Minkä värinen collie?

Muu keskustelu.

Valvojat: Anna Sinerheimo, Nonna Peltonen

Minkä värinen collie?

ViestiKirjoittaja Niina Lovén » 10.05.2006 20:19

No niin. Jostain kumman syystä minua alkoi kiinnostamaan että:
1)minkä värinen/väriset colliet teillä on?
2)mikä vaikutti, vai vaikuttiko mikään värin valintaan?
3)onko ensimmäinen/monesko collie?
4)tän hetkinen ikä koirallasi?

Hiukka utelias oon :lol: , mutta vain joillain on kuva näytillä ja oon uus tulokas joten kartutan vähän tietopuolta teistä :smt110 .

Mulla oli rescuecollie, trikkityttö :smt049 , joka kuoli n.11v sitten. Se jäi auton alle 9vuotiaana, selvittiin säikähyksellä, kunnes 2 viikon päästä kävi roskakuskin päälle pihassa. Ell sanoi että aivotärähdys ja suositteli lopettamista :smt022

Nytten meillä on tuo Bartok, soopelipoika, ens viikolla 4kk. Halusin ehdottomasti soopelin, ja harkitsin myös nahkaa. Tässä siis vähän vastauksii omiin kysymyksiini...

Nyt on teidän vuoro :smt024
Niina Lovén

ViestiKirjoittaja Tanja Hämäläinen » 10.05.2006 20:33

1) Kaksi soopelia, mummukka ihan punainen ja poika taas tosi tumma.
3) Mummiksen sisarukset oli kaikki soopeleita, joten ei ollut oikein edes valinnanvaraa. Poikaa valitessa olis ollut vaihtoehtona myös yksi musta, mutta tuohon päädyin eikä väri siihen vaikuttanut kai mitenkään. :)
3) Ensimmäinen ja toinen.
4) Mummis 10v 2kk ja Osmo 7v 8kk.
Tanja Hämäläinen

ViestiKirjoittaja Kirsi Auranen » 10.05.2006 21:18

1. Soopeli
2. Soopeli uros piti saada ja vielä täysvalkoinen kaulus. Kaksi uros soopelia oli, joista toisella puoli kaulus, joten helppo valinta. :wink:
3.Toinen collie. (ekakin oli soopeli uros)
4. 2v ja 10kk.
Kirsi Auranen

ViestiKirjoittaja sanna holm » 10.05.2006 21:30

1.pk merle tyttö & pk trikki poika 2.Ensimmäinen tuli vahingossa sijoitukseen & toinen tuli hoitoon ja tänne jäi lopullisestikin,ei siis mahd.ollut valita väriä 3.merle oli ensimmäinen ja rotuun ihastuessani ei tarvinnut miettiä,ottaisinko toisen(saati joku päivä kolmannen) 4.merle täyttää 6.8 2v ja trikki 4.8 1v ,hyvä yhteensattuma :smt057
Always follow your nose(Gandalf the gray)
sanna holm

ViestiKirjoittaja jonna vilkas » 10.05.2006 21:58

trikkityttö. Väri ei vaikuttanut valintaan, vaan se, että meitin Mana oli vapaana kun me etsittiin koiruutta.
Perjantaina 12.5.06 täyttää maagiset 1-vuotta! :fest:
Ja ensimmäinen on, muttei viimeinen. :wink:
elämä ilman koiraa on kuin elämä ilman hymyä.
jonna vilkas

ViestiKirjoittaja Mia Möller » 10.05.2006 23:53

Värillä ei ole minulle väliä. Värivirheellisenkin voisin ottaa, jos en kävisi näyttelyissä.

En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka hakevat kotikoiraa (ei siis jalostuskäyttöön, jolloin tietyn värin hakemisen voisi paremmin käsittää) vaikka kuinka kaukaa kun haluavat tietyn värisen. Joskus tuntuu että luonne, terveys, muu ulkomuoto, suku hällä väliä kunhan on vaikkapa soopeli ja kokokaulus. :roll:

Mutta kukin tyylillään...
Mia Möller

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 11.05.2006 07:42

Trikki ja soopeli

Vaihtoehtoina silloin ensimmäisellä kerralla oli sekä trikki että soopeli, samoin sukupuoli oli auki. Trikkinartulle oli nimi valmiina ja sehän sieltä sitten lopulta valikoitui. Soopeleita ei ollutkaan tarjolla juuri silloin. Ensimmäistäni en osannut muutenkaan oikein valita. Valitsemistakaan ei juuri ollut, oli vain yksi trikki narttu. Mutta onneksi kävi tuuri, parempaa koiraa en olisi voinut saada.

Jälkimmäisen kohdalla soopeli oli melko automaatio. En halunnut toista trikkiä ja merlestä en silloin vielä välittänyt. Koira tuli vähän sattumalta, mutta pennun nähtyäni oli sydämeni myyty. Järki sanoi vastaan, mutta sydän voitti. Pakko se pentu oli saada. Soopelityttö :smt049

Merleihin on kiinnostus syttynyt vasta myöhemmin. Kiinnostus tosin syttyy vasta kun on erittäin hyvä merle!

3)onko ensimmäinen/monesko collie? tän hetkinen ikä koirallasi?

Elämäni eka koira, Trikkityttö Milla, nyt 3v3kk. Toinen koirani soopelityttö Peppi, nyt tässä kuussa täyttää 2v.
Pkcn Irokon The Shining "Merkki"

Sydämen sopukoissa ja muistoissa:
Pkcn Suvinuoskan Anastasia "Milla"
X-rotu Mellu (pystykorva-labbis-hirvikoira-ajokoira mix)
Pkcn Snowpaw Purple Angel "Peppi"

peppermillscollies@gmail.com
http://www.peppermillscollies.com
Heidi Malmivaara

ViestiKirjoittaja Mikko Seppälä » 11.05.2006 09:41

Tricolor

Paljon eloisamman näköisiä kuin esim. bluemerle

ensimmäinen collikka

9 kk
Mikko Seppälä

ViestiKirjoittaja Sanna Laakso » 11.05.2006 10:24

2xmerle, soopeli, trikki
mulle värinä lähinnä sydäntä on merle, mutta sen värin täytyy olla just oikea. ei liian vaalea eikä liian tumma. soopeli kanssa kaunis jos sattuu saamaan mahongin värisen. itsellä on sellainen hiukan tumman punainen. trikki tuli taas vahingossa. kaunis väri sekin.
aikaisemmin itsellä oli trikki uros. nyt näitä on meillä neljä.
4)tän hetkinen ikä koirallasi? 7v, 5v, 3v, 6kk
Sanna Laakso

ViestiKirjoittaja Kirsi Auranen » 11.05.2006 10:43

Hih, saahan sitä värin ja kauluksen mukaan pennun valita :D , mutta sitten ei saa itkeä luonteen puutteita. 8)

Toista olenkin sitten etsinyt liiankin kanssa, enkä uskalla ottaa hyvääkään. :roll: Mutta kait se sitten joskus naksahtaa kohdalle ja kun sitten sen heikkoudet tulee ilmi, niin niihin sopeutuu, koska koira on oikea itselle. Tällä hetkellä on vielä niin epävarma olo, että pitäisi saada "täydellinen" (eli siis itselleni täydellinen, kullakin omat kriteerit) ja jos vikoja/puutteita ilmenisi, niin olisi liian pettynyt. Eli sitten vasta tulee se toinen, kun koirasta tulee sellainen olo, että sen ottaa omaksi vikoineen päivineen ja sitä rakastaa sellaisenaan, vaikka omat suunnitelmat sen suhteen ei toteutuisikaan. :smt057
Kirsi Auranen

ViestiKirjoittaja Carita Peura » 11.05.2006 10:57

Soopelipoika, 9kk pina. Lienee se mahonkisoopeli...:roll:

Ei väriä edes mietitty. :!:
Jos lähtisin väri kriteerinä hankkimaan koiraa...hmmm, en unissanikaan.
Jos sattuisi "suosikkiväri" kohdalle ja luonne ja kaikki ok, mm. kasvattajan suositus minun koiraksi, sitten eri juttu.
Näin minä. :)
-Carita-
Carita Peura

ViestiKirjoittaja Carita Peura » 11.05.2006 10:59

No jos nyt kaikkiin vastaus niin tuo on eka collie, itse asiassa ensimmäinen paimenkoirarotu meillä.
Unohtui, vaan liekö niin tärkeää, mutta kuitenkin.
-Carita-
Carita Peura

ViestiKirjoittaja Eija Holvila » 11.05.2006 11:12

1: 3kpl soopeleita (joista 1 sheltti) ja 1 kpl bluemerle
2: Soopeli on minulle ollut se Orginal väri ja nyt sitten sain kauan
haaveilemani merlen
3: Kaksivuotta sitten jouduin lopettamaan ensimmäisen Collieni (soopeli)
joten viides on menossa
4: Caro (melk.) 7v. , Seri (sheltti) 3v. , Rina 8kk ja Gekko 1v.
Eija Holvila

ViestiKirjoittaja Mari Voutilainen » 11.05.2006 11:50

1. kaksi tummaa soopelipoikaa
2. Soopeli sen olla pitää :-) Toki koirien valintaan on ollut muitakin kriteereitä.
3. kolmas ja neljäs collieuros
4. 7 v. ja 4 v.
Mari Voutilainen

ViestiKirjoittaja Suvi Korkiakoski » 11.05.2006 12:10

1) Soopelinarttu (nahka)
2) Olisi mulle trikkikin kelvannut, mutta sattui vaan sopiva soopeli kohdalle. Ehkä sit se seuraava. :wink:
3) Ensimmäinen collie
4) 9 kk

Tosiaan tällä kertaa värillä ei ollut niin väliä, mutta kun ekaa koiraa, labbista, hankin, niin ehdottomasti keltainen piti olla. Jotenkin niillä näkyy niin paljon paremmin ilmeet ja eleet, eikä tuollaista keltaista kukaan pelkääkään, toisin kuin mustaa. Eli sinänsä ymmärrän hyvin, että hankitaan koira värin perusteella. Silloin olin vaikka kuinka moneen kasvattajaan yhteydessä, mutta kun vaan mustia pentuja oli tarjolla. En tosin mistään hitsin kaukaa olisi sitä hakenut, nyt matkaa tuli n. 1,5 h.

Kun ei oo Iidasta kuvaa tossa avatarissa, niin tässäpä tää soopelineiti. :) (just käynyt uimassa, siks märkä :-D )

Kuva

Värit menee toiselta puolelta vähän tasasemmin, mutta eipä hullummin tostakaan.
Suvi Korkiakoski

ViestiKirjoittaja Anna Kaisa Miettinen » 11.05.2006 12:28

1.) Tricolourtyttö, 1 kpl
2.) Olen aina pitänyt mustasta, ja kun ensimmäisen kerran näin tricolourcollien, olin myyty ja tuolloin 12 -vuotias tyttö päätti, että joskus hänellä on tuollainen collikka. Mielestäni soopeli oli liian arkinen, enkä sitten taas oikein ihastunut bluemerleenkään ensi näkemältä. Trucolourissa värit ovat jollain tavalla aina niin sopusoinnussa keskenään, kontrasti on hyvä.
3.) Ensimmäinen collie
4.) 1 vuosi

Kuva
BH TK1 TK2 RTK1 Black Classiel's Summer Rain 'Dani' -05
RTK1 Black Classiel's Mount Everest 'Vappu' -10
Anna Kaisa Miettinen

ViestiKirjoittaja Carita Peura » 11.05.2006 12:53

Suville-ok, tuossa väripointissa totta paljonkin!
Jopa jotkut mustat koirat itse pelkäävät mustia koiria, niin, eihän ne tiiä olevansa mustia. :wink:

Ja onhan rotuja, joilla erivärinen yksilö on myös erilainen luonteeltaan, esim. cockeri, doggi...nyt kumma kyllä ei tule mieleen enempää, oliko irlanninsetterillä vielä...

Mutta muuten, jos tietää, että väri ei vaikuta mitenkään koiran ominaisuuksiin, niin se on sivuseikka.
Itse näissä collikoissa mua viehättää SUUUUUNNATTOMASTI merlet-että mistä sitä tietää...joskus.
-Carita-
Carita Peura

ViestiKirjoittaja Tiina Hovi » 11.05.2006 12:55

1) 1 kpl tricolour
2) Ei mikään sillä olin päättänyt ottaa aikuisen kodittoman collien ja silloin vaakakupissa painavat muut tärkeämmät ominaisuudet kuin väri. Merlet ja tricit miellyttävät kyllä enemmän silmää kuin soopelit mutta ei väri ole se tärkein asia.
3) On ensimmäinen collieni, sen kaverina meillä on merlesheltti ja lisäksi olen omistanut nyt jo pois nukkuneen triccishelttin.
4) 5 v.
Life is short. Order dessert first.
Tiina Hovi

ViestiKirjoittaja Arja Heiskanen » 11.05.2006 13:36

Tricolour, bluemerle ja soopeli

Ensimmäinen, toinen ja kolmaskin collieni olivat kaikki triccejä, silloin olin mieltä, että värillä ei ole väliä, kunhan on musta :-D Sittemmin on tullut hankittua värisuora, enkä enää ole niin värin päälle, kunhan koira muuten miellyttää :-)

Koiria on tällä hetkellä kolme urosta, kaksi ollut näitä ennen

Ikäjärjestyksessä 8v, 6v, 4½v
Arja Heiskanen

ViestiKirjoittaja Mari Morko » 11.05.2006 15:58

Trikki pk collie, 2 x soopeli lk collie, vääränrotuiset 1 x musta trikki, 1 x punainen trikki
Ei ole ketään värin perusteella valittu, tosin joskus haaveilin merlestä nahkanartusta.
Trikki oli ensimmäinen collie/koira, nahkat 2. ja 5.
Nahkat isä 11,5 v. ja poika 6 kk. Sitten on noi vääränrotuiset 7 v. ja 2 v.

Tuon toisen vääränrotuisten kohdalla sattui hauska juttu. Selitin kaverille tohkeissani meille tulossa olevasta uudesta koirasta ummet ja lammet, olin selvitellyt koirasta mielestäni kaiken mahdollisen. Kun pääsin selitykseni loppuun niin kaverilla oli kysymys, jotain oli jäänyt koirasta selvittämättä: minkä värinen se on? :-D No se selvisi kun kävin katsomassa koiraa, mutta ei meillä tosiaan ole värillä niin väliä.
Mari Morko

ViestiKirjoittaja jenni myren » 11.05.2006 16:16

Trikki pk collie uros

Etsin pitkäkarvaista trikkin tai merle urosta mutta lopulta tuli trikkii kun isi ei antanut ottaa bluemerleä :D (asuin tuolloin vielä isin kanssa)

Ensimmäinen muttei viimeinen , bluemerle tulee sitten joskus

3, 7v
jenni myren

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 11.05.2006 17:40

1) Tähän mennessä kaikki olleet soopeleita.
2) Ei oikeastaan muu, kuin että ei ollut muita tarjolla :p Ensimmäisen koiran otimme aikuisena, toisen pentuna pentueesta, jossa oli pelkkiä soopeleita ja kolmas tuli taas aikuisena vähän puolivahingossa :)
3) Ensimmäinen on muuttanut jo pari vuotta sitten Koirien Taivaaseen, mutta tällä hetkellä on kaksi kotona.
4) Molemmat 6v.
Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan - mutta aina pitää olla varasuunnitelma!
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Åsa Wilkman » 11.05.2006 17:57

1. Tricolour uros, blue merle uros ja soopeli narttu (+ 2 trikkinarttua sijoituksessa), kaikki värit käy. Niin, ja kaikki ovat nahkoja. :smt007

2. Trikki urosta oli mietinnässä ja kun pääsin tutustumaan 7 viikkoiseen, terveeseen tri pojaan jonka luonne ja ulkomuotokin miellytti niin "pistin taskuuni". Seuraavaksi tuli bm uros( toivoin bm narttua) kolmanneksi suunnittelin trikki narttua mutta ihastuin toiseen soopelityttöseen(sain itse valita)

3. ensimmäinen, toinen, kolmas ......... 8)

4. 11v, 7v8kk, 4v6kk.( sij.nartut 2v sekä 10kk)

ps. eka oma koira piti olla tri värinen cavalieriuros; kiltti, kaikkien ystävä, tottelevainen, sylivauva(!) helppo koira. Ostin blenheim(rusk-valk)värisen pojan joka oli melko itsepäinen, nirso, ärhenteli muille uroksille,
ei viihtynyt sylissä, vahva sukupuolivietti, ja suht kova mutta niiin ihana.
:roll:
Åsa

*Somewhere over the rainbow skies are blue, and the dreams that you dare of dream really do come true.*
Åsa Wilkman

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 11.05.2006 17:57

Heidi Vuoristo kirjoitti: Järki sanoi vastaan, mutta sydän voitti. Pakko se pentu oli saada. Soopelityttö :smt049

Selvennän itseäni vielä että pennussa ei suinkaan ollut mitään vikaa miksi järki sanoi vastaan. Syy järjen kolkutteluun oli tyttöjen vähäinen ikäero ja olin suunnitellut odottavani pennun ottamista hieman kauemmin, 0,5-2 vuotta myöhemmin olisi ollut passeli. Näin myös ajattelen edelleen, ikäeroa olisi voinut olla enemmän. Mutta hyvä näin, onneksi eivät ole vielä tapelleet tms. Sydän onneksi voitti. Hampaita on kyllä kiristelty ahkerastikin, mutta työ alkaa vihdoin tuottaa tulosta.

Ensimmäisen koiran kohdalla värillä oli vielä melko paljon tekemistä pennun valinnassa sittenkin, en osannut ajatella luonneasioita kovin hyvin. Onneksi kävi tuuri ja sain siitä huolimatta hyvän koiran. Toisen koiran kohdalla, pentua tarjottiin minulle sijoitukseen ja sehän sattui olemaan juuri passelia väriäkin ja rakastuin siihen silmittömästi. Toki myös väriin, mutta ennen kaikkea koiran persoonaan joka edelleen valloittaa minut ja monet muutkin.

Heidi Malmivaara

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 11.05.2006 18:00

Räyh! Missä se korjausnappula on!!

Pikkuinen kukkotappelu nyt on asia erikseen, äskeisessä viestissäni tappelulla tarkoitin verissäpäin tappelemista niin että ei voida elää ilman eristyksiä.

Heidi Malmivaara

Seuraava

Paluu Yleinen