Minkä värinen collie?

Muu keskustelu.

Valvojat: Anna Sinerheimo, Nonna Peltonen

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 11.05.2006 19:08

Meillä on 3 x tric, 1 x merle ja 1 x soopeli. Edesmenneitä 1 x merle ja 3 x tric, eli kovin mustavoittoista meilläkin :wink: Minulla ei sinänsä ole suosikkiväriä, mutta lumoudun kyllä aina katsomaan kun näen sellaisen aidon vanhanaikaisen tummansinisen merlen - ei hopeanvaaleaa joita moni ihailee tai perusharmaata - vaan sellaisen mistä ei tarvi arvailla miksi värin nimi on blue...

Toinen asia joka saa järjen äänen hukkumaan vikkelästi, on trikkipennulla valkoinen viiru otsasta kuonon kärkeen. Sellainen just sopivasti kirsua kohti hiukan levenevä ja otsalla kaunis tähti.

Muutenkin tykkään persoonallisesti värittyneistä koirista, esim hyvin vähän valkoista omaavat tummat soopelit ja trikit ovat minusta myös hienoja. Aikas komea näky oli eräs edesmennyt trikkiuros jolla oli pitkä kauniisti kaartuva kaula, eikä ollenkaan kaulusta - vain kiiltävä sysimusta turkki ja rinnassa valkoinen paita.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Jaana Pajunen » 11.05.2006 19:47

1) Kotona asustaa 3x merle ja 2x tricolour.

2) Aivan ensimmäinen collieni oli soopeli, sitten tuli tricci ja sitten merle ja jne... Näiden kohdalla väri ei ollut mitenkään ratkaiseva tekijä. Itseasiassa mitään kotona olevista koiristani en ole valinnut värin perusteella. Kukin on tullut tahi jäänyt meille muiden ominaisuuksiensa vuoksi. Silti aika moni minut tunteva tietää kyllä, mikä väri on minulle se pop ja kyllä se on merle 8) Tästä huolimatta on olemassa muutama soopeli ja tricci jotka saavat/saivat aikaan meikäläisessä seisahtumisen eli ei se pelkkä väri vaan se, miten ko. koira "kantaa" itseään.

3) Ennen nyt olevia koiria on ollut kaksi eli edesmenneet colliet soopelinarttu Jeni sekä _elämäni koira_ merle uros Vilperi, joka nukkui pois 4kk:tta sitten.....

4) Sasu 14v5kk, Kikka 7,5v, Vertti 5v, Arttu 3v ja Kuura 4kk
Jaana Pajunen

Re: Minkä värinen collie?

ViestiKirjoittaja Sari Larmu » 11.05.2006 23:53

[quote="Niina Lovén"]No niin. Jostain kumman syystä minua alkoi kiinnostamaan että:
1)minkä värinen/väriset colliet teillä on?
2)mikä vaikutti, vai vaikuttiko mikään värin valintaan?
3)onko ensimmäinen/monesko collie?
4)tän hetkinen ikä koirallasi?

1) 2 soopelia (narttuja) ja 1 trikki (uros)
2) Soopelia en haluaisi värinä mistään hinnasta, mutta tuo luonne vaikutti ja tähän on mainittava ettei tuo vanhin ainakaan ole ulkonäöllisesti missiluokkaa
3) Näitä ennen on ollut merle uros (lemppari) ja trikki narttu
4) 9-v, 3-v, 3-v
Sari Larmu

ViestiKirjoittaja Kirsi Ruuskanen » 12.05.2006 00:17

Minulta löytyy trikki (10v.) ja merle(2v.). Ensimmäisen koiran kohdalla värillä ei juuri ollut väliä, tiesin haluavani collien ja kauniitahan ne ovat joka värissä. Ja kun sopivan tuntuinen kaveri etsi uutta kotia, niin olin aivan myyty! Kun aloin etsiä seuraavaa koiraa, oli selvää että haluan merlen. Kaunis merle on vain niin vaikkutava ja ylväs. Värimieltymykseen varmasti vaikutti myös collie lapsuudesta, joka oli merle. Siinä 2 suosikki väriäni. Tosin nyt myöhemmässä vaiheessa soopelitkin on aina vain alkanut miellyttämään enemmän ja enemmän. Loppujen lopuksi väri on minulle aika toisarvoinen asia, mutta tottakai on hienoa jos kaikki toiveet ja haaveet yhdistyy omassa koirassa!!
Kirsi Ruuskanen

ViestiKirjoittaja Kirsi Leppälammi » 12.05.2006 01:14

Värisuora.

Eka oli oltava soopeli. Itse kyllä jo harkitsin trikkisiskon ottoakin, mutta asuin silloin vielä kotona, ja äitini oli sitä mieltä, että lassien kuuluu olla soopeli. Niinpä sitten soopeli tuli.

Trikkihaave toteutui tämän soopelin tyttäressä, vaikkakin silloin ei ollut edes tarkoitus kotiin jättää.

Merlenkään ei ollut tarkoitus jäädä, mutta minun heikko kohtani taitaa olla aina esikoispentueet :-D

Eli eipä värillä ole väliä minulle. Toisaalta jalostusnäkökulmassa "paras" on trikki, sillä kun ei ole värin kanssa rajoitteita puolisoa etsiessä. Omaa silmää nykyään taitaa trikki myös miellyttää eniten. Vaikka tosiaan, yksi ja sama minkä värinen koira on. Vaikka sitten punavihreän kirjava.

Kolme löytyy kotoa. Iät 12,5v. 9v. ja 5v.
Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja Lauri Latva-Äijö » 12.05.2006 01:15

1) Tällä hetkellä soopeli
2) Etsin ensin tricoloria, mutta viime keväänä 2005 ei pentutarjonta ollut kovin suurta. Eipä tuo mikään kynnyskysymys ollut, mukavaa vaihtelua ja olen alkanut pitää soopeli-värityksestä :D
3) Ensimmäinen collie, joka tuli alunperin isälleni oli tricolori (synt. 1979). En itse ollut koskaan nähnyt lk.collieta sitä ennen. Kaikki tässä pentueessa olivat tricoloreja.
Toinen lk. colliemme oli myös tricolori (synt.1991). Harvemmin nähdyt tuttavat sekoittivat koirat ainakin nimissä keskenään :?
4) Nykyisellä nahkamme Antilla on nyt ikää on 11,5 kk
Lauri Latva-Äijö

ViestiKirjoittaja Lauri Latva-Äijö » 12.05.2006 01:37

... jokaiseen kirjoittamaani viestiini tuntuu pujahtavan aina vähintään yksi kirjoitusvirhe :-) Mutta tuohon alkuperäiseen teemaan tarkennan - jos ei viestistä selvästi ilmene - että niin nykyinen on kuin edesmenneet koiramme ovat olleet kaikki lyhytkarvaisia collieita. Eli nahkalinjalla vuodesta 1979 :-D
Lauri Latva-Äijö

ViestiKirjoittaja Katri Leikola » 12.05.2006 14:46

2 x trikki, 2 x soopeli

Kyllä hieno trikki on paras, mutta on oltava sitten kanssa musta!

Olin ajatellut että trikki nahka on se minun väri&rotu, ja sellainen sitten ekana tulikin. Sitten piti saada soopeli tasapainoksi (ja pentueessa ei muun värisiä ollutkaan). Sitten kolmantena tuli taas trikki (se oli kyllä "vahinko"hankinta eli värillä ei ollut väliä). Ja nyt neljäntenä tuli taas soopeli, tasapainottamaan lauman värijärjestystä. Kyllä seuraava on taas trikki.

Sinisiin ei vaan silmä totu, joten niitä ei meille tule (paras kai kuitenkin olla vannomatta).

Tummat soopelit miellyttävät eniten silmää soopelipuolella. Soopeli on karvanlähdönkin aikaan näyttelykunnossa, mutta trikki ei...

Väri on kuiteskin aika epäoleellinen seikka koirassa (kunhan ei ole sininen!). Mutta kyllä munkin silmää enempi miellyttää täyskaulus kun puolikas. Ei sen megaleveä tartte olla, mutta kunhan menee ympäri. Ja tykkään kovasti valkoisista merkeistä päässäkin. Pojat eli 2 vanhinta on viirupäitä, mutta tytöt ei.

1.-4. collie, sitä ennen tanskandoggi

10, 7, 4, ja 0,5
Katri Leikola

ViestiKirjoittaja Jenni Kallio » 12.05.2006 19:39

Tässäpä olisi oma kohtaisia vastauksia:

1)soopeli on tuo mun nahkatyttö
2)no soopeli on aina ollut mun vähiten suosikkiväri sollieilla, mutta kun nartun halusin ja pentueen trikkinartut oli jo mennyt niin soopeli sitten tuli otettua :D mutta kyllä siihen on jo silmä tottunut ja neiti on nätti (ainakin omasta mielestä ;>)
3)ensimmäinen collie ja samalla ensimmäinen oma koira.
4)4,5 kk on ikää tällä hetkellä pikkuneidillä...
Jenni Kallio

ViestiKirjoittaja Sari Seitsonen » 12.05.2006 20:59

trikki+merle(ruskeat silmät)+soopeli+merle sheltti (siniset silmät)

Ensimmäisen piti olla soopeli, törmäsin trikkiin ja se oli menoa, toisen piti olla soopeli, törmäsin merleen... :oops: Sitten jätin oman kasvatin joka on soopeli.

Tuo trikki narttu on ensimmäinen

Milla 6.5v, Wilma 5v, Lissu 1v + joukon jatkeena 2v merle sheltti Pipsa.

Ja vaikka aikoja sitten väitin merlen olevan niin ruma,ettei huusholliini ikinä sellaista tule, niin moneen kertaan olen jo perunut sanani. :roll:
Seuraava kotiin jääväkin luultavasti tulee olemaan merle, sitten joskus... :wink:

Tässä meidän blondit:
Kuva
Sari Seitsonen

ViestiKirjoittaja Kristiina Timonen » 12.05.2006 21:02

1) soopeli pk. tyttö

2) soopeli on värinä minusta se aito, oikea ja kaunein colliella ja miellyttää silmää eniten. Erityisesti kasvoissa collien ihana ilme näkyy minusta soopelilla parhaiten. Myös trikki on kaunis. Mutta jostain syystä bm ei ole koskaan miellyttänyt minua, erityisesti kasvoissa ilme katoaa helposti pilkkujen ja värien sekamelskaan. Värit ovat minulle tärkeitä kaikissa asioissa, miksi ei siis koirassakin etsisi sitä joka on omalle silmälle kaunein ja harmonisin.

3) kolmas pk. collie

4) iältään 3½ vuotta
Kristiina Timonen

ViestiKirjoittaja Krista Ripatti » 12.05.2006 21:11

Soopeliuros ja trikkinarttu

Soopeli tuli kun oli ainoa vapaa pentu. Trikki tuli, kun soopelinarttua etsiessäni tämä kyseinen yksilö "huusi mun nimeä" jo 1 vrk kuvassa.

Soopeli on eka collie, trikki toka.

Uros 4 v, narttu 5 kk.
Krista Ripatti

ViestiKirjoittaja Varpu Siivonen » 12.05.2006 22:04

Tällä hetkellä kaksi soopeli urosta. Molemmat nahkoja.
Olen ollut ostamassa aina trikkiurosta. Ensin tuli soopeli pitkäkarvauros, sen jälkeen kolme soopeli nahkaurosta. Ehkä joskus saan sen toivomani trikkiuroksen! Tai sitten soopelikausi jatkuu edelleen...
Nykyiset ovat toinen ja neljäs.
11 ja neljä vuotta.
Varpu Siivonen

ViestiKirjoittaja Saana Huusko » 12.05.2006 22:15

1. pk soopeli
2. Eipäs pahemmin väri vaikuttanut
3. ensimmäinen collie (muttei varmastikkaan viimeinen :D)
4. 11kk
Saana Huusko

ViestiKirjoittaja Riikka Kiiski » 12.05.2006 23:07

1.soopeli-narttu ja trikki-uros

2. narttu oli meillä sijoituksessa, joten pennun valitsi kasvattaja, joskin soopeli on lempivärini. Urokseksi haluttiin taas ehdottomasti trikki, se vaan on niin hieno 8)

3.tuo narttu on ensimmäinen ja uros sitten toinen.

4. narttu 3v2kk, uros 2v9kk
Riikka Kiiski

ViestiKirjoittaja Pia Veikkolainen » 13.05.2006 21:32

1. Merle uros ja trikki narttu

2.Ekalla ei vaikuttanut s.-88(oli vain 2 jäljellä,trikki ja blm ja toinen niistä jäi kasvattajalle :oops: )Toka "piti" olla blm.(tietty luonne varauksella :twisted: ) ja kolmannen kohdalla väri ei vaikuttanut vaikka aina olin ajatellut etten trikkiä ottaisi :wink:

3. 2. ja 3.

4. Uros 6,5v ja narttu 4v.
Pia Veikkolainen

ViestiKirjoittaja Kati Kangasniemi » 13.05.2006 22:17

Kaikki värit löytyy, pitkikset 2 kpl blue merlejä + trikki sijoituksessa, nahkat 2 kpl trikkejä ja 1 soopeli + 1 soopeli sijoituksessa.

Ekan koiran piti olla ehdottomasti blue merle, jatkossa värillä ei ole ollut väliä. Tykkään pitkiksissä eniten hyvästä blue merle värityksestä ja nahkoissa tosi musta on silmääni kaunein.

1-7

9 kk - 11 v
Kati Kangasniemi

ViestiKirjoittaja Päivi Kaski » 13.05.2006 22:49

2xblm, 3xtric kotona, pitkäkarvaisia

Ekaa koiraa ostaessa olin menossa katsomaan trikkinarttua, ja kas, tuli merleuros. Toista ja kolmatta (trikkejä) tarjottiin. Merlenarttua etsittiin sitten vuosia, ja pelattiin pitkään vielä tuonkin synnyttyä "en tiiää", mutta tulihan se sitten. Samaan aikaan tullut trikki on kokomustasta pentueesta.
Soopelin olen luvannut ottaa, kun syntyy sopivasta yhdistelmästä pentu, josta valmiiksi tietää, että siitä tulee joko tulenpunainen tai kunnon mahonki (kovin harva on tuota ollut halukas vannomaan :lol:). Jotta kattellaas.

Vanhin on ensimmäinen collie.

12,5 v., 11 v., 10 v., 2x3 v.
Päivi Kaski

ViestiKirjoittaja Noora Talvilinna » 13.05.2006 22:54

1. Blue merle ja soopeli

2. Ekan kohdalla ei vaikuttanut mitenkään, tuli kodinvaihtajana. Toisenkaan kohdalla ei juuri vaikuttanut, kun oli kodinvaihtaja myös.:-D Tosin mustalle on sydän sykkinyt aina ja sitä tavallaan toivoin seuraavaksi tulevan, mutta seuraavakin on blue merle. Joten ei se väri ole mulle niin tärkeä :D (Soopelilla on kyllä mun mielestä hyvä olla "lippa" tai "mikkikuvio" vai miksi sitä sanotaan. ;))

3. 2 ja 3

4. melkein 11v. ja melkein 2v.
Noora Talvilinna

ViestiKirjoittaja Anne Pekkanen » 14.05.2006 20:25

soopeli nahka

Trikki-väritystä ihailin aluksi kovasti, mutta nykyään kaikki värit näyttävät oikeanlaisina kauniille omaan silmään. :wink: Nykyinen koira on sijoituksessa, eli en valinnut itse pentua. ..Vaikka kyllä se tämä vaan oli joka tuntui omimmalta heti alusta asti. Eikä värillä ollut mitään vaikutusta asiaan. :)

ensimmäinen collie

11kk
Anne Pekkanen

ViestiKirjoittaja Minerva Kylmänen » 15.05.2006 20:20

tricci-nahka

Ei mikään... paitsi jos otetaan huomioon ettö tricci oli nätein väri (ei pahalla soopelin ja merlen omistajille :-) )

3) onko ensimmäinen/monesko collie?
Ensimmäinen collie :D
Mikä on tullakseen, tulee. Ja me kohtaamme sen pystypäin.
tehoSäädelmiä.
Minerva Kylmänen

ViestiKirjoittaja Riikka Lehvonen » 17.05.2006 21:24

2 soopeli pehkoo ja 1 trikki nahka

Ensimmäisen collien piti olla soopeli mutta siinä pentueessa ei ollut kun trikkejä ja merlejä. Trikkiä pehkoo en missään nimessä halunnut niinpä meille muutti merle poika. Ja merle värille sydämmeni samalla menetin :smt049. Sitten tuli se kauvan haaveilemani soopeli pehko.
Nahkaa hankkiessa tuossa pentueessa ei ollut kun nuo trikki pennut vapaana mutta trikki nahka onkin aika :smt055.....

ensimmäinen koira oli labbis sitten on ollut noita collieita

Zino 8, Aatu 6 ja Pele 4
Riikka Lehvonen

ViestiKirjoittaja Miisa Saharanta » 17.05.2006 22:14

1. Merle 12v, soopeli 11v, trikki 2v, merle 2v ja soopeli 1v
Ensin halusin siis soopelin. Tuli merle. Merlestä en värinä oikeen koskaan perustanut mut hyvä oli kumminkin :-D Sit tuli se soopeli. Nää oli pehkoja. Sit kun uskaltauduin vuosien empimisen jälkeen ajattelemaan nahkaa sen piti olla soopeli. Noh vois olla trikki mut ei ainakaan valkoista päässä. Tuli trikki vakoisilla merkeillä päässä :-D Sit jostain kauhistuttavasta syystä jouduin johonkin keski-iän kriisiin kun näin tuppopentueen mistä Chili on ja tuli merle jolla valkoista naamassa :P No vihdoinkin sitten viel sain tuon soopeli nahkan joten nyt multa ei puutu mitään... Paitsi trikki pehko jolla ei ole valkoista naamassa.. :smt040 :smt021
Ja kuten huomaat mikään ei vaikuttanut värin valintaan :roll: Niin et koiraahan sitä oltiin ottamassa eikä väriä. Taitaisin olla vieläkin ilman koiraa noiden mun väritoiveiden kanssa. Onneks en.
Elikkäs tuo ensimmäinen merle ja kaikki sen jälkeen tulleet on edelleenkin :smt055 Ja collieita vaan oon omistanut.
Sandcastle´sTrustMe"Toivo"
S. SuitsMe"Arvo"
S.ThinkPink"Voitto"
S.AllAboutMe"Esko"
S.TickleMeLittle"Helmi"
S.PopTheQuestion"Chili"
S.TailorMade"Aarre"
MM.SwingOnAStar"Ella"
Ld.BlackBalrog"Osmo"
Miisa Saharanta

Re: Minkä värinen collie?

ViestiKirjoittaja Riikka-Liisa Pirkkalainen » 17.05.2006 23:04

Niina Lovén kirjoitti:1)minkä värinen/väriset colliet teillä on?

1) Soopeli
2) Oli pentueen ainoa vapaana oleva pentu ja hurmasi minut täysin. Elikäs väriä en mitenkään valinnut.
3) Ensimmäinen collie on. Eikä varmasti viimeinen.
4) 13kk 5vrk
Riikka-Liisa Pirkkalainen

ViestiKirjoittaja Sanna Kauppinen » 19.05.2006 14:58

* Merle

* Tähän väriin ihastuin täysin, kun ryhdyin collieita katselemaan.. :)

* Kyllä vain

* kohta 11 vkoa, eli pikkuherra vasta :)
Sanna Kauppinen

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen