Mitä punkkikarkotetta collielle vai ei mitään ?

Muu keskustelu.

Valvojat: Anna Sinerheimo, Nonna Peltonen

Mitä punkkikarkotetta collielle vai ei mitään ?

ViestiKirjoittaja Liisa Parviainen » 08.05.2016 18:12

Tervehdys !

Kyselen kokemuksia pk. Collieilla käytetyistä punkkikarkotteista. Asun itse Pk-seudulla ja punkkeja saa kerätä koirasta lähes päivittäin. Tämän vuoksi mietin uskaltaisinko kokeilla jotain punkki-karkotetta. Eläinkaupassa suositeltiin Symppis Spot-On liuosta jonka tehoaine on geranoli. Tuotteessa on voimakas haju, mutta sen pitäisi olla täysin luonnonmukainen ei myrkyllinen vaihtoehto. Onko kellään kokemuksia tästä ? Tuliko allergisia reaktioita tai muuta ? Tietysti voin jatkaa päivittäisiä punkkitarkistuksia ja varmasti jatkan niitä joka tapauksessa, mutta mietin jos asiaan löytyisi joku koirankin kannalta mukavampi vaihtoehto. Kiitos jos joku viitsii vastailla ja punkitonta kesää kaikille !
Liisa Parviainen

Re: Mitä punkkikarkotetta collielle vai ei mitään ?

ViestiKirjoittaja Pauliina Purtilo » 11.05.2016 01:52

Itse olen käyttänyt koirilla Exspottia sekä Bayvanticiä ilman ongelmia, näissähän sama vaikuttava aine. Kuitenkin hinta näillä tulee todella korkeaksi jos useampaa koiraa hoitaa, kun käytännössä 3 viikon välein joutuu uusimaan käsittelyn ja yhdessä paketissa (ovh. n 70 €) on vain neljä pipettiä. Sen takia viime kesänä kokeilussa Scalibor-pannat, jotka olivat käytössä näppärämmät ja tulivat huomattavaksi halvemmiksi. Näidenkään kanssa ei ongelmia collieilla, belgi kylläkin sai ihottuman, joskin ko. koira saa muutenkin aina kesäisin ihottumaa ja on iholtaan todella herkkä. Jos punkkeja on runsaasti pidän turvallisempana sekä ihmisten että koirien kannalta torjua ne vaikka noilla myrkyilläkin, vaikka myrkkyähän nuo koirallekkin ovat.

Myrkyttömistä vaihtoehdoista olen kokeillut Biospotixia jokunen vuosi sitten kun sitä vielä markkinointiin ihan punkkien torjuntaan ja kyllä se auttoi. Nykyään sitä ei enää varsinaises karkoitteena markkinoida vaan ainoastaan mainitaan, että voi ehkäistä puutiaisten kiinnittymistä. Tiedä sitten onko aineen koostumus muuttunut vai vaan lainsäädäntö markkinoinnista... Symppis pannoista olen kuullut kovinkin vaihtelevia juttuja, osan mukaan ei tehoa ollenkaan ja osa pitää taas aivan pätevänä. Täyden torjuntavaikutuksen saavuttaminenhan niillä kestää, joten ehkä jotkut tuomitsevat sen ennen aikojaan kun punkkien kiinnittyminen ei heti vähene. Tuota liuosta en tiedä kenenkään kokeilleen. Kaverin collieille tuli pannoista vähän hot spot-tyylistä ihottumaa viime kesänä, mutta siinäkin kenties suurempana ongelma pannan alla hautomaan päässyt iho kuin itse tehoaineet.
Cpku Siniketun Musta Ruhtinas "Remu" synt. 08.02.2008
Cpkn Serasecret Moonshine Angel "Dara" synt. 08.08.2011
Cpkn Dark Dynasty's Ebony Empress synt. 07.03.2015

Bpgu Grimoire Ikaria Linos Talento "Körmy" synt. 18.02.2010
Pauliina Purtilo

Paluu Yleinen