Koko- paino- pituus- ja kasvuvertailut tänne

Muu keskustelu.

Valvojat: Anna Sinerheimo, Nonna Peltonen

Koko- paino- pituus- ja kasvuvertailut tänne

ViestiKirjoittaja Sanna Piironen » 13.04.2008 22:58

Ihan mielenkiinnolla kyselisin minkä kokoisia nahka uroksenne ovat?
Meidän Nalle on n.62-63 cm ja painaa 30kg, eli aikamoinen jötikkä. 8)

Moni on kiinnittänyt huomiota poitsun kokoon. Kun ei kuulema ole näkynyt noin isoja nahkoja.
Missä ne "isot" (max. korkuiset) nahka poitsut oikein piilottelevat. Meillä molemmat olleet tuollaisia isoja
yli säkäisiä, joten on niitä varmaan enemmänkin! :-D
Dalimattas Black Manager “Nalle” 21.3.-06
Willowby She´s The One “Minni” 19.08.-10
Honey Melon Day Damocles "Jimi" 19.3.-96 - 12.3.-06

http://pikkupirulaiset.nettisivu.org/
Sanna Piironen

ViestiKirjoittaja Marika Sandell » 14.04.2008 00:17

Täällä on ainakin yksi nahka jötkäle :-D
Kille taitaa olla juuri 61 cm korkea tai pikkuisen enemmän. Pitäisi varmaan väsätä oma säkämittari ja mitata Killen korkeus.
Voimaakin löytyy vaikka kuinka paljon :shock:
Kille painaa tällä hetkellä 26 kg eli ihan hyvän painoinen ainakin ell:n mukaan :)
Paras ystäväni tässä maailmassa on ehdottomasti oma rakas koirani
Marika Sandell

ViestiKirjoittaja Saara Vihma » 14.04.2008 00:21

Täältä löytyy myös iso otus :-D Nahkapoika 14kk on 63-64cm. Tämänhetkistä painoa ei ole tiedossa.
Itse en ole oikein sisäistänyt tuon olevan jotenkin iso, kun en ole aiemmin collieta omistanut, ja toinen koirani on narttu ja 65cm (monirotuinen) :D
Toki sitä on jo muutamalta collieihmiseltä saanut kuulla tuosta koosta.
Saara Vihma

ViestiKirjoittaja Anna Sinerheimo » 14.04.2008 00:59

Meidän Antti (Dalimattas Blue Phantom, 1992 - 2006) oli "virallisesti" mitattuna 64 cm, enkä silloin aikoinaan pitänyt sitä edes suurena, näytelmäkehissä se oli silloin ehkä sellainen keskikokoinen. Jotenkin tuntuu että urokset kyllä ovat pienentyneet, vai onko ne isot pojat sitten vaan jääneet kotiin?
Anna Sinerheimo

ViestiKirjoittaja Anna Sinerheimo » 14.04.2008 01:01

... jaa tuota painoakin tuossa kyseltiin: Antti painoi parhaassa kunnossaan 27 kiloa, monesti paljon vähemmänkin kun tykkäsi itse pitää itsensä melko hoikkana.
Anna Sinerheimo

ViestiKirjoittaja Lauri Latva-Äijö » 14.04.2008 01:31

..."nuori Antti" (erotuksena Annan Anttiin) on säkäkorkeudeltaan noin 62 cm.
Mutta herra on aika roteva. Painoa oli helmikuussa (eläinlääkärin tarkka punnitus lonkkakuvausta ennen) 29,6 kg,
mutta parhaimillaan on ollut 32 kg :shock: Voimaa herrassa on kuin pienessä kylässä :-D

Itseluottamukseni oli kyllä lähellä horjua, kun Turun kv. näyttelyssä 2006 joku tyttönahkan omistaja kysyi: "mikä toi on ?" :-)

Kyllä noita isoja nahkoja näkee enemmän kesän ulkonäyttelyissä...
Lauri Latva-Äijö

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 14.04.2008 09:55

Meillä on molemmat pojat 61 ja Tarmo on parhaimmillaan painanut yli 30 kiloa. Mutta se onkin sellanen Tampereen Arsi Harju :-)

Katri
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Minna_Saarinen » 14.04.2008 11:10

Vilin mittaamisen lopetin kotona kun se oli 9kk ja 60cm... Näyttelyssä se on kertaalleen mitattu 62cm ja jalostustarkastuksessa 60cm. Siltä väliltä on sitten varmaankin se totuus. Painoa on joskus ollut se 30kg, mutta mun mielestä se on hyvässä kunnossa kun painoa on pari kiloa vähemmän 8)
Minna_Saarinen

ViestiKirjoittaja Mari Morko » 14.04.2008 12:56

Edesmennyt Jambi-nahka mitattiin kanssa "virallisesti" mittanauhalla :roll: 64 cm, mutta mä en sitä ihan purematta niele. Mutta yli 61 se oli eli ylikorkea. Painoa sopivassa kunnossa 28-29 kg. Jambin kanssa sai monta kertaa kuulla että ei se näytä isolta, ennen kuin viereen pannaan pienempi tapaus. Oli siis kuitenkin kaikinpuolin sopusuhtainen.

Poikansa Bardi tuntuukin sitten ihan kääpiöltä, vaikkei sekään mikään ihan pieni ole. 24 kg viimeisimmässä punnituksessa ja säkä arviolta 59-60 cm.
Mari Morko

ViestiKirjoittaja Petra Kurki » 14.04.2008 14:22

Meidän Tomppa on mitattu suht luotettavasti 62,5 cm korkeaksi, tosin virallinen ei sekään tulos ole. Painoa on yli 30 kg. Ja koira on kyllä kaikessa suhteessa ylisuuri nahka. :-D Ei ole läski, mutta todella roteva.
Petra Kurki

ViestiKirjoittaja Salla Perkkiö » 14.04.2008 15:49

Musta taas on tuntunut että nahkat senkun suurenee... Mutta mä käynkin tosi harvoin näytelmissä tilannetta katsastamassa. Tuo oma uros on aika isokokoinen: 2-vuotiaana säkäkorkeudeltaan aika lailla sen maksimin verran eli 61 cm tai jopa vähän enemmän... Painoa on alle 26 kg vaikka aika isoluinen onkin, sopivassa lihassa mielestäni - lihaskunto hyvä muttei turhaa höttöä.

Salla ja Jätkäpätkä
Salla Perkkiö

ViestiKirjoittaja Elina Riipi » 14.04.2008 18:51

Ja otetaas vertailun vuoksi tuo minimalli tänne mukaan :-D

Eli Rasmus.. säkäkorkeudeksi on mitattu semi-virallisesti nurmipohjalla 54cm (nahkakatselmus) ja sitten ei niin virallisesti eli kotona mittauskerrasta riippuen noin sentin heitoin 56-57cm kovalla pohjalla ryhdikkäästi varvistellen seisoessa :P :lol:

Painoa herralla on 22.5kg hyvässä timmissä kunnossa ja välillä tuhdimmassa kunnossa noin pari kiloa enemmän.
Elina Riipi

ViestiKirjoittaja Anja Kotilainen » 14.04.2008 20:41

Petra Kurki kirjoitti:Meidän Tomppa on mitattu suht luotettavasti 62,5 cm korkeaksi, tosin virallinen ei sekään tulos ole. Painoa on yli 30 kg. Ja koira on kyllä kaikessa suhteessa ylisuuri nahka. :-D Ei ole läski, mutta todella roteva.

Nuka 16 kk, säkä "kotimitalla" 61 cm ja paino 28,8 kg (Tompan jälkeläinen)
Anja Kotilainen

ViestiKirjoittaja Minna_Saarinen » 14.04.2008 21:52

Vaikka toi oma siellä norsu-rajalla huiteleekin niin jalostuksen tavoitteena tuskin on ainakaan saada enää yhtään suurempia uroksia aikaan... Tuntuu että kun koko kasvaa katoaa sellainen tietynlainen jokin eleganssi. Marin Jambi oli UPEA, vaikka olikin suuri! Mutta mun mielestäni näytelmä kehissä nää isot (oma mukaan lukien ehdottomasti) on hieman turhan möhköjä ;-) Olkoon sitten vaikka niin että mulla on kieroutunut käsitys oikean tyyppisestä nahka uroksesta. Selkeä vahva urosleima voi olla vaikka uros ei olisikaan ylikorkea. Kohtuus kaikessa.
Minna_Saarinen

ViestiKirjoittaja Åsa Wilkman » 14.04.2008 22:34

Bingoni on keskikokoinen ja keskivahva, säkä 59cm(viral.mitta + kotimitta) ja painoa tällä hetkellä hieman alle 24kg. Muutama vuos sitten oli vielä 25kg kun lihaksiakin oli enemmän. On monta kertaa sanottu pieneksi urokseksi.
Poika, Rambo vahvaluustoinen ja lihaksikas on 61 cm ja n.29 kg.
Åsa

*Somewhere over the rainbow skies are blue, and the dreams that you dare of dream really do come true.*
Åsa Wilkman

ViestiKirjoittaja Salla Perkkiö » 14.04.2008 23:10

Juu, Åsan Bingon kokoinen oli myös oma Rommini ja näytti aina pieneltä uroskehässä. Sillä mä oikeestaan olen ihmetellytkin että missä ne keskikokoa pienemmät urokset oikein on, ketjussa aiemmin mainittua Rasmusta en liene koskaan tavannut! Minäkin olen sillä kannalla että keskikoko on hyvä koko!

(...Ja kohtuus kaikessa muussakin, olen monesti naureskellut kun Jätkän ainokaisessa virallisessa näyttelyarvostelussa lukee mustaa valkoisella että liian isot silmät :shock: - onneksi ei haittaa koiraa moinen "vika" :lol: pikemminkin päinvastoin!)

Salla
Salla Perkkiö

ViestiKirjoittaja Lauri Latva-Äijö » 15.04.2008 00:22

Vielä ei ole kehässä isompaa nahkaa vastaan tullut, mutta eihän me monessa näytelmässä edes olla käyty...
Ehkä Tomppa olisi jo vähän isompi?

Mutta kyllä isokin nahka voi olla tasapainoinen ja tyylikäs. Antti liikkuu mielestäni hienosti, mutta kunnon ravi
edellyttää että handleri juoksee oikeasti todella nopeasti - ja tilaa pitää silloin
olla lentokentän verran :-D

Suhtautuminen tuomareilla vaihtelee - ehkä ulkomaalaiset arvostavat enemmän isoja nahkauroksia?
Lauri Latva-Äijö

ViestiKirjoittaja Anna Sinerheimo » 15.04.2008 01:15

Mäkään en tykkää että nahka (uros tai narttu) on "möhkö" mutta pelkkä korkeus ei siitä kyllä sitä tee. Pienikin koira voi olla raskas jos se on vankan rakenteen lisäksi tuhdissa kunnossa... Olisko joku laskukaava jolla voisi vertailla "painoindeksiä"?

Meidän Hessu, joka on "nykynormaalikeskikoko"(?) elikkä 59 senttiä, on sopivassa kunnossaan painanut saman verran kuin itseään 5 senttiä korkeampi Antti, elikä sen 27 kiloa. Kukahan on "möhkö"?
Anna Sinerheimo

ViestiKirjoittaja Mari Morko » 15.04.2008 11:24

Minna_Saarinen kirjoitti:Marin Jambi oli UPEA, vaikka olikin suuri!

Kiitos Minna, Mastodontissa oli koiraa koko rahan edestä :smt045

Samaa mieltä siitä että pelkkä säkäkorkeus ei kerro kaikkea. Koostaan huolimatta Jambi ei koskaan ollut yli 30 kg, kuten moni muu samaa kokoluokkaa oleva näyttää olevan. "Hyvässä näyttelykunnossa", eli mun makuun jo vähän läski, se oli 29 kg, itse tykkäsin siitä 27,5-28 kg painossa. Siinä oli mun mielestä aika optimaalinen koko/painosuhde pk-koiralle. Jos kiteytttää niin se oli sellainen pitkänmatkanjuoksija-tyyppinen, kun taas vaikka Mian Lassi (S. Trick of Treat) ei ollut iso säkäkorkeudeltaan, mutta muuten enemmän sellainen bodarityyppi.
Mari Morko

ViestiKirjoittaja Miisa Saharanta » 15.04.2008 15:58

No niin ja sitten se möhköosasto ilmottautuu :P

Onnin säkä on jotain palttiaralla 60cm. Kehässä mahtui 61cm mitan alle. Painoa on "parhaimmillaan" ollut sellanen 29kg nyt varmaan vähemmän kun on enemmän tollasessa ratajuoksu kunnossa. Ei kuitenkaan anna kokoistaan vaikutelmaa vaan ehkä jotenkin keveämmän (mun subjektiivinen mielipide).
Elinan Rasmun velipuoli Toivo Töppönen ystävien kesken Pönö vaan on ehkä 57-58cm korkea. Mittaamisen lopetin kun maaginen 56cm tuli täyteen :oops: Mut Pönö on sitten kai se kaikkien mainitsema möhkö koska painaa sellasen 28kg. Tosin aika lihaksikas elukka toi on myös et eikös se lihas paina enemmän kun läski :roll: Mut saa tulla puristelemaan kun kehässä nähdään :wink:
Mulle koira on hyvässä kunnossa kun se ei ole löysä ja näyttää kauniin "pyöreältä" ja lihaksikkaalta. Itse en niin välitä kapeasta vaikutelmasta rungossa oli se sitten vaikka hoikkuutta :-) Pönö on saanut kyllä myös tuomareilta kiitosta lihaksista, joten kai sillä niitä on.. ja onhan se kauneus myös katsojan silmässä. Toiset tykkää kaposista ja tosiet pönömmistä, kunhan ei nyt ihan liiottelun puolelle mene eli et terveydestä tingitään :?

Ja toki myönnän et Toivo on ihan tarkoituksella massassa kun hoikempana näyttää jotenkin hassulta :lol: Mut tosiaan keskikokoiseksi toi on aina mainittu, pieneksi ei koskaan. Paitsi mä itte kun aina vertaan sitä Onniin :shock:
Sandcastle´sTrustMe"Toivo"
S. SuitsMe"Arvo"
S.ThinkPink"Voitto"
S.AllAboutMe"Esko"
S.TickleMeLittle"Helmi"
S.PopTheQuestion"Chili"
S.TailorMade"Aarre"
MM.SwingOnAStar"Ella"
Ld.BlackBalrog"Osmo"
Miisa Saharanta

ViestiKirjoittaja Päivi Kaski » 15.04.2008 16:44

Lauri Latva-Äijö kirjoitti:kunnon ravi
edellyttää että handleri juoksee oikeasti todella nopeasti - ja tilaa pitää silloin
olla lentokentän verran :-D

En nahkoista mitään ymmärrä eikä tämäkään kuulu varsinaiseen aiheeseen, mutta onko tosiaan niin, että nahkan on kaahattava miljoonaa, että liikkeet erottuvat kunnolla? Pitkäkarvoilla asia ei minusta ole ihan noin yksioikoinen.
Päivi Kaski

ViestiKirjoittaja Miisa Saharanta » 15.04.2008 16:58

No tässä mun vastaus tohon Päivin OT kysymykseen: Mun nahka ainakin kaahaa koska sen vauhtia on jotenkin mulle liian vaikea saada aisoihin :lol: Pitkiksen kanssa ei ole yhtään sama ongelma vaikka sekin etenee kyllä kehässä mun edellä ja samalla tavalla on harjoiteltu molempien kanssa. Se energia noissa kahdessa vaan on jotenkin ihan eri tasolla :-) etenkin siis kehässä kun Toivo rakastaa sitä hommaa ja joskus jopa hivenen liiankin innokkaasti tälläselle hitaalle hiihtäjälle.

Ja joskus huvittaa kun ystävälliset ihmiset antavat neuvoja kuinka sitä vauhtia hillitään..Ens kerralla toivon et halukkaat voi näyttää sen käytännössä koska ihan jopa yks ihminen siihen on noiden kans pystynyt :wink: Siis niin ettei se liike rikkoonnu.
Mut ei se mitään me jatketaan harjoituksia ja ehkä viel jonain päivänä se jarrukin löytyy tai mä pysyn perässä paremmin.... :oops:

Niin ja jos mä kävelen reippaasti niin koira tuskin edes ravaa joten ton koiran hidas ravi on mulle jo aika kova vauhti. Ja mun puolesta menkööt vaikka liian kovaa kunhan nauttii siitä mitä tekee :D
S. SuitsMe"Arvo"
S.ThinkPink"Voitto"
S.AllAboutMe"Esko"
S.TickleMeLittle"Helmi"
S.PopTheQuestion"Chili"
S.TailorMade"Aarre"
MM.SwingOnAStar"Ella"
Ld.BlackBalrog"Osmo"
Miisa Saharanta

ViestiKirjoittaja Miisa Saharanta » 15.04.2008 17:02

Pitäisköhän mun tarkentaa et noiden etennpäin pyrkimys on ihan eri tasolla kehässä. Ja kun mä yritän rajoittaa nahkan melko voimakasta halua pyrkiä eteen päin ja tehdä sen niin etten häiritse itse liikettä niin se ei multa yleensä onnistu. Tätäköhän mä tarkotin :roll: No joo yrittäkää ymmärtää :-D
S. SuitsMe"Arvo"
S.ThinkPink"Voitto"
S.AllAboutMe"Esko"
S.TickleMeLittle"Helmi"
S.PopTheQuestion"Chili"
S.TailorMade"Aarre"
MM.SwingOnAStar"Ella"
Ld.BlackBalrog"Osmo"
Miisa Saharanta

ViestiKirjoittaja Minna_Saarinen » 15.04.2008 17:26

Möhkö ei nyt ollut tarkoitettu sitten negatiivisena :-D Mä tykkään isoista, vahvoista, lihaksikkaista, urosmaisista uroksista joissa on sitä massaakin. Mutta nimenomaan lihaksina, löysyys ei oo mun silmään kaunista. Mutta kun oon myös sitä mieltä turhan paljon on niitä nahkauroksia siellä kokorajojen yläpuolella tai ylärajalla. Kokoa ei siis ole ehkä jalostuksellisesti ole tarpeen kasvattaa enempää.

Palaan aiheeseen kun osaan sanoa mitä selvällä suomella mitä tarkoitan... :lol:
Minna_Saarinen

ViestiKirjoittaja Lauri Latva-Äijö » 15.04.2008 17:47

^ varmasti treenauskysymyskin, mutta esim. sen kunnollisen maatavoittavan ravin saanti edellyttää isolta nahkalta vauhtia...
Tai se vauhtihan on nahkalle pientä, monelle esittäjälle tosin aika paljon sitten :D

Muuten meidän herra löntystelee, miettii kävelisikö yhä ravin sijasta ja katselee haukotellen ympäristön tyttöjä ja etsii tuttuja katsojista :-D
Lauri Latva-Äijö

Seuraava

Paluu Yleinen