Kevyet korvat, korvapainosalva ja muut konstit

Muu keskustelu.

Valvojat: Anna Sinerheimo, Nonna Peltonen

Maitoliima

ViestiKirjoittaja Jenny Tommila » 03.02.2009 23:32

Kävin prismassa kyselemässä maitoliimaa ja myyjät nauroivat ettei sellaita ole olemassakaan :D
Mitä tämä ihme aine on ja miten sitä korvien fiksaamisessa käytän:)?
Jenny Tommila

Re: Maitoliima

ViestiKirjoittaja Jenny Tommila » 03.02.2009 23:33

Anteeksi kirjoitusvirheet :)
Blue Time's Be Loved Return "Nelli"
Zarecon's Exceptional "Hoppu"
http://neppa.kotisivukone.com
Jenny Tommila

Re: Maitoliima

ViestiKirjoittaja Sanna Laakso » 03.02.2009 23:33

rautakaupoista saa Kiillon maitoliimaa
Sanna Laakso

Re: Kevyet korvat, korvapainosalva ja muut konstit

ViestiKirjoittaja Kirsi Kontuvirta » 04.02.2009 16:19

Heitänpä minäkin kysymyksen sekaan...

Eli meillä kärsitään hieman kevyistä korvista, painosalvaa ei siis tarvitse laittaa kovin paljoa, kun korvat asettuvat nätisti. Ongelmana on vain se, että toinen koiramme on kokenut painosalvan sellaiseksi herkuksi, että on heti silmän välttäessä nuolemassa salvat pois tämän kevytkorvaisen yksilön korvista :twisted: Olen kokeillut laittaa chilijauhetta salvan päälle, mutta siltikin korvat ovat kauttaaltaan puhtaaksi "kalutut"... Eli siis, olisiko olemassa vielä jotakin tehokkaampaa pahanmakuista ainetta, jota salvan päälle voisi kokeilla? Liimaa olen käyttänyt välillä, mutta liimanjämien poisto on sellainen urakka, että mieluummin suosisin tuota painosalvaa...
FI TVA BH Calibra's Goldilocks "Hupi"
FI TVA FI MVA Koiruuksien Siiri Tuuliviiri "Sintti"
Kirsi Kontuvirta

ViestiKirjoittaja Jenni Aaltonen » 04.02.2009 16:35

Kirsi, millä olet yrittänyt poistaa liimajäämiä? koska meidän pitkäkarvaneidillä lähti ainakin todella hyvin ja helposti irti minkkiöljyllä jota käsittääkseni saa ainakin mustista&mirristä :-)
Kuva
Jenni Aaltonen

ViestiKirjoittaja Kirsi Kontuvirta » 04.02.2009 16:59

Rypsiöljyt ja neoamiseptit on kokeiltu liimanpoistossa, mutta silti on suuritöistä. Ja varmaan sekin vaikuttaa, etten ole oikein osannut siististi liimata... :? Tuota minkkiöljyä voisi tietysti joskus kokeilla, sekin ilmeisesti pehmentää liimanjämät, jolloin irtoavat helpommin?
Kirsi Kontuvirta

ViestiKirjoittaja Rita Mielonen » 05.02.2009 18:22

Noniin pitääpä taas hakea selvennystä täältä :-D Tässä joku kertoi että ihan tavan eri-keeper liima kävisi laitettavaksi korviin? ja tänään kävin täällä outokummun apteekissa tuon painosalva reseptin kanssa, ja eihän sitä täällä ollut, pitäisi tilata aineet ja tehdä tyyliin 5kg annos. Että ei voi sit sitäkään ostaa. :? alan nyt aika varmasti kallistumaan purkan puoleen, se tuntus pysyvän ainaki ja sen saa irtikin sitte kun karvoja vaan napsii vähä lyhkäsemmäksi. Eikös se purkkamöntti laiteta sitten korvan sisäpuolelle taitteeseen?
Silver Willow's Rough Collies.
Rita Mielonen

ViestiKirjoittaja Kirsi Kontuvirta » 05.02.2009 19:41

Rita, itse olen joskus ostanut painosalvaa Joensuun yliopiston apteekista, myyvät 50 g purkkeja. Purkka tuskin voi olla yhtä hyvä keino kuin painosalva, koska ei sisällä niitä pehmentäviä ainesosia.
Kirsi Kontuvirta

ViestiKirjoittaja Kaisa Leino » 05.02.2009 21:14

Purkkapainot toimi sheltillä ihan hyvin, tosin niitä pitää uusia jos meinaavat irtoamaan ruveta. Nätisti taittuivat korvat ja vielä nyt 6-vuotiaanakin oikein nätit.
fix-sheltti Väinö s. 29.10.2002
Kangasvuokon Waterloo "Minni" s.30.8.2008

Tekemisen meininkiä ja olemassaolon riemua
Kaisa Leino

ViestiKirjoittaja Rita Mielonen » 06.02.2009 20:24

Ookei, kunhan pääsis joensuussa käymään joskus kun ei itellä autoo ole.. laitoin tuolle nyt purkat testiks, hyvin ovat pysyny ainaki vielä. Heti paljo paremman näkönen ku ei sojota korvat iha ylhäällä :)
Silver Willow's Rough Collies.
Rita Mielonen

ViestiKirjoittaja Kirsi Leppälammi » 06.02.2009 20:38

Korvien maailma on minulle niin mystinen, että mitään suurempia neuvoja en osaa antaa. :-D

Tuosta purkasta haluan kuitenkin vähän varoittaa. Itse erehdyin laittamaan koiralleni "varmuuden vuoksi" purkkaa toiseen korvaan ennen vuoden 2007 Voittaja-näyttelyä. Illalla laitoin, ja näyttelypaikalla hyvissä ajoin otin pois. Seurauksena oli todella kamala korvalehden turpoaminen ja iltaa kohden koveneva kipu. Näyttelypaikalla en vielä tajunnut mistä kyse, vaan ihmettelin vain kun korva yhtäkkiä oli valahtanut "poskelleen". Turpoaminen jatkui ja illalla sitten jo näkikin, että koira oli saanut jonkun allergisen reaktion tuosta purkkamerkistä (aikaisemmista purkkakokeilusta ei ollut tullut mitään). En kyllä muista edes mitä purkkaa oli. Mutta siis kannattaa olla tosi tarkka ja seurailla vaikutusta.

Kyseinen koira ei ole tuon tapauksen jälkeen reagoinut mihinkään allergisilla oireilla. Eli mitenkään herkkänä en osaa koiraa pitää. Kyseisessä purkkamerkissä oli vain jotan, joka ei koiran korvaan sopinut.

Weea (2/07, TK2 RTK1 BH Say Wuf Wonder Why)
Hoax (6/10, TK1 BH Say Wuf Hidden Hoax)
LaaLaa (7/14 EE JMVA Merry Moonray's Firefox)
Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja SINIKKA PURSIAINEN » 06.02.2009 20:47

Collien korvapaino salvaa saa Yliopistollisesta apteekista.Meilläkään täällä ei semmoista ole.Ystävällinen apteekkari toi Varkauden
Yliopistollisesta minullekkin .
SINIKKA PURSIAINEN

ViestiKirjoittaja Kaisa Leino » 07.02.2009 21:51

Kirsi Leppälammi kirjoitti:Korvien maailma on minulle niin mystinen, että mitään suurempia neuvoja en osaa antaa. :-D

Tuosta purkasta haluan kuitenkin vähän varoittaa. Itse erehdyin laittamaan koiralleni "varmuuden vuoksi" purkkaa toiseen korvaan ennen vuoden 2007 Voittaja-näyttelyä. Illalla laitoin, ja näyttelypaikalla hyvissä ajoin otin pois. Seurauksena oli todella kamala korvalehden turpoaminen ja iltaa kohden koveneva kipu. Näyttelypaikalla en vielä tajunnut mistä kyse, vaan ihmettelin vain kun korva yhtäkkiä oli valahtanut "poskelleen". Turpoaminen jatkui ja illalla sitten jo näkikin, että koira oli saanut jonkun allergisen reaktion tuosta purkkamerkistä (aikaisemmista purkkakokeilusta ei ollut tullut mitään). En kyllä muista edes mitä purkkaa oli. Mutta siis kannattaa olla tosi tarkka ja seurailla vaikutusta.

Kyseinen koira ei ole tuon tapauksen jälkeen reagoinut mihinkään allergisilla oireilla. Eli mitenkään herkkänä en osaa koiraa pitää. Kyseisessä purkkamerkissä oli vain jotan, joka ei koiran korvaan sopinut.

Mälläsitkö purkkaa suussa pitkän aikaa, vai länttäsitkö korvaan heti kun oli pehmoista? Meillä purkasta natusteltiin maku pois ja sitten korvaan, ei tullut mitään reaktioita vaikka taisi olla useampaakin merkkiä. Hurja reaktio kyllä, varmasti säikäytti! Hienoa että kerroit tuosta tapauksesta, ei tuollainen tule mieleen jos ei ole törmännyt vastaavaan reaktioon.

Minnillä ei painoja pidetä, taipukoon jos on taipuakseen. Yhdellä tutun colliella korvat lupsahtivat ihan omia aikojaan kun kasvoi aikuiseksi, nämä tapaukset kait vähän harvinaisempia?

Kaisa Leino

ViestiKirjoittaja Kirsi Leppälammi » 07.02.2009 22:00

Kyllä sitä aika kauan yritin pureskella, joten tuskin siitä oli kysymys. Harmi etten muista enää merkkiä. Oli kuitenkin joku tuollainen lasten "yksittäisesti myytävä" suurempi purkka. Ei siis mitään tunnetumpaa merkkiä.

Weea (2/07, TK2 RTK1 BH Say Wuf Wonder Why)
Hoax (6/10, TK1 BH Say Wuf Hidden Hoax)
LaaLaa (7/14 EE JMVA Merry Moonray's Firefox)
Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja Kaisa Leino » 08.02.2009 21:43

Meillä taisi olla enimmäkseen jotain perusjenkkiä tai muuta vastaavaa. Alkoi nyt kuuden vuoden viiveellä kauhistuttamaan mitä olisi voinut käydä purkkapainojen kanssa. Purkassa se hankala puoli, että koirasta ihmisen sylki on mitä parhainta herkkua, uskaltaisin väittää jokaisen koiraihmisen kaivelleen tien poskesta löytyneitä puhkisyötyjä purkkia koiransa suusta...

Toimiiko muuten miten, jos pistää Kynneliä painon päälle, luulisi estävän toista koiraa pistämässä painoja parempiin suihin?

Kaisa Leino

ViestiKirjoittaja Hanna Ollikainen » 12.02.2009 16:16

Maitoliima on ainoa liima jota saa laittaa :!: Samaa ainetta on myös tekstiili- ja maitoliima. Rautakaupoista löytyy varmaan parhaiten.
Hanna Ollikainen

ViestiKirjoittaja Tuukka Latunen » 10.01.2010 18:50

Mietin että kun meidän 10kk colliella on aika pystyt korvat, että saisiko niitä enään lerpattamaan?
Vai onko se niin vaarallista jos korvat ovat pystyt? En ole oikein ekspertti kun tämä on vasta ensimmäinen collie minulla. :)
-Ruffenuff Super Caravelle "Minni"
Tuukka Latunen

ViestiKirjoittaja Suvi Lod » 10.01.2010 21:02

Mä olen pitänyt hampaiden vaihtumisikää "rajana", sen jälkeen korvia hoitamalla saattaa saada ne hetkeksi jos toiseksi pysymään alhaalla, mutta kokoaikaisesti - tuskin. Toki voi poikkeuksiakin olla, kuin myös toiseen suuntaan, vaikka korvia olisi kuinka hyvin hoidettu pennusta asti, ne saattavat silti jäädä pystyiksi / kevyiksi.

Sen enempää sairauksia kuin mitään muitakaan ongelmia en ole koskaan kuullut, että yksikään koira olisi pystyjen korviensa takia saanut, lähinnä se taitaa olla omistajalla estetiikka-kysymys, näin ainakin allekirjoittaneella. Mä en halua katsoa koiriani pystykorvaisina kotioloissa, joten pidän niitä teipeissä/liimoissa/painoissa, vaikka koirat olisivat täysin kotikoiria. :D
Suvi Lod

ViestiKirjoittaja Mari Niemi » 10.01.2010 22:17

Näyttelyiden kannalta pystykorvaisuus on ongelma, koiralle asia on herttaisen yhdentekevä :)
Jos siis on pienintäkään ajatusta ehkä käydä näyttelyissä, kannattaa korvia koittaa hoitaa. Kehään toki saa mennä pystykorvankin kanssa, mutta ilme on koiralla sitten niin rodulle epätyypillinen (=suhteessa siihen, mitä haetaan), että kovin hyvin ei voi menestyä.

Oman urokseni toinen korva oli sitkeä nousemaan glyserolista ja painosalvasta huolimatta. Oli kyllä jo reilusti ohittanut hampaiden vaihtumisiän, kun - muiden kokeilujen jälkeen, laitoin maitoliimalla paikoilleen. Poitsu on nyt yli 2vee ja ollut varmaan ainakin vuoden päivät ilman mitään korvapainoja ja hyvin pysyvät.

Korvien asettuminen vaati tosiaan meillä sen, että oli liimatipoilla laitettu paikoilleen ja pidettiin aika pitkään, siis ei päiviä vaan ennemmin muutama kuukausi. Toki välillä katsoin, ettei iho näytä punoittavan tms., välillä aukesi itsestäänkin ja laitoin uudestaan.

Toisen kanssa olikin sitten ihanan helppoa: luonnonkorvat.
Nyt on pakko uskoa, että niitäkin on :-D
"Magda" TK1 Lifedream Refuse to Dance
Muistoissa koiraenkelit "Dave" Lifedream Doing Alright ja airis "Irma" Big Lady's Molly Malone
Mari Niemi

ViestiKirjoittaja Tuukka Latunen » 11.01.2010 17:47

Minusta meidän Minni on kyllä aika yhtä mukavan näköinen pystykorvaisena kuin että lurpattaisi. Ja näyttelyihinkään ei ole erityistä halua. Voipi olla että jää pystykorvaiseksi. Kiitos kuitenkin neuvoista. :-D
-Ruffenuff Super Caravelle "Minni"
Tuukka Latunen

ViestiKirjoittaja Tiia Heiskanen » 05.05.2010 15:32

Heippa!

Varmaan tähän olikin vastaus tuolla aijemmissa viesteissä, mutta laiskuus yllätti.. :roll:

Kuinkahan vaarallista tuo painosalvan syöminen on?

Meidän neiti sai ilmeisesti syötyä tuota salvaa pienen köntin ( Koko tilannetta en kerennyt nähdä, vasta tämän mäyskyttämisen ja ainut vaihtoehto mitä siellä suussa olis voinu olla on tuo salva ) ja nyt mietityttää että tuleeko ulos ja jos niin kummastakohan päästä... :shock:

-Tiia
Tiia Heiskanen

ViestiKirjoittaja Pauliina Halonen » 05.05.2010 17:08

Mä en osaa sanoa yhtään vaarallisuudesta, esimerkiksi yksilöttäin miten herkkä on, mutta meidän 7 kuisen neidin suuhun kyllä on mennyt useampikin korvapaino klöntti, muttei tuo siitä vielä ole mitään sanonut ja varmaankin sitten tullut ulosteen mukana ulos :-D

* Meillä toi salva on siis jotain tämmöistä apteekissa(?) tehtyä monjää jota varmaan useammalla on. ( Saatin tutulta collie kaverilta )
Sandcastle's Kiss n' Tickle "Telma"
Sandcastle's Save The King "Solmunen"
blogi
Pauliina Halonen

ViestiKirjoittaja Vilma Sjölund » 25.01.2011 21:07

Miten ihmeessä saatte tuon salvan pysymään korvissa? Meillä pysyy max. puoli tuntia (koiran nukkuessa) mutta heti kun kakara herää niin salvamömmöt katoavat korvista teille tuntemattommille. Tänäänkin olen saanut käydä varmaan neljästi kiinnittämässä salvapallon korvaan (ja linttamassa sen kiinni) mutta eiiii pysy sitten millään. Aaarrhhgggg... :smt091
Vilma
skcn Windswept Height's Eenymeenyminymoe "Lyyti" -10
skcn Nuuskakairan Tårta på tårta "Kicka" -14
Vilma Sjölund

ViestiKirjoittaja Riitta Kekkonen » 25.01.2011 21:16

Meillä oli aikoinaan ihan sama homma salvan kanssa, kun tuon pehkon korvia yritin niillä saada asettumaan. Eivät siis pysyneet millään. Sen takia itse suosittelenkin enemmän liimausta/teippausta. Teippinä hyvin toimii Leukoplast Pro -laastari/haavateippi, mikälie. Apteekeissa saatavilla, itse hankin Yliopiston apteekista. Maalarinteippiä voi kans kokeilla, mutta se ei välttämättä pidä korvia niin kauan samassa asennossa kuin olis tarvis vaan alkaa "valumaan". Liimausta en ole henk. kohtasesti vielä kokeillut, toivottavasti ei tarvitsekaan vaan saataisiin korvat teipillä ojennukseen. Olen kuitenkin käsittänyt, että sillä saa suhthelposti kauniit korvat (:
Happy Ones Chirpy Girl ~ Nanni
TK1 TK2 Koiruuksien Kerttu Herranterttu ~ Fiilis
Riitta Kekkonen

ViestiKirjoittaja Pauliina Halonen » 25.01.2011 21:32

Mä olen itse saanut Telmalle suh't kauniit korvat sillä salvalla. Mulla se oli aika paksua möhnää, jota levitin veteen kostutetulla sormella aika laajalle alueelle korvan ulkopinnalle.
Meillä on aina salva pysynyt hyvin kiinni. Sillon kun aluksi laitoin "pallona" kiinni korvaan (sisäpinnalle, pienemmälle alueelle "mönttinä") tippui ja lähti nopeasti pois. Eli itse levitin laajahkolle alueelle korvan ulkopintaan. Jos joku tarttee kuvia on mulla niitäkin :)

Liima ja teippi on varmasti hyvä vaihtoehto, mutta itse kyllä olen tohon salvaan erittäin tyytyväinen!
Sandcastle's Kiss n' Tickle "Telma"
Sandcastle's Save The King "Solmunen"
blogi
Pauliina Halonen

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen