei ole enään niin ketterä kuin paimenkoiran pitäisi.
Dalimattas Black Manager “Nalle” 21.3.-06
Willowby She´s The One “Minni” 19.08.-10
Honey Melon Day Damocles "Jimi" 19.3.-96 - 12.3.-06

http://pikkupirulaiset.nettisivu.org/
Sanna Piironen

ViestiKirjoittaja Marika Sandell » 16.04.2008 00:17

Olisiko kellään hyviä vinkkejä joilla sais reenattua jytky nahkan lihaksia. Oma jötkäleeni on jötkäle mutta ei kauhean lihaksikas...näyttää välillä ihan ruipelolta :-D ruipelo on kyllä väärä sana mutta en keksinyt juuri nyt muutakaan :roll: :-D
Paras ystäväni tässä maailmassa on ehdottomasti oma rakas koirani
Marika Sandell

ViestiKirjoittaja Lauri Latva-Äijö » 16.04.2008 01:03

Ehkä monipuolinen ja vaihteleva liikunta erilaisessa maastossa on hyvä keino. Ei tasamaalla vaan metsässä, kallionrinteitä ym. kiiveillen ja reippaasti kulkien. Esim. pallon heittäminen jyrkähköön ylämäkeen om mukavaa (jos ei itse tarvitse noutaa) :-D jne. Yleensä siis monipuolinen ja vaihteleva liikunta...
Lauri Latva-Äijö

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 16.04.2008 02:08

Plus uiminen ja vesijumppa, suossa tai näin runsaslumisena talvena lumessa kahlaaminenkin luulis tekevän tulosta.
Pkcn Irokon The Shining "Merkki"

Sydämen sopukoissa ja muistoissa:
Pkcn Suvinuoskan Anastasia "Milla"
X-rotu Mellu (pystykorva-labbis-hirvikoira-ajokoira mix)
Pkcn Snowpaw Purple Angel "Peppi"

peppermillscollies@gmail.com
http://www.peppermillscollies.com
Heidi Malmivaara

ViestiKirjoittaja Anna Sinerheimo » 16.04.2008 09:45

Marika Sandell kirjoitti:Olisiko kellään hyviä vinkkejä joilla sais reenattua jytky nahkan lihaksia. Oma jötkäleeni on jötkäle mutta ei kauhean lihaksikas...näyttää välillä ihan ruipelolta..

Olemassaolevat lihakset on ne mitkä on, niiden määrää ei voi lisätä, kokoa ja massaa kylläkin. Lihasmassa kasvaa kun se joutuu tekemään äärimmäistä, anaerobista (voima)työtä lyhytkestoisen ajan, ja tätä on koiralle erittäin vaikea toteuttaa, ihmiset menevät punttisalille. Hyppyytys, lyhyet intensiivisen ponnistukset kuten hiekkakuoppamäkien kiipeäminen, lyhytkestoinen uinti tai raskaan taakan lyhyt vedätys ehkä voisi olla keinoja.

Toinen mikä lihasmassaa kasvattaa on hormonit (edelleen sieltä punttisalilta, vitsi vitsi... :-D ). Koska koiralle ei todellakaan syötetä eikä piikitetä mitään testostreonia, ainoa mikä lisää hormonivaikutusta on ikä. Muistelen että sun koira on vielä nuori; ei hätää, kyllä ne lihakset sinne pullahtavat ajan kanssa ihan normaaliliikunnalla.

Sitten tähän voisi vielä paasata noin raamatullisen rasvan ja läskin vaikutuksesta, mutta antaapa olla. Kuitenkin lyhykäisyydessään niin että koiran lihottaminen ei sen lihaksia kasvata. Aikuisella jonkinverran rasvaa voi varastoitua myös lihaksen sisään jolloin lihas näyttää suuremmalta, mutta tämä on lähinnä teoreettinen pointti. Vähäläskisemmässä koirassa ne lihakset kuitenkin erottuvat selvemmin (taas vrt. bodarit jotka ovat ihan törkeän rasvattomia).
Anna Sinerheimo

ViestiKirjoittaja Marika Sandell » 16.04.2008 09:57

Kiitoksia hyvistä vastauksista :D ylämäkireeniä on hieman tehty. Kille täyttää kesällä vasta kaksi joten onneksi tässä ei ole mitään kiirettä :-D
Hypyttänyt olen Killeä kerran kaksi viikossa tai harvemmin, reippaita lenkkejä tehdään. Taitaa mulle olla hieman tutumpaa hevosten lihasreeni kuin koirien :lol:
Paras ystäväni tässä maailmassa on ehdottomasti oma rakas koirani
Marika Sandell

ViestiKirjoittaja Miisa Saharanta » 16.04.2008 11:02

^^Moniko sitten luulee et lihottaminen kasvatta lihasta? Totuus on kuitenkin se että jos ravintoa ei tule tarpeeksi tereenin/liikunnan määrään nähden niin lihaksesta se energia alkaa jossain vaiheessa vapautua myös eli laihtuessa ei lihaksetkaan aina jää jäljelle vaikka kuinka treenais :D
Itse olen huomannut että oma koira on hyvinkin herkkä liikunnan lisäykselle koska liikkuu muutenkin todella paljon. Eli mun suppenan näkemykseni mukaan, jos halutaan kasvattaa lihasmassa niin siihen tarvitaan liikunnan lisäksi myös oikeanlainen ravinto oikeassa määrin ja tämä on se vaikeus kun kaikki on kuitenkin kovin yksilöllistä ;)

Tän tasapainon kanssa itse ole pähkäillyt paljonkin. Tietysti koko tähän yhtälöön vaikuttaa myös se haluttu lopputulos mikä voi sekin poiketa meidän ihmisyksilöiden näkemyksen mukaan kovastikin toisistaan 8)
S. SuitsMe"Arvo"
S.ThinkPink"Voitto"
S.AllAboutMe"Esko"
S.TickleMeLittle"Helmi"
S.PopTheQuestion"Chili"
S.TailorMade"Aarre"
MM.SwingOnAStar"Ella"
Ld.BlackBalrog"Osmo"
Miisa Saharanta

ViestiKirjoittaja Mari Morko » 16.04.2008 11:04

Myös esim. kulmautuminen vaikuttaa siihen miltä lihakset näyttää. Vrt. voimakkaasti kulmautunut koira, jonka lihaksistolla on laajat kiinnityspinnat luustoon ja toinen niukemmin kulmautunut, jonka lihaksisto kiinnittyy pienemmälle alueelle. Sama lihasmassa näyttää noilla koirilla hyvin erilaiselta, toisella se leviää ja toisella pullistuu pateiksi.

Tuosta liikkumisvauhdista vielä. Kookkaalla, hyvin kulmautuneella koiralla on melkoinen ulottuvuus askeleessa. Sellaisella koiralla vauhti ei tule siitä kuinka monta askelta tikutetaan vaan siitä askelpituudesta. Omat koirat on kevyesti pystynyt ravaamaan niin kovaa kuin mä pystyn juoksemaan, Jambin kanssa sai polkupyörälläkin pistellä tosissaan että sai sen laukalle. Sellainen hissutteluravi postimerkkikehässä ei tosiaankaan tuonut sen liikkeitä esille parhaalla tavalla, vaan oli sille lönköttelyä.

En ole mikään superesittäjä, mutta selviydyn koiran kanssa suht asiallisesti kehässä. Kaahottavalle nahkalle opetin kehähallintaa niin että juoksutin sitä nami vasemmassa kädessä ja koiran piti juosta kättä seuraten. Silloin se ei päässyt kaahottamaan mun edelle liikaa. Sama temppu auttoi siihen kun koira oli oppinut tarjoamaan kontaktiseuraamista, joka taas ei kehässä ole toivottavaa.
Mari Morko

ViestiKirjoittaja Jannica Joelsson » 16.04.2008 11:36

Anna Sinerheimo kirjoitti:
Olemassaolevat lihakset on ne mitkä on, niiden määrää ei voi lisätä, kokoa ja massaa kylläkin. Lihasmassa kasvaa kun se joutuu tekemään äärimmäistä, anaerobista (voima)työtä lyhytkestoisen ajan, ja tätä on koiralle erittäin vaikea toteuttaa, ihmiset menevät punttisalille. Hyppyytys, lyhyet intensiivisen ponnistukset kuten hiekkakuoppamäkien kiipeäminen, lyhytkestoinen uinti tai raskaan taakan lyhyt vedätys ehkä voisi olla keinoja.

ja vielä yksi keino; lisätä koiralle painoa. Ranteiden/nilkkojen ympärille ei ehkä ihan onnistu, niin kun ihmisille, mutta esim. kantokassi, selän päälle.
"All knowledge, the totality of all questions and all answers is contained in the dog" Franz Kafka
Jannica Joelsson

ViestiKirjoittaja Salla Perkkiö » 16.04.2008 12:28

Mun mielestä kaksivuotiaan koiran kanssa ei kannata murehtia massan määrästä! Mun tutuilla koirilla lihasmassa on kehittynyt vasta iän myötä koirien ollessa ns. parhaimmillaan vasta noin neljän vuoden iässä. Kaksivuotias Jätkäkin on tollainen solakka vaikka onkin tosi kovassa fyysisessä kunnossa ja liikkuu paljon päivittäin. Viime kesänä "bodasikin" Jannican ehdottamalla tavalla kun kantoi vaelluksella kantoreppua :D .

Hidas kehittyminen on mun mielestä myös luonnollista ja liittyy myös siihen että monesti keskikokoiset ja silti suht koht hitaasti kehittyvät koirarodut ja -tyypit on niitä terveempiä verrattuna suuriin ja nopeasti kehittyviin. Samasta syystä mun mielestä eurooppalainen tulkinta collien ihannekoosta on justiinsa passeli eikä kokoa ainakaan tietoisesti tarvii mun mielestä kasvattaa. Lisäksi näen että kun collie on ravaajatyypin paimenkoira sen kuuluu olla enempi sellanen hoikka, hyvin kulmautunut kestävyysurheilija kuin kovin massava edes lihaksiltaan. En tiedä, mutta musta tuntuu että ainakin välillä näyttelyissä suositaan pikemminkin näyttävyyttä kuin käytännöllisyyttä. Ei ehkä niinkään nahkoilla, mutta ainakin vanhempieni salukeista voin sanoa että se kansainvälinen muotovalio on kyllä tosi iso ja näyttävä (salukimittakaavan möhkö!) mutta häviää nopeudessa ja ketteryydessä mennen tullen kaikille niille aiemmille vaatimattomamman kokoisille tapauksille.

Miettii Salla (joka myös tykkää koiran kokoisista koirista mutta ajaakin kaikessa takaa sitä aiemminkin mainittua kohtuutta jos tavoitteista puhutaan)
Salla Perkkiö

ViestiKirjoittaja Anne Linsuri » 16.04.2008 13:12

Ainut kerta, kun Jesse on mitattu, oli jalostustarkastus ja herra oli 61,5 cm. Paino oli pitkään 28 kg, mutta nelivuotiaana hiukan rotevoitui ja saattaapi painaa nyt jo 30 kg. Kohta se nähdään, kun perjantaina mennään rokotuksille.

Luonnonhoikka, aina pitänyt itsensä sellaisena, että kylkiluut melkein paistaa, mutta lihaksia kiitettävästi. Vinkki lihasten kehittämiseen: alkaa harrastamaan agilitya, niin kohta on melkoinen lihaskimppu käsissä :wink:

Ei se isolle näytä... Mun pikkunen mussukkahan tuo on. Mutta se, mikä jotenkin kummasti kasvattaa kokoa, on nuo Dumbon korvien kokoiset pystykorvat :-D

Mielenkiintoista nähdä, mitä pikkuveljestä tulee. Välillä kaverit veikkaa, että tulee Jesseä isompi, välillä, että pienempi. Paksumpi se on ainakin :lol: Ei taida ihan luonnostaan pitää itseään hoikkana poikkana. No, alkaa ne lihakset Elmollekin kehittymään, kunhan päästään treeni-ikään.
Anne Linsuri

ViestiKirjoittaja Anne Linsuri » 16.04.2008 13:13

Niin, piti vielä lisätä, että ei me hormooneja käytetä, mutta tuetaan kyllä lihasten kasvua erittäin proteiinipitoisella ravinnolla (28 %). Normaalinappuloissa protskua yleensä 21 % tms.
Anne Linsuri

ViestiKirjoittaja Laura Katajamäki » 16.04.2008 13:19

Meidän Riffi on sellanen 60,5-61cm korkeudeltaan, ei virallisesti mitattu. Painaa noin 23-24kg, liikaa painoa ei ole varmasti eikä läskiä tuollaseen viipottajaan oikeen kerrykkään :-D Adam on inan Riffiä matalampi sään kohdalta mutta selvempi säkä ja on pitkäselkäinen. Solakassa kunnossa painaa 27-28kg, luustoltaan reilusti vahvempi kuin Riffi :-)

En olisi myöskään niin huolestunut nuoren koiran massan keräämisestä. Meidänkin Riffi liikkuu paljon vapaana ja metsässä, todellakin juoksee itsekseen myös koko ajan. Heitellään myös palloa jne. Kait sitä massaa tulee perintötekijöiden mukaan ajan kuluessa ja näyttelyitä en niin vakavasti ota. Riffin liikkumista on kiva katsella, se on vaivatonta ja kevyttä, lähtee hyvin sähäkästi pallonkin perään :D
Laura Katajamäki

Re: Uros nahkojen säkä...

ViestiKirjoittaja Nina Lindfors » 23.04.2008 23:28

Meillä korkeutta noin 61 cm ja painoa oli reilu kuukausi sitten punnituksessa 26 kg.
~ Mitä enemmän opin tuntemaan ihmisiä, sitä parempana pidän koiraani ~
Nina Lindfors

ViestiKirjoittaja Erna Nurmiranta » 24.04.2008 09:43

Tarmo taitaa olla palstalaisten urosten pienemmästä päästä, korkeudeksi on kotimittauksella saatu n. 58 cm ja painoa on n. 24 kg. Luustoa on sanottu keskivahvaksi näyttelyissä, mutta kyllä tuo aika pieneltä vaikuttaa muihin uroksiin verrattuna, vaikka onkin korkeudeltaan keskikokoa. Ikää on vasta 1,5 v, joten ehkä ajan mittaan tulee vahvemmaksi. Lihaksia kyllä on ja muutenkin on aika timmissä kunnossa.. :D
RTK1 Asandzan Caspian 04/09 "Olli"
sijoituksessa RTK1 EE JMVA Talvilinnan Miina Mitäs Mitäs 10/13 "Miina"

RIP Dandinas Put On The Line 09/06 "Tarmo"
Erna Nurmiranta

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 24.04.2008 11:59

Meidän Tarmo oli kanssa sellanen kukkakeppi, kunnes n. 3-vuotiaana sai massaa (vähän liikaakin...) ja muuttui mörssäriksi.

Jotta ei kannata huolehtia nuoren uroksen kanssa.

Parempi hitaasti kypsyvä, kun sellanen broileri joka on jo pentuna "valmis" ja menee sitten "yli".

Katri

Kotosalla:
Timonan Paradise Paige
Timonan Viking Viggo
Timonan Clouds Can Catch

Muistoissa:
Walanos Huckleberry Finn
Timonan Jaromir Jagr
Timonan Xyliet Xylona
Selbit Hunky Dory
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Laura Katajamäki » 24.04.2008 16:20

^ Tuo on kyllä totta. Riffikin on kaikinpuolin hitaasti kypsyvä kakara (2,5v. :-D ) ja onhan se ihan hyvä ettei kroppa ole turhan raskas, kun pyörii ja lentelee välillä miten sattuu. Toistaiseksi on selvitty vain vähän kärsineillä hampailla ja paikatulla kielellä :P
Laura Katajamäki

Koko- paino- pituus ja kasvuvertailut tänne.

ViestiKirjoittaja Anna Vainikka » 14.09.2008 16:42

Kysymys kuulostaa todellä tyhmältä mutta on nyt kyllä tarpeellinen :D

Tarkoituksena on siis ostaa meidän nuorelle nahkaneidille häkkiä autoon ja tulevan koon arvioiminen on ihan pikkaisen hankalaa. Miten pitkiä collienne siis ovat? Mahtaisiko tuo neito mahtua aikuisena 81 cm pitkään häkkiin vai pitäisikö olla 90 senttinen? Korkeuden arvioiminen on huomattavasti helpompaa ja leveyttähän tuo ei kasva juuri ollenkaan :P
Anna Vainikka

Re: Miten pitkiä teidän collienne ovat?

ViestiKirjoittaja Miisa Saharanta » 14.09.2008 16:59

Toivon rungon pituus n. 70cm + pää n. 25cm :lol: Rungon leveys n. 20cm ja rinnanympärys 74cm. Tuli noi muut niinkun bonuksena :smt005
Ja nää hyvinkin epämääräisesti mitattu äsken eteisessä :P
Ja kysessä siis aikuinen keskikokoinen uros.

Miisa ja Pönö
S. SuitsMe"Arvo"
S.ThinkPink"Voitto"
S.AllAboutMe"Esko"
S.TickleMeLittle"Helmi"
S.PopTheQuestion"Chili"
S.TailorMade"Aarre"
MM.SwingOnAStar"Ella"
Ld.BlackBalrog"Osmo"
Miisa Saharanta

Re: Miten pitkiä teidän collienne ovat?

ViestiKirjoittaja Miisa Saharanta » 14.09.2008 17:12

Käpy näytti olevan 65cm pitkä ilman päätä :mrgreen: eli siin aikuisen nartun mittaa...
Onni oli Toivon kans saman pitunen mut rinnanympärys oli sit isompi :wink:
S. SuitsMe"Arvo"
S.ThinkPink"Voitto"
S.AllAboutMe"Esko"
S.TickleMeLittle"Helmi"
S.PopTheQuestion"Chili"
S.TailorMade"Aarre"
MM.SwingOnAStar"Ella"
Ld.BlackBalrog"Osmo"
Miisa Saharanta

puolivuotias uros pehko

ViestiKirjoittaja Aleksandra Lehmus » 30.09.2008 01:56

Heippa!

Mikä teidän uroksenne säkäkorkeus ja paino on puolivuotiaana?
Sen takia vaan kyselen kun olen miettinyt että jääkö meidän koira liian pieneksi :(

Kiitoksia paljon kaikille vastaajille jo etukäteen :D
Aleksandra Lehmus

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen