Kasvattajien kotisivuista

Muu keskustelu.

Valvojat: Anna Sinerheimo, Nonna Peltonen

Kasvattajien kotisivuista

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 11.09.2006 23:44

Olen tässä pikkuhiljaa ideoinut seuraavaa isomman puoleista päivitystä kotisivuille ihan sisällönkin osalta, ja mietin mitä pitäisi muuttaa. Joten kysynpä teiltä mielipiteitä, arvoisat surffailijat :-D

Mitä mielestänne pitää sisällään hyvin kasattu kennelsivusto? Mikä on tärkeää, ja mikä vähemmän oleellista:

- Esittelyt koirista ja kasvateista? Viralliset tulokset ja pari edustuskuvaa, vai enemmänkin tarinaa ja paljon erilaisia kuvia?

- Kennelin esittely ja historia? Jotain kasvattajista/perheestäkin?

- Ajatuksia kasvatuksesta, jalostustavoitteista ja koiranpidosta yleensä?

- Tilastoja tms kaikista kasvateista? Kuvat/sivut mahdollisimman monesta?

- Yleistietoa rodusta, pennun hankinnasta jne, vai lähinnä oman kennelin ja koirien esittely?

- Pentusivu: mitä asioita siellä pitää lukea yhdistelmästä - sukutaulu, ehkä yhdet kuvat ja viralliset tulokset, vai paljon asiaa perusteluineen ja odotuksineen?

- Mikä häiritsee enemmän - a- liika hehkutus ja selostus koirien hyvistä puolista, -b- kaiken mahdollisen analysointi ja listaaminen virheineen päivineen vai -c- liian vähän infoa?

Toivottavasti tähänkin löytyisi muutama kannanotto, jos ei joka kohtaan niin edes parilla sanalla mikä kennelsivuissa on hyvää ja mikä huonoa :)
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Lauri Latva-Äijö » 12.09.2006 03:30

...kyllä nuo ovat kaikki oleellisia asioita ja kaikkia tarvitaan. Jos jonkun jättäisin noista vähemmälle niin ehkä rodun yleisesittelyn (tai hoitaisin sen linkityksenä esim. collie-yhdistyksen sivuille). Itse pidän kasvattajan esittelyä ja historiakatsausta tärkeänä - miten on valinnut/ajautunut tähän rotuun :D

Mutta tärkein asia: mielestäni keskeisin seikka eli sivujen suunnitteluun, logiikkaan ja selkeyteen tulee panostaa. Eli sivujen tulisi olla selkeitä, siirtymis- ja eri tasoille paluulogiikan tulisi toimia. Hillitty, ei liian täyteen ahdettu tyyli. Kuvat tulisi pääsääntöisesti koota omaan albumiinsa, täytekuvia tulisi käyttää kohtuudella.

Ja logiikasta tulisi pitää kiinni, käyttää selkeitä termejä pääsivustoissa ym.
Siis paljolti kysymys siitä, miten yleensä hyviä www-sivuja tulisi suunnitella ja tehdä.

Lopuksi varmin tapa munata homma: jättää päivittämättä puoleksi vuodeksi. Kyllä sivustoja tulisi ylläpitää melko tihein väliajoin - jos ei ole asiaa tai aika ei riitä niin joku etusivun kuvan vaihto piristää kummasti. Tai kasvattien kuulumisia (myös vapaamuotoisesti) parilla rivillä :-D

Ehkä kaikki kasvattajat eivät ole vielä oivaltaneet miten tärkeä kanava netti on kasvatustyön markkinoinnissa. Myös omistajien kasvatustyön tukemisessa sivuja olisi mahdollista hyödyntää aiempaa enemmän - on tehokkaampaa kuin hätäiset puhelinkeskustelut tai tekstiviestien lähettäminen. Parhaimillaan on joillain sivustoilla mm. toteutettu kasvattien omistajien suljettuja keskustelupalstoja ym.

Resurssikysymyskään tämä tuskin on - osaavaa työvoimaa löytyy varmaan tarpeen vaatiessa tämänkin palstan osaavasta nuorisosta :?
Lauri Latva-Äijö

ViestiKirjoittaja sanna holm » 12.09.2006 04:23

Yhdyn pitkälti edelliseen :D mutta lisäyksenä,että myös itse koirien ns "tarina"on erittäin tärkeä,sillä monet jotka koiraharrastuksen aloittavat,niin ei ymmärrä välttämättä näitä virallisia tuloksia ja täten kaipaavat kertomusta koirista itsestään...perheelämässä.
Always follow your nose(Gandalf the gray)
sanna holm

ViestiKirjoittaja Kirsi Auranen » 12.09.2006 09:05

Ja lisätä voisin vielä sellaisen, että Pentuja-sivua saisi päivittää myös 4-viikkoisten kuvien jälkeen, niitä on mukava katsella. :smt054 Ja tietysti olisi aika hyvä ilmoittaa, jos pennut on varattuja, edes alustavasti. Ja poistaa pentue, kun kaikki pennut on myyty.

Pentueen vanhemmista on tosi mukavaa lukea luonteen kuvauksia ja selitystä siitä, että miksi juuri nämä sopivat yhteen luonteidensa puolesta. Hyvät ja huonommatkin puolet.

Ylipäätään on mielenkiintoista lueskella kasvattajien kertomuksia koiristaan ja niiden kanssa touhuiluista.

Erittäin tärkeää on laittaa tuloksiin myös ne epäonniset kisakokemukset, jos niitä on ja vaikka hieman tekstiä siitä mikä meni pieleen.

Luonnetestien osalta olisi mielenkiintoista lukea miten testi meni ja mikä on oma arvio ja toteutuiko se. Oliko koira oma itsensä testissä, tukeutuiko se omistajaa, vai suoriutuiko itse. Tai jotain ainakin.

Ei kai tämä kuulosta siltä, että vain päivät pitkät luen kasvattajien kotisivuja.. :smt024 :lol:
Kirsi Auranen

ViestiKirjoittaja Tanja Hämäläinen » 12.09.2006 11:56

Samoilla linjoilla edellisten kanssa. Lisäksi olisi kiva jos pentu-sivuilla olisi kerrottu vähän syitä kyseisten koirien yhdistämiseen ja mitä kasvattaja siitä yhdistelmästä odottaa. Ja jos mainitaan sukusiitosprosentteja, niin on hyvä muistaa myös mainita monellekko polvelle prosentit on laskettu. :)
Tanja Hämäläinen

kotisivuista

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 12.09.2006 12:17

Johanna: Mikä häiritsee enemmän - a- liika hehkutus ja selostus koirien hyvistä puolista, -b- kaiken mahdollisen analysointi ja listaaminen virheineen päivineen vai -c- liian vähän infoa?

Mua noista häiritsee eniten a).

Toi a vaihtoehto on ihan kamala, sellasiakin sivuja kyllä näkee, ja miettii aina että ei voi olla ihan asiat noin, että kaikki on vaan hyvin ja erinoamisesti. Unohdetaan mainita että on ollut haimavikaa tai käytösongelmaa tai ongelmia tiinehtyvyydessä tms....

b on ihan ok, musta on hyvä että virheitäkin mainitaan, mutta ehkä ei kannata ihan puhki analysoida. Ja c, niin kyllä sitä lisää infoa aina kaipaisi.

Toisaalta, jos kotisivujen avulla myydään pentuja, niin ei missään mainoksesssa niitä huonoja puolia tuotteesta kerrota. Sitten kun olet rehellinen ja kerrot myös puutteet tai miinukset, niin ihmiset katsoo et en mä tuolta voi ottaa kun voi tulla kaikenlaisia ongelmia. Ja menee ja ostaa koiransa kasvattajalta, joka vaan hehkuttelee omilla sivuillaan.

Noin niinkun kärjistetysti, kukaanhan ei osta pentuja pelkästään kotisivujen perusteella. Kai.

Muuten komppailen pitkälti muita kommentoijia. Selkeät ja myös niiden faktojen lisäksi myös on ihan kivaa lukea niitä henkilökohtaisia juttuja ja kokemuksia ja luonnehdintoja ja koirien persoonallisia piirteitä. riippuu varmaan miten iso kasvattaja on, eli jos sulla on 2 pentuetta, niin onhan niiden sivuja helpompi ylläpitää kuin 40 pentueen.

Mutta niistä omista koirista olisi tietoa, ja sitä hömppääkin. Olisi kiva tietää ketä koiria on kotona, ja ketä sijoituksessa. Niin ja just tilastotietoa/koosteita millaset on lonkat, silmät, koetulokset jne kasvateilla.

nimimerkillä kukahan mun sivut päivittäisi... arvatkaa oisko vähän päivitettävää...
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Anna-Reetta Kinnunen » 12.09.2006 13:04

Minä kannatan 'kaikkea kohtuudella' -periaatetta. Eli mielellään paljonkin infoa koirista, mutta tiivistetysti, ei pitkänä jorinana. Lyhyt kuvaus koirasta yksilönä, ja siinä sekä hyviä että huonoja puolia. Jos on erikseen esim. treeniblogi, niin se on sitten asia erikseen tietty. Minä tykkään että on erilaisia kuvia, sekä poseerauksia että actionkuvia. Sellaisia jotka hyvin kuvaavat kyseistä koiraa.

Kennelin esittelyn ja historian luen mielelläni aina, kun se on tarpeeksi lyhyt :-D Tilastot ovat hyviä kun kasvatteja alkaa olla paljon. Juuri mikään ei nypi niin paljoa kuin se, jos kasvateista ei ole ensimmäistäkään kuvaa missään. Minä olen ainakin todella kiinnostunut näkemään vanhempien kuvat, ja sitten arvioimaan jälkeläisten ulkomuotoa sikäli kuin nyt kuvien perusteella siihen pystyy. Samoin kuin pentuja-sivulle kaipaan aina nitä sukutauluja, tietoja, kuvia. Ja lyhyt kuvaus vanhemmista ja valintaperusteista on pelkkää plussaa.

Yleistiedot rodusta, hoito-ohjeet jne. ovat varmasti tarpeellisia joillekin sivustolla kävijöille, joten miksipä ei niitäkin siellä voisi olla.
Anna-Reetta Kinnunen

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 12.09.2006 14:43

Wau, kiva että kommentteja on tullut näinkin paljon, lisää lisää vielä vaan :D Tuntuu hirmuiselta urakalta ajatuskin sivujen uudistamisesta, mutta kun sen saa käyntiin niin eiköhän se joskus valmistukin.

Aika paljon samoja ajatuksia itselläni, varsinkin tuosta että sitä tekstiä ihan "omin sanoin" on myös kiva lukea - itse vaan pelkään sitä sudenkuoppaa ettei mene liian kehumiseksi tai toisaalta ruotimiseksi, kun ne ovat kuitenkin vain omia mielipiteitä.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Mari Morko » 12.09.2006 16:16

Mainituista asioista epäoleellisin on minusta yleistieto rodusta yms. Parempi vaihtoehto on minsuta koota linkkejä eri paikkoihin, joista voi sitten etsiä sitä yleistietoa eli rotujärjestö, Kennelliitto ja muut sellaiset.

Minua häiritsee ehkä eniten vaihtoehto c) liian vähän tietoa, sitten a). Vaihtoehto c) joitain ihmisiä karkottaa, mutta ne joita se ei peloita ovat sitten ehkä keskimääräistä valveutuneempia ja asioihin perehtyneempiä pennunottajia. Itse arvostin tuota nuorempaa aussieta etsiessä tosi paljon sitä että kasvattaja uskalsi kirjoittaa koiristaan myös kriittisesti ihan julkisesti netissä. Jos riskejä on otettava niin minä otan sen mieluummin tietäen mahdollisimman paljon kuin sokkona. Ja kun jokaisessa yhdistelmässä ja linjassa niitä riskejäkin on... Kuvavalinnoissa kannattaa miettiä sitäkin että minkä mielikuvan tahtoo antaa lukijalle: valitseeko vauhdikkaita actionkuvia vai seesteisiä poseerauskuvia, jää vähän epämääräinen mielikuva jos sivuilta löytyy kuvia koirasta/koirista vain näyttelyposeerauksessa tai sohvalla löhöämässä, vaikka tekstissä kehuttaisiinkiin että harrastetaan sitä tai tätä.

Kannattaa panostaa käytettävyyteen eli selkeä rakenne, tekstin luettavuus (ei esim. punaista tekstiä tummalle taustalle tai vastavärejä, kovin erikoisia fontteja), ei liikaa tavaraa yhdelle sivulle ja teknisesti laadukkaat kuvat. Tässä on minusta esimerkki huonosta fonttivalinnasta valikoissa http://www.qashani.com/findex.html

Kasvattajan koirahistoriat on usein myös mukavia mutta kaikkein kiinnostavimpia minusta on kasvattajan kasvatustavoitteet ja millaista koiraa hän itse arvostaa, varsin olennaista tietoa pennunetsijälle. Lyhyesti ja ytimekkäästi mutta niin että siinä on muutakin kuin että "pyrin kasvattamaan rotumääritelmän mukaisia collieita". Esimerkiksi http://tending.info/tavoite.html

Kasvateista tykkäisin nähdä listaukset pentueittain, terveys ym. tulokset vaikka taulukkoon koottuna, sukutaulu, mahdollisesti kuvat ja linkit mikäli kasvattien omistajilla on omat sivut. Nykyään niin monilla ihmisillä on omat kotisivut että jokaiselle kasvatille ei tarvitse minusta olla välttämättä omaa täyttä sivua. Pentuesivua voisi täydentää vielä kasvattajan vapaamuotoisella arviolla yhdistelmän onnistumisesta tai suunniteltujen pentujen ollessa kyseessä kertomusta miksi nämä kaksi koiraa on yhdistetty. Esim. tähän malliin http://www.kolumbus.fi/skogster/mecberger/ficpentue.htm

Yksittäisen koiran kohdalla linkki Koiranettiinkin on kiva, mutta tylsää on se jos sivujen tekijä ei ole vaivautunut laittamaan näkyville mitään tietoja vaan tulokset ym. nähdäkseen on aina mentävä Koiranettiin. Lisäksi luonnetestituloksista ehdottomasti näkyville osa-alueet ja näyttelytuloksista ne arvostelut. Kasvattajan omista koirista ja jalostukseen käytetyistä kasvateista sitten omat sivut, jolla faktojen lisäksi vapaamuotoisempaa tarinaa koirasta. Lempinimet tai -lelut ei minusta ole kasvattajasivuilla kovin olennaista informaatiota, mutta lyhyehkö kuvaus faktojen takana olevasta persoonasta on kiva. Onko kyseessä hienohelma joka ei tykkää kastua, mutta joka tykkää agilitystä niin paljon ettei silloin sadekaan haittaa tai jäyhä jätkä, joka syttyy uusiin asioihin hitaasti jne.

Jonkunlainen uutiset/kuulumiset-osio on kiva ja minä pistäisin sen etusivuksi. Näin sivuille tulija näkee helposti onko edellisen käynnin jälkeen tullut jotain uutta.
Mari Morko

ViestiKirjoittaja Lauri Latva-Äijö » 12.09.2006 16:17

Vielä "tekniikan" asioista: kannattaa melkein valita joku kotimainen palveluntarjoaja, jolta saa sivustolle riittävästi levytilaa ja jotain tukipalveluakin ongelmissa. Muutama euro siinä tietysti menee, mutta kasvattajana en rakentaisi sivustoani ulkomaisten ilmaispalvelujen varaan (esim. tripod, yahoo, freeweb).

Useille näistä sivustoista on pääsy estetty esim. työpaikkojen verkoista - syynä tietysti että näissä palveluissa on roskapostittajien lisäksi varsin epämääräistä aikuisviihdettä varsinaisista huijaussivustoista puhumattakaan :twisted: Kotimaisen palveluntarjoajan asiattomuudet voi sen sijaan ilmoittaa esim. viestintävirastolle...Lisäksi omat fi-domain-nimet (jos haluaa) saa helposti kotimaisten palvelujentarjoajien kautta.

Sitten sisällöstä:
- Ensimmäiseksi kannattaa tehdä itse oikein paperille kunnon kaavio mitä pääryhmiä sivustolle tulee, mitä alasivuja niistä löytyy ja minkälaiset näkymät miltäkin sivulta on taas aiemmille tai seuraaville tasoille (tämä on puolet koko työstä)
- kasvateista saisi tosiaan olla kuvia myös luovutuksen jälkeiseltä ajalta (pakottaa ostajat lähettämään :-D )
- sukutaulu kuvineen olisi hieno (jollain nahkasivulla on kuvia 70- ja 80-luvun esivanhemmista, upeaa!)
- sellaista b-tason hehkutusta voisi myös minun mielestäni harrastaa
- yleensä tosiaan selkeät tilastot olisivat hyviä
- 8x SERT, PU1 x 100 tms. :shock: näiden lisäksi kyllä pientä arjen kuvausta kaipaisi
- muistoissamme: myös edesmenneet lemmikit ansaitsevat paikkansa nettisivuilla, kertoo mielestäni kunnioituksesta (jota pitää ehdottomasti olla) edesmenneitä lemmikkejämme kohtaan

Mutta kyllähän noita hyviä ajatuksia noissa edellisissä viesteissä jo tuli paljon.

Muuten kyllä minulla ainakin meni nykyisen pennun haku netti-pohjaisesti, edellisen koiramme kasvattaja kyseli nahkapentuja monestakin paikasta mutta ei heti onnistunut, tutkin sitten systemaattisesti kasvattajien sivustoja ja otin pariin paikkaan yhteyttä :-D No nahkoja ei ajallisesti yleensä edes ole montaakaan pentuetta samanaikaisesti valittavana...
Lauri Latva-Äijö

ViestiKirjoittaja Mari Morko » 12.09.2006 16:20

^Ja heti tuli vastaan se että oikeinkirjoitus kannattaa tarkistaa :wink: ja, jos ne sivut haluaa tehdä englanniksi, niin tarkistuttaa ne jolalin kieltä osaavalla ettei sillä ole ihan hirveitä kielikukkasia.
Mari Morko

ViestiKirjoittaja Mari Morko » 12.09.2006 16:26

Tää on tänään ihan käsi :roll: En siis tarkoittanut Laurin kirjoitusta tuolla oikolukujutulla, vaan omaani jonne lipsahti kiroitusvihrietä...
Mari Morko

ViestiKirjoittaja Lauri Latva-Äijö » 12.09.2006 16:55

:-D :-D no ei se minunkaan tekstini oikoluku pahitteeksi olisi... :-D

Mutta vakavasti puheen ollen tuo englannin kieli: kyllä siinäkin apua kannattaa käyttää. Ja eiköhän riitä, että vain joku keskeinen osuus on englanniksi, ei kaikkea kannata kääntää. Paitsi jos on tiiviit suhteet ulkomaille, siellä paljon yhteistyökumppaneita ja koirien vientiä & tuontia, sitten tietysti on toinen juttu. Toisaalta jos haluaa englanniksi niin mikäs siinä, kohentuu kielitaito (mutta ei pelkästään "Dog-englantia" eli kyllä suomenkielistäkin tekstiä pitää löytyä ) :roll:
Lauri Latva-Äijö

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 12.09.2006 18:23

Tuosta kielilläpuhumisesta :-D

Mä olen käyttänyt enemmän ja vähemmän myös engelskaa lähinnä siksi että tuontikoiramme kasvattaja sivujen kautta seurailee kuulumisia (olen aika laiska mitään kirjoittelemaan). Olen miettinyt häiritseekö englannin ja suomen sekakäyttö samalla sivulla, esim uutiset ja tulokset - siis olisiko parempi tehdä erikseen sivu suomeksi ja enkuksi? Laiskuutta taas, mutta helpommalla on päässyt yhtä sivua päivittelemällä.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Anna Sinerheimo » 13.09.2006 00:56

Hyviä pointteja on tullut (pistää miettimään omankin sivuston "antia" :D).
Minua henk.koht. kyllä ärsyttää jos samalla sivulla on kahdella kielellä vuorotellen. Lukeminen on joko saman asian toistoa tai sitten epämääräistä harppomista ja jotain oleellista jää huomaamatta. Jonkinlainen hyväksyttävä kompromissi olisi jos eri kielet ovat vierekkäisillä palstoilla kuten http://www.palmbachtal.de.vu/ , mutta kyllä siinä jo visuaalinen kauneus kärsii ja kuvia on pakko vähentää. En myöskään pidä kauhean pitkästä scrollauksesta eli pitkällä sivulla pitää olla niitä kohdennuslinkkejä (mikähän lie oikea sana?). Monimutkaiset framet ja valikot eivät tee surffauksesta mukavaa, mutta ei myöskään niin että joutuu aina palaamaan etusivulle päästäkseen muualle.
Jos käytössä on vieraskirja, olisi kiva jos siihen sivunhaltija kirjottaisi vastauksia.
Anna Sinerheimo

ViestiKirjoittaja Lauri Latva-Äijö » 13.09.2006 02:10

Tuo kielihomma on hankala. Kehittyneet sivustot perustuvat nykyisin julkaisujärjestelmiin, jotka luovat dynaamisia sivuja. Silloin pelkkä kielivalinta muuttaa vain tekstin ja käyttää muuten samoja sivu- ja lomakepohjia että kuvia. Mutta eipä tuollaisiin ole varaa, ne ovat todella arvokkaita :oops: Staattisilla sivuilla pitää joko tehdä kopio sivustosta toisella kielellä tai sitten tosiaan kirjoitella alle, ylle tai eri palstalle.
Jos katsoo muutamia sivustoja niin huomaa että esim. suomen ja englanninkieliset sivustot eroavat toisistaan, ja yleensä päivitykset laahaavat toisella puolen jne. ;-)

Itse tekisin niin, että jos esim. tulokset riittävät englanniksi niin ensin suomenkielellä ko. rivit ja sitten englanniksi. Englanninkielinen vaikka eri värillä. Ja sitten sama logiikka koko ajan eli jos joku systematiikka on niin ei muuttele sitä eri alasivuilla tai muuallakaan.

Vielä tuloksista. Jos ne ovat vain englanniksi niin tuskin niitä kaikki ymmärtävät. "Ahaa, se oli vain joku BOB-pentu, ei siis ROP vaikka niin väittivät. " Jaahaa, mikä VG-2? Naantalistako? " Siis kun aloitteleville harrastajille termit voivat suomeksikin herättää kysymyksiä :-D :-D

Vieraskirjaan olisi kyllä hyvä voida kirjoitella vastauksia, tuotteestahan se on kiinni. Ja roskapostiautomaattien esto kannattaa hankkia niihin.
Lauri Latva-Äijö

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 13.09.2006 11:20

Hyviä pointteja kaikilla joista itsekin pitäisi ottaa vaarin, vaikken kasvattaja olekaan, vaan tavallinen koiristaan kotisivuillaan kertova. Mun sivut kun on teknisesti viime vuosisadan tasoa (en osaa mitään ohjelmia käyttää, vaan teen käsin kaiken), puhumattakaan päivitystiheydestä.

Mutta en ole edes saanut otettua niitä pois netistä, mikä pitäisi tehdä. Itseäni kun ärsyttää niin paljon se ettei niitä ole päivitetty... Jospa tällä viikolla saisin ne edes pois, sitten voi miettiä päivityksiä, josko sellaisia saisi koskaan enää aikaiseksi. Vai jättääkö sivut vaan tyystin kokonaan pois.

Mutta niistä englanninkielisistä sivuista: pliis pliis pliis, tarkistuttakaa jollain kielitaitoisella niitä, sillä välillä näkee sellaisia "kielikukkasia" ettei ole tosikaan. Kyllä niistä *ehkä* ymmärtää mitä tarkoitetaan, mutta huvittaa silti.

Eli jos et ole varma miten asia ilmaistaan englanniksi - kysy joltain joka tietää!

Katri
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Mari Morko » 13.09.2006 11:31

Mä ratkaisin tuon ulkomaisen kasvattajan kieliongelman siten että avasin oman blogin ko. koiralle englanniksi, mutta kotisivut oli vain suomeksi. Tosin meillä kasvattajan ajantasalla pito hoituu myös oman postituslistan kautta. Nyt sitten kun poika alkaa olla miehen iässä niin päädyin tekemään sille oman englanninkielisen sivun kotisivujen kylkeen, koska kiinnostusta on ulkomailtakin. Se on tiivistetty versio normaalista kotisivurakenteesta, eli sinne englanninkieliselle sivulle en yritäkään laittaa kaikkia tietoja vaan vaan se on eräänlainen Riva FAQ, jonka avulla vältyn kirjoittamasta kymmenelle ihmiselle samat vastaukset samoihin kysymyksiin sähköpostitse.
Mari Morko

ViestiKirjoittaja Kirsi Auranen » 13.09.2006 18:00

Katri: Älä otya sivuja pois, sulla on niin hyvä linkki-lista, että sitä kautta pääsee monille mukaville sivuille! :D

Ja on niissä muutakin kiinnostavaa luettavaa.
Kirsi Auranen

ViestiKirjoittaja Lauri Latva-Äijö » 13.09.2006 23:48

^^ yllämainitusta, nehän ovat muuten loistavat sivut- samaa mieltä, ei saa poistaa :D Jos niitä tosiaan päivittäisi ja hiukan tekniikkaa uusisi, mutta muuten kyllä valtavan hyvä tietopaketti...Yksi harvoja sivuja jotka ovat päässeet linkkilistaani 8)
Lauri Latva-Äijö

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 14.09.2006 21:24

Mielestäni hyvät kasvattajan kotisivut ovat ennen kaikkea monipuoliset ja edustavat, ja olen sitä mieltä, että jos itsellä ei ole lainkaan silmää tehdä näyttäviä sivuja, kannattaa pyytää jotain joka osaa tekemään tämä homma, sillä nykyään se on melko julma fakta, että kun on kerta nettiyhteys käytettävissä, eikä toista välttämättä voi heti nähdä kasvoista kasvoihin on erittäin tärkeää, millaisen kuvan itsestään antaa netin välityksellä, oli kyse sitten keskustelupalstasta tai kotisivuista - ja varsinkin, jos kyse on kotisivuista.

Omasta mielestäni hyvät kasvattajan sivut pitävät sisällään tuhdin tietopaketin sekä kasvattajista, että ennen kaikkia tämän koirista ja niin monesta omasta kasvatista kuin vain suinkin mahdollista, mielellään kaikista. Ei pelkästään virallista ja mahdollisesti kutsumanimeä, ja syntymäaikaa, vaan kaiken nippelitiedon lisäksi vielä jokaisesta koirasta pieni, henkilökohtainen kuvaus, jossa kerrotaan vähän, että millainen persoona koira oikein on.

Mitä kuviin tulee, itse pitäisin kaikista eniten siitä, että jokaisen koiran sivulla olisi sekä ne hienot, edustavat seisotuskuvat, että rentoja kuvia koirasta tekemässä jotain ihan arkipäiväistä juttua, niinkuin vaikka leikkimässä ja vaikka muissa treeneissä. Erillistä kuvagalleriaa en pidä välttämättömänä, mutta eipä siitä haittaakaan ole :)

Korostan vielä sivujen ulkoasujen tärkeyttä. Jos sivut on tehty huolimattomasti, ja näyttävät siltä, kuin olisivat 8-vuotiaan käsialaa, antaa se ainakin minulle myös kasvattajasta hieman lapsekkaan kuvan, ja tällaisten sivujen perusteella voi vaikka jopa alitajuisesti leimata sivujen omistajan vähän huolimattomaksi henkilöksi muillakin elämän saroilla (esim. juuri kasvatustyössä). Jos taas kotisivutkin ovat viimeisen päälle huolella suunnitellut ja niistä löytyy paljon ja selkeästi tietoa niin kasvattajasta itsestään kuin tämän koiristakin, uskallan väittää, että se antaa monelle jo paljon paremman kuvan kasvattajasta.

Omat sivut ovat kyllä vielä aivan vaiheissa, mutta olen juuri rakentelemassa uutta ulkoasua ja vähän päivittelemässä sisältöäkin :p

Ai, ja vielä yksi asia, mikä ei mielestäni kuulu ollenkaan koirankasvattajan kotisivuille: oma sivusto kasvattajan lapsille ja puolisolle. Mielestäni perheen kaksijalkaisista jäsenistä on ihan mukava mainita jonkinlaisessa esittelyosuudessa, mutta en henkilökohtaisesti ymmärrä, että heille pitää tehdä kennelin kotisivuille ihan oma osuutensa :p
Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan - mutta aina pitää olla varasuunnitelma!
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Petra Kurki » 15.09.2006 15:52

Faktatietojen lisäksi minä aina kaipailen lisää kuvausta koirista, luonteesta ja harrastuksista jne. Ja enemmän kuvia kuin vain se yksi poseerausseisomakuva ja mahdollinen pääkuva. Pari ei-pose-kuvaa on aina kiva piristys.

Faktathan löytää nykyisin aika kätevästi Kennelliiton jalostustietojärjestelmästä, joten sukutaulut ja tulokset ei välttämättä ole niin välttämättömiä, kunhan vain on linkki tuonne tietojärjestelmään. Luonnetestipisteiden erittelyjä tosin aina jään kaipaamaan, kun tuolla Kennelliiton järjestelmässä niitä ei ole yleensä eritelty. :-)
Petra Kurki

ViestiKirjoittaja Petra Kurki » 15.09.2006 15:52

Faktatietojen lisäksi minä aina kaipailen lisää kuvausta koirista, luonteesta ja harrastuksista jne. Ja enemmän kuvia kuin vain se yksi poseerausseisomakuva ja mahdollinen pääkuva. Pari ei-pose-kuvaa on aina kiva piristys.

Faktathan löytää nykyisin aika kätevästi Kennelliiton jalostustietojärjestelmästä, joten sukutaulut ja tulokset ei välttämättä ole niin välttämättömiä, kunhan vain on linkki tuonne tietojärjestelmään. Luonnetestipisteiden erittelyjä tosin aina jään kaipaamaan, kun tuolla Kennelliiton järjestelmässä niitä ei ole yleensä eritelty. :-)
Petra Kurki

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 15.09.2006 18:36

Petra Kurki kirjoitti:Faktatietojen lisäksi minä aina kaipailen lisää kuvausta koirista, luonteesta ja harrastuksista jne. Ja enemmän kuvia kuin vain se yksi poseerausseisomakuva ja mahdollinen pääkuva. Pari ei-pose-kuvaa on aina kiva piristys.

Juurikin näin ;) Vaikka KoiraNetista onkin tullut kai muutama valitus, että on joissain koirissa virheellistä tietoa, niin varmasti valtaosasta löytyy kuitenkin ne oikeat tiedot.
Kieltmättä myös tuo luonnetestipisteiden erittely olisi ehdoton plussa!
Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan - mutta aina pitää olla varasuunnitelma!
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Satu Havukainen » 15.09.2006 23:14

Keskustelussa on tullut esiin monia hyviä pointteja samoin kuin toiveita. Kaikkien toiveet kun pystyisikin siirtämään käytäntöön, vieläpä niin että tulos miellyttäisi itseäkin.

Yritän tuottaa omat ajatukset aiheesta jokseenkin ymmärrettävästi, katsotaan mihin päädytään.

Valtaosa osallistuneista toivoo sivuille kertomusta koirista perustietojen ja tulosten lisäksi. Itse en kaipaa lainkaan polveilevia kertomuksia mamma mussusta. Jokaiselle oma koira on paras ja tämä luonnollisesti värittää näitä kertomuksia. Tai osittain jopa peittää sitä todellisuutta. Ikävistä piirteistä saadaan helposti pyöräytettyä ominaisuuksia jotka tekevät koirasta "persoonan" sen sijaan että sitä sanottaisiin tuolta osa-alueelta vaikeaksi.

Faktat faktoina ja vaikka KoiraNet on olemassa, ei pelkkä linkki sivuille riitä. Varsinkaan jos sitä ei osata tehdä aukeamaan uuteen ikkunaan. Myönnän, pikkumaista nilitystä mutta surffailun tulee olla helppoa ja vaivatonta. Helposti käytettävät ja selattavat sivut ilman ylimääräisiä hipleitä ja virityksiä takaavat jonkin asteisen käyttömukavuuden. Visuaalisuudella tehdään se toinen puoli. Kauniita, vaikkakin sisällöltään köyhempi antisia, sivuja selaa mieluummin kuin faktoilla ryyditettyjä sekasotkuja.

Omat sivut on mitä on, voisivat olla hienommat mutta ne ovat kulkeneet pitkän matkan "tälläinen-on-mamman-mussu" -sivuista siihen minimalistiseen muottiin mitä nyt ovat. Ja jos joskus vielä reipastuu niin vieläkin pystyy karsimaan. Lopputulos voi joku päivä olla, ettei sivuja ole lainkaan. Monesti on tullut jo hiplattua deleteä :wink:
Satu Havukainen

Seuraava

Paluu Yleinen