Collie päivä 22.4.2012

Muita ajankohtaisia asioita.

Re: Collie päivä 22.4.2012

ViestiKirjoittaja Marjo Hautaviita » 30.01.2012 20:22

Itsekin odotan kyllä COLLIEPÄIVÄltä jotain rodunomaista, mitä ei muualta saa. Kyseinen luento olisi varmasti hauska ihan yleismaailmallisena, kaikelle näyttelykansalle suunnattuna, mutta mikä siitä tekee juuri COLLIEväelle suunnatun...? Ei iske ajella satoja kilometrejä tätä varten, ei edes vitsinä...
Marjo Hautaviita

ViestiKirjoittaja Riitta Kekkonen » 31.01.2012 13:47

No nyt täytyy kyllä minunkin sanoa, että olisin toivonut jotain rodunomaisempaa luentoa kuin näyttelypukeutuminen... Itse harrastan monen muun lajin lisäksi kyllä näyttelyitäkin, mutta ei nyt kyllä ihan inspaa lähteä kuuntelemaan (toistaiseksi ainakin) PK-oikeudet omaavan rodun rotupäivään näyttelyesiintymisestä, pukeutumisesta ja tyylistä. :S Kuitenkin mielestäni niitä tärkeämpiäkin asioita löytyis, joista vois luennoida. Mutta, miten vain.
Riitta Kekkonen

ViestiKirjoittaja Hanna Ollikainen » 31.01.2012 16:38

No, kaikenlaisia luentoja ja koulutuksia on järjestetty ja järjestetään jatkuvasti alaosastoissa, niitä vaan joudutaan aika hemmetisti perumaan osallistujien puutteessa. Katsotaan paljonko vuosikokous väkeä vetää, toivottavasti ihmiset ovat halukkaita osallistumaan kokoukseen, yhdistys kun on tasan ja vain jäsentensä summa :D Harmittelen sitä että nyt voi monelle uudelle collieihmiselle olla isompi kynnys tulla paikalle tämän haloon takia. (Käsittämättömiin asioihin ihmiset muuten jaksavat energiaansa käyttää :-D ) Mistä te sitä paitsi tiedätte mikä sen luennon koko sisältö on :wink: Veikkaan että Leena puhuu muustakin kun niistä hiusten käkertämisistä, hän on kuitenkin kiertänyt näyttelyissä ja tapahtumissa käsittääkseni ihan ympäri tämän maapallon. :D

Kokousta edeltävänä aikana tuskin on aikaa järjestää ihan huikeita luentoja :-D Eikun ehdottamaan ja järjestämään, kyllä niitä varmasti aikaiseksi saadaan! Eikä tää ollut edes sarkasmia.

..Vaikkakin todnäk kouluttajat ovat vääriä, paikka on väärä, ajankohta on väärä, hinta on väärä, aihe on väärä........ :-D

Mä tulisin paikalle ihan jo mielenkiinnosta jos vain olisin silloin Suomessa.
Hanna Ollikainen

ViestiKirjoittaja Kirsi Leppälammi » 31.01.2012 16:48

Tuskin kyse on siitä, etteikö tuollaista luentoa "saisi" järjestää. Kyse on ainakin minulla siitä, että kyseinen luento ei mielestäni ole COLLIEPÄIVÄlle kuuluva ainoa luento.

Itse en ainakaan olisi sanonut mitään, jos asiaa olisi mainostettu tyyliin:
Tervetuloa vuosikokoukseen... Vuosikokousta ennen on mahdollisuus osallistua luennolle...

Minua tökkäsee yksin ja ainoastaan tuo, että kyseessä on mainoksen mukaan Colliepäivä, jonka itse ainakin miellän ihan joksikin muuksi, kuin mitä handlerin tyyliin paneutuva luento on.
Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja Hanna Ollikainen » 31.01.2012 16:51

No aikalailla ne melkein samassa lauseessa kokouksen kanssa on.. :-D
Hanna Ollikainen

ViestiKirjoittaja Kirsi Leppälammi » 31.01.2012 22:09

Jep, mutta se tärkeä sana COLLIEPÄIVÄ oli siellä kanssa. :P
Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja Pia Veikkolainen » 01.02.2012 02:43

Turha tästä on tehdä mitään harrastus vs. harrastus-aihetta.
Jos ei halua ymmärtää "vastapuolen" pointtia niin sillehän ei kukaan mitään voi - täytyy tässä sitten alkaa suuntaamaan ne energiat muualle.

Tosiasia on, kuten aikaisemmin jo sanoin, että suurin osa yhdistyksen jäsenistä on kotikoirien omistajia. Omistajia joille tärkeää on se karvaisen colliekaverin hyvinvointi ja ehkäpä miten sitä voisi vielä edistää.
Se on mielestäni yhdistyksen tärkein pointti; Miten tukea & edistää rodun hyvinvointia ja rodun tervettä vientiä eteenpäin samalla vaalien vanhaa,
sekä uusille ja vanhoille jäsenille tiedon jakaminen rodulle, sekä ihan koiralle tärkeissä asioissa: luonne, terveys ja ulkomuoto(rakenne)
Myös viesti siitä että yhdistys kun on tasan ja vain jäsentensä summa on outo letkautus.Hallituksiin ja johtotehtäviin pitäisi mennä vain siinä tapauksessa että on jotain annettavaa, tahtoa sekä voimia panostaa yhteisten asioiden eteen.
Se että kaikki ei käy aina kaikille ei ole syy mennä sieltä missä aita on matalin.
Kukaan ei jaksa toki ikuisesti.
Itse olen aloittanut yhdistystoiminnassa mukana olemisen v.-97, jo melkein kymmenen vuotta sitä ennen koti/näyttelykoiran omistaneena, eli haluan uskoa tietäväni hieman jotain yhdistystoiminnasta ja sen vaikeudesta.
Hallituslaisten, toimikuntalaisten ja alaosastojen hallituslaisten on oltava itse aktiivisia jäsenistön suuntaan - vain siten saatte aktiivisia jäseniä lisää mukaan toimintaan niiden muutaman vakioaktiivin lisäksi jotka nääntyvät taakkojensa alle katkeroituen.

Vielä itse COLLIEPÄIVISTÄ.
COLLIEPÄIVÄT kuuluisi olla rodun koko jäsenistölle niin tärkeä ja mielenkiintoinen päivä että kaikki haluaisivat tulla paikalle oppimaan,kuulemaan ja näkemään, sekä tapaamaan tuttavia ympäri suomen.
Ja silti kaikki jäsenet eivät tulisi/pääsisi paikalle.

On tullut selväksi kaikkien osalta - myös minun, että tämänkertaisen COLLIEPÄIVÄN aihe on vitsikkyydessään kiva, muttei koko kansan COLLIEPÄIVIEN luennon aihe.
Miten näyttelyihin pukeutuminen tukee KOIRAN luonnetta, terveyttä tai ulkomuotoa...? Tai lisää ihmisen tietoa rodustaan/koirastaan...? Ei mitenkään.
Kyllä mielestäni (viimeisen kerran) tämän aiheen olisi pitänyt olla (ihan vapaasti) jossain muussa asiayhteydessä kuin COLLIEPÄIVILLÄ.
En vähättele luennoitsija Leena Sarvea laisinkaan, olen tavannut hänet tuolla 90-luvulla enkä epäile hänen ammattitaitoaan yhtään, varmasti osaa hommansa ja alansa läpikotaisin.

En tiedä enää mitenpäin tämän aiheen itseni kohdalta kääntäisin - ei kai ole tarvekkaan, mutta lopuksi haluan sanoa
että mun mielestä collien esittäjät kehässä osaavat pukeutua jo nyt erittäin tyyliikkäästi. Oikeasti.
Pia Veikkolainen

ViestiKirjoittaja Kirsi Leppälammi » 01.02.2012 03:38

Pakko kompata Piaa.
Kirsi Leppälammi

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 01.02.2012 10:27

Jostain syystä en saa Pian tekstiä lainattua, mutta tehdään näin manuaalisesti.

"Turha tästä on tehdä mitään harrastus vs. harrastus-aihetta."
Aivan.

"Tosiasia on, kuten aikaisemmin jo sanoin, että suurin osa yhdistyksen jäsenistä on kotikoirien omistajia. Omistajia joille tärkeää on se karvaisen colliekaverin hyvinvointi ja ehkäpä miten sitä voisi vielä edistää.
Se on mielestäni yhdistyksen tärkein pointti; Miten tukea & edistää rodun hyvinvointia ja rodun tervettä vientiä eteenpäin samalla vaalien vanhaa,
sekä uusille ja vanhoille jäsenille tiedon jakaminen rodulle, sekä ihan koiralle tärkeissä asioissa: luonne, terveys ja ulkomuoto(rakenne)"

"COLLIEPÄIVÄT kuuluisi olla rodun koko jäsenistölle niin tärkeä ja mielenkiintoinen päivä että kaikki haluaisivat tulla paikalle oppimaan,kuulemaan ja näkemään, sekä tapaamaan tuttavia ympäri suomen.
Ja silti kaikki jäsenet eivät tulisi/pääsisi paikalle."

"On tullut selväksi kaikkien osalta - myös minun, että tämänkertaisen COLLIEPÄIVÄN aihe on vitsikkyydessään kiva, muttei koko kansan COLLIEPÄIVIEN luennon aihe.
Miten näyttelyihin pukeutuminen tukee KOIRAN luonnetta, terveyttä tai ulkomuotoa...? Tai lisää ihmisen tietoa rodustaan/koirastaan...?"

Tässä mielestäni aika lailla ne oleelliset, mitä tässä on mielestäni moni koittanut selittää. Sanotaan nyt vielä kerran, että luennon aihe sinällään mielenkiintoinen, mutta... no, en lähde toistamaan. Pia sanoi sen jo mielestäni aivan selkeästi. Niin kuin moni muukin.

Miksei sitä palautettakin voisi ottaa vastaan ihan avoimesti, että hyvä jäsenistön osa, kiitos mielipiteestänne, toivomme, että jäsenistöstä kukin ehdottaisi itseään kiinnostavia tms. aiheita, ja katsomme, millä tavoin pystymme näitä järjestämään. Viesti on kyllä tullut perille, mutta mielestäni aika tylysti, "Järjestäkää ite parempi" -tyyliin.
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 01.02.2012 12:23

Pian tekstiä on hyvin helppo kompata, näin juuri täälläkin näppiksellä ajatellaan.
Heidi Malmivaara

ViestiKirjoittaja Miisa Saharanta » 01.02.2012 12:27

Ja onhan tää ainakin herättänyt keskustelua mikä kai ei ole yhtään paha asia :) Ja aika paljon ideoitakin mun mielestä tässä ketjussa on jos niitä johonkin säilöis.
Ja uskon et itse tilaisuus ja luento/keskustelu on varmasti mielenkiintoinen mut yhtään sisältöä avaamatta ja vain ton ohjelman lukemalla tulee ainakin itselle ei niin kiinnostunut ajatus asiasta. Mut sinäänsä en kritisoi oli aihe mikä hyvänsä kun niin harvoin itse mihinkään tilaisuuksiin osallistun. Aika usein tulee valittua työvuoro mut tossa päivässä nyt on jo muutakin jo valmiiks....
Miisa Saharanta

ViestiKirjoittaja Kaisa Kautia » 01.02.2012 16:10

Jäsenistöllä on ihan hyviä ehdotuksia. Usein toteuttaminen ei vain ole niin helppoa. Colliepäivien päivämäärä selviää vasta, kun yhdistyksen hallitus päättä vuosikokouspäivän. Sen jälkeen voi aloittaa puhujan metsästämisen, ja usein käy niin, että ne halutuimmat puhujat ovat jo varattuja. Mikäli Colliepäivät eivät olisi samaan aikaan kokouksen kanssa, olisi tietysti helpompaa sopia ensin päivä luennoitsijan kanssa.

Nyt on mahdollisuus vaikuttaa!
Vastatkaa seuraaviin:

1) Mistä aiheesta haluaisin kuulla luennon Colliepäivillä?

2) Kuka olisi sopiva luennoitsija kertomaan ehdottamastasi aiheesta?

3) Kumpi olisi parempi, yksi vai kaksi puhujaa?

4) Mikä on kipuraja, eli kuinka paljon olisit valmis maksamaan kyseisestä luennosta?

Tulostan tulleet ehdotukset jalostustoimikunnan käyttöön tulevien päivien suunnittelua varten.

Tottakai kaikilla on oikeus antaa palautetta. Pitää vain yrittää muistaa, että on olemassa kaksi tapaa, positiivinen ja negatiivinen. Aina pitäisi muistaa, että joku on tehnyt paljon töitä järjestääkseen erilaisia tapahtumia, eikä kukaan varmaan haluaisi omalle kohdalleen vastaavaa. Michael Monroe totesi "The Voice of Finland"ssa viime viikolla erinomaisen osuvasti: "Kannattaa olla mukava ihmisille, kun on matkalla ylös, sillä matkalla alas kohtaa ne samat ihmiset!"

Etukäteen vastauksista ja ehdotuksista kiittäen,
Kaisa Kautia
Kaisa Kautia

ViestiKirjoittaja Aila-Maija Kunnari » 01.02.2012 16:45

Tämä aihe nyt vain sattuu olemaan Colliepäivien aiheeksi niin suuri huti, että ollaan aivan asian sivussa alettaessa tämä iänikuinen ei-saa-valittaa-kortin heiluttelu.
Itse tiedän kyllä hyvin kuinka vaikeaa erilaisten tapahtumien järjestäminen on, mutta ei se käy selitykseksi tässä tapauksessa, kun on kokonaan hukattu Colliepäivän ajatus ja tarkoitus. Kyllä jäsenillä on oikeus älähtää silloin, kun koetaan, että fokus on aivan väärissä asioissa.

Lisäksi Kaisa kirjoitti:
[quote="Kaisa Kautia"]
"Kannattaa olla mukava ihmisille, kun on matkalla ylös, sillä matkalla alas kohtaa ne samat ihmiset!"
[/quote]
???...kuulostaa uhkaukselta;-)
Aila-Maija Kunnari

ViestiKirjoittaja Heidi Bechstein » 01.02.2012 17:28

Muutamia mieleentulleita aiheita: allergiat, atopia ja muut immuunijärjestelmän ongelmat, rakenne- ja luusto-ongelmat (esimerkkikuvin terveistä ja epäterveistä yksilöistä omasta rodusta), geenitestit, monimuotoisuustutkimus

En tiedä, millaisissa hinnoissa seuraavat ovat, mutta esimerkiksi Riita Aho, Marjatta Snellman, Nina Menna ja Marjut Ritala ovat luennoineet näistä aiheista. Varmasti oman rodun paristakin löytyy paljon asiantemusta.

Kaksi puhujaa, kaksi aihekokonaisuutta.

4) Mikä on kipuraja, eli kuinka paljon olisit valmis maksamaan kyseisestä luennosta?
Noin 40 €.

En tiedä sitten, kuinka paljon näin synkät aiheet vetäisivät yleisöä. Pitääkö olla kivaakivaa ja kevyttä mieluumin? ;)
Heidi Bechstein

ViestiKirjoittaja Kirsi Auranen » 01.02.2012 18:13

^komps 1-3.
4) 20-30e

En myöskään ymmärrä noita pukeutumisvinkkejä, sillä musta collie kehissä ihmiset pukeutuu jo nyt varsin hyvin! :spruce_up
Kirsi Auranen

ViestiKirjoittaja Heidi Malmivaara » 01.02.2012 18:25

^Valtavan hyviä aiheita!

Edellisen tavoin autoimmuunisairaudet iho-ongelmineen sekä luusto-ongelmat. Jalostustarkastuksen tarkastelu ja päivitys luonteen saralta. Lukuisia muitakin on, viisaammat nimetköön niitä.
Oma osallistuminen riippuu työvuoroista sekä muuten resursseista lähteä niin kauas reissuun (esim 8h Colliepäivät vaikkapa Helsingissä +matkat Turkuun =liian pitkä yksinolo koiralle)

Joku eläinlääkäri olisi varmaan paras noista ensin mainituista. Jälkimmäiseen riittää oma väki eikä haittaa vaikka Katri L olisi mukana ;D

Kaksi tai enemmän. Kaikkien luennoitsijoiden ei tarvitse olla kalliilla rahalla hankittuja, onhan meillä omassakin piirissä melkoisia osaajia.

Noin 35e riippuen sisällöstä.

Minkä ihmeen takia Colliepäivät on pakko järjestää kokouksen kanssa samaan aikaan jos itse colliepäivä siitä kärsii luennoitsijoiden saamisessa. En usko että mikään yksittäinen luento houkuttaa väkeä lähtemään ja olemaan sen lisäksi kokouksessa (ellei siellä sitten ole jotain elintärkeää päätettävää)
Alaosastoille en sälyttäisi enää Colliepäivienkin järjestämistä, nykyisissä "pakollisissa" on ihan riittävästi puuhaa muutenkin.

Mustakaan collieväen pukeutumisessa ei ole mitään vikaa!
Heidi Malmivaara

ViestiKirjoittaja Miisa Saharanta » 01.02.2012 19:06

"Kannattaa olla mukava ihmisille, kun on matkalla ylös, sillä matkalla alas kohtaa ne samat ihmiset!"

Jos kaikki on aina vaan mukavaa niin koskaan mikään ei kehity. Musta asiallista (rakentavaa) kritiikkiä on ihan hyvä antaa ja asiallinen ei aina ole sekään niin mukavaa kaikille vaik tarkoitus olis hyvä ja kritiikki auttais kehittymään... Ja joskus ihan ystävällinenkin kritiikki voidaan lukea/kokea ikävänä joten musta ei kaikilla aina voi eikä edes tarvitse olla vaan mukavaa. Kohtelias ja ystävällinen sen sijaan on munkin mielestä hyvä olla vaikka eipä siihenkään aina kykene.

Mut noi ehdotetut luonnejutut olis kiinnostavia ja Katria voisin kuunnella minäkin. Kuuntelisin mielelläni ihan jotain luonnetestiasioitakin jos ne nyt liittyis tarpeeks collieihin siis aihepiirinä.
Ja eläinlääkärien luennot melkein aiheesta kun aiheesta olis myös kiinnostavia ja esim. omasta porukasta Satu N. vois kertoa jostain aiheesta.
Ehkä jotain kiinnostavia juttuja olis lisääntymiseen liittyvät ongelmat, genetiikka, autoimmuunnisairaudet ja onhan noita. Ja melkein mikä vaan aihe voi olla mielenkiintoinen vaik ei nyt tule mieleen.

Jos aihe on oikein kiinnostava niin voin siitä kyllä maksaa esim. 50e ja sellaisesta ok aiheestakin vaik 30e. Periaatteessa siis rahalla ei ole mulle väliä vaan sillä mikä sitten sattuu kiinnostamaan.
Miisa Saharanta

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 02.02.2012 01:43

Itseäni kiinnostavat erityisesti luonneaiheet ja esimerkiksi luonteen kehitys. Koska olen itse monessa mielessä kuitenkin tuore collieharrastaja, minua kiinnostaisivat yleensäkin kaikenlaiset historiaan ja menneisyyteen liittyvät jutut ja nimenomaan ne, miten tietyt asiat ovat muuttuneet eilisestä tähän päivään. Siinä kohtaa kiinnostaa myös se ulkonäkö, mutta myös luonne ja terveysasiat.

Olen köyhä opiskelija, ja 30 € alkaa olla itselleni jo aika suuri summa (varsinkin, kun panee matkakulut päälle), mutta jos sattuisi joku oikein ylivetojuttu ja mielestäni huippuluennoitsija, niin voisi siitä jopa sen 40 €:kin koittaa saada maksettua!
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 02.02.2012 10:01

Vastaan nyt vaan todella nopeasti töihinlähtökiireessä, mietin myöhemmin lisää. Mutta yksi ajankohtainen, kaikkia koskettava asia joka kiinnostaisi ja pitäisi ottaa tllaisessa päivässä esille ja jalostustoimikunnan noteerata ihan oikeasti on DEGENERATIIVINEN MYELOPATIA.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Vilma Sjölund » 02.02.2012 11:38

Nyt kun kysyttiin...

Arkitallaajana toki koulutusasiat kiinnostavat, mutta Colliepäiviä ajatellen olisi kiinnostavaa kuulla niistä collieita uhkaavista vaaroista. Esimerkiksi terveydentilaan liittyvät haasteet: lisääntyvät selkäongelmat, allergiat, epilepsia... Luonnepainotteisessa päivässä keskustelun kohteena voisi tosiaankin olla myös se koulutus, mutta minusta sitäkin voisi/tulisi lähtökohtaisesti tutkia myös jalostuksen (luonnetesti, MH-kuvaus, luonnetestaus jalostustarkastuksen yhteydessä?) kannalta. Miksi testata koiraa, miten siitä hyötyy kasvattaja/arkicollien omistaja/colliet rotuna? Mitä eroa testeillä on, kannattaako uutta enää suunnitella esim. jalostustarkastuksen yhteyteen? Ei muuten olisi mikään huono aihe siitä Collikastakaan keskustelu. Mikä sen rooli yhdistykselle, kasvattajalle, tavalliselle koiranomistajalle? Kannattaako sitä kehittää, miten, millaisella aikataululla?

Terveyspuolen asioista nyt mielellään kuuntelisi varmasti alan ammattilaisia, mielellään vieläpä sellaista joka on esimerkiksi keskittynyt työssään nimenomaan esim. koirien selkävaivoihin.

Useampi sen parempi, varsinkin jos olisi mahdollisuus valita kahdesta vaihtoehdosta toinen! Kaiken huippuahan olisi, jos ensin järjestettäisiin (valinnainen, esim. kaksi vaihtoehtoa) 1,5h mittainen luento, ja sen jälkeen yhteinen kaiken kokoava 1,5 tunnin keskustelupaneeli jossa käytäisiin läpi esim. kasvattajan ja arkicollien omistajan roolia/vastuuta rotuja uhkaavien vaarojen ehkäisemisessä. Päivän päätteeksi vielä se kokous. Kaukaa saapuvat voivat sumplia tulemisiaan, he voivat jättää luennon (aiheisiin pääsee silti keskustelupaneelissa tutustumaan) tai kokouksen (seurauksista kantaa vastuun itse kukin :-D) välistä, jos päivästä tulisi muuten liian pitkä.

Jos kehtaan näyttelymaksua maksaa liki 50e, niin kyllä sen saman nyt herranjestas tietenkin maksaa myös mielenkiintoisesta colliekeskustelusta ja luennoista! ;) Luulenpa että omassa tapauksessani tapahtuman etäisyys vaikuttaisi osallistumiseen enemmän, kuin mitä tapahtuman lopullinen hinta.

Tarkoitus ei tosiaankaan ole astua kenenkään varpaille tyytymättömänä nykyiseen toimintaan, vaan listata nimenomaan sellaisia asioita joista itse kiinnostuisin ja joista voisin myös muiden "arkicollieiden" omistajien kiinnostuvan. :) Nämä aiheet eivät koske yksinomaan kasvattajia, näyttelyharrastajia taikka harrastekoirapuolen ihmisiä (agility, toko, pk jne.). Jokainen koiranomistaja punnitsee luonne- ja terveysasioita vähintääkin ensimmäistä koiraa hankkiessaan, todennäköisesti myös sen jälkeen.
Vilma Sjölund

ViestiKirjoittaja Päivi Kaski » 02.02.2012 12:59

Sen verran tähän alkuperäiseen ihmettelyyn vielä, että harrastus vs. harrastus -väittelyä tästä ei saa siksikään, että on moni meistä geeli-ihmisistäkin oltu ihan yhtälailla ymmällä/huvittuneita/ärtyneitä siitä, eikö rodussa ole mitään näyttelypukeutumista tärkeämpää aihetta. Se, että tykkää käydä näyttelyssä kun ei poissulje kiinnostusta vakavampiinkaan aiheisiin.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että parin tunnin luennosta tuosta aiheesta tuskin on itselleni juurikaan hyötyä, tarvitsisin sen konsultin mukaani ostoksille ja sitten vielä jonkun, joka maksaisi laskun. Tiedän, etten ole mikään tyylin kukkanen itse ja kyllähän colliekehässäkin melkoisia yli- ja alilyöntejä aina silloin tällöin näkee, mutta tärkeintä kai on, että on jotkut vaatteet saanut jotakuinkin päälle. Mutta kyllä ainakin itselläni tämä aihe on osittain kiinni ihan silkasta rahasta, varsinkin, kun vaatekaappia on tässä joutunut tuulettamaan pariin kertaan.

Mitä tulee aiheisiin, jotka itseäni kiinnostaisivat (ja joita kenties vastustaisi mahdollisimman harva): Johanna mainitsi yhden olennaisen, DM. Tähän lisäksi erilaiset silmäviat (myös muut kuin CEA), selkäviat, epilepsia jne. Osaavia eläinlääkäreitä näistä luennoimaan löytynee pääkaupunkiseudulta useita. Terveys nyt lienee aihe, joka tai jonka ainakin pitäisi kiinnostaa ihan jokaista tallaajaa. Kaikkia kiinnostava aihe pitäisi olla myös rakenne, ja jos paloitellaan pienempiin palasiin, niin vaikkapa oikeanlainen etuosan rakenne - olisi miettimistä niin näyttelyharrastajille kuin harrastuspuolellekin. Rakenneasioissa olisi paljon muutakin (oikea rintakehän muoto, lantio jne.), mutta minusta niistä paras puhumaan olisi ihminen, joka on ollut tekemisissä paljon nimenomaan ravaajatyyppisten koirien kanssa. Luonteistakin olisi kiva kuulla, mutta vähän vakavammin kuin joku "mitä luonnetestissä tapahtuu", ennemmin esimerkiksi paneelikeskustelu, jossa kokeneita kasvattajia, joilla olisi näkemystä myös siihen, miten eri luonneominaisuudet oikeasti käytännössä periytyvät. Vilman ehdotus kahdesta eri luennosta ja kokoavasta paneelista on hyvä, mutta vaatisi sitten vähän toisenlaisia tiloja. Toisaalta, colliepäivän voisi tietysti hyvin irrottaa vuosikokouksesta, mutta en kannata tätä ehdotusta, jos se sitten tarkoittaa, että koko colliepäivä jää järjestämättä. Ja vielä yksi aihe, joka varmaan kiinnostaisi ainakin uusia collieihmisiä, ja josta saisi "täyteohjelman" jollekin colliepäivälle: Mitä tekee jalostustoimikunta? Missä asioissa kannattaa ottaa yhteyttä ja mitä palveluita se minulle tarjoaa koiran omistajana/uutena (mahdollisena) kasvattajana/uroksen omistajana jne.?

Tämän ei ole tarkoitus olla negatiivinen palaute. Hyvä, että ylipäätään järjestetään jotain. Mutta seuraavalla kerralla voisi toki miettiä, kannattaisiko niitä mielipiteitä jäsenistöltä kysyä etukäteen eikä vasta myrskyn jo noustua vesilasissa?
Päivi Kaski

ViestiKirjoittaja Johanna Ruottinen » 03.02.2012 00:58

No niin, nyt on asiaa mietitty ja tässä tulee ihan konkreettinen EHDOTUS:

Mielestäni paras, ajankohtaisin ja arvokkain tieto sekä rodun kasvattajille että harrastajille tulee aina suoraan toisilta kasvattajilta ja harrastajilta. Unohdetaan vähäksi aikaa siis ulkopuolisten gurujen pitämät teorialuennot ja nykäistään koolle kasvattajapaneeli, johon ovat tervetulleita osallistumaan kaikki kasvattajat ja harrastajat jotka kokevat itsellään olevan jotain annettavaa keskusteluun. Meillä on paljon sekä asiantuntevaa että kokenutta porukkaa yhdistyksessä, joiden näkemyksiä moniin collierodun haasteisiin kuuntelisin ja kommentoisin paljon mieluummin kuin ammattinsa puolesta puhuvien. Mukana voisi/pitäisi olla myös jalostustoimikunta.

Aihepiiriä ei tarvitsisi sen tarkemmin rajata, vaan ideana olisi nimenomaan avoin keskustelu jossa osallistujat voisivat tuoda esiin omia näkemyksiään rotujemme tämänhetkisestä tilanteesta ja ajankohtaisista asioista joihin tulisi kiinnittää huomiota. Tarkoitus olisi saada myös tätä kautta tietoja jakoon yleisellä tasolla eri linjoissa esiintyvistä ajankohtaisista terveys-, luonne- ja ulkomuoto-ominaisuuksista joilla olisi etenkin "vieraammalle" kasvattajalle tai pennunhankkijoille informaatioarvoa jo suunnitteluvaiheessa. Kaikki arvokas tieto kun ei ole luettavissa Koiranetistä yms tilastoista! Tilaisuuteen voisi laatia esim. jalostustoimikunnan tai vapaaehtoisten toimesta jonkinlaisen alustuksen jossa nostettaisiin esille keskustelun pohjaksi muutama ajankohtainen terveys- luonne- ja ulkomuototeema. Jalostustoimikunnan roolina voisi erityisesti olla miettiä miten saadaan keskustelun pohjalta esiin nostetut asiat liitettyä käytännön tasolla rotujärjestön jalostuksenohjaukseen. Ja joku ahkera kynäilijä nakitettaisiin tietenkin kirjoittamaan paneelista kooste lehteen, paikalle pääsemättömiä ja jälkipolvia varten.

Tässä sähköisen informaatiotulvan maailmassa helposti unohtuu kasvattajien keskinäinen, toistensa näkemyksiä kunnioittava mutta henkilökohtaisia tavoitteitakin sisältävä vuoropuhelu. Ideani ydin on siis palauttaa sen tärkeys muistiin ja samalla päivittää toistemme päänsisäistä (eli sitä tärkeintä) tietopankkia colliemaailman ajankohtaisista asioista.
Johanna Ruottinen

ViestiKirjoittaja Sari Saarenheimo » 05.02.2012 17:20

Kasvattajapaneeli olisi aivan loistava ajatus! Paneelissa pitäisi luonnollisesti olla puheenjohtaja, ettei keskustelu pääsisi muodostumaan liian kiivaaksi (siltäkään tuskin voidaan aina välttyä), mutta tuollaista paneelia tulisin itse ainakin kuuntelemaan vaikka vähän pidemmänkin matkan päästä! Varsinkin, jos mukaan saisi tosiaan vanhempia, pitkäaikaisia kasvattajia, ja sitten myös sitä nuorempaa polvea. Siinä olisi sitä jotain.
Sari Saarenheimo

ViestiKirjoittaja Tiina Hasu » 06.02.2012 16:51

Meinasin pyörtyä kun luin tuon luennon aiheen... dash1:

Oikeasti... siis meinaatteko, että koira pärjää paremmin jos on koiraan väriin sopiva jakkupuku yms.. girl_haha:
Voin kertoa että mitään muuta tärkeää ei sit tässä rodussa ole kuin esittäjän pukeutuminen OMG!!!! Oikeasti... ei SCY:llä mene hyvin!!

Mä olen sanaton ja järkyttynyt, sillä mun koira on ollut ROP yms.. vaikka olen ollut treeniliivi ja verkkarit jalassa! Oikeasti eikö sitä koiraa siellä esitetä eikä itseään???

ireful1: shok:
You only get one shot, do not miss your chance to blow
This opportunity comes once in a lifetime
Tiina Hasu

ViestiKirjoittaja Velipekka Soini » 08.02.2012 00:22

Saiskohan sieltä KePoillekin tyylivinkkejä? Viime kesän näyttelyssä käyttämäni "my dog outperforms your child" - paita jakoi kuulemma mielipiteitä... mosking:

Jos jotakuta kiinnostaa noviisin mielipide, niin jos mä menisin jonkun rotuyhdistyksen järjestämään rodun vuosittaiseen "päätapahtumaan", niin mä haluaisin

- nähdä ja rapsuttaa koiria - pentuja, aikuisia, wanhuksia, adhd:ita jne
    - tavata kasvattajia, jolta voisi kysyä heidän mielestä rodun tärkeimpiä ominaisuuksia
    - käydä kuuntelemassa yllämainittua panelikeskustelua, jonka aiheena olisi rodun eteenpäinvieminen (terveys, jalostuspoolin laajennus, jne)
    - nähdä harrastusnäytöksiä, miten rotu toimii erilaisissa tilanteissa
    - saada rotuinfoa yhdistykseltä - siis virallista infoa ilman "kasvattajakerrointa"

mda:
Dream on! - Everything we have today was once considered impossible...
Velipekka Soini

EdellinenSeuraava

Paluu Muita tiedotuksia