Collie Tuloo Ja Teköö 2016 -leiri Ilmajoella

Ohjeita, vinkkejä ja yleistä keskustelua eri lajien harrastajille.

Valvoja: Anna Sinerheimo

Collie Tuloo Ja Teköö 2016 -leiri Ilmajoella

ViestiKirjoittaja Mira Mäkynen » 31.01.2016 17:31

13.-14.8.2016 SCY Pohjanmaan alaosasto järjestää collieiden harrasteleirin Ilmajoen Riistavallilla (Riistavallintie 152, 60800 Ilmajoki).
Tarjolla koulutusta osaavien kouluttajien kanssa niin maastossa kuin kentällä.
Ryhmät sopivat kaikentasoisille harrastajille.
Max 10 koiraa/ryhmä.

LAJIT:
Agility, tottelevaisuus, jälki ja haku

KOULUTTAJAT:
Agility ~ Niina Leinonen
Muut ilmoitetaan myöhemmin

HINNAT:
130€ / koko vkl (sis. koulutus, majoitus, ruoat)
90€ päiväpaikka koko vkl (sis. koulutus, ruoat)
20€ kuunteluoppilas (sis. lounas)
Yöpyminen 20€/yö

50€ varausmaksu maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä. Summa palautetaan vain lääkärintodistusta vastaan. Loppusumma maksetaan viimeistään 30.7.2016.

Ilmoittautumiset osoitteeseen scypohjanmaa@gmail.com
Collieilla etusija 15.7.2016 saakka.
Muiden ilmoittautumiset sen jälkeen 22.7.2016 mennessä.
Lähetä ilmoittautuessasi seuraavat tiedot:
- Koiran ja ohjaajan tiedot sekä koulutustaso
- Mihin koulutusryhmiin osallistut ja yövytkö paikan päällä Riistavallilla (mökkimajoitus)

Tänä vuonna kaikkia lajeja treenataan kumpanakin päivänä ja ryhmään ilmoittautuessasi ilmoittaudut automaattisesti kummallekkin päivälle samaan lajiin.

Tervetuloa kauempaakin viettämään mukava ja antoisa koulutusviikonloppu Pohjanmaalle!
pk collie ~ Say Wuf Can I Fly "Frini" (s. 12.3.2013)
x-rotu ~ "Heta" (s. 11.6.2010, saapui kodinvaihtajana 27.6.2012)

Muistoissa
x-rotu ~ "Piiku" (11.12.2000 - 8.9.2010)
x-rotu ~ "Awa" (s. 9.12.2010 - 5.11.2014)
Mira Mäkynen

Re: Collie Tuloo Ja Teköö 2016 -leiri Ilmajoella

ViestiKirjoittaja Mira Mäkynen » 31.01.2016 17:34

Agilityä saapuu leirillemme kouluttamaan viime vuodelta tuttu Niina Leinonen! yahoo:

"Hei! Olen Niina Leinonen, koirakoulu Napakan perustaja. Koirista kiinnostuin jo ennen kuin osasin kontata ja siitä lähtien kun muistan, ovat koirat olleet mielenkiintoni kohde numero yksi. Ollessani seitsemänvuotias muutti taloomme perheen ensimmäinen koira, labradorinnoutaja Donna. Donnalle opetin pikkutytön innolla temppuja ja sen kanssa sainkin ensikosketukseni agilityyn, josta sittemmin tuli rakkain harrastukseni.

Valmistuin Keski-Pohjanmaan maaseutuopiston kennellinjalta keväällä 2010. Koulu oli kolmivuotinen ammattikoulupohjainen koulutus, joka kattoi pitkälti kaiken koirista. Kursseja oli mm. ruokinta, fysiologia & anatomia, lisääntymisfysiologia, koiralaki, käyttäytyminen ja etologia, koulutuskurssit (toko, agility), koiraurheilulajit sekä koiran arviointi ja testaus. Lisäksi harjoittelimme käytännössä omien koiriemme kanssa 4-8h viikossa, pääasiassa tokoa, sekä palvelus - ja pelastuskoiralajeja.
Koulun kanssa teimme myös viikon mittaisen reissun, jossa kävimme tutustumassa koirien käyttöön rajavartiolaitoksella, puolustusvoimilla, poliisilla, tullilla, sekä opaskoirakoululla. Koulu oli erittäin antoisa ja antoi hyvän ammattitaidon ja valmiudet koirankoulutukseen.

Ensimmäisen oman koirani, sekarotuisen Viivin, sain vuonna 1999. Olin tuolloin kaksitoista, ja enemmän kuin onnellinen ikiomasta koirasta. Viivin kanssa harrastimme kaikkea maan ja taivaan välillä, mm. agilitya, tokoa, mätsäreitä, flyballia ja koiratanssia. Valitettavasti Viivillä todettiin huonot lonkat joten jätimme harrastamisen Viivin ollessa seitsemänvuotias. Viivin ansiosta koirakärpänen pääsi puraisemaan oikein kovasti, ja tällä hetkellä lauma sisältää kolme bordercollieta.
Omien koirieni lisäksi olen ohjannut agilityssa länsigöötanmaanpystykorva Jonnia (Fennica Jonathan Jovial). Jonnin kanssa saavutimme mm. Suomen - ja Ruotsin agilityvalion tittelin, sekä olimme kahtena peräkkäisenä vuonna piirinmestareita.

Koirakokemus:
- Koirakoulu Napakka 2010 ->
- Kennellinja 2007-2010.
- Työssäoppiminen Yhdysvalloissa bordercollie ranchilla kesä-elokuu 2009.
- Koirankoulutuskokemusta yli kymmenen vuoden ajalta.
- Kokemusta agilitysta, tokosta, hausta, jäljestä, pelastuskoiratoiminnasta (raunio-, haku-, jälki-, sekä rakennusetsintä), mejästä (verijälki), koiratanssista, rallytokosta, flyballista, vesipelastuksesta, hajutunnistuksesta sekä koiranäyttelyistä.
- Agilityryhmien kouluttaminen Pohjois-Karjalan Seurakoirissa.
- Agilityryhmien kouluttaminen Kannuksen Koiruuksissa.
- Koulutusnäyttö agilityviikonlopusta kiitettävin arvosanoin.
- Lisäksi olen kilpaillut omien koirien lisäksi kahdeksalla eri koiralla agilityssa."

Teksti kopioitu: http://www.koirakoulunapakka.blogspot.f ... age_4.html

Muistoissa
Mira Mäkynen

ViestiKirjoittaja Mira Mäkynen » 06.03.2016 22:14

Hakuryhmän kouluttajaksi tulee Jessica Ristimäki! :yes:

Tässä esittely:

"Aloitin koiraharrastukseni jo lapsena, vaikka meillä ei allergian vuoksi omaa koiraa ollutkaan kotona. Koulutin parin tuttavaperheen koiria, ulkoilutin niitä ja kilpailin pienimuotoisesti agilityssä ja tokossa.
Ensimmäinen oma koirani on saksanpaimenkoira Hukka. Hukalta opin nöyrän asenteen koiraharrastukseen. Koskaan ei ole valmis. Jos vain osaat ottaa vastaan, joka päivä voit oppia jotain uutta.
Hukan kanssa tutustuin palveluskoiralajeihin ja jäin sille tielle.

Kävin SPL koulutusohjaaja 1 -kurssin kesällä 2004, Palveluskoiraliiton koulutusohjaaja 1 -kurssin keväällä 2005 ja Kennelliiton kasvattajan peruskurssin keväällä 2005.
Tällä hetkellä harrastan pk-hakua, pelastuskoiratoimintaa, erikoisjälkeä, valjakkolajeja, tokoa ja paimennusta sekä toimin koulutusohjaajana. Olen myös harrastanut agilityä, suojelua ja metsäjälkeä, mutta ne eivät kuulu harrastuksiini tällä hetkellä.

Vuodesta 2009 lähtien olen joka vuosi osallistunut palveluskoirien SM-kilpailuihin lajina haku. Parhaimmat saavutukset ovat SM-hopea 2009 ja SM-pronssi 2012. Olen edustanut Suomea maajoukkueessa kaksi kertaa. Suojelussa olen osallistunut MM-karsintoihin ja belgianpaimenkoirien rotumestaruuskilpailuihin. Belgianpaimenkoirani on haun rotumestari vuonna 2012 ja se oli rotumestaruushopealla 2010.

Bordercollieni oli viime vuonna haun rotumestaruuskisoissa kolmas ja erikoisjäljellä sai 1-luokan bordercollieista parhaimman tuloksen. Tokossa olen osallistunut SM-kilpailuihin kolme kertaa. Haussa olen kouluttanut sekä haukkumalla että rullalla ilmaisevia koiria. Tällä hetkellä minulla on 10-vuotias belgianpaimenkoira malinois FI KVA HK3 IP3 JK1 Tuuma ja bordercolliet 11,5-vuotias FI TVA BH Myy, 8-vuotias FI KVA HK3 FH1 JK1 Tuli ja 2-vuotias HK2 Messi. Kasvatan bordercollieita kennelnimellä Myytin."

Muistoissa
Mira Mäkynen

ViestiKirjoittaja Mira Mäkynen » 29.03.2016 23:49

bye: Jälkiryhmän kouluttaja Kirsi Ruismäki kertoo itsestään näin:

"Ensimmäisen palveluskoirani otin vuonna 1990. Se oli dobermanni Donna, jolla aloitimme nuorina ja innokkaina harrastamaan pk-lajeja. Metsäjälki oli valintamme. Donnan kanssa emme kerinneet kuin avoimeen luokkaan kun se äkillisesti kuoli 4 vuotiaana. Donnaa seurasi Nita, jonka kanssa kilpailimme voittajassa. Nitan ollessa viisivuotias perheeseemme muutti P&S suursnautseri Romeo (Romeo des Hauts de Longuante), joka eteni avoimeen luokkaan metsäjäljellä. Romeon kaveriksi muutti 2005 rotusisar Pami (Diudi’s Canasta). Pamin kanssa kisattiinkin sitten käyttövalioksi asti. Hienoja ja historiallisiakin hetkiä mahtuu tähän 11 vuoteen mitä olemme yhdessä kulkeneet. Sen lisäksi että Pamista leivottiin Suomen ensimmäinen P&S suursnautseri , jolla on KVA, se oli myös lajinsa ensimmäinen joka osallistui PK-SM-kisoihin. Tällä hetkellä Pamilla on kaverina veljentytär Saana, joka on myös mahdottoman taitava metsäjäljellä.

Metsäjälki on sopinut minulle mainiosti, koska treenien järjestäminen on helppoa: yksinkin pystyy tekemään harjoitteita eikä ainakaan ”pohojanmaalla” ole ollut vaikea saada treenikaveria lyhyelläkään varoajalla. Metsiin ei ole tarvinnut kysellä lupia kuten pelloille.
Metsäjäljellä on tärkeintä se että koiralla on vahva motivaatio selvittää jälki loppuun. Se on nimittäin helpoin tapa päästä metsästä pois :)
Omien koirieni jälkiurat, Nitasta lähtien, olen aloittanut pellolta. Lähinnä siksi koska pentukoiran nenän käyttöön on helpompi keskittyä sielä."

Muistoissa
Mira Mäkynen

ViestiKirjoittaja Mira Mäkynen » 29.03.2016 23:58

:ok: Tottis/tokoryhmän kouluttajan esittely:

"Olen Leena Tammilehto ja koirien kanssa olen touhunnut erinäisiä asioita vuodesta 2002. Silloin sain myös ensikosketuksen rottweilereihin, ja rakastuin rotuun. Ensimmäinen oma kisakoirani oli rottweiler Paavo. Paavon kanssa kisattiin pk-puolella metsäjäljellä (VOI), FH-jäljellä, Tokossa (VOI) sekä myös Vepessä. Samanaikaisesti meillä oli ja edelleen on rottweiler Olavi, jonka kanssa kisasin Tokossa (AVO) ja ehdimme myös suorittaa BH-kokeen. Treenasimme aktiivisesti pk-puolella hakua ja metsäjälkeä. Minulla oli erittäin kamala loppuvuosi 2014, jolloin Olavi loukkaantui tapaturmaisesti joutuen ennenaikaiselle sairaseläkkeelle ja Paavo menehtyi äkillisesti ja yllättäen.
Nyt minulla on onnekseni kotona kasvamassa vuoden ikäinen rottweiler uros Toivo. Toivon kanssa treenaillaan tähtäimenä metsäjälki, Toko ja vepe, ainakin näin alkuun ;)

Tottelevaisuudessa haluan kiinnittää erityistä huomiota koiran motivoimiseen ja treenien selkeyteen. Tavoitteena on rakentaa koira, joka jaksaisi iloisena tehdä tottelevaisuusosuuden, esimerkiksi raskaan maaston jälkeen tai pitkässä tokosuorituksessa."

Muistoissa
Mira Mäkynen

Paluu Agility, TOKO, PK ja muutkin harrastukset